Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ole Henrik Hannisdahl

#1
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 26. juni 2019, klokken 23:07
Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på onsdag 26. juni 2019, klokken 22:59
Dersom du parkerer på feil lader, for eksempel dersom du parkerer en Nissan LEAF på en superhurtiglader, ville du ha betalt en høy minuttpris uten å få noe mer igjen enn dersom du hadde ladet på en billigere hurtiglader. Det synes vi er urettferdig.
Så siden dere ikke klarer å merke laderne tydelig med "Dette er en superhurtigultrasuperlader" eller "Dette er en vanlig hurtiglader" sånn som andre ladeoperatører veldig enkelt har klart å gjøre med store bokstaver og tall på ladestasjonen, så premierer dere brukere som velger "feil" lader?

En litt søkt sammenligning er at Shell ikke merker pumpene sine med bensin eller diesel, og syns det er kjempeflott at kunder blokkerer dieselpumpa med bensinbilen sin i en halvtime mens de spiser pølse, sånn at ingen andre kunder kan bruke den i mellomtiden...
Jeg tror noen i Grønn Kontakt må ta kveldskurset sitt på BI om igjen, og prøve å få med seg hvordan man skal få og beholde kunder. Den modellen der er jo ikke bra for business...

Dere som er her inne representerer proff-segmentet av brukerne våre. Dere vet stort sett hva både kWh, CCS og CHAdeMO er, dere har et forhold til hvor fort bilene deres faktisk kan lade, dere vet at det lønner seg å lade på lav SOC fremfor høy, dere vet at kaldt batteri lader treigere enn varmt batteri, ogsåvidere.

Majoriteten av kundene våre har ikke peiling på lading. De aner ikke hva kW er, og vil helst ikke vite det heller. I den nye modellen tar vi høyde for dette ved å sørge for fair pris uansett hvilken bil du plugger inn i hva. For å gi et eksempel på hvorfor vi har gjort dette, kan vi se på ladestasjonen vår på Kjellstad i Lier, langs E18 sydgående  rett før Drammen. Her har vi testet ut en 120kW - lader i halvannet år nå. Denne laderen står ved siden av flere 50kW - ladere fra ABB. 120kW - laderen er foliert annerledes, merket med "Superhurtiglader", og priset med høyere minuttpris enn 50kW - laderne ved siden av. Vi ser at mange kunder som lader med lav effekt, velger denne laderen selv om det er ledig på 50kW - laderne. Altså betaler de mer, uten å få mer, selv om det står på laderen at prisen er høyere. Etter å ha undersøkt litt, er den mest sannsynlige forklaringen at mange velger den store, dyre laderen fremfor mindre og billigere ladere i den tro at de da får raskere lading.

Når det gjelder kveldskurset på BI, takker vi for tipset! Vi er naturlig nok klar over at en prismodell også må lønne seg for oss som operatør, noe vi har tatt høyde for uten at vi ønsker å gå alt for langt inn på hvordan. Men for å unngå situasjonen hvor Audien står og venter på en sakteladende LEAF på en 150kW - lader samtidig som det er ledig på 50kW - ladere ved siden av, er løsningen rett og slett å bygge bare 150kW - ladere på stedet. Det vil vi forsøke å gjøre så langt vi kan

Mvh Ole Henrik
#2
Hei!

Vi både forstår og forventer at det er mange meninger når vi endrer prismodell. Det er 4 år siden vi innførte flat minuttpris for hurtiglading på 2,50 per minutt for registrerte kunder. Mye har endret seg siden den tid, og den modellen som virket i 2015 virker rett og slett ikke lenger. For å kunne bygge ladere med høyere effekt, og dermed tilby gode tjenester også til fremtidens elbilister, trengs det endring. Vi har skrevet litt mer om hva vi gjør, og hvorfor vi gjør det, her: https://gronnkontakt.no/2019/06/ny-og-enklere-pris-for-elbillading/

Samtidig som vi vil ha en prismodell som fungerer for biler som kan lade raskt, ønsker vi  at det skal være gunstig å velge Grønn Kontakt også for de som ikke har den siste og kuleste bilen. De nye prisene våre tar høyde for dette. Selv om laderne våre i dag kan levere inntil 50kW, er snitteffekten for lading i nettet vårt på rundt 30kW i et årsgjennomsnitt. 30 kW effekt tilsvarer 10kWh på 20 minutters lading. Med vår gamle prismodell ville dette kostet 50 kroner før eventuelle rabatter, mens det med nye priser vil koste 54 kroner.

Dagens ordning med fast minuttpris tar ikke hensyn til hvor fort bilen din kan lade. Dette går greit så lenge de fleste bilene kan lade omtrent like raskt, men når det blir stort sprik i ladehastigheten mellom bilene blir det fort urettferdig dersom alle skal betale samme minuttpris. Vi kan løse dette med å ha høyere minuttpris på superhurtigladere (opptil 150W) enn på hurtigladere som kan tilby maks 50kW. Dette skaper imidlertid en ganske rotete opplevelse for deg som kunde:

  • Du må sørge for å parkere på «riktig» lader basert på hvor fort bilen din kan lade, og på hvor rask laderen er.
    For å kunne gjøre dette, må du forstå hva slags ladehastighet de forskjellige laderne kan tilby, helst uten å gå ut av bilen for å sjekke.
  • Dersom du parkerer på feil lader, for eksempel dersom du parkerer en Nissan LEAF på en superhurtiglader, ville du ha betalt en høy minuttpris uten å få noe mer igjen enn dersom du hadde ladet på en billigere hurtiglader. Det synes vi er urettferdig.

Vi ønsker å gjøre det enkelt å kjøre grønt. Derfor lager vi en prismodell som gjør at du fortsatt kan parkere en hvilken som helst bil på en hvilken som helst lader, og fortsatt betale basert på hvor fort bilen din faktisk lader uten å bekymre deg for hva slags lader du står på!

Mvh Ole Henrik, Grønn Kontakt
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fortum og ladere i ustand
onsdag 22. august 2018, klokken 15:47
Sitat fra: Håkon77 på onsdag 22. august 2018, klokken 13:33
Som sagt er jeg ferdig med å melde fra. Ingen tar noen notis av det likevel. Har såpass mange ladere på strekningen at en alltids virker.

Hei,

Det synes jeg er synd. Vår kundeservice registrerer driftsmeldinger, som tas videre til drift for feilretting. Dersom jeg fikk vite hvilken stasjon det dreier seg om, kunne jeg ha sjekket at vi har en driftsmelding på laderen og evt status på saken.

På generelt grunnlag har ABB hatt svært lang leveringstid på holdere, da det har vært en gjenganger at disse knekker. Vi er naturlig nok ikke fornøyd med det, hverken at de knekker, eller at det er lang levering på reservedeler. Vi fikk inn ett parti på 18 holdere i går, og jeg skulle gjerne ha sjekket at den aktuelle laderen står på listen over steder hvor vi skal bytte

Mvh Ole Henrik
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fortum og ladere i ustand
onsdag 22. august 2018, klokken 12:46
Sitat fra: Håkon77 på onsdag 22. august 2018, klokken 10:19
Om det er noen trøst så har det vært tull med grønn kontakt sine ladere i sommer. Ikke er det noen hjelp å få fra kundeservice og ikke noterer de ned feilmeldingen man ringer inn. Den ene holderen til ladepluggen har vært defekt slik att folk slipper den i bakken hvorpå den blir skadet, men selv en så enkel sak har de ikke fikset på ett halvt år. Gidder ikke ringe mer og reiser til neste ladestasjon.

Hei Håkon,

Sånn skal det ikke være. Hvilken stasjon dreier dette seg om? På forhånd takk for tilbakemelding!

Mvh Ole Henrik
#5
Hei, vi tilbyr dette. Vi har akkurat snik-lansert en løsning på gronnkontakt.no. Du kan selv sette prisen for lading. Foreløpig kreves RFID - brikke, men støtte for app og SMS kommer snart!
#6
Elbiler i media / Sv: Elbil i Finnmark
torsdag 02. november 2017, klokken 12:48
Hei,

Et par innspill fra en kommersiell utbygger av hurtigladere:


  • Det er ca 150 elbiler i Finnmark
  • Nybilsalget i Finnmark er mellom 900 og 1.000 biler per år. Dersom 20% av dette hadde vært elbiler, ville det fortsatt ta 5 år før det er >1.000 elbiler i Finnmark
  • Det er store avstander i Finnmark. Kombinert med forrige punkt, betyr dette ekstremt lav elbiltetthet i mange år fremover.
  • 50km - kravet som Enova har stilt i resten av landet, er helt urealistisk i Finnmark. Både fordi det mange steder ikke er samføring mellom vei og strømnett (dvs at det ikke er strøm langs veien), og pga værforhold på mange av strekningene. Det er ofte en grunn til at byer og tettsteder ligger der de gjør - særlig i Finnmark.
  • En utbygging i sentrale byer og knutepunkter er gjennomførbart, men ikke lønnsomt. Selv om vi fikk dekket 100% av investeringen, ville vi fortsatt gått i tap på drift av disse stasjonene pga lav elbiltetthet. I tillegg vil rettetid ved feil være lengre (og feilretting dyrere) i Finnmark, pga reisetid og fraktkostnader

Alt dette er håndterbart dersom noen tar regningen, men som kommersiell operatør kommer vi ikke til å gjøre dette. I tillegg er det et stort behov for hurtigladere i resten av landet, og vi jobber det remmer og tøy kan holde for å bygge så fort vi kan. I sum kommer vi derfor ikke til å prioritere Finnmark i overskuelig fremtid.

Vi har full forståelse for at dette ikke er det elbilistene i Finnmark skulle ønske seg - men slik er situasjonen nå. Elbil på langtur i Finnmark vil trolig være en øvelse for spesielt interesserte i ganske mange år fremover, med mindre det offentlige er villige til å ta regningen.

Mvh Ole Henrik
#7
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Enova`s hurtiglader utbyggning
fredag 13. oktober 2017, klokken 18:00
En liten saksopplysning: Den nye Enova - ordningen er klassifisert som bagatellmessig støtte. Under denne ordningen kan en enkeltaktør motta inntil 1.8 MNOK i støtte over en rullerende treårsperiode, samlet sett, fra alle tildelinger som klassifiseres som bagatellmessig støtte. Vi (og alle andre større aktører) har makset ut dette for lengst, og vi kan derfor ikke søke på denne ordningen.

Mvh Ole Henrik
#8
AC fleksilading / Sv: Prisøkning
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 19:58
God kveld,

Helt riktig som enkelte skriver her: Vi ønsker å få folk over på kort fordi det er den suverent enkleste og billigste måten for oss å få betalt på. Kortet trekkes automatisk, noe som gjør at vi slipper å utstede faktura, følge opp innbetaling, purre, et cetera. All kortinformasjon håndteres av Dibs, mes oppgjør skjer via Teller. Ingen kortinformasjon lagres lokalt hos oss. Kortet belastes etterskuddsvis per måned, ikke per transaksjon.

Vi skjønner godt at gebyrer sjelden mottas med glede. Samtidig er det viktig for oss å gi kundene våre incentiv til å velge det som i sum er billigst også for oss, slik at vi kan fortsette å tilby gode og billige ladetjenester.

Mvh Ole Henrik
#9
AC fleksilading / Sv: Prisøkning
lørdag 23. september 2017, klokken 21:28
Hei Lars,

Aller først: Vi benytter MailChimp til å sende ut nyhetsbrev. Som for de aller fleste mailingtjenester genereres det da en reply-to adresse som gir oss mulighet til å følge med på respons på nyhetsbrevet. Det er altså ingen grunn til panikk :)

Angående fakturagebyr: Uansett om du får faktura via epost, e-faktura eller brevpost, koster det oss en del penger å håndtere dette. Vi har vesentlig lavere transaksjonskostnader ved kortbetaling, og vi ønsker derfor helst at kundene våre betaler med kort. Det er svært fort gjort å legge inn kortet ditt på "Min Side" (https://minside.gronnkontakt.no), og dermed unngå fakturagebyr. Det er relativt vanlig å ha fakturagebyr også for e-faktura.

Mvh Ole Henrik
#10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading bil til bil
mandag 14. august 2017, klokken 21:08
Sitat fra: Olee på mandag 14. august 2017, klokken 19:57
Lettere å slepe med den ene, og regenerere litt på den som nærmer seg tom da?  :D

Dette er det eldste trikset i boka :-) I moderne elbiler står det vel stort sett at man ikke skal taue bilen i gir (eller taue den i det hele tatt), men eldre elbiler har stort sett ikke noen sånne begrensninger. Tidlig hurtiglading gikk ut på å taue bilen i gir etter en SUV i 70km/t en stund. Eller, som på bildet fra de siste bakkene opp mot Copper Hill i Åre, å tauelade én elbil med en annen

#11
Hei,

Vår app (og alle andre apper som bruker integrert kartløsning), blir henvist til telefonens standard - kartløsning. For iPhone vil dette være Apple maps, mens for Android vil det være Google Maps. Normalt sett vil man da først få opp en forenklet kilometerberegning i listevisningen i appen vår, og en detaljert beregning om man velger "naviger hit". Dette slik at telefonen skal slippe å regne ut flere hundre detaljerte ruter bare du åpner listen. I vårt langstrakte, snirklete, bakkete land vil det dessverre ofte være ganske stort avvik mellom forenklet visning og detaljert beregning. Dette er det lite vi får gjort med, siden vi ikke er sjef over telefonens kartløsning.

Mvh Ole Henrik
#12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: ladestasjoner.no lagt ned?
fredag 17. februar 2017, klokken 09:01
Hei,

<reklame>

Visste dere at GK - appen kan vise alle ladestasjoner i Norge - ikke bare våre egne? Gå inn på kartet og klikk på "innstillinger" - hjulet i bunnen av skjermen for å filtrere.

</reklame>

#13
Hei,

En saksopplysning (og vennlig tips til Fortum): Efacec - laderne har en bryter for å stille inn styrken på RFID - leseren. Av en eller annen grunn er ikke denne satt til max fra fabrikkens side. Vi pleier å skru bryteren til max når vi installerer laderne.
#14
Sitat fra: Panduck på lørdag 17. desember 2016, klokken 11:47

MEN ved parkering til hurtigladere er det jo definitift enklere når laderporten er midt, foran på bilen. Veefill laderene er spesielt problematisk. Er det flere enn meg som sliter med disse?

[...]

Dette gjelder mest GK ladere jeg har brukt. Når GK setter laderen "mellom" to p-plasser, slik at "høyre og venstre" plass kan bruke en lader, kan jeg kun bruke laderen fra den ene plassen. Ved køing må jeg isåfall flytte meg dersom jeg sto å ventet. I de tilfellenene midtplassen kan bruke både høyre og venstre lader, kan det være at jeg ikke får lade fra en lader, fordi bilen i midten lader fra laderen på motsatt side. Dermed er laderen effektivt blokkert for meg.

Hei, og takk for tilbakemeldingen

Vi har enkelte  Veefill - ladere med noe kortere kabel enn det vi normalt bruker, og vi ser at det kan bli litt trøblete for de med ladeport bak på siden av bilen. Dette gjelder bl.a. på Circle K Dal. Veefill - ladere som settes opp fremover vil ha lengre kabel enn på Dal, og dermed bør det ikke være noe forskjell på Veefill - ladere og andre ladere for dere med ladeporten på siden.

Mvh Ole Henrik
#15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Arctic Roads forts.
tirsdag 22. november 2016, klokken 12:22
Hei,

Her var det så mange påstander jeg ikke skjønner noe særlig av, at jeg gjerne skulle hatt litt mer info:

Sitat fra: bositron på tirsdag 22. november 2016, klokken 06:16
GK nekter å legge inn informasjon om hvor de tilbyr hurtigladning i nobil databasen

Vi sender konsekvent inn info om alle hurtigladerne våre i det de blir idriftsatt. Dette skjer automatisk fra vårt driftssystem. Oss bekjent, er samtlige av  våre ladere registrert i NOBIL. Dersom det er noen som mangler, setter vi pris på å få beskjed om dette. Det er NOBIL som registrerer data hos seg, men vi minner dem gjerne på stasjoner som mangler dersom det skulle være noe. At vi skulle ha nektet NOBIL info, er for meg helt ukjent.

Sitat fra: bositron på tirsdag 22. november 2016, klokken 06:16
Pr i dag er det ikke mulig å finne ut hvor i Norge det er et tilbud om hurtigladning da ingen av opperatørene
(Lyse, Fortum, GK eller AR) gidder å oppdatere sine systemer med informasjon om hvor de selger hurtigladning

Vi har et til enhver tid oppdatert kart i både appen vår og på hjemmesiden vår. Hva legger du i at vi ikke gidder å oppdatere systemene våre? Hva er det du savner?

Sitat fra: bositron på tirsdag 22. november 2016, klokken 06:16
GK og Fortum får offentlig støtte for å bygge ut hurtigladere, men de oppfyller ikke kravene fra myndighetene og myndighetene foretar ingen fysisk kontroll med at pålagt vare fakktisk blir levert.

At vi ikke oppfyller pålagte krav til utbygging er en alvorlig påstand. Hvilke krav er det du mener vi ikke oppfyller? For ordens skyld: Det er ikke stilt krav til 43kW AC i noen av utlysningene vi har fått tilsagn på

Sitat fra: bositron på tirsdag 22. november 2016, klokken 06:16
Når f.eks GK eller Fortum får en feilmelding på at et ladepunkt er feilkonfigurert gidder de ikke å rette oppfeilen, de gir fullstendig "faen"

Dette er ikke en påstand jeg kan la ligge. Vi tar oppetid i nettverket vårt særdeles seriøst, og går over lik for å fikse kritiske feil så fort som overhodet mulig. Vi har i enkelte tilfeller hatt ladere som har vært nede, eller trøblete, lenger enn vi skulle ønske. Det beklager vi på det sterkeste ovenfor våre kunder, og vi gjør det vi kan for å unngå slike situasjoner. At vi ikke bryr oss om oppetid er en påstand som går direkte på stoltheten vår som ladeoperatør. Vi tar gjerne eksempler på situasjoner der du mener vi burde håndtert saken bedre, så skal vi gjøre det vi kan for å forbedre oss.

Sitat fra: bositron på tirsdag 22. november 2016, klokken 06:16
I Norge har GK fått gjennomslag for at det ikke skal leveres hurtigladertjenester til alle, og dersom de ved et "uheld" har fått inn en billig lader fra ABB som kan levere hurtigladning til alle så nekter de å informere sine kunder om dette faktum, ved å nekte elbilforeningen å føre ladetilbudet opp i nobil databasen.

Hvis du med dette mener at vi ikke fører opp lokasjoner med 43kW i NOBIL - databasen (eller i våre egne ladekart), så stemmer dette. Det er fordi det er svært få lokasjoner det dreier seg om, fordi 43kW AC er en standard vi ikke vil bygge mer av, og fordi vi ikke garanterer at disse lokasjonene leverer fulle 43kW AC. Vi informerer derfor om at det finnes AC 22kW her, og tenker at det er bedre at kundene blir positivt overrasket dersom det går kjappere.

Med vennlig hilsen
Ole Henrik Hannisdahl
Daglig leder, Grønn Kontakt
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA