Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - grånissen

#1
USAleaf / Sv: Dagens dilemma: snill eller slem mot batteriet?
søndag 23. november 2014, klokken 10:48
Info om Leaf Stat:

http://www.broadreachsoftware.com/products/leafStat/

Link til wifi-dingsen:

http://www.amazon.com/Elm327-Wirless-Diagnostic-Reader-Scanner/dp/B00AOIM2CC

Ikke like bra som Leaf Spy, men hvis du er iPhone-mann er det en helt grei løsning! Du får ikke opp status på de individuelle cellene, men det er uansett totalstatusen som utløser garantien.

Når det gjelder min garanti, så er bilen solgt med fem års garanti fra første reg.dato. 
#2
DRIFTSBATTERI / Sv: Der forsvant den 12. streken!
lørdag 22. november 2014, klokken 12:19
Her kan du bli en vis mann på temaet batteritap:

http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss

Første strek = 15% tap, resterende streker=6,25 %.

Har du iPhone er det Leaf Stat som gjelder for batteriovervåkning, men du må kjøpe en WIFI-dongel til ca 200 kroner på E-bay i tillegg.

#3
USAleaf / Dagens dilemma: snill eller slem mot batteriet?
lørdag 22. november 2014, klokken 12:14
Har en 2011 "amerikansk" Leaf som mista første batteristrek på 40000 km. Slik jeg har forstått det
representerer 1. strek 15 % tap. De resterende strekene representerer 6,25 %. Så når "førstemann" har gått tapt, tar det nok dessverre ikke så lenge før nestemann går fløyten også.

Hadde min bil inne på service rett etter at første strek forsvant, og fikk "fem stjerner" på ALLE kategoriene på batteritesten. Etter det jeg forstår beskriver disse stjernene kun ADFERDEN til eier, altså om den lades mye til 100%, antall hurtigladninger, høye uttak av strøm osv osv. Batteritesten sier ikke noe om hvor bra batteriet ditt er. Så for min del er denne testen aldeles verdiløs.

Så nå har jeg kjøpt en WIFI dongel og lastet ned Leaf Stat på iPhonen, til den nette pris av 300 kr totalt. Skulle ønske jeg hadde denne kunnskapen FØR jeg kjøpte bilen. Overvåker nå batteriet nøye.



Så til dagens dillemma:

Bør jeg være forsiktig, og ikke lade 100 %, ikke lade for langt ned osv for å forlenge levetiden, eller bør jeg "gønne på" med å alltid topplade, la den stå så lenge som mulig med toppladning, kjøre gris osv for å tvinge batteriet ned under 70 % sånn at batterigarantien slår inn?

P.t. har jeg 82,5 % restkapasitet (54,6 Kwh). Altså et tap på 17,5 prosent på tre år. Klarer  jeg å "degradere" den 13 % til i løpet av de to åra jeg har igjen?

Skal forsøke et par måneder nå med "hardkjør" og se hvor mye jeg klarer å tyne batteriet ned.
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Nissan Leaf Aker Brygge
fredag 05. august 2011, klokken 15:36
Synes det er forskrekkelig (rart) at Nissan Norge feiler så misserabelt på den teknikske kompetansen hos selgerene, når de har et så godt produkt som Leaf'en jo er. De har hatt et år på å seg til å skolere og forberede salgskorpset på bilen. Vil nesten ikke kalle det teknisk kompetanse engang, dette med at den går lengre ved mye start stopp/ bakkekjøring, at varmeapparat ikke påvirker kjørelengde osv, det viser en så grunnleggende mangel på forståelse av elektriske kjøretøys egenart at det nesten ikke er til å tro. I tillegg må man nesten forutsette at det er de mest oppegående hos Nissan som settes på en slik jobb, og da blir det desto mer problematisk. Får håpe de lærer fort....
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Nissan Leaf Aker Brygge
fredag 05. august 2011, klokken 00:57
"Bruk av varmeapparatet ville ikke påvirke kjørelengden, fordi batteriet er så stort"....... Gudhjelpemeg for et utsagn, håper VIRKELIG ikke at det var en salgsperson fra Nissan som serverte den løgnen.... Varmeapparatet i Leaf'en med vinterpakka er på 5Kw, og det betyr at hvis du kjorerer 60 km/h, vil el-motoren og varmeapparatet (hvis det går for fullt) trekke omtrent like mye strøm = halvert kjørelengde.

Hvis kunnskapsnivået på de som skal promotere Leaf-en er på dette nivået, må jeg si det rett og slett er oppsiktsvekkende!
#6
Euroleaf / Sv: Importere selv
mandag 25. april 2011, klokken 21:09
Kan noen gi meg en god forklaring hvorfor elbiler er så dyre i norge? I USA koster Leaf'en 175 000 og i-miev'en 149 000, med dagens dollarkurs på 5,3. KAn noen også si noe om muligheten for å få godkjent en "amerikansk" Leaf? Regner med at den vil være tilgjengelig som bruktbil "over there" for 100 000 kr om et drøyt år.
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Nissan Leaf bestilt
tirsdag 22. februar 2011, klokken 09:24
Snakket med Nissan i Haugesund, de tok ikke mot bestillinger ennå. De kunne fortelle at i første omgang ville det bare være mulig å få kjøpt Leaf-en i "de store byenen", dvs Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim. Vi i provinsene får vel ta oss en bytur da.....
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA