Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hsa77

#1
Zoe / Sv: Mulig å pendle 22mil
torsdag 26. oktober 2017, klokken 08:09
Sitat fra: Goggen123 på onsdag 25. oktober 2017, klokken 22:39
Takk for svar! Det er vel bare noen idiotisk plasserte knapper for setevarmere og cc samt sær ladeløsning som gjør at jeg ikke kjøper denne. Kunne fungert ypperlig som pendlerbil. Får se hva som skjer med prisen når nye Leaf osv kommer, kanskje jeg blir lokket da.
Knappene for setevarme og cc venner du deg nok til etterhvert. Cc knappen ved girspaken stod påskrudd til enhver tid på min, da skrur man jo av og på cc funksjonen med knapper på rattet...

Ladeløsningen er det jo værre med, mangelen på ekte hurtuglading og trøbbel med lading på IT-nett er dessverre ZOEs store utfordring. Men muligheten for 22kw lading er ofte gull verdt,  så dersom jeg måtte velge mellom 22kw eller hurtiglader ville jeg utvilsomt valgt 22kw! Med ny ZOE og daglig kjørelengde på ca 15mil vil uansett 95% av min lading skje hjemme, så jeg kommer ikke til å ha problemer. 
#2
Zoe / Sv: Mulig å pendle 22mil
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 20:46
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 18:19
Sitat fra: hsa77 på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 11:04
Dersom batteriet på ze40 blir forvarmet  helt til 15c vil jo det i praksis gi sommerrekkevidde med forsiktig bruk av varme på vinteren!
Det er et par andre ting med føreforhold og mer luftmotstand i kald luft som forpurrer det. Men det er en annen verden enn å starte med et bunnfrosset batteri. Limer inn et par bilder fra en tur fra Drøbak til Geilo i 24 minus sist vinter. Det er 800m stigning, og jeg endte opp med å måtte lade litt - brukte 43 kw på turen som var 24 mil.

Usikker på om batteriet varmes mens man kjører.
Om batteriet varmer mens man kjører er vel ikke så viktig dersom man kan starte turen med 15 graders batteri. Ved normal kjøring tipper jeg at batteriet vil ligge på 20 grader og gi full ladefart lenge før det er nødvendig med ladestopp!

Klar over at vinterføre og kald luft gir høyere forbruk, men det går det jo til en viss grad an å kompensere for ved å redusere hastigheten. Det som er drepen for R240 på vinteren er det kalde batteriet, er overbevist om at det på de verste dagene ikke hadde mer enn ca 15-16kwh kapasitet...
#3
Zoe / Sv: Mulig å pendle 22mil
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 11:04
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 09:41
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 09:33
Sitat fra: hsa77 på mandag 23. oktober 2017, klokken 13:25
Men 240 forvarmer ikke batteriet nevneverdig, jeg er spent på om ze40 er bedre her...

Forvarming av batteri på norske ZE40 fungerer ved at man tidsinnstiller forvarming av kupe fra bilen og er tilkoblet strøm. Hvis man starter forvarming fra app eller fob vil batteriet ikke forvarmes. Heller ikke om man ikke er koblet til strøm. Jeg har testet ned til 11 minus og fikk da en batteritemp på pluss 15, målt med CANZE.
Det gjør underverker for rekkevidden om vinteren.

Zoe 210 og 240 har ikkje batterivarmer. Da som vart markedsført som batterivarmer er ein primitiv løysing for frostsikkring som starter på ca -10 grader.

Derimot har Zoe40 aktiv varmer. Den gjer susen når utetemperaturen kryper ned mot -10 grader på kjørelengda.
Genialt! Dette har jeg virkelig savnet. Det største vinterproblemet jeg hadde med r240 var iskaldt batteri om morgenen. Selv med forvarming av bilen var batteriet så kaldt at det manglet mange kwh, og uansett hvor forsiktig jeg kjørte med iskald kupé var rekkevidden kraftig redusert.

Dersom batteriet på ze40 blir forvarmet  helt til 15c vil jo det i praksis gi sommerrekkevidde med forsiktig bruk av varme på vinteren!
#4
Zoe / Sv: Bruktbil kan bli dyrt
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 10:54
Sitat fra: HCO på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 08:57
Sitat fra: hsa77 på mandag 23. oktober 2017, klokken 23:15
Ja, nå er kanskje en gunstig tid å selge på. Forholdsvis lang leveringstid på ny bil og ny rushtidsavgift i Oslo. Men alikevel, å gi nesten 200k for en brukt ZOE R240
#5
Zoe / Sv: Bruktbil kan bli dyrt
mandag 23. oktober 2017, klokken 23:15
Ja, nå er kanskje en gunstig tid å selge på. Forholdsvis lang leveringstid på ny bil og ny rushtidsavgift i Oslo. Men alikevel, å gi nesten 200k for en brukt ZOE R240
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Familiebil nr2
mandag 23. oktober 2017, klokken 22:00
Sitat fra: Amigakongen på mandag 23. oktober 2017, klokken 20:21
Kjøp deg en ny BMW i3. Så har du bil nr.1 :)
Utvilsomt en veldig flott bil! Men som eneste bil for en familie på fire blir den vel litt liten? 220l bagasjerom er vel ikke akkurat romslig...
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Hytte på fjellet uten lading.
mandag 23. oktober 2017, klokken 21:57
Uansett er det å anbefale å få ladet så mye som mulig før man setter fra seg bilen om vinteren. Dersom man kan kjøre en times tid før første ladestopp på vei hjem vil batteriet bli varmt og lading gå med akseptabel hastighet. Et iskaldt nesten tomt batteri er skrekken, ikke nok energi til å varme opp batteriet og lading går ekstremt sakte!
#8
Zoe / Sv: Mulig å pendle 22mil
mandag 23. oktober 2017, klokken 21:30
Sitat fra: pudderjagar på mandag 23. oktober 2017, klokken 19:24
Starta du på 100% og kjørte den til 30% for deretter å sette den rett på ein 22 kw lader?
Nå er dette et par år siden, så jeg husker ikke nøyaktig. Men batteriet var ihvertfall kaldt, så jeg har ikke startet med 100% og forvarmet bil ihvertfall.

Med forvarmet bil og 100% soc har jeg flere ganger kjørt Hamar - Minnesund (55km) og da oppnådd 20kw selv om soc har vært 50-60%, selv med utetemp -10c og kaldere. Nøkkelen  er batteritemperatur, batteriet bør helst være 20 grader for å lade fort helt til 80-90%.
#9
Zoe / Sv: Bruktbil kan bli dyrt
mandag 23. oktober 2017, klokken 21:22
Men nå er det jo verd å huske på at selv om en bil på finn blir solgt så betyr ikke det at selger får akkurat det beløpet han ba om...
#10
Zoe / Sv: Bruktbil kan bli dyrt
mandag 23. oktober 2017, klokken 18:05
Det er tydeligvis en del dyktige selgere der ute! Å betale 200k for en brukt 240 er jo galskap når man får en ny ze40 for 249k!!!
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Familiebil nr2
mandag 23. oktober 2017, klokken 17:42
Ny Leaf har jo fått et bagasjerom på  435l, så da begynner det jo faktisk å bli mulig å dra på ferietur med familien.

Har selv kjørt 47.000 km med ZOE og er strålende fornøyd med den! Har nå en ny med 41kwh batteri i bestilling. Zoe har ca 330l bagasjerom, men det går allikevel å dra på helgetur for en familie på fire dersom man pakker litt fornuftig.

Ville kanskje ikke satset på å ha en av dagens elbiler (unntatt Tesla) som eneste familiebil. Om 2-3 år vil det være langt flere biler å velge mellom med brukbar batteristørrelse (60kwh+++).

Var jeg i din situasjon ville jeg nok ha kjøpt meg en 2-3 år gammel bil, da har du jo fortsatt nybilgaranti i 2 år til.

Det er Leaf som er mest solgt, så det er vel den der er flest bruktbiler til salgs av.

Kjøp deg gjerne en ZOE, men sørg da å få med deg hjemmeladestasjon på kjøpet, eller beregn kostnaden av hjemmelader med i prisen - ZOE er nemlig litt sær når det gjelder lading. Kjøper du fra forhandler kan du ofte få med hjemmelader ferdig montert i prisen også på bruktbil.

#12
Zoe / Sv: Bruktbil kan bli dyrt
mandag 23. oktober 2017, klokken 16:47
Ja, sant nok. Det er jo få biler til salgs, så det kan jo være en grunn til høy pris. Men jeg ser imidlertid at enkelte av bilene har ligget ute ganske lenge.
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Hytte på fjellet uten lading.
mandag 23. oktober 2017, klokken 14:53
Fra håndboka til Renault ZOE R240:
"When the vehicle is parked for more
than seven days in temperatures below
about -25°C, charging the traction bat-
tery can become impossible."

Elbil i ekstrem kulde er problematisk, spesielt hvis du ikke har muligheten til å sette bilen på lading slik at du unngår at batteriet blir bånnfrossent.

Men det er jo ikke bare elbiler som sliter i kulda,  etter å ha vært på hyttetur en helg i -30 grader mener jeg å huske at det var to dieselbiler som måtte ha starthjelp pga tomt batteri etter et par mislykkede startforsøk...
#14
Zoe / Sv: Bruktbil kan bli dyrt
mandag 23. oktober 2017, klokken 13:49
Forøvrig så synes jeg de zoene som ligger på finn er grådig overpriset. Det ligger nå f.eks to 2015 modeller ute  til 179.000 :o Den ene er attpåtil hos en merkeforhandler, riktignok med montert hjemmelader - men dette var en bil som ble solgt ny for under 240.000. Kun 60k prisavslag for en to år gammel bil
#15
Zoe / Sv: Mulig å pendle 22mil
mandag 23. oktober 2017, klokken 13:25
Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. oktober 2017, klokken 13:12
Sitat fra: hsa77 på mandag 23. oktober 2017, klokken 13:08
Det kan gå saktere, med iskaldt batteri har jeg observert ladefart på 7-8 kw med soc på under 30%...Men dette gjelder også gammel Leaf!

Da var det ikke veldig iskaldt ;) Etter 3-4 dager i -25 på hytta mi for noen år siden skulle jeg fullade bilen fra 80% til 100% før vi dro hjem. Fikk en ladehastighet på hele 500W (!) så det var bare å gi opp det prosjektet og stoppe tidligere på en hurtiglader isteden...
Merk at jeg hadde soc på under 30%....

Ved soc over 80% må batteriet være omtrent på 20grader for å klare 20kw. I ditt tilfelle var vel batteriet omtrent bånnfrossent, da er det ingen vits å prøve å lade på en hurtiglader... Dersom du har mulighet til det er det nok best å sette bilen på lading med en gang du kommer frem til hytta, og ikke minst forvarme bilen før du drar. Men 240 forvarmer ikke batteriet nevneverdig, jeg er spent på om ze40 er bedre her...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA