Sitat fra: Stoppe på mandag 02. februar 2015, klokken 23:27Økonomien i dette er relativ som med alt annet. For meg er forskjellen med og uten varmepumpe stor ettersom jeg da faktisk kan bruke den når jeg pendler til et distriktskontor en dag i uken og dermed kan bruke eGolfen. Regner med å spare ca 200,- i drivstoff pr tur.....
Et lite innspill ettersom det ser ut til at VP er et vesentlig tilleggsutstyr på e-Golf.
Er det vesentlig andre fordeler med varmepumpen enn at forbruket går ned (og dermed lenger rekkevidde)?
Er det andre som har regnet på nåverdi av varmepumpe på e-Golf?
For meg ser det ut som at varmepumpen må gi mer enn 30% reduksjon i forbruk før den gi positiv nåverdi ved investering på 6600kr (veilledende pris Møller), selv med diskonteringsrente på lave 2,9%.
Forutsetninger:
16.000km pr år, 8år. Strømpris 1 kr pr kwh, forbruk e-Golf uten VP 20kwh/100km
Årlig forbruk altså 3200kr
For å betale ned varmepumpen må den bidra med besparelse på 936kr pr år, for å gå i null.
Er det realistisk å oppnå?
Og dersom årlig kjørelengde er lavere blir det enda lenger periode før regnestykket går opp.
Når det gjelder rekkevidde er det et tema som er godt belyst i andre tråder, og hadde rekkevidden vært viktigst hadde jeg nok ikke vurdert elbil..