Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - saphran

#1
Min anbefaling hadde vært å kjøpe en brukt 85. Spesielt når du synes det er dyrt med 750k. Om du absolutt må ha firehjulsdrift (husk at bilen er meget bra også med bare 2wd) er forsåvidt svaret det samme.

For meg var det aldri aktuelt å bruke 700k++ på bilen, men ved å velge en som hadde gått et par år fikk jeg jo da S85 med absolutt alt av utstyr for bare litt over 500k i pris. Da er det fremdeles flere år med garanti igjen, og bilen var strøken. Superlading var selvfølgelig også med gratis. En tilsvarende flett ny bil hadde kommet på over 850k.
#2
Model S / Sv: Deksel til lasteholdere knekt, svakhet fra Tesla?
onsdag 29. mars 2017, klokken 21:19
"Er vel ikke lenge før noen lager 3-parts deksler."

Ja her burde det jo både vært mulig å få noen i gummi som bare dyttes på plass...eller enda bedre - et som har skruehull og lar seg skru fast i takfestet. Men kan ikke set at det finnes noe slikt, noen som har funnet det?

(Fjernet takstativet på en bil jeg kjøpte for en tid siden, og oppdaget at alle disse dekslene var borte vekk...kjipt.)
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bompenger innføres for elbil
torsdag 23. februar 2017, klokken 20:11
"En liten avgift for elbiler på bommene i Bergen er vel snart på sin plass. I dag koster det vel 40 kr (med abb) for vanlige biler i rushen. En ytterliger økning uten elbiløkning vil kanskje være litt uheldig? Jeg hadde hatt full forståelse for en avgift på 10-15 kr, selv om jeg selvfølgelig ikke ønsker det."

Jo, men se det litt i perspektiv:

For 4 år siden, inn i 2013 betalte vi 15 kr før rabatt, 9 kr etter i bomringen i Bergen. Sommeren 2013 økte man prisen til 25/20, altså en økning på 122% for de fleste. Argumentet for økningen var at man måtte få ned trafikken pga forurensning...og trafikken gikk ned med 3%(!). Siden har man innført rushtidsavgiften og de fleste betaler altså rundt 40 kr nå, med mindre man virkelig har bidratt til å kutte utslippene ved å gå over til elbil.

Jo flere elbiler man får nå, jo viktigere blir det for politikerne å vri argumentasjonen over fra miljø til veikapasitet for å fremdeles greie å legitimere ekstra avgifter - og å heve takstene *ekstra* mye for fossilbilene.

Ikke fordi det er fair overfor inbyggerne, men fordi man da kan påstå at å "bare" betale halvparten, slik elbilistene da vil bli avkrevd, er himla billig. I historisk perspektiv (vi snakker bare noen få år) er det overhodet ikke billig, men folk aksepterer så mangt bare de *relativt* sett kommer bra ut. At det er de absolutte tallene som teller for hva hver og en av oss har å rutte med glemmes. I disse dager er reallønnsutviklingen negativ, så det er ikke det at det blir mer å hente nå.

Jeg og kan si meg enig i at om det først skal være bompenger (prinsipielt er jeg i mot, men det er en annen diskusjon), så kan også elbilister betale en del. Men å sette takstene slik at de er lik det man betalte som fossilbilist før man skiftet - blir feil. Så når de nå snakker om 20 kr i rushet f.eks for elbilister så må jeg si jeg blir sint. 20 kr er altså *mer* enn det de fleste betalte så sent som i 2013 - og da solgt inn hovedsaklig som en pris man betalte fordi man kjørte på forurensende drivstoff. Skal det være noen logikk her så får de starte med f.eks 15 kr i rushet og 10 kr utenom. Det er ikke slik at bare de hever prisen på fossilbilene så er det gitt at det er fair å kreve 50% av det fra elbilistene. - Oppi alt dette så har du altså en mer sannsynlig kombinasjonsmulighet - at man *både* innfører avgift, OG øker antall bommer. Da vil selv en takst på 10/15 kr for elbiler fort kunne bety innkreving tilsvarende 25-30 kr per typisk elbil. Og vi har endt opp med å betale 2,5-3 ganger det vi betalte i for 4 år siden - *selv* om vi kjører miljøvennlig. En lillefinger blir fort til hele hånden mao.
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bompenger innføres for elbil
fredag 17. februar 2017, klokken 07:04
Sitat fra: Ebe på torsdag 16. februar 2017, klokken 20:00
Nå er det vel Statens vegvesen som ser på vellykket rushtidsavgift som en utgift og et tap. Byrådet har nektet å øke bompengene, med begrunnelsen at utviklingen er ønsket. Da skal ikke billistene straffes ytterligere.

Ja du kan nå tro det. Det som vil skje i første omgang er at man ikke øker beløpene, men øker bompengene ved å oppretet flere bommer - og innføre avgift for elbiler. Dette er mye smartere fordi det vil øke bompengene langt mer enn man kunne gjort ved å øke selve passeringsavgiften. Resultatet er det samme dog for innbyggerne; mer utgifter.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bompenger innføres for elbil
torsdag 16. februar 2017, klokken 12:06
Samtidig som Bergen Kommune later som om at det er krise at bompengene nå faller litt tilbake etter rekordøkning årene før (den siste biten utelates selvfølgelig både av dem og avisene, snakk om journalistikk...) så har de altså rekordoverskudd (sic): Bergen Kommune påstår å ha 1 milliard i overskudd, og pengene skal de *ikke* bruke: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Milliardoverskuddet-skal-saltes-ned-330442b.html

Dette blir litt som om jeg gikk i banken, lånte huset til pipa, lot være å betale renter på lånet (veilånene har vokst pga manglende nedbetaling og rentene er nå et hovedproblem, spesielt om de øker i årene fremover, noe de jo vil!) - men fortalte kona at jeg var blitt steinrik, og kjøpte aksjer for banklånet!

Nei, Bergen Kommune, dere går *ikke* med milliardoverskudd - dere har en galloperende vei-gjeld å betale ned, og det må dere bruke de pengene dere har til å gjøre. Ikke be staten eller innbyggerne rydde opp i luksusfellen. Klart, litt kan det være lurt å sylte ned for en regnfull dag (!), men førsteprioritet er å stanse alt som aksellererer behovet for hjelp fra andre.
#6
Tesla / Sv: Gammeldags servicebestilling
tirsdag 31. januar 2017, klokken 14:27
Drop-in timer hadde blitt et problem i Bergen vil jeg tro de første x månedene...alle som nå står i lang kø hadde prøvd seg på drop-in isteden. Jeg håper virkelig de får opp kapasiteten her i Bergen før Model 3 kommer. Hvis ikke risikerer det å bli helt håpløst når den tid kommer, da må man jo nesten vurdere noe annet som bil nr 2.

Har ventet 1 mnd nå på å få ny nøkkel nr 2 til bilen (korrodert innvendig), men de har enda ikke fått fylt opp lageret sitt her sier de (er det virkelig tomt for erstatningsnøkler i hele landet/deler ikke mellom verkstedene, eller holder de tilbake for dem som mangler nøkler i det hele tatt montro (forsåvidt fornuftig, men nye burde vært på plass kjappere da!)).
#7
Model S / Reparasjon/utskiftning av trekk ved setebelte
torsdag 08. desember 2016, klokken 14:35
Flere som har opplevd at kanten på "tak"-trekket nede ved setebeltet på førersiden blir slitt, og fått det utbedret?

Overså denne skaden på bilen når jeg kjøpte den brukt nylig, og den irriterer stort nå :(: ser ut til at tidligere eier har strøket så ofte borti denne kanten at den har blitt hull på.

Ser jo ut til at dette er et eget deksel bare for setebeltet, så det lar seg gjerne gjøre å skifte den ut uten alt for stort arbeid/kost?
#8
Tesla / Sv: Gammeldags servicebestilling
onsdag 30. november 2016, klokken 11:38
Fikk time om 3,5 mnd(!) så det må jeg prøve å få fremskyndet...(for lite kapasitet i Bergen?).

Har ihvertfall mail-adresse å bruke nå da:

Bergen_service er brukernavnet for Kokstad!
#9
Tesla / Gammeldags servicebestilling
onsdag 30. november 2016, klokken 08:53
Nettopp overtatt en Tesla S85 fra 11.2013 og etter en lengre tur noterte jeg meg en del ting jeg vil ha service på...(ser at mange av dem er gjengangere for Tesla, som during i ratt, klukkelyd m.m).

Umiddelbart må jeg si jeg er overrasket over at Tesla, med alle de nyvinningene og online-funksjonene de har laget for bilen, ikke har bygget inn en enkel service-bestilling rett i konsollet på bilen som jeg kan se(?).

Det hadde jo vært supert å bare kunne beskrive dette mens man satt der og sende av gårde serviceforespurselen med det samme! De kunne sågar tatt steget videre og latt bilen guide deg gjennom en feilsøking/FAQ der og da - MED data fra bilens systemer tatt hensyn til!:-) Var det kritisk kunne det vært en nødfunksjon rett i brukergrensesnittet som lot en komme online for en feilanalyse eller bestilling av veihjelp.

Anyway - mitt nærmeste verksted er da Tesla Kokstad, og neste overraskelse er at Tesla ikke har lagt inn at man kan bestille time og rapportere problemene via My Tesla, eller i det minste har tilgjengelig e-postadresser. Man *må* benytte telefon(?). Jeg synes det er veldig greit å kunne beskrive ting skiftlig, da husker man alt - og har problembeskrivelsen dokumentert for både seg selv og verksted.

#10
Elbiler i media / Sv: Slutt på gratis bompenger i Bergen
lørdag 26. november 2016, klokken 08:22
Journalister arresterer *aldri* kommunen her, selv om de fremstiller situasjonen helt forvridd. Ser man på kurven for bompengeinntekter er det ikke akkurat som om den preges av nedgang:

Årlig inntekt i bomringen i Bergen:
2010-2011: 518 millioner
2011-2012: 533 millioner
2012-2013: 539 millioner
2013-2014: 1048 millioner  (! - dette takket være dobling av satsen).

Kilde:
http://www.ba.no/nyheter/na-krever-bergen-inn-over-en-milliard-kroner-i-bompenger-hvert-ar/s/1-41-7456122#am-commentArea

Merkverdig nok har ingen heller nevnt at i vedtaket om rushtidsavgift så ligger det allerede inne at rabatten utenom rushet skal justeres slik at inntektene skal bli de samme som før rushtidsavgiften...så politikerne kunne bare gjort som de allerede da sa.

I det de nå skisserer snakker de om å justere opp avgiftene slik at selv med regjeringens forbud mot å ta mer enn 50% av dette for elbiler så vil allikevel det utgjøre 20 kr per passering (og da langt flere passeringer å betale for enn før pga større antall bommer osv.). Her burde alle innse paradokset ved at det isåfall utgjør det samme kronebeløpet (og da altså *mer* totalt) enn de fleste elbileiere betalte før de kjøpte elbilen sin(!). Går de til det skrittet har man altså endt opp i en dårligere økonomisituasjon bompengemessig privat enn før man gikk for den miljøvennlige løsningen...Og det i en by hvor nivået på bompengene primært har blitt justert opp nettopp med nettopp forurensning som argument. Det henger jo overhodet ikke på greip.
#11
Hyundai Ioniq / Sv: Når får vi bilene våre?
fredag 25. november 2016, klokken 08:56
Pga forsinkelse av leveransen til ut i Mars droppet jeg Ioniq denne gangen. Mobile var riktignok veldig greie og fikk etter hvert jobbet fram en deal hvor jeg kunne overta en nesten identisk bil i Januar fra en kunde som hadde god tid, men da hadde jeg allerede rukket å bestemme meg for å gå for Teslaen.

Neste bilskifte blir om 1,5-2 år med Model 3 i bestilling, men om det kommer noen negative overraskelser der må jeg jo si at Ioniq i neste utgave med større batteri ser bra ut til da.

Veldig synd at Hyundai reklamerer vilt for Ioniq, uten å forstå at de også må følge opp med raske og store nok leveranser til Norge. Ioniq operer i et fordelaktig "vindu" akkurat nå; Leaf 30 kWh er for gammeldags og har for lite rekkevidde, BMW i3 og Zoe har for lite (bagasje)plass osv. Så akkurat nå og et halvt år fremover vil slike som meg (familie på 4 osv) fremdeles primært ha valget Ioniq - eller Tesla.
#12
Hyundai Ioniq / Sv: Når får vi bilene våre?
mandag 21. november 2016, klokken 13:52
Bestilte en blå i slutten av september hos Mobile i Bergen, med leveranse Januar 2016. Fikk beskjed nå at det kunne bli så sent som Mars. Å bytte farge ville ikke hjelpe. Ganske fortvilende, å vente helt til Mars er ikke aktuelt siden jeg allerede har solgt gamlebilen (hadde opprinnelig bestilt en annen farge med leveranse i Desember). Er det virkelig helt tørt med biler der ute? Må kanskje revurdere å kjøpe en brukt Tesla :o
#13
Elbiler i media / Sv: Dyrere bompenger på grunn av elbiler
mandag 25. juli 2016, klokken 21:56
Bergens Tidende skrek i årevis om at bompengene måtte økes for å få ned forurensningen. De gikk kreativt til verks: døpte inversjon om til "giftsky" osv, og skrek om mer bompenger, mer bompenger.

Med mer bompenger ble det så dyrt at folk valgte å svelge ulempene med elbiler og skiftet, undertegnede inkludert. Det ville tross alt gå litt i pluss om man bare beholdt situasjonen i en ti år eller så... Hva gjør da Bergen Tidende? De burde være strålende fornøyd, men nei. -De finner en ny kjepphest:

Det er for mye *kø*! La oss øke bompengene, innfør rushtidsavgift! Plutselig skulle de "redde" oss fra køen. Et fenomen de tidligere fremelsket for sin visualiserende effekt på hvor forurensende disse bilene var (alltid positiv til samkjøringsfelt selv for de korteste strekninger f.eks, selv om den mest fundamentale analyse ville vise at effekten er økt kø).

- Med det unnagjort har de nå skiftet gir og begynt å snakke om at elbilister ikke bidrar til "dugnaden". Å omdanne folks uvilje mot å bli pisket over til sinne over at det finnes noen som *ikke* blir pisket er genialt. Hvem bryr seg om at det er epler mot bananer?

Innteksttap sier de....Vel, det er påfallende at de ikke viser hva inntektene faktisk er i slike saker (de tallene er neimen ikke lett å finne). Det nærmeste jeg fant var følgende fra ba.no:

Årlig inntekt i bomringen i Bergen:
2010-2011: 518 millioner
2011-2012: 533 millioner
2012-2013: 539 millioner
2013-2014: 1048 millioner  (! - dette takket være dobling av satsen).
2014-2015:?
2015-2016:?

Kilde:
http://www.ba.no/nyheter/na-krever-bergen-inn-over-en-milliard-kroner-i-bompenger-hvert-ar/s/1-41-7456122#am-commentArea

Man snakker heller ikke høyt om at lånet disse bompengene skal betale ned ble forutsatt å ha dobbelt så høy rente som det det faktisk nå har. Politikerne har i realiteten altså fremdeles mer penger enn noen sinne.

Og her ligger kjernen av problemet: Politikerne kan ikke gjøre kjekke ting med mindre de har (andres) penger å bruke. De har gjort seg avhengige av stadig større doser smertestillende servert fra bomringen i Bergen, ved å slå ned enhver beboer med miljøargumenter. Når så disse argumentene ikke har samme universale slagkraft lenger hadde det naturlige vært å ligge seg inn for avvenning, men nei. Med BT i spissen blir det satset alt på nye innbruddsmetoder. Her skal det skytes inn milliarder i de politiske blodårene, hva man nå enn må ty til. Hadde man enda sagt det rett ut - at man bare vil ha *mer*, og om man ikke får det med det ene argumentet så finner man på noe annet, f.eks splitt og hersk. Da hadde det i det minste vært en viss etteretterlighet.
#14
Jeg håper BMW starter en trend når de nå tilbyr oppgradering av batteriet til i3. Hvis mange nok kunder uttrykker tanken om at i valget av elbil vil oppgraderingsmulighet være mye verdt (med hensyn til videresalgsverdi spesielt), blir gjerne incentivet stort nok for Nissan m.fl. for å tilby det samme(?)

Å betale ekstra for 250 km-utgaven av en Leaf nå, bare for å se den dukke opp med 400 km rekkevidde om 1-2 år føles bare som å plassere skjegget godt ned i postkassen. En oppgradering alla i3 til mine to 2013/14-modeller dog hadde jeg gladelig betalt for.

Temaet blir gjerne mindre aktuelt når rekkevidden har nådd en viss grense, færre vil føle behov for å oppgradere til mer rekkevidde når de allerede har 500 km f.eks...men da er det gjerne økt ladehastighet som er neste oppgradering.
#15
Måten sentimentet har snudd rundt el-bilen etter hvert som den gikk fra å være små rariteter med liten bruksverdi til Tesla kom viser egentlig politikerne et menneskelig trekk som lar dem alltid kunne beholde eller øke avgiftsnivåene; det er viktigere for mennesker at alle blir behandlet likt, enn at de blir behandlet rettferdig.

Om jeg hadde hat tegneferdigheter skulle jeg gjerne laget en stripe som viste x personer som blir pisket fordi de har gjort en eller annen synd (les: sluppet ut mye CO2 og NOX). De roper i protest om at straffen er urettferdig...

I neste øyeblikk får de øye på en annen gruppe som  *ikke* blir pisket. De har ikke syndet..men i neste rute av stripen ser vi at den første folkemengden begynner å skrike om at også de bør piskes! Hvorfor blir ikek de pisket?! Hvorfor er det bare vi?...

Så når man har brukt miljøargumenter i årevis for å innføre og heve alt fra bompengeavgifter, rushtidsavgifter, bensinavgifter, engangsavgift osv, er det ikek så farlig at elbilen spenner bein på argumentene for avgiftene. At elbilen ikke trenger å kjøpe utslippstillatelsene og sådann bare representerer et bortfallend emarked for slike, ja så er det bare å late som bortfall av marked er det samme som om "bedriften" *gir* ut penger til de som altså ikke vil kjøpe det bedriften selger lenger..."Subsidier" må vite. Staten TAPER penger.

Javisst gjør den det. Den har nemlig levd av å selge forurensningstillatelser, og det markedet blir mindre når bilene ikke lenger forurenser slik. Det betyr ikke at det plutselig blir riktig å kreve penger av dem for å kjøpe ingenting.

Men istedenfor å be om forlatelse for sine synder, skrike om hvor høy pris staten krever for utslipp av CO2 og NOX osv...*ellerÆ kjøpe seg elbil - ja så fokuserer folk nå å få til at alle blir pisket. Det verste man vet er jo å se at noen ikke blir behandlet likt til en selv.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA