Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sabohn

#1
Mercedes B-Electric / Hva er mulig ved software-oppgradering?
onsdag 21. oktober 2015, klokken 09:54
Når man regenererer ved bruk av hendlene på rattet så kan vi vel være enige om at det utgjør en markant bremsevirkning. Er det ikke da rart at bremselysene ikke lyser?  etter min mening så skulle bremelysene lyst så lenge nåla i dashen viser under 0 (altså på grønne feltet)
Tenker at dette også er en ting som bør kunne endres på ved en software-oppgradering slik at bremselysene virker ved regenerering.

En annen ting er Cruise-control. "Det er ingen aktive bremseinngrep" var det forhandleren min sa, men det burde vel være regenerering på lik linje som om bilen står i D-auto slik at om du "sniker" deg innpå biler foran deg når du bruker cruise-control så burde bilen regenerere og holde avstand?  Noen tanker om dette? Burde være mulig ved software-oppgradering
#2
Sitat fra: Sabohn på mandag 01. juni 2015, klokken 08:14
Da har jeg hatt første tur fra hjem til jobb med bilen min. 37km på tørr asfalt med standard-dekk og basis-felg i 14 grader varmt vær
Kjørt i E med litt cruisecontrol og stort sett ellers i D-auto forbruk viser 18.9 kwh/100km

79% igjen av batteriet (startet med full-ladet uten range-extender)

Jeg kan ellers melde at jeg er meget fornøyd med bilen. :)

Jeg velger å oppdatere denne

I dag kjørte jeg til jobb i tørt vær  37km med 16grader. Denne gangen kjørte jeg i E+ modus uten cruisecontrol isteden for i E   
Kjører i D-auto med noe D-  i nedoverbakker. startet med 100% batteri uten range-extender.

Brukte 18,3kwh/100km og hadde akkurat 80% igjen av batteriet.

Jeg er meget fornøyd med dette! Jeg klar over at jeg antagelig bruker mindre enn dette da forbrukt 20% batteri-forbruk på den strekningen jeg har kjørt tilsier 15,1kwh/100km
#3
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. juni 2015, klokken 09:13

Null problem når man lærer bilen å kjenne, men du kan antakelig notere bak øret at forbruket ditt er lavere enn det bilen forteller deg.

Jepp, helt klart.  Hvordan skal vi tolke dette om hvorvidt forbruk av A/C og setevarme m.m. er inkludert i dette?
#4
Da har jeg hatt første tur fra hjem til jobb med bilen min. 37km på tørr asfalt med standard-dekk og basis-felg i 14 grader varmt vær
Kjørt i E med litt cruisecontrol og stort sett ellers i D-auto forbruk viser 18.9 kwh/100km

79% igjen av batteriet (startet med full-ladet uten range-extender)

Jeg kan ellers melde at jeg er meget fornøyd med bilen. :)

#5
Mercedes B-Electric / Sv: App for fjernstyring av varme ++
mandag 16. mars 2015, klokken 08:41
Jeg vil nok ikke avbestille, men blir jo skuffet. -og jeg tenker å gi uttrykk for det mot min forhandler.
#6
Mercedes B-Electric / Sv: App for fjernstyring av varme ++
torsdag 12. mars 2015, klokken 09:02
Jeg var hos BOS i Drammen og prøvekjørte bilen i går.  Meget fornøyd!
Spurte samtidig om COM-modulen og nå hadde de fått bekreftet at Norge var inkludert i programmet for ConnectMe og de hadde også fått bekreftet at COM-modulen kunne ettermonteres på biler som ikke hadde den.

Jeg antok da at dette måtte jo bli inkludert i prisen for de som allerede hadde signet kontrakt, men det var det ikke. Prisen var ukjent, men selgeren mente at dette ble det sikkert laget en "god ordning på"

Jeg mener at alle "ordninger" som inkluderer at de skal ha mere penger av kjøperne enn først forespeilet er ingen ordning i det heletatt.



#7
Mercedes B-Electric / Sv: Lading
onsdag 21. januar 2015, klokken 10:52
Sitat fra: Griffel på mandag 19. januar 2015, klokken 18:46
Nå var jo spørsmålet fra Råde:
Sitat fra: Råde på fredag 09. januar 2015, klokken 07:16
Og tesla umc er uproblematisk å bruke på andre merkers type 2?
I den forbindelse er jo MB egentlig et unntak, siden de har kjøpt sin lader fra Tesla. MBen blir vel derfor levert med Teslas UMC, eller en variant av denne; teknisk identisk men med MB logo.

Mener du med dette at det er sannsynlig at det er den samme UMCen som MB bruker (lik som Tesla) bare at de ikke leverer med noen adaptere?  Da er det vel ingen som trenger å tenke på wallbox lenger...  Om dette er tilfelle så lurer jeg på grunnen til at det ikke skal tilbys noe adaptere til denne.
#8
Mercedes B-Electric / Sv: Lading
mandag 19. januar 2015, klokken 15:54
Ja, jeg beklager den linken. Det var i grunnen bare for å understreke at MB Electric Drive står på lista over kompatible biler for UMCen   se bort fra pluggen

Er enig i det du skriver, jkirkebo

Uansett så mener jeg vi kan vi konkludere med at Tesla kan selge oss sin portable ladeløsning og den kan utnytte alle uttakene som finnes i Norsk husholdning og industri.  Heller mot at jeg vil kjøpe meg en slik. (skal teste det først)
#9
Mercedes B-Electric / Sv: Lading
mandag 19. januar 2015, klokken 14:10
Beklager, de har selvfølgelig Type 2    J1722

Jeg fikk ikke med meg at det var mulig å bruke den på 400V 3-fas også.

Om mulig så er jo dette det eneste jeg og alle andre MB ED eiere trenger!

- Ringte Tesla-selgeren og han bekrefter dette.
Det er kun Schuko-adapter som medfølger, men kan selvfølgelig bestille med de adapterne man ønsker ved levering.

-Og om man tenker pris og portabelitet så slår denne løsningen alt annet vi kan benytte der ute. (slik jeg ser det)
#10
Mercedes B-Electric / Sv: Lading
mandag 19. januar 2015, klokken 12:32
Da har jeg vært på Tesla i Drammen og snakket med en selger.
Jeg fikk også se litt på UMC'en som fulgte med bilen og de tilhørende adapterne.
De gode nyhetene er at det ikke er snakk om noe ombygging her i og med det sitter en J1722 plugg på den som passer på MB Electric Drive. Ladeløsningen til Tesla i Europa består av en on-board 11kw lader (mulig den samme som i MB) der de benytter den portable kabelen med en adapter for å tilpasse seg de uttakene man trenger. Det er snakk om 230V schuko ( husholdningskontakt max 16A)  eller 230V en-fase blått støpsel. (max 32 A)
maksimal effekt du kan lade med vha av UMCen er da, slik jeg forstår det, 7,3 kw
Etter sånn ca beregning vil dette si en ladetid på ca 4t og 30 min. Rett meg gjerne på dette...
De har en Type 2 ladekabel med Wallbox fra Salto i kjelleren, som han viste meg. Denne utnytter laderen maksimalt via rød 400V tre-fas. Altså en lik ladeløsning som vi har på MB Electric drive (om vi trekker fra muligheten for DC hurtiglading)  Jeg har ikke funnet noen portabel løsning som er i nærheten av 7,3kw slik som Tesla sin UMC (om  noen finner, så si ifra) jeg ser det som høyst interressant med en portabel ladeløsning som klarer 230V en-fase 32A .  Om man er på et uttak som ikke klarer å levere 32A så kan man begrense dette i lademenyen på bilen?  Selgeren opplyser meg om en pris på ca 5000kr inkl. moms. Han sier seff. i tillegg at det ikke er garanti for at det virker på min MB, men det er jeg ganske så sikker på:
http://shop.quickchargepower.com/JESLA-is-THE-40-amp-J1772-portable-charging-solution-JESLA.htm;jsessionid=B7341DE2FA0C92A5D920DB3DB66B1091.m1plqscsfapp02?categoryId=-1

Jeg gjorde en avtale med han at jeg drar bortom og får testet om dette virker optimalt på MB  så snart jeg har fått bilen min.

I mellomtiden så vil jeg fortsette å leite etter portable løsninger med J1722 og som kan klare 230V 32A




#11
Mercedes B-Electric / Sv: App for fjernstyring av varme ++
mandag 19. januar 2015, klokken 08:44
Når jeg spurte min forhandler så bekreftet han at com-modulen ikke var klar for intro-bilene som leveres til Norge.
Jeg har bestilt bil som blir produsert i april og han sier da at com-modulen er da integrert, men var usikker på om tjenesten hadde blitt lansert i Norge ennå.
Det gjenstår vel å se.

Når jeg ser på videoen, så er det klart at alle må ha dette :)
#12
Mercedes B-Electric / Sv: Lading
søndag 18. januar 2015, klokken 01:15
Dette var meget interessant.
Må sjekkes ut...
jeg tar meg en tur innom Tesla i Drammen og spør litt.
#13
Mercedes B-Electric / Sv: felg og gummi for sommer/vinter
mandag 12. januar 2015, klokken 10:00
Er det noen som veit hvilke dimensjoner som er godkjent for denne bilen?
Eneste jeg ser er 205/60/16 som står i spesifikasjonslisten.

Hvilken dimensjon på gummi kan man ha på 17" og 18" ?
#14
Mercedes B-Electric / Sv: felg og gummi for sommer/vinter
lørdag 10. januar 2015, klokken 11:06
Jeg tenkte mulig å utsette problemet litt ved å bestille bilen med 16" standard felg.
Når jeg får bilen så drar jeg på den lokale yx-stasjonen og får de til å ta av gummi og sensorer. -sette de samme sensorene i nye ettermarkeds-felger med gummi. Tenker da 17" med så smal sommergummi som mulig.
Jeg kan da selge 16" sommergummi som kliss nye. Før vinteren kommer må jeg ha ordnet meg 4 stk. MB trykksensorer og 4 stk. 16" vintergummi til originalfelgene.

Tenkte det var best å ha en energi-effektiv orignalfelg på vinterhjula når jeg trenger rekkevidde mest. -så får jeg heller litt finere design på sommerhjula.
#15
Mercedes B-Electric / felg og gummi for sommer/vinter
fredag 09. januar 2015, klokken 22:59
Jeg drister meg til å åpne et emne her for å få innspill på felg- og dekkvalg på denne bilen. Vi veit at den kommer med sommergummi levert og da er det naturlig å bestille seg noen vinterdekker på felg. Det kan seff være en av felgopsjonene til denne bilen hos forhandleren, men kanskje heller en helt annen felgforhandler?
Er det noen som har gjort seg opp en mening om type felg og gummi for å utnytte el-bilen best i forhold til rekkevidde, men også noe som tåler vekten og ser bra ut?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA