Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Arnie

#1
knut.aulie: Interessant - kan du ikke utdype denne historien:

SitatMorsom sidehistorie er at en av de jeg kjenner som er tydeligst elbilmotstander, har kjøpt restlageret av Think og har bygget seg en fungerende bil som han bruker og vedlikeholder. Men er fremdeles motstander av elbilfordeler og tror all strøm kommer fra kullkraft

Hvilket restlager er det snakk om?
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla Model X90D utgår 8. juni
søndag 04. juni 2017, klokken 10:47
Interessante betraktninger du har her, Espen. Hvor lenge skal man vente? I likhet med deg har jeg ventet bortimot 5 år med å ta "Tesla-spranget". Trusselen om slutt på fri superlading var den utløsende faktor for meg, slik beskrevet her:

https://elbil.no/jeg-lop-og-kjopte-en-tesla-model-x/

Etter at jeg kjøpte er det kommet tilbud om større batteri (100D), prisene er senket og Elon har likevel bestemt seg for å videreføre fri superlading. Føler jeg meg lurt, burde jeg ha ventet? Nei, slett ikke. Selv om jeg i dag kunne fått en 100D for tilnærmet samme pris og vilkår som det jeg har betalt for 90D. For meg blir dette hysteriet med å ha det absolutt nyeste nye nesten litt komisk. Og med den lille erfaring jeg allerede har fått med Tesla-bruk, så er 90-batteriet mer enn godt nok for mitt behov.

Et annet vesentlig moment for mitt vedkommende: Bilen ble levert like før påske, og nå ligger hele Tesla-sommeren åpen for meg, og det gleder jeg meg til. Å få bil til høsten ville blitt et antiklimaks. Dessuten er jeg passert 70 og det var på høy tid å skaffe seg det ypperste av elektrisk bilbruk...
#3
Model X / Sv: Bil i bestilling - Endrer du fra x90 til x100?
fredag 10. mars 2017, klokken 23:54
Trump & Co forsinker leveranser av 100D:

https://electrek.co/2017/03/10/tesla-model-s-100d-epa-approval/
#4
Tidlige: Buddy / Kewet / Buddy - en stille exit
onsdag 15. februar 2017, klokken 20:22
Jeg ble litt forundret da jeg fikk se at Buddy-tråden på forumet hadde fått forstavelsen "Tidlige". Var det slutt med Buddy?

Svaret fant jeg i denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29226.0.html

...og da ble jeg litt lei meg. Den siste norskproduserte elbilen Buddy døde i stillhet. Trist.

Som en konstaterer i den nevnte tråden er ikke Norge lenger en bilproduserende nasjon, og det har tydeligvis vært lite presseomtale av akkurat dette "milepæl-dødsfallet".

Derfor - kan noen som sto Buddy nært opplyse oss litt om Buddy-historiens endelikt og følelser knyttet til dette?
#5
De er allerede samleobjekter. Ihvertfall har jeg begynt å samle. Og jeg liker Thinken så godt til småkjøring at jeg har bestemt meg for å ha en operativ Think så lenge jeg selv er kjørbar.
#6
Boka "Elbil på norsk" har et appendix med oversikt over Think-produksjon. Think Classic: 1056. Think City:2336. Opplysningsrådet for Veitrafikken har antall registrerte per dags dato, men jeg har ikke sett deres siste oversikter. Men at det har gått raskt nedover med antall Think City - de fleste har Zebra batteri - er det liten tvil om.

http://www.ofv.no/forside/


#7
Model X / Sv: Bil i bestilling - Endrer du fra x90 til x100?
onsdag 25. januar 2017, klokken 13:54
Bjoris: Jeg har lest innlegget ditt en gang til, og jeg har også lest andre innlegg du har på forumet. Mitt inntrykk er at du er litt på tuppa når det gjelder å optimalisere ditt Teslakjøp.

Jeg har også lest mitt eget innlegg en gang til, og jeg synes det gir et greit svar på spørsmålet du har som overskrift på denne tråden.
#8
Model X / Sv: Bil i bestilling - Endrer du fra x90 til x100?
onsdag 25. januar 2017, klokken 11:18
Dette spørsmålet er da ganske utførlig diskutert i denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31810.0.html

Personlig må jeg si at jeg er litt forundret over at dette skal bli et så brennhett spørsmål og forårsake så mye grubling og reversering av beslutninger. Det var da vel ganske klart at 100D ville dukke opp i nærmeste fremtid, og da burde vel de som er helt avhengige av en 100-bil hatt tålmodighet til å sitte på gjerdet en liten stund? I det minste drøyet såpass lenge at de kunne gjøre om bestillingen uten å tape depositum.

Du bjoris har jo bestilt 60D og har vel vurdert det slik at det er nok for deg. Hadde du hatt bruk for mer rekkevidde kunne du jo bestilt 90D. Men når 100D kommer føler du at det er ditt behov. Er behovet egentlig at du må ha det nyeste nye?

I den nevnte tråden er det flere som har litt merkelige begrunnelser for å gå for 100D:

Øggen:
SitatOg for min del, ingen supercharger her, og vil neppe klare å bruke opp dei 400kW.

Hvis det er primært i nærområdet du skal kjøre, spiller det vel mindre rolle om du går for 90 eller 100. Det er jo hovedsaklig på langtur det er nyttig med lang rekkevidde (og gratis superlading). Kjøp heller en Ioniq - mye billigere.

turfsurf:
SitatF.eks skal vi i år kjøre fra Zell Am See til Caprino Veronese, ett strekke på 370km. Det er over ett par fjellpass pluss ca 15 mil med motorvei. Med en X90D vil det si at man må enten slå av på farten, stoppe og lade underveis (ikke SuC), eller kjøre en annen vei. Med 100D vil det strekket gå greit. Kort sagt gir større batteri større frihet, og mindre tid på SuC.

Temmelig søkt begrunnelse etter min mening. Er du ikke på ferietur? Er tid penger da også? Slapp litt av, er mitt råd.

For min egen del er årsaken til at jeg tidlig i november bestilte en X90D - en mye større og dyrere bil enn jeg hadde planer om - at jeg ville være med på den utrolige superdealen at alt drivstoff for bilen er betalt i hele dens levetid (!), samt at fremtidig autopilot er utrolig spennende.

Det å veksle inn 5-6 mil ekstra rekkevidde i tap av gratis superlading er helt utenkelig for min del.
#9
Model S / Sv: 100D!
fredag 20. januar 2017, klokken 11:45
SitatSelv hadde jeg nok valgt 100D uten ubegrenset SuC, fremfor 90D med ubegrenset SuC, hvis det stod om det.

Jeg er ikke enig. For meg teller fri superlading mer enn større batteri. Jeg skjønner heller ikke helt resonnementet: Hvis man må ha stort batteri for å kjøre langt, vil det ikke da være viktig å få gratis påfyll av strøm? Og det er da ikke lengre mellom superladerne (og tettere blir de) enn at det går fint å komme seg fra en oase til en annen.

I dette tilfellet - der en nyhet kommer like etter at man har bestilt (skjønner at det kan være irriterende) - kan det kanskje være lurt å stille noen kontrollspørsmål:

- Er det nye tillegget så avgjørende viktig at det er noe man må bare ha? Eller er det heller slik at man er så opptatt av å ha det nyeste nye at bilen man har bestilt føles gammeldags allerede før man har fått den? Etter å ha fulgt litt med på dette forumet virker det på meg som mange er svært opptatt av å ha siste skrik til enhver tid, og en bil som er utstyrt "med alt". Jeg husker da D'en (firehjulstrekk) kom. Da var det en på dette forumet som skrev en drøss med hatinnlegg mot Tesla fordi de hadde våget å komme med et oppdatert produkt (han hadde jo bare tohjulstrekk stakkar).

- Er et 90-batteri mer velprøved enn det nye 100 og derfor tryggere å satse på (revidert kjøling etc)?

- Mer vekt å drasse på med 100-batteri. Model X er tung nok allerede, og du når fram til neste SC uansett.

- ET 100-batteri blir også gammedags, i alle fall den dagen de nye cellene kommer.

- Prisen på oppgraderingen synes rimelig, men her ligger vel litt av årsaken til at nå er bilen uten SC?
#10
Model X / Sv: Oppgradere til selvkjøring?
lørdag 07. januar 2017, klokken 01:19
Sitat
SitatVel, jeg tenker at det er mye gøyere å sitte i delskinnseter å få være med på denne utviklingen og helt sikkert prøving og feiling.... enn å sitte i skinnseter;)

Helt enig. Litt av vitsen med å kjøpe en så dyr bil som Tesla Model X er i hvert fall for meg nettopp det å kunne være med på den spennende utviklingen som vil skje på dette feltet i de kommende årene. Tesla vil være "bjellesauen" som tar bilkjøring til et helt nytt nivå, og i denne utviklingen vil jeg være en "insider".
#11
Model 3 / Sv: Tesla kjøpserfaringer
lørdag 31. desember 2016, klokken 14:37
SitatDa får man høy rabatt pga. kvartalsresultat.

Dette må du forklare. Jeg har ikke fulgt med på Teslas priser, men de er da vel relativt konstante (bortsett fra dollarkursvariasjoner og utstyrsvalg). Kvartalsresultatet har da vel ingen innvirkning på pris til kjøper?
#12
Model S / Sv: Kjøpe eller vente?
onsdag 28. desember 2016, klokken 16:16
Beklager, feilinformasjon ovenfor. Tidsvinduet er stengt. Pga at det ikke lenger er mulig å få levert biler før 1. april 2017 tar de ikke lenger bestillinger med fri bruk av superlader.
#13
Model S / Sv: Kjøpe eller vente?
onsdag 28. desember 2016, klokken 11:39
Mitt svar på dette spørsmålet er soleklart: Kjøp nå og kjøp ny bil. Tidsvinduet for anskaffelse av bil med AP2/selvkjøring og ubegrenset strømpåfyll går ut om et par dager.
#14
Model S / Sv: Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability
tirsdag 20. desember 2016, klokken 06:04
Interessante betraktninger/opplysninger - takk.

Men uansett er svaret på kjernespørsmålet etter min mening soleklart - full autopilotpakke eller ei - selvsagt må man ha det. Det er helt utrolig hvor langt Tesla er kommet i løpet av kort tid på dette feltet og det vil skje mye fremover med Tesla som den ledende bilprodusenten. Det å kunne være med på denne utviklingen er jo litt av vitsen med å kjøpe en ny Tesla.

Nærmere 70.000 er et bra påslag på en bil som allerede er dyr, men har man sagt A får man også si B. Kjøper du oppgradering senere kommer det også moms på beløpet.

Å kjøpe en Tesla i dag uten full AP-pakke blir omtrent like dumt som å kjøpe en Model X uten hengerfeste.

For min del er det ikke full selvkjøring som lokker mest, men rett og slett at man får en sikrere bil. Mindre sjanse for skade og kanskje kaskoforsikring med 50% rabatt?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA