Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Flyvind

#1
Tusen takk alle og enhver. Har lest og lest og det finnes mange forskrifter og meninger om hvordan de skal tolkes. Fikk litt bakoversveis umiddelbart når den lokale elektrikeren heiste rødt flagg og var betenkt over å montere noe i det hele tatt... ? Jeg ber om en utekontakt til bruk for diverse, Høytrykkspyler, sag, varmelampe, og i blant lading av bil. Ber om pris på 10 og 16A til CEE. Har overgang som allerede som brukes på jobb. Ser da slik ikke behov for for klasse B jordfeil. Så får vi se... better safe than sorry. Pris avgjør også. Tror det blir sjelden jeg har bruk for stor lafehastighet, da får det heller bli en kort stopp på hurtiglading på veien.
#2
Hei, er det noen elektrikere eller noen med betydelig innsikt i opplegg for lading der ute? Mange lange tråder med mye varierende informasjon. Jeg skal ha elektriker på hytta som skal legge opp kontakt for lading og andre formål utendørs. Slik jeg forstår det er CEE å foretrekke frem for  Schuko. Det kan vel ikke bli feil om jeg ber om 10A og CEE? Hvorvidt det er mulig med 16A bestemmes av ledningsnett og kapasitet i sikringsskap skulle en tro. Det må vel da bli egen kurs med jordfeil bryter, også nevnes det flere steder en brannvern løsning. Noen som har en ide om hva dette vil koste?  Hvis 10A blir en fornuftig løsning prismessig og sikkerhetsmessig velger jeg det. 16A hadde vært å foretrekke, men ikke for enhver pris. Takknemlig for svar
#3
BMW i3 / Sv: Harstad-Sandefjord 1500km + retur
onsdag 15. mars 2017, klokken 07:38
Hei, blir gøy å høre rapporter fra turen. Skeikampen til Oppegård sist helg over RV4. Pen kjøring med snittforbruk på 14 tallet. Noen få varmegrader i Ecopro. 230km distanse. Det gikk sånn akkurat, men ga den 10 min med 50kwh på Roa. Da slapp vi å sitte å føle på angsten de siste km. Tror nok vi hadde klart det uten. Det er avgjørende hvilken hastighet og topografi. Over 80 faller rekkevidden proposjonalt. Vårt snittforbruk så langt (kort/lang) er på 15.5kw, 2500km kjørte. Gøteborg turen beskrevet i eget innlegg ga rekkevidde rosen oss beskjed om at i fartsgrensen ville vi kun nå riksgrensen 105km. I 90 km var virkeligheten at vi hadde brukt 50% av batteriet på den distansen. Uten å kjenne til topografien på dine 192 km, har jeg troen på at det er fullt mulig. Riktig god tur :)
#4
BMW i3 / Sv: Tesla Bjørn tester i3 94ah på vinterveier
torsdag 02. mars 2017, klokken 08:16
Takk Egil Fonn for bekreftelsen på at range extenderen er bak slik Tesla Bjørn sier. Da har han jo et poeng i at den plassen burde været mulig å utnytte til oppbevaring for ren el. Videoen er i del 1 og 2. I del 1 viser han at ikke helt forstår hva grepet bak hodestøtten brukes til og heller ikke i del 2 blir demonstrert at setet kan vippes fram. Han viser heller ikke at koppholderen i midt konsollen er den som kan flyttes frem i hakkene ved kneet. Totalt sett er filmene svært detaljrike og en god intro for oss som vurderer eller er nye på i3.
#5
BMW i3 / Sv: Tesla Bjørn tester i3 94ah på vinterveier
torsdag 02. mars 2017, klokken 05:29
Fine videoer fra Tesla Bjørn. :+1: Jeg vet ikke med sikkerhet hvor range extenderen er plassert, men har sett engelske videoer som sier at den er foran og ikke bak som Tesla Bjørn sier.

Litt pussig at han ikke finner grepet for å vippe frem setet slik at det er lettere å komme inn i bilen og ennå lettere når han skulle laste inn flatskjermen.
#6
BMW i3 / Jomfruturen til Gøteborg
søndag 26. februar 2017, klokken 08:33
Jeg regner med at det ikke er fullt så interessant for etablerte i3'ere en beskrivelse av en slik roadtrip, men nå er det mange nye elbilister der ute og uerfarne som har 94' in i bestilling. Denne type info hadde jeg selv satt pris på hvis jeg vurderte en slik bil. Hva kan man forvente?
2 år med VW E-up ble en suksesshistorie med 42000 km på klokka gikk den videre til nye eier før vår nye i3 ble levert på torsdag
Jøjje meg,total ny opplevelse og mye å settte seg inn i, men prinsippene er jo mye av det samme. Det er tett på 300 km til Spa hotellet i Gøteborg, så at jeg måtte lade underveis var ikke uventet. Fulladet og fullvarmet bilen hjemme i Follo inklusive batteriet. Basert på kjøring dagen før viste den beregnet rekkevidde på 178 km, i garasjen der temperaturen var -5. Vi kjørte pent og pyntelig avgårde ut i -8 med Eco pro, ett trinn på setevarme x2 og 20C på vifta på,første trinn. I løpet av første milen steg beregnet rekkevidde til 198 km. Vi la oss pent og pyntelig i 90km nedover E6 mot Svinesund. Rekkevidde indikatoren på kartet i navigasjonen hadde fortalt oss på forhånd at vi ville klare å nå svenskegrensa. Men det er jo bare 105 km hjemmefra!! Topografi og fartsgrense påvirker denne beregningen, så ligger du i 90 nedover motorveien instedet for 110 blir virkeligheten en helt annen. Passering grensa var resterende batteri 50%  og km rekkevidde med god margin til Tanumshede, ca halvveis. Temperaturen har underveis beveget seg over på pluss med en intens lav motsol. Den adaptive cruisekontrollen slo  ut flere ganger før vi fant ut av hvordan sette vanlig cruisecontrol. Vi når Tanumshede med 20% på batteriet etter kjørte ca 140 km. GRATIS hurtiglading (FortumNobil) for senterets kunder. Strålende !  ;D Den er fulladet på 50 minutter og forvarming av kupeen er satt. Handle posene lagt i bilen og vi cruiser videre. Det blåser opp. Hittil har snittforbruket vært på 15.5 som jeg forstår at etter forholdene er ganske bra (ref BMW Community) Snittet øker til over 16kw/100 og vi får føle vingle valsen over høye motorveibroer. Dette var litt uvant, men det er vel bare å holde litt hardere i rattet. Vi har nok kanskje spart litt vel mye på varmen og kjenner oss kalde. Øker noe til 22C. Vi ankommer Arken Spa ved havne utløpet i Gøteborg med 45 km rekkevidde, 20% batteri. Snitt forbruket endte på ca 16.5. Snitt fart 78km, og vi har kjørt 300 km. Her står gratis hurtiglading klar med " Clever" bokser. Setter de i gang med min RFID fra Fortum. Stormen bryter løs, tett snøvær med kuling i kastene. Så vanvittig deilig å sette seg i badestampen å se ut på drittværet, nyte alt det et Spa innebærer, mens vårt nye prakt eksemplar av en i3 står å beiter ute.

Vi tok en byrundtur med kald fulladet bil påfølgende dag. Greit å teste hvor mye forskjell det utgjør. Kjørte ut Tingstadtunellen nordover med 85% batteri og beregnet rekkevidde på 178km. Det skulle jo gå greit de 140 km til Tanumshede. En del trafikk og lavere gjennomsnittsfart. La oss etterhvert i 90 km 20 grader på klima med Ecopro litt setevarme og struping av vifta til trinn 1. Lite vind nordover og snittet la seg på 14.5 kwt/100km. Litt overrasket over at kaldstart ikke utgjorde mer mht økt forbruk, men nå var det 3 pluss, som sikkert utgjør en del. Etterhvert krøp vi opp på 15 tallet. Tanumshede ble nådd med rest på batteriet 20%. Ladet i 50 minutter på Combo. Litt sirkus på ladeplassen da en svensk dame hadde startet AC lading på samme lade punkt som Tesla med converter fra Chademo. Ikke alltid at det går avhengig av strømtilførselen til automaten. Chademo hadde stoppet og fly forbannet eier kom ut og meddelte sin misnøye. Den stakkars svenske damen hadde ikke handlet med overlegg, så jeg synes det var ufortjent. Jeg er vant med hjelpsomme, høflige elbilister. Håper det vil fortsette slik og at dette var et engangstilfelle.
96% batteri og 180 km beregnet rekkevidde ville ta oss helt hjem. Litt solvarme hjalp til og vi unngikk å fryse hjemover. Litt dugg oppsto når vi styrte varmen kun ned på bena. Manuell styring kun opp og ned ordnet på dette. Adaptiv cruice slo seg av igjen i tett tåke, og vi gikk over til vanlig cruice. Snitt forbruket ble 15.5 på hjemturen, 75km Ø og 20% 40 km rekkevidde gjensto ved hjemkomst.

Vår erfaring viser da at på drøyt 4 timer med lading og tilpasset fart er det fullt mulig å nå Gøteborg, selv på vinterstid. Spent på hvordan den er på sommeren, men skal du kjøre de teoretiske 300 km på en lading må man nok kjøre i 80km maks og da når du vel Gøteborg med et nødskrik på 4 timer uten lading. Vi får se...

Nyttig å ta en slik roadtrip for å bli kjent med vår nye 94 i3. Vi er helfrelst og gleder oss til å ta den i bruk i hverdagen. Unfair å sammenligne med vår kjære Eup, men med 18.7 ah og mer bybil preg har i3 med sin nye range et betydelig større bruksområde, så TDI'en blir nok mer og mer hjemmesitteren når vi skal ut på tur. Takk til alle som hadde lyst og lese og evt kommentere.
#7
Elbilen i Samfunnet / Med El bil på Shopping
lørdag 25. februar 2017, klokken 06:35
Jeg synes definitivt ikke noe om at vi EL bil eiere fremstilles som en gruppe som forventer å få alt gratis. Det skal derimot være et enkelt valg for folk å velge El Bil fremfor en annen. Alle økonomiske og praktiske virkemidler påvirker kjøperens valg. At det er enkelt å plugge inn på handletur er en absolutt fordel. Dessverre tenker noen shopping sentere feil i denne sammenheng. Jeg bor tett på Vinterbro selv og har noen valg muligheter rundt meg. Ski storsenter har flyttet alle sine lade punkter lengst mulig vekk fra inngangen til senteret. Det er de blitt anbefalt av branntekniske årsaker ....?  :( Vinterbro vil gjerne finansiere en betydelig opprusting av sine ladepunkter som alltid  tidligere var opptatt med en avgift. Merkelig.... :-[
Det virkelige tallet på hvor mange El biler som finnes i disse stedenes nedslagsfelt er litt vannskelig å anslå, men det er betydelig og langt over lands gjennomsnittet. Årsaken er bla at Oslo er innenfor rekkevidde for de fleste elbiler. Mange biler er nok registrert på arbeidsgiver, leasingselskap og kjøpt utenfor regionen. Dette gjør at  de statistiske tallene er misvisende. Hadde senterne visst hvor mange El biler som er i nedslagsfeltet som nå kanskje vil velge bort disse senterne, hadde de nok tenkt annerledes. Hvor mye koster annonsering, DM osv for å tiltrekke seg kunder? Nå kan de ha vist så mange som 20% av kundene "ryggen" fordi de gjerne vil ha finansiert ladestolper og strømutgifter. Regn på det! 20% av omsetningen til butikkene. Det er mange penger det!!!
Viktigst er at vi som samlet gruppe gjør nettopp som dette forteller hverandre hvordan vi som gruppe føler oss behandlet av kjøpesentere, og dermed kan bidra til at de som satser på oss får den omsetningsøkningen.
I helgen tar jeg en tur til Gøteborg fra "Nordre Follo".Dette blir mitt naturlige ladestopp. Det er helt sikkert at jeg kommer til å handle der også. Godt å se at noen tenker annerledes.
#8
BMW i3 / Sv: Boardbag under panseret på i3
torsdag 23. februar 2017, klokken 13:24
Takk alle ihop. Godt med råd fra kjentfolk. Når det sies har jeg funnet den på nettet amazon, ebay og BMW parts forhandlere. Prisen er fra 450-1100 kr pluss frakt og MVA, så da er ikke 1000 så allert værst fra forhandler. På BMW parts fan jeg riktignok flere ting som er av interesse. Utrolig hva man gjerne betaler for krimskrams så lenge det er orginal tilbehør m fancy logo på. Blir spennende dette. Vår første BMW noensinne :)
#9
e-up! / Sv: Stopper å lade etter ca 1 min
torsdag 23. februar 2017, klokken 06:11
Dette problemet hade også vi. Det var når det var programmert inn avgangstid med henblikk på forvarming. Under E styring på kjørekomputeren var det haket av for avgangstid både for lading og klima. Etter at vi fjernet haken for lading og kun klima, fungerte det igjen.
#10
e-up! / Sv: Bruktpris E-UP!
torsdag 23. februar 2017, klokken 06:08
Hei,

Jeg hadde min Eup 2015 for salg på Finn nylig. 42000km m panorama. Det tok 4 dager å få den solgt i Akershus for 152000 ekskl omreg. Jeg tror det avhenger noe av hvor du befinner deg i landet. Sammenlignet over tid kun med Oslo/Akershus og erfarte at Eup rundt den prisen ble solgt forholdsvis raskt i det området. Andre biler spredt utover landet opp til 20000 under i pris står for salg fortsatt. Jeg tok meg bryet å kjøpe 2 år Car-Net avtale nylig (1600) og få dette refundert( jfr tilbud fra VW pga oppstarts problemer) fra forhandler. Uvisst, men slikt mener jeg også kan ha innvirkning ved salget.
#11
BMW i3 / Boardbag under panseret på i3
torsdag 23. februar 2017, klokken 05:55
Gleder oss til levering av ny i3 i dag. Stor fornøyd med vår solgte Eup, men har store forventninger til ny bil. Godt forberedt med bla gjennomgang av diverse youtube klipp. Flere belyser det faktum at opppbevaringsrom under panseret ikke er vanntett. Hvor stort er egentlig problemet? Har planer om å oppbevare ladekabler der. Jeg finner på nettet en " Boardbag" som løser dette. Den står ikke oppført i BMW sine prislister i Norge. Er den å få kjøpt? Pris? Eller bør jeg handle den fra utlandet?
#12
Gratulerer. Du blir fornøyd. Skru opp tempen på forvarming når du er "plugget inn". Følgende drar mye batteri: 1) Kjøre stil 2) Kaldt batteri 3) Utetemp . 4) Varme i bilen. Klarer akkurat ikke Kolbotn- Gardermoen t/r på en vinterdag 120 km. Skulle jeg fått til det måtte jeg kjørt dobbel forvarming ( tar tid å få "godset" i batteriet gjennomvarmt), max 70 kmt, eco +, brrr. Glad jeg har lademulighet på jobben...
#13
e-up! / Sv: Dekk og felger e-up
onsdag 04. februar 2015, klokken 07:40
Håper dette er greit nok
#14
e-up! / Sv: Fra Hirtshals til Legoland, Billund
tirsdag 27. januar 2015, klokken 17:29
Drømmer om en ruteplanlegger app der du legger inn biltype(rekkevidde) som gir nøyaktig rute med hurtig mellomlading. Fint om den tok hensyn til ladetype, om den fungerer, og hvor du selv bor. Da kunne man enkelt ha fått info om hvordan man som "utlending" kan ta i bruk ladesystemer utover landegrensene. Burde vært som "roaming" på mobilen. Bruk ditt hjemme abbonement og få regningen den veien. Men det er vel en god stund før dette kan bli realitet.
#15
e-up! / Sv: Problemer med lading
tirsdag 27. januar 2015, klokken 17:18
Kanskje din EUp også er omfattet av dette?
Vi fikk bilen 12/2014. Har blitt innkallt til sjekk av ladesystem allerede. Bilen fungerer stort sett normalt, men har fått opp varsel "Electrical failure, Vehicle may be operated normaly" . Ladingen har stoppet av seg selv før fullt noen ganger. Håper dette blir ordnet på verksted besøk.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA