Sitat fra: cyber på fredag 10. april 2015, klokken 14:02Sitat fra: ØyvindO på fredag 10. april 2015, klokken 11:22For dem som kommer fra en godt utstyrt bil, feks en BMW, Audi eller Mercedes med assistentsystemer, firehjulstrekk, sports-/komfortseter, LED-hovedlys o.m.m., vil det være uaktuelt å kjøpe en Tesla som mangler utstyr man er vant med - hva man forventer av utstyr i en bil i over " brød og smør "-klassen blir stadig mer omfattende.Sitat fra: cyber på fredag 10. april 2015, klokken 10:09
...
Biler uten ACC og andre assistentsystemer, som finnes i mange merkers innstegsmodeller, vil slite i et fremtidig bruktbilmarked - å komme fra en Golf med assistenter til en Tesla uten vil for mange være en nedtur.
Hvorfor vil slike biler slite? Vil etterspørselen etter biler uten assistentsystemer forsvinne helt? Eller vil prisene i bruktmarkedet justere seg i henhold til bilens tilstand og utstyrsnivå slik de gjør for absolutt alle andre biler og utstyrsnivåer i markedet?
Jeg forstår godt innsigelsene fra de som har kjøpt en dyr bil uten dette utstyret, som gjerne vil bagatellisere verdien dette vil ha ved fremtidig bilbytte - men det blir etterhvert som å tilby en bil feks uten klimaanlegg.
At det ikke er aktuelt for en liten gruppe kjøpere betyr vel ikke at bilen vil slite på bruktmarkedet?
Bilens utstyrsnivå vil selvsagt påvirke prisen, men jeg ser ingen grunn til at man vil slite med å få omsatt en bil som ikke har "alt".
Tro det eller ei - noen har faktisk et budsjett å forholde seg til når de kjøper bil, og en prisforskjell på 50' kan i mange tilfeller kompensere for manglende utstyr sammenlignet med den aller siste modellen.
Og siden dette er en BMW-tråd: Det omsettes massevis av F11 uten HUD, skinn, firehjulstrekk eller førerstøttesystemer. Hvordan forklarer man det?