Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ØysteinL

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading i Sverige
onsdag 01. april 2015, klokken 18:03
Perfekt! :)
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading i Sverige
onsdag 01. april 2015, klokken 16:31
Jeg er på hytta i Sverige nå og skulle gjerne ha ladet TMSen min. Vi har et vanlig jordet strømuttak ute, men her i Sverige er det vel 400V 16A. Noen som har erfaringer med å lade på vanlig jordet stikkontakt (Schuko) i Sverige? Er det likt som i Norge, til tross for at de har et nett med 400V 16A vs 230V 16A? Regner med at jeg isåfall får samme effekt som hjemme..

Setter pris på svar, det er nemlig et stykke til nærmeste offentlige lader.
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Pendling med EL-bil Oslo-Sandefjord
onsdag 18. februar 2015, klokken 08:55
Sitat fra: Icenor på onsdag 18. februar 2015, klokken 02:53
Så bra. Jeg skulle til å skrive et innlegg hvor jeg forklarer at jeg regelmessig kjører strekningen Oslo-Torp (117km) ifbm. jobb med en Leaf og at jeg nå på vinteren er avhengig av å hurtiglade 2x15min i Drammen og i Holmestrand for å klare å holde fartsgrensen gjennom hele turen. Totalt bruker jeg da 2 timer hvorav 1 time og 30 min er kjøring. Det er med andre ord helt mulig å pendle slik, men jeg ville ikke anbefalt det hver dag. Skal ikke mer til enn at hurtigladeren på Kiwi Holmestrand er ute av drift og så har jeg et stort problem...

Jeg er egentlig litt glad jeg ikke gikk for en LEAF, jeg er sikker på at rekkeviddeangsten hadde tatt livet av meg etter kort tid. Jeg jobber riktignok kun mandag-torsdag, men allikevel. Hva med å redusere hastighet til fordel for å slippe hurtiglading x 2? Vil det ikke holde med ett stopp hvis du ligger litt under fartsgrensen? Det går kanskje opp i opp med tanke på tiden, du bruker vel fort 15 min ekstra ved å redusere hastigheten til 90..

På sommeren a? Bruker du 2 x hurtiglader da og?
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Pendling med EL-bil Oslo-Sandefjord
tirsdag 17. februar 2015, klokken 13:32
Jeg kan nå avslutte denne tråden med at jeg endte opp med en Tesla S85. So far, SO good, jeg er meget fornøyd! Den kommer seg tur retur strekningen uten problemer, selv nå når det har blitt omkjøring pga broen som raste ved Holmestrand. Jeg har SC på Lier i back up, har enda ikke opplevd å måtte stå i kø der.

Takker for gode tips jeg har fått på denne tråden, det har vært nyttig! :)
#5
Model S / Sv: Foliering
tirsdag 17. februar 2015, klokken 13:23
Sitat fra: Kagex på fredag 13. februar 2015, klokken 10:53
Gsbildeler kjøpte jeg hos.  Ja jeg gjorde det selv

Jeg kunne også tenke meg smoked lamin på lyktene. Prøvde å finne det på GS bildeler, men fant det ikke. Du har ikke tilfeldigvis en link?

Hvor folierte du alle kromlistene, og hva kostet det? Vurderer å foliere tak også. Har en venn som holder på med det i Trondheim, men hvis det kan gjøres for en ok pris i Oslo-området gjør jeg heller det.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Pendling med EL-bil Oslo-Sandefjord
søndag 18. januar 2015, klokken 16:07
SitatMed 230V 16A lader du en Leaf eller Soul med ca 3.3kWh pr time, så 10t er mer enn nok til å gå fra helt tom til helt full på en arbeidsdag

Med 230V 16A mener du vanlig stikkontakt? Og at jeg bruker en 16A ladeledning..Som du kanskje skjønner er jeg rimelig grønn når det kommer til lademulighetene.

Sitatav de 120 km så utgjør 110 sonen noe sånt som 4-5 km?
80 soner utgjør vel en langt større andel.

Det er vel 80 sone fra Oslo til Asker, videre 90 sone til drammen. Mellom Drammen og Sandefjord er det kun 100 og 110 sone. Men 4 felt hele veien, jeg er med andre ord ikke nødt til å holde farten oppe.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Pendling med EL-bil Oslo-Sandefjord
søndag 18. januar 2015, klokken 15:29
SitatDu sparer altså over 75 000 kr i året på elbil dersom du ikke må hurtiglade. Dersom du hurtiglader i Drammen koster det altså maks 6000 i året, dvs. forsatt ca. 69 000 rimeligere.

Dersom du velger ny Tesla i forhold til nye mer vanlige elbiler må du normalt låne 300 000 - 500 000 kr mer. Kapitalkostnaden blir da fort 50 000 mer i året. Dvs. Tesla lønner seg noe forhold til å velge en billig dieselbil og betale bom og diesel, men det er først når du velger en billig elbil at du virkelig kan spare penger!

Jeg har prøvd å sette opp et regnestykke på det her, og det stemmer nok bra at jeg vil spare rundt 70 000kr i året på en elbil. Bilen kan lade på offentlig parkering i Oslo. Jobben er I sandefjord, så jeg pendler mot trafikken. Jeg trenger ca 300 000 i lån, og med nedbetaling på 8 år betaler jeg ca 4500kr i mnd. Det må jo være smartere å bruke pengene som per dags dato går "ut av vindu" til diesel, på å nedbetale en Tesla istedet? Jeg skjønner at jeg kan spare mer på å kjøpe en billig el-bil, men hvis jeg blir nødt til å basere meg på hurtiglading og rekkeviddeangst hver eneste dag, vet jeg ikke om det er verdt det.

Men hvis jeg forstår det riktig, er det null problem å kjøre en strekning på vår/sommer med LEAF eller Soul, uten å måtte hurtiglade på veien? Terrenget bør ikke være noe problem, med unntak av Lierbakkene, det går rimelig rett fram og jeg kan alltids ligge bak lastebilene i høyre fila. Men, hvis jeg bruker 45-60 min ekstra om dagen på å kjøre i 80 vs 110, blir jo fort tid penger. Ett lite minus med billigbilene der altså..

Jeg er usikker på hva slags lader som er på jobb, jeg vet dessverre svært lite om de ulike laderne. Jeg vet det er et rødt/blått uttak til Tesla hvert fall, foruten om det er det mulig å bruke vanlig stikkontakt (som vil være mye mindre effektivt). Jeg jobber minimum 10 timers dager, så får jo ladet litt ekstra vs 8 timers arbeidsdag. Det vil også si at jeg ikke pendler på hjemturen samtidig som alle andre som skal hurtiglade. Men i aller verste fall, vil en Leaf eller Soul bli fulladet på 10 timer med vanlig stikkontakt? Har mine tvil..

Begynner å virke som jeg rett og slett blir nødt til å gå til innkjøp av en Tesla :)
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Pendling med EL-bil Oslo-Sandefjord
torsdag 15. januar 2015, klokken 15:37
Hva med å kjøpe en brukt leaf (ca)2012 modell som ikke har gått så langt? Hvis den har samme rekkevidde som 2014/2015 vil jo kanskje det være mer lønnsomt, også med tanke på verditap. Riktig nok med unntak av varmepumpen som vil bedre rekkevidde på vintern (?). En hurtiglading på 10 min skal jeg alltids klare hver dag, jeg har ikke noe imot et kort stopp med en kopp kaffe. Men vil det holde med 10 min også de kaldeste og våteste dagene? Vet du sånn ca hvor i oslo han bor? Mtp. hvor mange mil han har til Horten.

Synes leafn virker som et trygt valg i og med at det finnes så mange av den i Norge. Den har vært lenge på markedet og jeg har fått inntrykk av at folk flest er fornøyde med bilen. Prisen er heller ikke gal for en nybil å være + kort leveringstid. Souln er vel noen lapper dyrere?

Jepp, skal lage et lite regnestykke på det. Ser jo fort at jeg vil betale like mye i mnd på diesel og bom i mnd, som nedbetaling på en tesla s60. I tillegg slipper jeg rekkeviddeangsten..Kanskje det ikke hadde vært så dumt? Hvordan er det med forsikring på Teslan? Tenker med en gang at den vil bli ganske dyr på grunn av motoreffekten..Noen som vet?

Thomas, på den siden du linket til står det at Leaf har rekkevidde på 141 km. Hvordan kalkulerer den seg fram til det? Kun ved bruk av elevation?
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Pendling med EL-bil Oslo-Sandefjord
torsdag 15. januar 2015, klokken 15:17
Takk for kjapt svar!

Ved å kjøpe en Tesla ser jeg nesten for meg at vinninga går opp i spinninga. Ved å kjøre den 40-50000km i året vil den vel miste mer verdi enn jeg sparer, kontra det å ha en litt rimeligere fossilbil til pendling. Correct me if I'm wrong..

Har ikke Soul en estimert rekkevidde på 212km vs 199 km på Leaf? Skjønner at dette er under optimale forhold og med eksperter bak rattet..Men er differansen så mye større i virkeligheten mellom de to? Altså mer enn de 13 km som er oppgitt. Hvor mange km kan jeg regne med fra Leaf/Soul på vår/sommer? Kanskje jeg skulle få tatt en telefon til en Kia forhandler og, ser de har 7 års garanti som sikkert er en fordel. Prismessig er de vel ganske like?
#10
Kjøpe elbil? / Pendling med EL-bil Oslo-Sandefjord
torsdag 15. januar 2015, klokken 14:46
Hei.

Jeg vuderer sterkt å kjøpe en el-bil til pendling mellom Oslo og Torp flyplass Sandefjord. Distansen er på ca 115 km en vei. 99% av strekningen er 4 felts motorvei med fartsgrense på 110. Jeg har lademuligheter hjemme (offentlig gatelading) og på jobb.

Per dags dato har jeg en BMW 1 serie diesel som vil koste meg et sted mellom 50 000 og 60 000 bare i bompenger og diesel per år. I tillegg kommer verditap, men dette vil jo komme uansett bil.

Jeg har sett på en del av de tidligere trådene her inne, men trenger allikevel flere tips fra folk som sitter på erfaring med rekkevidde på de ulike el-bilene sommer som vinter. Jeg vurderer å holde på fossilbilen et par mnd til, for så å kjøpe en elbil når temperaturen øker og veiene blir bare. Så vidt jeg har skjønt det klarer de fleste el-bilene min strekning så lenge det ikke er vinter (?). Spørsmålet er om noen av dagens el-biler vil klare strekningen på vinteren og? Hvis ikke må jeg selge el-bilen igjen til høsten..Evt., finnes det noen ladestasjoner på veien hvis det skulle bli krise på de kaldeste dagene? Og hvor lang tid vil f.eks en Leaf bruke på å lade opp batteriet ved en vanlig offentlig parkering/stikkontakt kontra hurtiglading?

Jeg har sett en del på Leaf, BMW i30, WV, Tesla og Soul. Tesla'n er i dyreste laget og Soul har litt lang bestillingstid. Jeg har planer om å prøvekjøre en Leaf i ettermiddag og høre hva de sier om den på Buskerud bilsenter.

Tips og erfaring tas imot med stor takk!


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA