Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Flyveren

#2
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Bafang BBS02
fredag 01. januar 2016, klokken 13:29
Forøvrig er Bafang ute med en ny motor - BBSHD.
Samme saken, men i 750 og 1000w effekt.
http://www.szbaf.com/en/components/component/motor/mm-g01350dv.html
Vil vel etterhvert hete BBS03???

Skal ha en bedre oppdatert kontroller enn BBS02!
#3
Denne modifiseringen koster deg nestne ingenting!

Kjøpte magneter på clas ohlson
http://www.clasohlson.com/no/Neodym-magnet/Pr311466000  (uten hull)
Det jeg prøvde så får jeg feilmelding 503 (speedsensor) og speedometer blir feil.
Kan jo bare montere et billig speedometer fra Biltema eller lignende.
Om ikke bare for å teste hva en Bosch motor er god for!
#4
Loven er der og reglene er satt! Så der er det ingen tvil.

Sykkel generelt. Det er meg bekjent ingen som noensinne har satt begrensninger på hvor fort en vanlig sykkel kan sykles. Ei heller på sykkelsti. Det er ikke satt noen øvre fartsgrense for hvor fort det er lov å sykle. Annet enn å ikke bryte gjeldende fartsgrense. Mao er det også der opp til førerens egne krefter, sykkelens vekt og egen dømmekraft. Befriende!
http://www.tryggtrafikk.no/tema/sykkel-og-sykkelhjelm/sykkelregler/
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

Og hva skjer når man setter en liten elektromotor på samme sykkel.
Ja da er det 25 km/t.
Og går den fortere med assistanse av elmotor så er det en moped.

Jeg mener allikevel at Høyeffekt Elsykler er greit, men det er lov å bruke hodet.
Og gjør man det er det vel knapt noen som skjønner at man faktisk sykler på en høyeffekts sykkel.

Har selv prøvesyklet en sykkel med Bosch krankmotor i en uke.
Bor landlig til og har milevis med rette lange sykkelstier uten særlig trafikk.
Der var det mildt sagt irriterende at sykkelen stoppet på 25 km/t. eks 35 hadde vært mer naturlig
Med vanlig sykkel sykler jeg langt raskere enn begge disse hastighetene, så uansett en merkelig regel.

Så til bruk til "sykle til jobben" blir denne erstattet med en høy-effekt sykkel.
Jeg vil selvfølgelig uansett tilpasse farten til forholdene. Da tenker jeg vegens/sykkelstiens beskaffenhet og evnt andre trafikanter om de er myke eller harde.
Man kjører jo ikke i 80 km/t med bil heller på en veg med 80 sone hvis man møter en gruppe mennesker underveis. Eller om vegen har skarp sving (selv om det er 80) så setter man automatisk ned farten. Eller om det er nysnø og glatt. Igjen å avpasse farten etter forholdene.

At jeg har en høyeffekt sykkel vil ikke derved tilsi at jeg vil bruke denne på full effekt når jeg eks sykler inn i Oslo.
Det nevnt er lov å bruke hue.    ;D
En høyeffekt el-sykkel skulle aldri vært klassifisert som en moped. Og er ingen moped.
Å ha lys, bremselys, speil og ha hjelm tror jeg alle ville vært med på. Men å registrere den og betale forsikring mm. Da føler jeg at det blir dumt (min mening)
#5
Her jeg bor og der jeg skal bruke den så er ikke 45-50 km/t noe problem.
Men, hallo..... en TRENGER jo ikke sykle i 50 km hvis ikke forholdene tillater det.
Akkurat som om man på en bil ikke trenger å tråkke gassen i bunn og kjøre bilen det den tåler.
Så mao hvis man er i byen eller i blanding med fotgjengere setter man jo ned farten.

Å registrere som moped er ikke tema. Da kjøper jeg meg heller en moped.
Som dessverre er mye billigere enn en el-sykkel, men dette er veldig off topic.

Dessuten hvis registrert som moped (klippet fra annen sak her på forumet) :

Dette innebærer at den skal registreres med skilt, den må forsikres, man må bruke hjelm, og kjøre på vei (ikke sykkelsti)
Elsykkelen må da være godkjent, det kreves CoC og tollkort. Elsykkelen kan enten være typegodkjent i Norge, eller man kan foreta såkalte enkeltvisninger. Men dokumentasjon må være på plass.

Prøver med dette å få fokus over på det jeg begynte med.
Valg av "riktig" ferdigbygget sykkel som leveres i Norge.
Meninger om disse og fordeler og bakdeler med krankmotor og hjulmotor.
#6
Ser de fleste her velger å bygge sykkel kontra å kjøpe ferdig bygget.
Jeg liker å få ting ferdig slik at man bruker tiden på å sykle og ikke bygge...   ;D

Så til poenget.
Ser det er minst 2 forskjellige systemer der ute, og det er krankmotor og hjulmotor.
Og har skjønt det dithen av krankmotor er den som er mest effektiv da du kan få bruk gearene samt at en har lavt tyngdepunkt. I alle fall i kraftige stigninger.

Den sykkel jeg er ute etter er IKKE for å trimme, men som transport. Gjerne til og fra jobb for å la bilen hvile i garasjen. Som også tåler en tur utenfor asfalt.
Her noen modeller jeg titter på http://transportsykkel.no/test-bh-emotion-neo-cross/  (dessverre navmotor)
Ser at Birksport har en modell som virker bra :http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=1009_1014&products_id=6751  (Bosch Krankmotor)
Hard Rocx har kommet med nye modeller:  http://transportsykkel.no/hard-rocx-fra-asker-lanserer-12-nye-elsykler/ (Shimano krankmotor)

Jeg har uavhengig av modell og EU regler tenkt å modifisere denne sykkelen. Slik at den kan gi skyvekraft opp til 50 km/t. Dette da jeg skal sykle til jobben - rette lange strekninger på lite brukt sykkel/gangsti. Så ønsker også at de som har info om hvordan modifisere de forskjellige sykler og systemer kommer med dette her.    8)
Vet at BadAss lager en USB penn til Bosch systemer blandt annet. Og at Bosch egentlig er en 350w motor som er elektronisk begrenset til 250w. Hvordan overstyre dette?

Har lest masse om El-Sykkel og det er en ting som det ser ut som om ingen produsenter har tenkt på, og det er å regenerere energi. Altså å bremse energi tilbake til batteriet. Why.....    :-\

Uansett, mitt ønske med dette innlegget er å starte en diskusjon rundt valg av den beste ferdig sammensatte El-Sykkel og som selges over disk i Norge. Og er hjulmotor best, er krankmotor best? Bosch eller Shimano? Beste batteripakke, mest for pengene. Jepp, kjør på!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA