Sitat fra: sjokomelk på onsdag 26. juni 2019, klokken 23:07Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på onsdag 26. juni 2019, klokken 22:59Så siden dere ikke klarer å merke laderne tydelig med "Dette er en superhurtigultrasuperlader" eller "Dette er en vanlig hurtiglader" sånn som andre ladeoperatører veldig enkelt har klart å gjøre med store bokstaver og tall på ladestasjonen, så premierer dere brukere som velger "feil" lader?
Dersom du parkerer på feil lader, for eksempel dersom du parkerer en Nissan LEAF på en superhurtiglader, ville du ha betalt en høy minuttpris uten å få noe mer igjen enn dersom du hadde ladet på en billigere hurtiglader. Det synes vi er urettferdig.
En litt søkt sammenligning er at Shell ikke merker pumpene sine med bensin eller diesel, og syns det er kjempeflott at kunder blokkerer dieselpumpa med bensinbilen sin i en halvtime mens de spiser pølse, sånn at ingen andre kunder kan bruke den i mellomtiden...
Jeg tror noen i Grønn Kontakt må ta kveldskurset sitt på BI om igjen, og prøve å få med seg hvordan man skal få og beholde kunder. Den modellen der er jo ikke bra for business...
Dere som er her inne representerer proff-segmentet av brukerne våre. Dere vet stort sett hva både kWh, CCS og CHAdeMO er, dere har et forhold til hvor fort bilene deres faktisk kan lade, dere vet at det lønner seg å lade på lav SOC fremfor høy, dere vet at kaldt batteri lader treigere enn varmt batteri, ogsåvidere.
Majoriteten av kundene våre har ikke peiling på lading. De aner ikke hva kW er, og vil helst ikke vite det heller. I den nye modellen tar vi høyde for dette ved å sørge for fair pris uansett hvilken bil du plugger inn i hva. For å gi et eksempel på hvorfor vi har gjort dette, kan vi se på ladestasjonen vår på Kjellstad i Lier, langs E18 sydgående rett før Drammen. Her har vi testet ut en 120kW - lader i halvannet år nå. Denne laderen står ved siden av flere 50kW - ladere fra ABB. 120kW - laderen er foliert annerledes, merket med "Superhurtiglader", og priset med høyere minuttpris enn 50kW - laderne ved siden av. Vi ser at mange kunder som lader med lav effekt, velger denne laderen selv om det er ledig på 50kW - laderne. Altså betaler de mer, uten å få mer, selv om det står på laderen at prisen er høyere. Etter å ha undersøkt litt, er den mest sannsynlige forklaringen at mange velger den store, dyre laderen fremfor mindre og billigere ladere i den tro at de da får raskere lading.
Når det gjelder kveldskurset på BI, takker vi for tipset! Vi er naturlig nok klar over at en prismodell også må lønne seg for oss som operatør, noe vi har tatt høyde for uten at vi ønsker å gå alt for langt inn på hvordan. Men for å unngå situasjonen hvor Audien står og venter på en sakteladende LEAF på en 150kW - lader samtidig som det er ledig på 50kW - ladere ved siden av, er løsningen rett og slett å bygge bare 150kW - ladere på stedet. Det vil vi forsøke å gjøre så langt vi kan
Mvh Ole Henrik