Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jim_smyth

#1
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
torsdag 08. juni 2017, klokken 09:57
Sitat fra: Initium på fredag 26. mai 2017, klokken 08:25
Vår er vel 2013modell da, og vi har aldri hatt kortere rekkevidde enn anslagsvis 10-11mil, selv i 25 minus...

Avhengig av hvor fort du kjører tror jeg ikke du skal regne med noe bedre enn dette på Soul i 25 minus heller.
Er av inntrykket at Soul har bedre rekkevidde enn Leaf (ikke eid Leaf, bare lest og pratet om), men tror du har fått deg et spesielt heldig eksemplar.
#2
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
fredag 05. mai 2017, klokken 12:54
Ny oppdatering  8)
Sommerlig temperaturer og sommerdekk. Ca 2,4 bar i dekktrykk.
Temperatur: sol + 17-19 grader
Aircondition på ca 21 grader.
Slapp cruising uten bruk av cruisecontroll.
+ relativt gnien kjøring.
2x oppstart (hjemme og i byen) med litt varm kupé.
Passe med trafikk så ingen høy hastighet (opptil 70km/t og bystrøk-kjøring)

Slevik-Fredrikstad, 12,2km: Forbruk 10,6kwh/100km
Tur + Retur, 24,4km: Forbruk 11,1kwh/100km.
Forbrukt batterikapasitet ca 10-11% (glemte å sjekke før jeg svingte inn hjemme).

Gir en total rekkevidde på ca 221-244km:)
Bilen fortsetter å innfri i lave hastigheter og i rullende landskap :+1:
#3
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
lørdag 21. januar 2017, klokken 11:18
Hadde behov for å dra på dynga og bilen var ikke ladet inatt. En gylden mulighet til å kjøre en økonomisk vri. Totalt 20km. Temp +1. Føre fuktig.
Forbruk 12,5kwh til tross for litt oppvarming de første 2 kilometerne. Ikke så verst.
Beviser at bilen har omtrent like lang rekkevidde sommer som vinter om man fjerner forbruket som går til oppvarming og forsering av snø/slaps, noe som suger strøm.
#4
Kia Soul EV / Sv: Redusert batterikapasitet
lørdag 21. januar 2017, klokken 10:45
Har nå kjørt over 55000km og ikke registrert nedgang i batterikapasitet. Dvs det står fortsatt 100% ved fullt batteri. Når det er sagt har jeg ikke klart å regne meg høyere enn ca 25,2kwh kapasitet, men det ligger stabilt.
#5
Kia Soul EV / Sv: Forvarmet bil uten lader tilkoblet
onsdag 05. oktober 2016, klokken 18:30
Testet i mange minus? Trenger jo litt lengre tid for å bli kvitt stålisen på ruta
#6
Kia Soul EV / Sv: Tilbakevendende 12v problem
lørdag 24. september 2016, klokken 08:40
Ja de mente pulseringen i batteriet vårt kanskje var kortslutning. Kan være mange ting som du nevner og at soulene sliter av samme "eksterne" grunn. Kan jo også være soul elektronikk som gjør dette, men siden jeg er subjektiv mtp bilen så gir jeg ikke den skylden umiddelbart. Særlig når det er så sporadisk som 3ganger siste året,  2 ganger siste måneden uten sammenliknbare situasjoner.
Fått byttet batteri nå av Kia, også får vi se hva som skjer fremover.
#7
Kia Soul EV / Sv: Tilbakevendende 12v problem
mandag 19. september 2016, klokken 20:58
Vi fikk byttet vårt startbatteri siden det forrige visstnok hadde et pulserende strømtrekk de klarte å finmåle. Uvisst hva det er men vi har hatt død bil 3 ganger i litt forskjellige settinger. Tror ikke forvarming skal være synderen hos oss.
#8
Kia Soul EV / Sv: Normal kjørelengde - Blandet kjøring
tirsdag 13. september 2016, klokken 18:49
Drammen - Norefjell Spa tur/retur er 190km.
Brukte 105%. Ladet to korte ganger (7min (19%) + 5min (16%)).
20grader den ene veien med 16grader på toppen. Normal kjørefart.
10 grader og sakte kjøring på vei hjem pga trøtt sjåfør og elgangst.

Kurrant rekkevidde mtp topografien som er forsert. Soulen viser gang på gang at om man kjører smart så gir store høydeforskjeller liten påvirkning på rekkevidden.
#9
Kia Soul EV / Sv: Tilbakevendende ladeproblemer
tirsdag 13. september 2016, klokken 18:38
Kan være samme feil som vi hadde.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20155.0.html
#10
Kia Soul EV / Sv: Ski og sykkel
fredag 22. juli 2016, klokken 07:56
Sitat fra: anrefsah på torsdag 21. juli 2016, klokken 00:48
Var innom Kia på Ensjø i dag, nå er det mulig å få montert hengerfeste for blant annet sykkelstativ.

Fikk du prisforslag for det?
#11
Kia Soul EV / Sv: Bug i måling av batteribruk?
lørdag 16. juli 2016, klokken 12:02
Ja nullforbruket var merkelig oppi det hele.
#12
Kia Soul EV / Sv: Bug i måling av batteribruk?
fredag 15. juli 2016, klokken 07:34
Du har vel aldri nullet ut da?

Det som forbauser meg er at loggen viser akkumulert snitt. Den burde vist snittforbruk pr tur for slik den er nå viser den bare feil. Vise siste kjørte distanse, men snittforbruk siden du nullet ut sist er ikke logisk.
#13
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
torsdag 16. juni 2016, klokken 23:48
Sitat fra: Gnilre på torsdag 16. juni 2016, klokken 21:51
Sitat fra: birkeland på onsdag 15. juni 2016, klokken 09:18
Godt jobbet:) Hvor mange prosent batterikapasitet gikk med på den distansen?
Jeg startet med 100% på batteriet og endte med 1%. 99% gikk altså med. Regnestykket for å finne ut tilgjengelig batterikapasitet får jeg aldri til å gå opp. Denne gangen kom jeg til ca 25,7 kWh. Har fått alt mellom 25 og 27 kWh. Kan jo være at regenerering, lys, radio eller annet ikke tas med når kWh/100km beregnes.
Jeg begynner å gå mot en liknende teori. Regenerering er iallefall med.
#14
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
torsdag 16. juni 2016, klokken 14:12
Da bør jeg kanskje få målt min kapasitet på profesjonelle folk og vurdere å klage om jeg bare kommer til snaut 24kwh?
#15
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
mandag 13. juni 2016, klokken 14:05
Sitat fra: kVArh på tirsdag 31. mai 2016, klokken 20:05
Så har jeg tatt en litt lengere tur.
Fra Norge og en god sving innom Sverige. Jeg husket ikke å notere aller prosenter og km-stand ved hver lading så jeg kan ikke gjøre greie for alle ladinger.
Hadde  noen 100% ladinger der hvor jeg overnattet.
Turen var på 1924 km og temperaturen varierte fra 10 grader til 25 grader.
Under er de ladinger hvor jeg har alle data.
I gjennomsnitt brukte jeg 1,53 kWh/mil  og hadde en "mulig rekkevidde" på 177 km.
Best var 1,16 kWh/mil og mulig rekkevidde på 226km.
Dårligst var 1,97 kWh/mil og rekkevidde på 137 km.

%
brukt    km    kWh brukt kWh/mil Rekkevidde
63        100      17,01     1,70       159
32         49         8,64     1,76       153
25         53         6,75     1,27       212
71         98       19,17     1,96       138   Motorvei. Cruiser i ca 106 km/t. Ca 20 grader.
41         70       11,07     1,58       171
43         79       11,61     1,47       184
28         56         7,56     1,35       200
38         85       10,26     1,21       224
53       120       14,31     1,19       226   Svensk landsbygd. Skjelden over 80 km/t. Over 20 grader i luften
57       109       15,39     1,41       191
88       155       23,76     1,53       176
70         96       18,90     1,97       137   Gir litt på. Lett regn. Lengter etter senga. Nok strøm til å nå fram.
39         77       10,53     1,37       197   
17         38         4,59     1,21       224   Motovei. Cruiser i ca 90 km/t.  Utfor Lierbakken !
60         97       16,20     1,67       162
57       100       15,39     1,54       175
       
Gjsnitt 1382    211,14    1,53       177

Ser du har oppgitt forbrukt kilowatt. Har du regnet deg fram til det basert på 27kw og prosent forbruk, eller lest det av på annen måte?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA