Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ØyvindO

#1
Model S / Sv: Verdifall BMW vs Tesla
fredag 10. april 2015, klokken 15:31
Sitat fra: cyber på fredag 10. april 2015, klokken 14:02
Sitat fra: ØyvindO på fredag 10. april 2015, klokken 11:22
Sitat fra: cyber på fredag 10. april 2015, klokken 10:09
...
Biler uten ACC og andre assistentsystemer, som finnes i mange merkers innstegsmodeller, vil slite i et fremtidig bruktbilmarked - å komme fra en Golf med assistenter til en Tesla uten vil for mange være en nedtur.

Hvorfor vil slike biler slite? Vil etterspørselen etter biler uten assistentsystemer forsvinne helt? Eller vil prisene i bruktmarkedet justere seg i henhold til bilens tilstand og utstyrsnivå slik de gjør for absolutt alle andre biler og utstyrsnivåer i markedet?
For dem som kommer fra en godt utstyrt bil, feks en BMW, Audi eller Mercedes med assistentsystemer, firehjulstrekk, sports-/komfortseter, LED-hovedlys o.m.m., vil det være uaktuelt å kjøpe en Tesla som mangler utstyr man er vant med - hva man forventer av utstyr i en bil i over " brød og smør "-klassen blir stadig mer omfattende.
Jeg forstår godt innsigelsene fra de som har kjøpt en dyr bil uten dette utstyret, som gjerne vil bagatellisere verdien dette vil ha ved fremtidig bilbytte - men det blir etterhvert som å tilby en bil feks uten klimaanlegg.

At det ikke er aktuelt for en liten gruppe kjøpere betyr vel ikke at bilen vil slite på bruktmarkedet?

Bilens utstyrsnivå vil selvsagt påvirke prisen, men jeg ser ingen grunn til at man vil slite med å få omsatt en bil som ikke har "alt".

Tro det eller ei - noen har faktisk et budsjett å forholde seg til når de kjøper bil, og en prisforskjell på 50' kan i mange tilfeller kompensere for manglende utstyr sammenlignet med den aller siste modellen.

Og siden dette er en BMW-tråd: Det omsettes massevis av F11 uten HUD, skinn, firehjulstrekk eller førerstøttesystemer. Hvordan forklarer man det?
#2
Model S / Sv: Verdifall BMW vs Tesla
fredag 10. april 2015, klokken 11:22
Sitat fra: cyber på fredag 10. april 2015, klokken 10:09
...
Biler uten ACC og andre assistentsystemer, som finnes i mange merkers innstegsmodeller, vil slite i et fremtidig bruktbilmarked - å komme fra en Golf med assistenter til en Tesla uten vil for mange være en nedtur.

Hvorfor vil slike biler slite? Vil etterspørselen etter biler uten assistentsystemer forsvinne helt? Eller vil prisene i bruktmarkedet justere seg i henhold til bilens tilstand og utstyrsnivå slik de gjør for absolutt alle andre biler og utstyrsnivåer i markedet?
#3
Model S / Sv: Firmware 6.2
fredag 10. april 2015, klokken 08:48
Ja :)
#4
Model S / Sv: Skrytebilder! :)
torsdag 26. mars 2015, klokken 12:30
Sitat fra: D.O på torsdag 26. mars 2015, klokken 08:36
Sitat fra: BMW850 på onsdag 25. mars 2015, klokken 23:39
Fuck! Røde kalipere gjør bilen altså :)
Ikke i alle farger... Blå ser helt grusom ut med røde caliper. Angrer på at jeg valgte dette på min hvite også

Si fra om du vil bytte ;)
#5
Model S / Sv: Jeg valgte P85 eller P85D (og ikke S85/S85D) fordi:
lørdag 21. mars 2015, klokken 07:43
Liker biler med tendenser til sportslige egenskaper. Ikke noe mer hokus pokus enn det :)

Edit: Gjelder P85, som jeg har. For P85D måtte jeg lagt til: ... Og hadde 200' til overs på konto som jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av
#6
Model S / Sv: Noen som har/skal skifte dekk selv?
fredag 20. mars 2015, klokken 11:26
Tenkte å få på sommerdekkene rett over påske men har kun en 1,25 tonn jekk. Er dette litt knapt for en bil på over 2 tonn?
#7
Model S / Sv: Musk "About to end range anxiety"
torsdag 19. mars 2015, klokken 19:33
Man trenger strengt tatt ikke å taste engang. Bar e å kjøre i vel og så sier bilen fra om du er på vei til å rote deg inn i ingenmannsland. Skal mye til å få rekkeviddeangst da :)
#8
Model S / Sv: Breddeangst?
mandag 16. mars 2015, klokken 19:40
Den er brei. Det er ikke tll å komme unna. Men man venner seg til det. Jeg har breddeangst når jeg låner bort bilen :)
#9
Model S / Sv: Bruktbilpris på Tesla
lørdag 14. mars 2015, klokken 23:17
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 14. mars 2015, klokken 22:11
Samtidig er det 29P under 600 k- prisen har definitivt sunket i forhold til for 6-8 uker siden.

Ja. Og om 6-8 uker så har den sunket ytterligere. Mistenkelig likt et vanlig bruktbilmarked altså ;)
#10
Model S / Sv: Random spm. ang. bytte av bil.
fredag 13. mars 2015, klokken 22:54
Rødt på en moderne bil med klarlakk/multicoat falmer ikke :)
#11
Model S / Sv: Nyetablert: Tesla som familiebil?
torsdag 12. mars 2015, klokken 14:27
Sitat fra: TMX på torsdag 12. mars 2015, klokken 13:48
Vil anbefale deg å gå for en 2014 modell. Tesla lærte mye fra feil på de første bilene så det er gjerne litt mindre barnesykdommer på 2014 modellene, jeg kjøpte en fra August 2014. Da får du også elektrisk innfellbare speil og titanium beskyttelses plate under. Tror også det ble gjort enkelte forbedringer med setene i forhold til de første 2013 bilene.

Elektrisk innfellbare speil får man ettermontert for 5000,-

Titanium beskyttelsesplate får man ettermontert gratis av Tesla.

Rett skal være rett :)

edit: Helt enig i at annenhåndsverdien er den store ukjente når det gjelder TMS, men tenker samtidig at fossiler også går en usikker tid i møte med potensielle avgiftslettelser til hybrider og enda mer "straff" for rene dieselbiler i bynære områder.
#12
Model S / Sv: Nyetablert: Tesla som familiebil?
onsdag 11. mars 2015, klokken 14:19
En fossilbil kan også bli svært dyr å eie etter at garantitiden er utløpt. Jeg har eid en Land Rover Discovery 3, så dette har jeg førstehånds kjennskap til  ;D
#13
Model S / Sv: Nyetablert: Tesla som familiebil?
onsdag 11. mars 2015, klokken 13:45
Du skal ha rimelig spesielt bruksmønster for å få bilen til å betale seg selv, og dersom du sammenligner med en bil som koster 300' mindre så tviler jeg på at en TMS totalt sett vil bli det mest gunstige.

Jeg regna litt på det før jeg slo til og fant ut at jeg kunne spytte 200' ekstra i bilbudsjettet og kjøpe TMS, uten at den totale kostnaden over 5 år økte.

For eksempel: Ny Octavia Scout med 4wd (ca 350') og TMS (ca 550') ville med mitt bruksmønster gi omtrent samme kostnader.

Det er uansett såpass mye usikkerhet rundt verdifall, kvalitet, insentivordninger, dollarkurs, moms, bompenger, Model E, Leaf med dobbel rekkevidde og så videre at det er utrolig vanskelig å si noe med stor sikkerhet :)

edit: Men duger den som familiebil? Absolutt.
#14
Model S / Sv: Next gen seter nå tilgjengelig for alle modeller
mandag 02. mars 2015, klokken 13:56
Noen som har sjekket om det er mulig å bestille disse setene separat?
#15
Model S / Sv: Feil, problemer og/eller mangler med D-utgaven?
fredag 27. februar 2015, klokken 17:49
Leser om mange som har problem med å åpne ladeluka fra UMC. Jeg har ikke hatt noen problemer med dette siden jeg begynte å peke UMC rett "bak" ladeluka. Da åpner den på første forsøk. Verdt å prøve.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA