Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hottentott33

#1
e-Golf / Sv: Ekstralys E-Golf
onsdag 11. januar 2017, klokken 03:11
Sitat fra: RonnyH på søndag 08. november 2015, klokken 15:07

Har en venn som er service ansvarlig på Audi,VW og Skoda.
Han bekrefter at man skal bruke et canbus adapter.
Så da er det bare å investere i et slikt i morgen.
Takk for hjelp og gode svar.

Ronny

Spennende prosjekt. Gi gjerne lyd om videre fremgang, og gjerne et bilde stoltheten med ekstralys  :)
#2
Focus / Focus electric, import. Navigasjon og DAB.
onsdag 11. januar 2017, klokken 02:51
Hei.

Jeg vurderer å kjøpe meg en 2013 Focus electric som er importert fra USA.  Denne mangler da DAB pluss at navigasjonen tilsynelatende ikke ville virke skikkelig.

Så da er spørsmålene mine:

1. Vil det være en sømløs integrering av DAB på denne spilleren?

2. Er det muligheter for å få navigasjonen til å virke? Vil det bare være å bytte kart-CD, eller er det verre enn som så?
#3
e-Golf / Sv: Hvilke feil opplever du på din Egolf?
torsdag 21. januar 2016, klokken 21:37
Regnsensor med påfølgende frontruteskift, kunne vært et alternativ. Det er flere som har gjort dette, men hadde vært interessant å vite hvor mange :)
#4
e-Golf / Sv: Rustbeskyttelse
fredag 08. januar 2016, klokken 21:42
Alle biler er greit rustbeskyttet fra fabrikk, men etter noen år så ville jeg ikke stolt for mye på dette, så rustbehandling var det første jeg ordnet på vår e-Golf før jeg begynte å velge på ekstrautstyrslisten.
Vår e-Golf har dermed Mercasol tectylbehandling som var sprøytet på bilen da jeg fikk den overlevert ny.

Jeg har forøvrig et eksempel... Før jul var jeg og ville handle meg en 11 år gammel Volvo XC90, og etter prøvekjøring var jeg fast bestemt på at jeg skulle nå skulle handle en stor komfortabel bil med en frisk dieselmotor på nesten 200 hk fremfor den litt daue C-klassen vår på 116 dieselhester.
Men da jeg tok bilen opp på en løftebukk ble den tanken raskt skrinlagt, bilen hadde jo så mye rust under at jeg får vondt bare av å tenke på det... Så da var tanken min at hadde den bileieren spandert på seg 5000,- i en tectylbehandling, så hadde jo bilen blitt mye mer lettsolgt og hadde blitt verdt flere titalls tusen mer.

Så rustbehandling til noen få tusen er en veldig god investering.
#5
Jeg valgte piggdekk, nærmere bestemt Nokian Hakka 8, på vår e-Golf. Det har jeg ikke angret et sekund på.
Det som du derimot skal være veldig obs på, er at forskjellen på støy mellom sommerdekk (evt piggfritt) og piggdekk er veldig ekstrem på asfalt i en stille elbil, men på snøføre og grusveier er det stille igjen. På snøføre forsvinner faktisk så og si hele piggdekkstøyen. Støyforskjellen på asfalt er sannsynligvis hakket verre enn du tror, men jeg for min del klarer fint å leve med det, da jeg trenger pigger da saltingen ikke alltid er verdens beste når jeg skal kjøre 5 mil til jobb kl 4 på morgenen :)
Rekkevidden er vel nesten lik med mine Nokian piggdekk sammenlignet med andre erfaringer med piggfrie, jeg ligger på mellom 110 og 130 km nå på vinteren med noen minusgrader. Det blir sjelden mer enn -4 grader her i sør som jeg bor, men så lenge rekkevidden er noenlunde lik piggfrie i den temperaturen, så følger nok piggdekk de piggfrie i lavere temperaturer også.

Så konklusjonen min er at du bare velger det som du har valgt før og som du er fortrolig med. e-Golf er ikke så forskjellig fra vanlige biler :) For det vil alltid være noen som foretrekker piggdekk og noen som foretrekker piggfrie, uavhengig av bil :)
#6
e-Golf / Sv: Kan e-golf overhovedet køre 190km?
søndag 20. desember 2015, klokken 19:27
190 km er mulig, men da skal forholdene være særdeles gode.

Min rekord er 168 km med 3 km i restrekkevidde der jeg kjørte i normal modus med god varme hele veien, og det var ikke noe overdreven sparekjøring på den turen. Bilen er utstyrt med en bråkete varmepumpe :)
Så jeg er overbevist om at det er mulig i f.eks. vårlige temperaturer, men da må du ha egg under gasspedalen hele veien. Personlig så gidder jeg ikke å stresse med slikt, hvis jeg skal såpass langt at rekkevidden kan bli problem, så tar jeg heller den gamle dieselpurken vår :)
Du kan jo selvsagt kjøre i eco+ uten varme, da vil det nok gå lettere, men da synes hele vitsen og kjøregleden forsvinner hvis en må sitte å svette eller fryse i en bil en har gitt ca 300.000 kr for... :)
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Takk!
onsdag 11. november 2015, klokken 16:01
Dette var trist og overraskende, nå har en stor del av ryggraden på elbilforum forsvunnet...
#8
e-Golf / Sv: Hull i hanskerommet..
torsdag 08. oktober 2015, klokken 13:44
Selger sa også at dette var myntoppbevaring, men det er feil.
Det er oppbevaring av SD-kort og vanlige kredittkort/rabattkort. Det står også i instruksjonsboken :)
#9
Sitat fra: Rio på tirsdag 22. september 2015, klokken 23:49

I tillegg til det du skriver er klimahysterisk vås (klimaendringene er selvsagt godt dokumentert), så handler dette om NOx, og ikke CO2.

NOx handler om LOKAL forurensning, og har en særdeles stor påvirkning.



Nja, det jeg skrev er da ikke klimahysterisk vås, dette er vel så godt dokumentert (om ikke bedre dokumentert), men siden det ikke er så mye penger i dette, så blir det helst klimaskeptikere som får taletid i media o.l. For hvor mange millioner sløser ikke bare lille Norge vekk rundt dette...

Men, jeg har da aldri nektet for at det er klimaendringer, men poenget er at det alltid har vært klimaendringer (lenge før menneskeskapte utslipp begynte), og det vil det alltid være, uavhengig menneskapte utslipp.

Sitat fra: Rio på tirsdag 22. september 2015, klokken 23:52

Dette er ikke bare at en bil ikke helt lever opp til det de lover, dette er utspekulert software skrevet ene og alene for å jukse mot myndighetene, og å påføre uskyldige mennesker langt mer NOx enn påstått.

Det er helt hinsidiges at et internasjonalt firma vil risikere ryktet sitt på noe slikt.

Det har jo nærmest blitt en kultur å oppgi forbrukstall etc. som en aldri klarer å oppnå i virkeligheten, dette gjelder langt i fra kun VW. For forbruk på bensin/dieselbil er det vel snaut noen som klarer å oppnå. 190 km i rekkevidde på en e-Golf er det vel de færreste som klarer å oppnå. The list goes on. Så sånn sett har VW i dette tilfellet ikke lurt noen kunder da de faktisk har fått den effekten og motorstørrelsen de har betalt for. Så sånn sett er jo hele denne saken kommet helt ut av proporsjoner. I en uoffisell avstemming på "Tekniske spørsmål om Volkswagen-Audi"-gruppen på Facebook mener 87 personer at dette ikke har noe å si, mens 21 personer mener noe annet. Så jeg tenker nok at flesteparten også mener dette, men i en elbilgruppe vil nok de fleste være litt "allergiske" mot utslipp :)

Spørsmålet mitt er heller hvor mange andre som ikke er blitt tatt i og ha tatt ymse snarveier, jeg vil nok tro at dette er en liten sak sammenlignet med andre som ikke har blitt tatt :)
#10
e-Golf / Sv: Avstemming: Lane assist - noe å satse på?
tirsdag 22. september 2015, klokken 19:06
Sitat fra: hovik på tirsdag 22. september 2015, klokken 09:41
Lane assisten til VW er total ubrukelig. Den krever bla. god oppmerking paa begge sider av kjorebanen for aa fungere godt (noe det er lite av mange steder), og hoy hastighet.

Hadde vaert mye bedre med en lane departure warning. Det fungerer bedre ved lav hastighet og er ikke saa foelsom for veimerking.

Lane assist fungerer jo til og med på veier med midlertidig oppmerking med veldig tynne striper, så veldig kresen er den da ikke på oppmerkingen, i allefall er det slik i min elektriske folkevogn. Men det varierer kanskje dessverre fra bil til bil er jeg redd, jeg er i allefall imponert over hvor ofte lane assist lyser grønt i dashbordet, litt synd at det skal varierere så mye fra bil til bil. Jeg kjører forøvrig i sørvest-landet som neppe har Norges beste vegstandard :)
Problemet er heller at den er litt i veien på svingete veier da den ikke er så glad i inspirert kjøring, men det er en vanesak :)
#11
Sitat fra: hovik på tirsdag 22. september 2015, klokken 09:45

La oss proeve aa holde oss til saken.

VW er beskyldt for aa jukse med NOx utslipp. Det har ingenting med global oppvarming aa gjore. ( http://www.miljostatus.no/Tema/Luftforurensning/Sur-nedbor/Nitrogenoksid-NOx/ ). NOx paavirker primaert lokal luftkvalitet.

Amerikanerenes strenge utslipskrav til partikler og NOx er grunnen til at storbyene der har levelig luftkvalitet, ofte mye bedre enn hva vi har i Europa. VW har med overlegg solgt biler som har foraarsaket oekt helseplager i USA, kun med tanke paa egen profitt.

Personlig mener jeg de fortjener en saftig bot.

Bot er greit nok, men det er størrelsesordenen på boten som blir galt, samt at det blir galt og kun henge ut 1 enkelt fabrikant, for alle bilfabrikanter er noen luringer.
Men som sagt, for dette er ikke snakk om å lure kunder med mindre effekt enn oppgitt, kun litt ekstra utslipp, så da er dette ikke noe store greier. Greit nok at de må holde seg til reglene og må få en smekk på fingrene, men størrelsen det var snakk om her er jo helt hinsides i forhold til hva som i utgangspunktet er saken.

Hele saken minner litt om hvor galne amerikanere kan være med saksøking for hver minste ting som f.eks. for varm kaffe, angrepet av hund under innbrudd etc.
#12
Sitat fra: hovik på mandag 21. september 2015, klokken 12:53

Du mener med andre ord det skal loenne seg aa jukse, fordi du personlig mener det er flisespikkeri ?

Det er da knapt juks, det er bare en mindre forskjell i utslipp. Dette er jo noe alle bilfabrikanter har gjort, evt gjør. Det har nok blitt mindre med årene, men jeg blir veldig overrasket om ikke bare dette er toppen av isfjellet, noe som igjen forteller oss at kravene kanskje er litt urimelige. Men i dette tilfellet var det jo ikke snakk om å redusere effekten og dermed lure hardtarbeidende folk, men det er utslippet som det ble trikset bittegrann med og som ikke har noe praktisk betydning. Det er ikke som demolastebilene som årlig kjører land og strand for at vi kan få prøvd nye modeller, en skal ikke mange år tilbake der det var helt normalt at de demobilene gikk som noen uvær, men da en kjøpte bil og fikk den så gikk den vesentlig dårligere, for det er lureri. Men litt utslipp fra eller til er da ikke noe å bruke hinsides summer på, for dette er jo en liten sak da kunden tross alt har fått effekten han ville ha. Jeg ser ikke hvorfor dette skulle være noe verre enn å påstå at en e-Golf skal ha en rekkevidde 190 km, samt at snittforbruket er 12,8 kWh. 12,8 kWh er ikke så voldsomt vanskelig å oppnå selv i normalmodus, men alle som kan regne finner jo kjapt ut at det snittforbruket ikke går opp i regnestykket med en rekkevidde på 190 km og en tilgjengelig batterikapasitet på ca 21,5 kWh. Eller at en bare har ca 21,5 kWh tilgjengelig batterikapasitet for den saks skyld er jo litt lureri, for jeg kjøpte tross alt bilen med 24,2 kWh. Det vil jo alltid være litt variabler, noen ganger mer bevisst enn andre, fra bilfabrikanter. Alle er noen lurifakser, så å henge ut kun 1 bilfabrikant for bittegrann utslipp er jo helt hull i hodet.

Som det bl.a. står i den linken over, så utgjør menneskeskapt forunrensing ingen forskjell fra eller til på miljøet, men det er ikke penger i slike funn, så da spørs det om sannheten kommer for dagen med det første. Dette er da ingen personlig mening da dette er mer logisk enn global oppvarming (eller klimaforandringer det kalles etter at de fant ut at gjennomsnittstemperaturen hadde sunket de siste 10-15 årene), det er da mange som tør stå frem og ikke være politisk korrekt da dette er det mest logiske. For når de må bytte navn fra global oppvarming til klimaforandringer fordi de tok feil, så burde jo det tale for seg selv :)
#13
Sitat fra: hovik på søndag 20. september 2015, klokken 21:20
VW har jukset med NOx utslipp i USA. I motsetning til Europa har USA meget strenge krav til denne typen utslipp. Bilene VW har solgt i USA er tilnærmet identiske med de europeiske, men viser seg å slippe ut ca 50x mer NOx enn tillatt.

VW har sagt de skal bygge om alle solgte biler til å følge gjeldene krav, noe som vil bli _veldig_ dyrt, og sansynligvis medføre bruk av adblue (noe VW på mirakuløst vis har unngått på tidligere). De vil nok også måtte tilby gratis adblue til alle solgte biler ut livsløpet.

MB og andre som selger diesel personbiler i USA bruker alle adblue.

Amerikanske myndigheter burde nok ha lest litt mer om dette http://www.hegnar.no/okonomi/politikk/artikkel563280.ece fremfor å flisespikke på litt utslipp fra eller til.

Og det er ikke noe mirakuløst triks å slippe adblue, for vi har nå blitt straffet med adblue på lastebiler i mange år allerede, men det finnes da lastebiler som ikke trenger det. Bl.a. Scania har f.eks. en 470 hk motor som slipper det sølet. Men ettersom at 470 hk ikke er så stor motor (jeg kjører 750 hk til sammenligning, argo nesten 300 hk mer), så har den motoren aldri blitt noe veldig stor suksess. Så sånn sett er det ikke noe sært i at VW klarer å styre unna adblue, da de nok bare lager motorer på en smartere måte enn andre, og det vil jo være et salgsargument til de grader. Så vi får satse på at VW klarer å styre unna det sølet fremover også, det er ikke akkurat rocket science :)

Men hvis det blir tilfelle at VW må pøse ut med mangfoldige millioner for å "fikse" dette, så er det veldig provoserende. For mens det er folk som sliter med å få mat på bordet, så blir VW tvunget til å bruke penger i millionklassen på dette flisespikkeriet. Arg... Nei, Hussein Obama får sannelig gå å ta seg en bolle...


Sitat fra: HelectriC på søndag 20. september 2015, klokken 09:14
Sitat fra: hottentott33 på lørdag 19. september 2015, klokken 19:59
Dette er jo egentlig urgenialt av VW. For hvis de har klart å få til at bilen alltid klarer utslipp på EU-kontroller etc (hvordan de får til spørs, for sist gang jeg ble målt var det ikke noe OBD etc koblet til?), men i daglig bruk så er bilen mer effektiv. Vi som har hatt litt eldre bil på EU-kontroll vet at det ofte er utslippskravet som mange ganger er det vanskelige.


MEN.... Dette er vel strengt tatt ikke noe som omhandler e-Golf vel?  ::)  :)

Jo da, egentlig har eGolfen en skitten dieselmotor under bagasjen, bare det at VW har skjult den slik att ingen merker noe ;D

De har nok vasket den skikkelig, siden ingen har lagt merke til den ;D
#14
e-Golf / Sv: Hva savner vi på e-Golfene våre?
søndag 20. september 2015, klokken 11:32
Sitat fra: HelectriC på søndag 20. september 2015, klokken 09:12
Sitat fra: carboncarsten på lørdag 19. september 2015, klokken 11:54
Jeg mangler en bagklap der åbner op når jeg låser den op med fjernbetjening.

Savner at kunne låse op for at tage ladestik ud via car-net. så andre kan lade når min bil er ladet op

CC

Sikkert bare min manglende danskkjennskap, men hva betyr bagklap?

Bakluke :)

Ellers er jeg enig i at vi burde hatt mulighet for å låse opp og igjen bilen, for det hjelper lite at en kan se i car-net at bilen er ulåst hvis en er veldig langt fra bilen :)

Edit: rettet feil henvisning...
#15
e-Golf / Sv: Problem med å legge inn POI
søndag 20. september 2015, klokken 00:11
Sitat fra: e-curious på lørdag 19. september 2015, klokken 23:42
Stemmer at det er denne listen jeg installerte.  Den "ferdige" måten fungerte perfekt, da jeg forsøkte å konvertere filene selv via VW sine sider fikk jeg samme resultat som nå.

Da jeg importerte, gjorde jeg det via NAV, instillinger, importer mål.  På de som ikke funker får jeg bare opp mappestrukturen og at det ikke er noe å importere.

Da jeg importere på måten som står på VW sine sider; via MENY og programvareoppdateringer klarte jeg bare å slette det jeg hadde inne og få opp navnet på mappa, ingen POI.

Det du har fra før blir slettet uansett, det gjorde i allefall det hos meg, så hvis det er en måte en kan legge til nye ting uten at tidligere selvinnlagte POI blir slettet, er det fint om noen kan si hvordan :)

Jeg ville prøvd å laget en ny fil via VW sin generator, for så kopiere filene og mappene fra VW-websiden inn i roten på en USB-stick fremfor et SD-kort. For jeg klarte også de første gangene å bruke SD-kort, men da jeg skulle gjøre det senere med egne ting så funket det ikke, men da jeg prøvde med USB-stick (etter tips herfra) så smalt alt på plass. Hvis det ikke funker med USB-stick, så er det nok noe en har trykket feil på den tyske VW-siden, så da får du heller gi lyd igjen :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA