Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Toltar

#1
En av de er nok min gamle P85D.

Bytta den inn omtrent 15.desember, den ble avskilta og plassert i kjelleren på Lade, og der står den enda (har tilgang til den i Tesla-appen). Prøvde å selge den på finn, men Tesla gav meg en bedre pris enn finn klarte å gjøre, så da var jo valget enkelt.
#2
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
søndag 23. oktober 2016, klokken 15:19
Sitat fra: Muffinman på lørdag 22. oktober 2016, klokken 12:40
PS2 er vel "eldgammelt", rundt 10 år siden det ble lansert eller noe slik? Det har 220 i treadwear, som er svært lavt. PSS har 300 hvis jeg ikke husker feil og er dermed litt mer slitesterkt i tillegg til at det overgår forgjengeren på alle parametre.

Til sammenligning har Falken 453 og Lexani LX-20 treadwear 320, og det mye omtalte Landsail 588 treadwear 500.

Sammenligningen min var kun ment som et erfaringsskriv basert på to sammenlignbare dekk, de du lister opp er ikke helt i samme klasse med tanke på prestasjon. Om man derimot skal kjøre rundt på norske veier og ikke bevege seg noe utenfor motorveien, så er det kanskje greit å bare finne det dekket med høyest treadwear.

I tillegg går det vel an å nevne at Tesla egentlig burde levere ut bilene med PSS og ikke PS2 om de har valget, kostnaden er ikke så stor ved anskaffelse, men om man må bytte dekk etter en sesong så er kostnaden større for eier av bilen enn om bilen går flere sesonger på samme settet.
#3
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
lørdag 22. oktober 2016, klokken 12:03
Etter to sommersesonger med P85D har jeg testet både PS2 og PSS som sommerdekk. 245 foran og 265 bak.

Sommer 2015:
Bilen kom utlevert med PS2 og de satt på hele sommeren. Da høsten kom og det skulle legges om var bakdekkene på corden med mye skjevslitasje og framme var det også klart for å byttes. Det var kjørt omlag 30000 km på disse.

Sommer 2016:
Kjøpte 4 nye PSS gjennom Tirendo, måtte vente litt på dekkene da tullen holdt de igjen til riktige papirer var kommet. Gjennomførte derfor bytte til sommerdekk litt sent, og det ble kjørt omlag 25000 km på sommerdekkene 2016. På bakdekkene var det en del slevslitasje, men ingen problem å kjøre på disse hele sesongen 2017, foran var det knapt noen forskjell på fra de ble satt på. Foran holder sannsynligvis ut sommeren 2018 før de må byttes.

Konklujon:
PSS holder mye lengre enn PS2, sannsynligvis på grunn av hardere gummiblanding og forsvarer dermed den høyere prisen som man betaler.
#4
Model S / Sv: Prisvekst
søndag 17. juli 2016, klokken 12:27
P85D bestilt i oktober 2014, hentet i mars 2015.

+rød og type 2-kabel
+21 tommere og 19 tommers piggdekk
+Panoramatak
+Dobbeltlader
+gammel blåfarge
+Beige NG-seter (f+b)
+Karbonfiberinnredning
+Tech-pakke med autopilot
+Luftfjæring
+Ultra Hi-Fi
+Vinterpakke
+Sikkerhetspakke
+Karbonfiberspoiler

862.000,-, tilsvarende konfigurasjon lå på over 1,1 mill før den forsvant.

Eneste som ikke var valgt er7-seter og premium interiørpakke, men den er blitt mer innholdsrik i etterkant (dvs. de har overført flere ting som tidligere var standard til den pakken).
#5
Model S / Sv: Lengst kjørte TMS 4WD
mandag 18. januar 2016, klokken 23:20
P85D bestillt i oktober 14 og mottatt mars 15.
Distanse 39000 km, distansen har roet seg litt etterhvert.

Byttet ladekladd i desember.
Knirk i setet (NG) som det ikke er gjort noe med.
Og hadde 20000 km service i høst på 28000 km eller noe slikt.
#6
Model S / Sv: TACC senker farten
onsdag 28. oktober 2015, klokken 21:42
Har ikke merket det på samme vei som deg, men på den nye traseen til E39 gjennom Orkdal kommune, så opplever jeg det samme.

Med ap innkoblet senkes farta, jeg prøvde først å ta litt tak i rattet for å se om det var det den reagerte på, men jeg måtte trykke inn gassen for å få den opp til fartsgrensa. Når jeg krysset en skogsvei som er med på kartet, så satte den opp farta til satt fart i TACC, og holdt den til ca. 50 m etter at skogsveien var krysset.
#7
Model S / Sv: Tesla på finn.no
tirsdag 13. oktober 2015, klokken 06:54
Sitat fra: nie på mandag 12. oktober 2015, klokken 23:08
Er en fyr på finn.no som selger en 85D med levering des. 2015. Han markedsfører bilen medat den har "den nye batteritype som kan oppgraderes til 90 kWt" eller noe i den dur.

Er det bekreftet fra Tesla at det er slik eller har vi her bare en litt overivrig selger?

Selgeren er nok litt overivrig.

90kWh-batteriet har en annen batterikjemi enn det 85kWh-batteriet har. Det betyr at man må bytte ut hele batteriet for å få de 5kWh ekstra, og det skiller ikke noe mellom eldre og nyere modeller på å bytte mellom de batteriene så vidt jeg vet.
#8
Model S / Sv: Hvor langt har dere kjørt med nyere 21" dekk?
søndag 23. august 2015, klokken 11:58
Har rullet 18000km+ på 21 tommere med p85d'en min. Mønterdybden er fortsatt 5-6mm, kanskje de holder en hel sesong?
#9
Model S / Sv: Parkering værnes lufthavn.....lading 1 uke?
onsdag 10. juni 2015, klokken 08:36
Jeg ladet på superladeren i Stjørdalen før jeg kjørte til Værnes nettopp. Da kan man bare stoppe ladinga når man er på komfortabelt nivå.

Ser ikke helt behovet for å sette en Tesla på lading på Værnes Lufthavn lenger. Man åpner også for muligheten å parkere ute på økonomitaket mens man er borte.
#10
Model S / Sv: Forsikring P85D
torsdag 19. mars 2015, klokken 21:37
Sitat fra: Dag A. på torsdag 19. mars 2015, klokken 19:04
Sitat fra: petersv på onsdag 18. mars 2015, klokken 06:49
Sitat fra: Toltar på tirsdag 17. mars 2015, klokken 23:36
Eika gav meg et pakketilbud med følgende:

Sum: 19000 og noe smått
Bil Pluss forsikring
Bonus 60%
Kjørelengde 30.000 km
Egenandel 7000,-
På landet i Sør-Trøndelag

Pakken innkluderte innbo og reiseforsikring i tillegg. Om man regner 1000,- hver for reise og innbo, så er man nede rundt 17000,- for bilen, og det er ikke så ille når jeg bare har 60% bonus.

Hør med codan, tipper de slår prisen med god margin.

Da jeg hørte med Codan (gjennom Lederne Fagforening) så ville ikke Codan engang ha bilen.
Det var ikke snakk om pris.  De sa rett ut at de ikke ville ta risikoen.

Etter gjennomgang av forsikringspapirene så kom jeg fram til at det var P85 de hadde forsikret og ikke P85D. Eika ville heller ikke forsikre P85D. Derfor vendte jeg tilbake til Gjensidige og deres tilbud på 18000 og noe smått. Jeg får lete etter andre tilbydere, men nå har jeg i hvert fall forsikring i starten.
#11
Model S / Sv: Forsikring P85D
tirsdag 17. mars 2015, klokken 23:36
Eika gav meg et pakketilbud med følgende:

Sum: 19000 og noe smått
Bil Pluss forsikring
Bonus 60%
Kjørelengde 30.000 km
Egenandel 7000,-
På landet i Sør-Trøndelag

Pakken innkluderte innbo og reiseforsikring i tillegg. Om man regner 1000,- hver for reise og innbo, så er man nede rundt 17000,- for bilen, og det er ikke så ille når jeg bare har 60% bonus.
#12
Bestilling og levering / Sv: Bil i transitt, hvilket skip?
lørdag 07. mars 2015, klokken 14:28
Det er helt klart at Tesla bruker flere ruter. Mange biler ble sendt med tog til Baltimore før de ble lastet over på skip, og nå fikk jeg informasjon fra DS som sa at min gikk på skip fra California. Jeg prøvde å lete litt etter skip som gikk fra Oakland i slutten av Februar, men fant ikke så mye aktuelt.

Bilen min begynner å bli ei artig historie. Den gikk i transit 1. februar, men forlot ikke California før minst 20. februar ifølge DS, og da på skip. Har fortsatt "mars" som leveringstidspunkt. Kan bli spennende å se om de klarer det estimatet.
#13
Sitat fra: frosken på tirsdag 27. januar 2015, klokken 20:13
Sitat fra: moso på tirsdag 27. januar 2015, klokken 20:07
Tja, er vi sikre på at disse kodene representerer hva som blir levert og ikke hva som ble bestilt? Såvidt jeg skjønner leveres nå alle biler også med yachtfloor (YF01) mens flere her har YF00. Rattvarme på alle biler med vinterpakke fra en dato i desember er vel også erfaringen fra USA dog prioritert ut ifra hvor kald destinasjonen er.
Du har sansynligvis helt rett. Min bil har også koden YF00 som tilsier at den ikke har yachtgulv, men det ble standard i desember en gang, i god til før min bil ble produsert. Altså er jeg 99,5% sikker på at det følger med på min bil. Så vi kan neppe avsløre noe nytt ut i fra kodene, og kan heller ikke si at man får eller ikke får rattvarme eller andre ting ut i fra kodene.

Jeg har heller ikke kode for rattvarme eller yachtgulv, litt rart i grunn. Om dette er inkludert i alle biler nå, så er det vel grunn til å tro at koden bare betyr "standard" ratt og gulv, og ikke nødvendigvis "uten".
#14
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 24. januar 2015, klokken 12:56
Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 24. januar 2015, klokken 12:45
Min er også enda i produksjon etter 12 dager 680XX. Sikkert bare slurve arbeid de som blir ferdig på 4-5 dager ;D
Kanskje det er oppdaget problemer med de bilene som tar lengre tid, slik at det må rettes manuelt på. Kan jo være små ting som en søm i interiøret som ikke ser helt bra ut osv.
Dere må ikke overtolke- systemet fungerer ikke optimalt- det behøver ikke å være noe som helst galt med bilene deres.

Jeg er egentlig klar over det, men likevel så kan man ikke gjøre annet enn å lure på hva som skjer når noe drøyer lenger enn det burde. Spesielt når det gjelder en bil til en liten million.
#15
Sitat fra: Jaws på lørdag 24. januar 2015, klokken 12:28
Your Model S is in transit from the factory.
VIN690XX.
Den fikk status building på tirsdag, så her går det unna. (4-5 dager)
Skal bli spennende å se om den ryker tilbake til produksjon som endel andre her har nevnt.

Det er nå jeg fortsetter å være litt bekymra for min 670XX som har vært i produksjon i 15 dager og fortsatt er der... Jeg er redd for at QC har stoppet den av en eller annen grunn.

Jeg får håpe at det bare er treghet i systemet, men rart at det ikke er oppdatert.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA