Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ko_deZ

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Homecontrol smart stikkontakt
mandag 25. juli 2016, klokken 19:12
Det er en zigbee enhet. Hvis du har et smarthus som snakker zigbee så er det ikke umulig å få lagt det til. Zigbee er en åpen standard, og såvidt jeg vet så skal du kunne binde disse opp som andre stikkontakter med Zigbee HA profil.
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Homecontrol smart stikkontakt
lørdag 09. juli 2016, klokken 19:40
Sitat fra: sylwester på fredag 08. juli 2016, klokken 12:35
Jeg trodde man måtte bytte hele greia så da blir dette noe helt annet siden man ikke kobler til ledere. Hvis så skumme man i følge regelverket fått det ettersett av en elektriker, men siden det ikke er noen montering som kan gå galt har denne kontakten fått unntak?
Ikke noe unntak. Man har alltid hatt lov til å bytte deksel, dette er bare et litt avansert deksel. Du har ikke lov å skru på lederne, men det gjør du ikke her, det er det som er så genialt. Helt lovlig "do it yourself" løsning. to skruer, og så søke den opp med gateway.
Sitat fra: sylwester på fredag 08. juli 2016, klokken 12:35
Ja. Bryter man ved å koble av risikerer man lysbue som gir sot og dårligere kontakt. Kan hende det er litt snillere å la bilen avslutte ladingen, men tror ikke det er farlig for bilen at sikringen går.
Vi bruker triac til å koble inn (og jeg mener også ut) fasen, og så slår vi inn reléet like etterpå. Dette er ganske standard, hvis ikke ville reléene vare bare noen hundre innslag. Diskutert litt her:
https://groups.google.com/forum/#!topic/sci.electronics.design/HAiu_DYfmBM

Vi kobler altså inn triac ved nullkryssing, så det skal være en veldig god løsning. For å forklare kort så betyr det at inn og utkobling skjer kontaktløst, og så legger vi inn releet like etter innkobling for å ta den store lasten.
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Homecontrol smart stikkontakt
lørdag 09. juli 2016, klokken 19:29
Sitat fra: elektrolux på fredag 08. juli 2016, klokken 10:37
Det er problemfritt å bryte strømmen til ladekabel, for så å sette strømmen på igjen.

Genialt om dette kan styre strømforbruk mot strømprisen. Ønsker en slik på VVB slik at den ikke går på når strømprisen er på topp.

Har heldigvis Schuko på min 3 kW VVB.  ;)
Det fungerer fint. Vi har idag kalender-funksjon på stikkontakt, men vil etterhvert (på nyåret) komme med gateway oppdateringer som kan la deg styre etter strømpris eller annet (vannføring i Glomma?)
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Homecontrol smart stikkontakt
lørdag 09. juli 2016, klokken 19:27
Sitat fra: Øystein16 på fredag 08. juli 2016, klokken 07:36
Her gjeld det elbil og tilsvarande.

Så langt eg kan forstå vil appstyring av av/på for lading bryte med rutinen som er satt for vår bil (Golf) - der ladekladden først skal gjennomføre ein eigenkontroll av kursen før ein set støpsel i bilen. Som tilsvarande alternativ kan eg bryta straumen i sikringskapet. Spørsmålet mitt vil vera om løysinga er godkjent som ladepunkt for elbil og tilsvarande godkjent av bilfabrikantane. At det kan fungera er ei anna sak.

Det er noe alvorlig galt med tankegangen bak laderen til VW om den ødelegges eller ødelegger bil/batteri ved strømbrudd.
Det kan være ugunstig å dra ut stikket mens man lader, men vi både kobler inn og ut vha triac, så vi bryter ved nullpassering og unngår da de aller fleste muligheter for lysbue.
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Homecontrol smart stikkontakt
torsdag 07. juli 2016, klokken 21:17
Artig at produktene våre diskuteres. Jeg jobber i HomeControl, og er en av arkitektene bak systemene der, og kan følgelig også litt om disse stikkontaktene.

For å si det kort, så er det snakk om å bytte ut dekselet på din vanlige doble stikkontakt. Det passer på utenpåliggende og innfelte, men ikke de som er i halvannen størrelse veggboks som ligger nesten flatt med veggen.
Det man gjør er at man skrur av dekslet som er der, det man ser er omtrent dette:
https://goo.gl/8lplbT

Så setter man på vår smarte stikkontakt som, ja, man kan via vår gateway og app styre av og på, som varme, lys eller med bryter. Man kan også sette opp kalender som skrur den av og på på visse tidspunkt.

Dekselet skrur man fast i de samme festene som det gamle dekselet var skrudd fast i, men med noe lenger skruer. Vårt "deksel" er noe større da det inneholder trådløs kommunikasjon, to reléer og et par kretskort for å sy alt dette sammen.

Dette blir så en del av den faste installasjonen. Det er skrudd fast på samme måte som dekselet du tok av.

Kontakten har to temperatur-sensorer. Den ene føler intern temperatur. Det betyr at om det blir varmgang i skru-tilkoblingen til ledningen i veggen, eller noe annet sted i veggboksen, og forøvrig også i pluggen man stikker i, så vil varmen vandre langs lederne og også varme opp det indre i stikkontakten. Ved en gitt temperatur (tror det er 80 grader, jeg har ikke utviklet den biten der) så kobles reléet fra, og strømmen kuttes. Da stopper nødvendigvis varmgangen.

Den andre sensoren er dersom du vil bruke dette i stua eller andre steder for å styre panelovner eller lignende. Da kan du i appen vår si at A eller B (de to utgangene på stikkontakten) skal være varme. Har du en eller flere slike i et rom, og minst en utgang er satt til varme, så får du termostat-mulighet. Du kan også kjøre nattsenking, frost-sikring når du er på ferie osv via appen, eller skru på varmen når du er på vei hjem/til hytta. Du får også op temperaturen i appen såklart. Det er en sub-optimal plassering av temperatur-sensor, så snart kan du plassere en bevegelsessensor eller røykvarsler i rommet og bruke temperaturen derfra for å styre varmen.

For elbil-lading så vil dette være en ganske trygg løsning slik som flere her sier. Du får kjøpt det hos elektroimportøren og enkelte Elkjøp butikker, søk på homecontrol.

Vi har også startet arbeid på en smart type 2 lader som du kan justere ladeeffekt på, og også etterhvert justere ladeeffekt etter overproduksjon fra solceller (www.homecontrol.no/solar), eller for å skru av lading når man skrur på mye last i huset for å unngå høye strømtrekk og dermed høy nettleie (som kommer med smartere målere). Vi jobber også mot en ny stikkontakt som passer på flere veggbokser, og som har innebygget USB porter som kan skrus av/på. Da vil en app på telefonen kunne selv skru av ladning når telefonen er full (eller 95% om du vil doble batterilevetiden) for å redusere brannfaren når man lader telefonen over natten. For å komme i mål med dette er vi litt på investor-jakt, men vi håper det skal komme på plass over sommeren, og vi kan levere noe her til jul.

Det er bare å spørre om noe var uklart. Jeg skal forsøke å følge opp.
#6
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Dekk slitasje - Dual modellene
onsdag 30. september 2015, klokken 23:07
Jeg må nok være ærlig nok til å innrømme at jeg noen ganger kjører litt fortere i svingene enn jeg gjør med gamle Saaben min. Dog står det i manualen til Saaben noe i retning av:
Slitasje på midten av dekket: for høyt dekktrykk
Slitasje på yttersidene av dekket: for lavt dekktrykk
Er dekktrykket riktig og du fortsatt har slitasje på yttersidene av dekket: senk farten

Det er nok noe i det der.
#7
Alle signaturmodeller av Model S var også performance. Tror det er litt av greia. De første 1000 bilene skal være tilnærmet like, så det er enkelt å sette opp produksjonslinja og se at alt fungerer som det skal.
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bjørns videoer
torsdag 10. september 2015, klokken 14:14
Det er meningen at du skal kunne kjøre innom et sted, låne et adapter, og dra til Tyrkia på ferie med det. Bjørn vil at dette skal være gratis som en takk for at dere og andre sørget for at han får seg en ny Model X. Hvis han finner noen som er villige til å gi litt av sin fritid for å få møte masse interessante mennesker som vil låne disse adapterne så synes jeg at det skal bli gratis slik han ønsker. Ja, de blir utslitt og skadet etterhvert, helt sikkert, men meningen med dette var å gi tilbake, ikke å tjene. Det kan være vanskelig å forstå en idealist =)
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bruk av range mode og rear defroster
torsdag 10. september 2015, klokken 14:10
Er det mulig at du bare timet det sånn? Tar tid hos meg før jeg ser effekten i bakruta når det er dugg på utsiden. Kanskje det bare oppleves slik fordi du tilfeldigvis kom inn i et område med lavere luftfuktighet, og bakruta endelig kom opp i en effektiv temperatur for å fjerne dugg?
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bjørns videoer
torsdag 10. september 2015, klokken 08:43
Du bør sette depositum høyere enn nypris, det vil stoppe folk fra å "kjøpe" dine adaptere. Da er det også mulig å ta betalt dersom noen låner dem uansvarlig lenge, og fortsatt ha et incentiv for at de skal levere tilbake.
#11
Model X 2014 - 2022 / Sv: Løst og fast - rykter -synsing
torsdag 10. september 2015, klokken 08:37
Zoe koblet fra motoren, satt inn 400V fra strømnettet istedenfor (for inverteren ser det likt ut som om motoren spinner med 50rpm), og simulerte hard regen. I praksis var det ikke noen lader i det hele tatt, kun den vanlige inverteren. Hvis tesla gjør det samme så kan vi få ca 70kW lading fra AC, men det er mindre effektivt, så man får færre km rekkevidde per kW tatt fra strømnettet. Dette var vel også grunnen til at Zoe ble endret til mer vanlig lading?
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kilometer-drop
tirsdag 01. september 2015, klokken 13:49
Når batteriet blir kaldere, så må det brukes energi derfra for å varme det opp igjen. Dvs at når bilen står, og batteriet kjølner, så kan det godt hende at bilen kalkulerer hvor mye energi den må bruke for å varme opp igjen batteriet til drifts-temperatur. Det kan stemme bra med energi-mengden som beskrives også. Jeg har ikke tenkt over dette tidligere, men det gir på mange måter god mening at bilen tar høyde for energi den vet at den må bruke.
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bjørns videoer
torsdag 27. august 2015, klokken 18:06
Dette har jo tatt helt av. Mulig jeg skulle bedt Bjørn om å sladde skilt-nummeret mitt i filmen. Men uansett, hva i granskauen er det som skjer? Forbes? Tydeligvis mer interesse rundt dette enn hva jeg hadde drømt om.

Blir svært spennende med Model X testen. Hvis teorien min stemmer så bør vi klare omtrent like langt med en Model X P90D på grunn av den lave farten, så det blir morsomt å sjekke til neste sommer, eller hur Bjørn?

Tror kanskje jeg skal dra inn tyske, og ikke bare danske, ferietider i neste "planning phase" :-p
#14
Hjulstoppere er en god plan, men er det skikkelig glatt, så funker kun ting som stikker seg ned i isen. Man kan bore og skru i bolter ellerno for å få godt tak i is. Det er svært viktig å være klar over at slike stoppere fungerer på prinsippet at når bilen _ruller_ mot dem så presses de ned i bakken. Står de bak bakhjulene som ikke ruller pga park-brems, så vil de dyttes nedover uten å få vekten av bilen oppå seg og ta tak. De må settes på forhjulene, uansett hvilken retning bilen står i. Piggdekk kan jo også anbefales, men med kjettingene Tesla selger så tar det faktisk bare ca 30 sekunder å ta på hvert dekk, så det er ikke en mye dårligere løsning det. Litt lenger å ta dem av dog, men da kommer du deg i alle fall opp bakken når du skal avgårde. Kjettingene har jeg selv importert fra importøren til min SAAB for noen år siden, og ble overrasket over effektiviteten. Her har vi 50% 300m lang bakke med sikk-sakk i bunnen og noe sånnt som 200 husstander. Det blir litt kaos på vinteren for de uten kjetting =) (den andre veien opp er 24% på det bratteste, så de glatteste dagene er ikke det helt ideelt heller)

Kanskje du skulle spørre om du kan bore et hull horisontalt inn i kantsteinen der? Da kunne du ha laget en sak med en stubb armeringsjern og en kloss som du kan ankre i kantsteinen og rygge bilen imot. Da flytter den seg i alle fall ikke. Da må du grave frem dette hullet dog, det er ikke nødvendigvis veldig praktisk.

#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: DIY: Skvettlapper på Model S
mandag 10. august 2015, klokken 12:18
Skvettlapper bak er vel mer viktige for de som kommer bak deg enn deg selv. Var vel en tid da skvettlapper var påbudt her i landet?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA