Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - AmocoCadiz

#1
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Import av Bolt
fredag 27. oktober 2017, klokken 00:56
Observerte en sort Bolt idag på Grunerløkka. Tok litt tid før jeg registrerte det var Chevrolet-merket bak og navnet Bolt.
Gikk som en kule,
så hvis man ikke trenger hurtiglade, går jo bilen langt på vanlig lading.
Kan man leve med det er det plutselig svært mange tilgjenglig  fra forhandlere i USA med levering direkt,
walk in - drive out på under en time.
Snodig tanke for oss tusener i en uendelig treg AmperaE kø i Norge.
#2
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Står du i kø?
fredag 06. oktober 2017, klokken 01:07
Opplevd kø flere steder over fjellet Oslo Haugesund. Notodden hver gang. der er det kun 1 lader.
Dette er turer om sommeren, kanskje mer ferietrafikk da?
Også kø på ladere i Sverige, der er det oftest kun 1 lader pr lokasjon mange steder.
#3
Sitat fra: erato på onsdag 04. oktober 2017, klokken 14:35
Opel Norge har aldri hatt noen kommentarer til noe som helst.
Opel Norge har klart å ut med informasjon en gang i mai 2017,
da meldte de om dårlig nytt,
ubestemt forsinkelse og prisøkning....

På tide med noen noen positive tilbakemeldinger før alle har forlatt AE kontraktskøen?
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Arctic Roads forts.
torsdag 05. oktober 2017, klokken 00:35
Sitat fra: Orbit på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 13:35
Edit: La til at det er CCS jeg har prøvd. Feiler under oppstart. Ser at andre får ladet med Chademo på samme lader. Strekkavlaster på CCS kabel er også revet løs......
Er nettopp dette som er problemet,
et ladenettverk med ladere som er i fritt fall ang. vedlikehold.
Viktige lokasjoner som Svinesundparken , Vestby og Storebaug har i lengre tid hatt ladere som er herpa eller steindøde, samtidig som noen nyere ladere samme steder som Delta ladere fungerer på noen uttak.
Hvordan er det mulig å drive et ladeselkap med slikt ladetilbud fortsatt?
Underskudd og egenkapital er minus, geld er stor.
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Arctic Roads forts.
onsdag 04. oktober 2017, klokken 23:58
Sitat fra: Myrvang på onsdag 04. oktober 2017, klokken 23:38
Ladet der senest i går ettermiddag. Gratis. Kun Deltaladeren, den i midten, som fungerer.
Feil på CCS laderen vestby idag,
og på Storebaug
og Svinesundsparken.
Er snart hele Arctic Roads kaputt ( eller Ishavsveien som fortsatt står på klistrelappene de fleste lokasjoner ) ?


#6
Sitat fra: Orbit på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 07:11
Jeg hadde nylig en prat med elbilansvarlig. De hadde sett at dette ikke fungerte, og en endring er på gang. Det tar litt tid å få godkjent ny skilting, men fikk inntrykk at dette kommer om kort tid.
Bra, endelig en positiv tilbakemelding fra BYM i Oslo.
Med mulighet for nattelading vil det hjelpe mange i området med å fortsatt kunne ha elbil.
#7
Sitat fra: jkirkebo på mandag 02. oktober 2017, klokken 18:41
Sitat fra: zimba07 på mandag 02. oktober 2017, klokken 14:37
Parkerte ved Majorstuen/Slemdalsveien lørdag kl. 19, helt tom for strøm. Knapt noen andre som ladet her den kvelden og jeg tok sjansen på å stå over natten for å ha nok til å komme hjem dagen etter.

Hentet den tidlig søndag morgen med hilsen fra bymiljøetaten: gul lapp i vinduet, skrevet ut lørdag kveld kl. 22:30, altså en halvtime etter at jeg hadde stått 3 timer. *argh*

Håpløst at 3-timers begrensningen gjelder hele døgnet. Burde vært begrenset til 08-18.
Denne ladeplassen fungerer ikke om natten for alle som trenger å lade opp til neste dag, det er fortsatt kun 3 timer maks døgnet rundt. Ergo omtrent tomt fra 22-23 til 06-07, utenom noen uheldige som oftest smekk på fingrene med gul lapp m bot.

Har meldt inn dette flere ganger allerede for flere måneder siden til saksbehandlere i Bymiljøetaten. De skulle se på saken. Nå har de tittet på denne saken i måneder uten å få til en fornuftig ladetidsregulering.

De fleste steder med maks 3 timer i Oslo har ingen ladebegrensning kl 20-09, logisk nok siden få trenger 3 timer midt på natten. Dette gjør at folk som bor i blokk i byen med reelle transportbehov kan ha mulighet for elbil.

Hvorfor de endret ladeplass Majorstuen fra 12 timer som varte i noen år til 10 timer maks i noen uker for så lande støtt på 3 timer også om natten er lite forståelig og noe etaten ikke vil forklare.
#8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Status Arctic Roads
mandag 02. oktober 2017, klokken 21:01
Sitat fra: Myrvang på mandag 02. oktober 2017, klokken 13:54
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 02. oktober 2017, klokken 13:00
...Laderne begynner nå å bli eldre og utdaterte...

Kjenner ikke til alle laderene de har, men på Vestby og Grelland er det Deltaladere, disse virker veldig godt sammenskrudd, men fin graifikk på skjerm. De er også klargjort for høyere ladefart, er det 120 kW?
AR har noen få moderne Deltaladere,
men resten er hurtigladere i til dels grovt forfall og med mange fysiske feil og mangler,
tydelig preget av svært lenge siden de var under noen vedlikeholdsavtale.
Verdien synker raskt på disse.
Disse vil bli kostbare å reparere

Lokasjonene har nok en verdi, men minker også i det GK og Fortum stadig setter opp nye ladere, ihvf. på Østlandet dekker AR ikke lenger noen "ladehull" .
#9
Nå går fristen ut for bryte kontrakt som Opel Norge fortalte i den forsinkelsesmailen de sendte ut i vår.

Normalt sett et naturlig tidspunkt og minst sagt på tide for Opel Norge å sende ut noe oppdatert informasjon til alle tusener som sitter og venter med kontrakt, hva som skjer og hvordan man skal forholde seg til kontrakten videre.

Alt vi har å forholde oss til hittil er rykter og enkeltes tilbakemeldinger på FB og forumet.

Hvis de kun lager 20 biler i uken er det også greit å vite, selv om produksjonstakten snart er nede i samme eksklusive gruppe som produsenter som nærmest håndlager biler (Bugatti, Kønigsegg?).

Ja selv at Opel Norge ikke har klart å få frem mer håndfast info for tiden MEN AT DE JOBBER INTENST MED SAKEN ville vært ok info.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Vurderer ny KIA Soul 2018 med leasing til kr 2840
torsdag 14. september 2017, klokken 20:06
Sitat fra: gausel på torsdag 14. september 2017, klokken 19:25
Uten mulighet for lading hjemme - glem elbil (og sparing) fortest mulig!
Stemmer dessverre.
Var ikke slik men er blitt sånn.

Logikken er enkel, sjekk antall solgte elbiler OG ladbare hybrider,
så sjekk antall nye offentlige ladeplasser.
Førstnevnte har eksplodert,
sistnevnte har stagnert.

Og der bråstoppet overgangen til utslippsfri bil for folk som bor i blokk i byene (vi er faktisk mange hundretusener )

I noen byer som Oslo driver miljøbyråden og fjerner ladeplasser, eller forandrer ladeplasser til tulleladetider som maks 3 timer også om natten.
( eksempelvis parkere kl 01, få 30km på tanken og fjern bilen kl 04 eller få bot -hvem gidder dette?)

Alternativet hurtiglading funker heller ikke, dyrere enn bensin, og sliter ut batteriet hvis gjøres ofte nok.
#11
Sitat fra: trykkertor på onsdag 13. september 2017, klokken 16:47
Jeg begynner å få en liten følelse av at kanskje dette Ampera-E eventyret potensielt kan floppe.
At det på et tidspunkt blir skrinlagt, og ikke flere biler blir solgt som Opel til Norge.
Det begrunner jeg med overtakelsen til PSA.
Dette kan dessverre stemme,
og er eneste troverdige forklaring på mangel på informasjon eller proaktiv forhandlingsvilje fra Opel overfør GM om tilstrekkelig produksjon av alle biler Opel de allerede har solgt (på papiret).

Men faktum er at PSA ikke trenger AmperaE, den er mer som hår i suppa til deres egen electrique strategi som allerede er langt kommen. (Frankrike skal også slutte med salg av fossilbiler)

PSA har samarbeid med Dongfeng i Kina, og har allerede en 450km "Multi Silhuette Plattforme Electrique",
altså en elbilplattform med 4 biltype varianter som er leveringsklar i 2019.
Dette gjør jo at Opel AmperaE havner i ingenmannsland sett fra Frankrike,
hvis den i tillegg er for dyr å produsere med GM's nåværende batteriavtaler med LG Chem og samtidig gir null miljøskatte- kreditter i California, finnes jo ingen grunn for å badge noen Chevy Bolt som Ampera E fra orion fabrikken i Michigan og sende de til Frankrike.

Når foilk flest i Europa som ikke bilinteressert ser at Opel AmperaE kun fikk 4 stjerner i NCAP fordi GM sparte 5 daler på baksetesensor, hjelper det enda mindre på salgsmulighetene i et langt mer nøkternt og miljøbevisst Europa.
#12
Sitat fra: guom på tirsdag 12. september 2017, klokken 12:42
Men det som var nytt var at fristen for september opphører, siden det har vært sommerstengt fabrikk.

Kanskje vært en anledning for Opel Norge og komme med en første informasjonsoppdatering til alle som venter og venter,

sikkert mere lurt og logisk med åpen kanseleringsmulighet frem til bil faktisk skal produseres.

Ellers kommer det fort et ras av avbestillinger siste september fra alle de som ikke vil ta sjansen på en bil som leveres på et tidspunkt i fremtiden hvor markedet ser helt annerledes ut.
#13
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: 2018 Leaf - Same shit, new wrapping?
lørdag 09. september 2017, klokken 13:43
Sitat fra: Acustica på lørdag 09. september 2017, klokken 08:28
Sitat fra: TM på lørdag 09. september 2017, klokken 07:14
Innen du får levert en e-Golf bilen vil du nok få en prisøkning på 13-15.000. Det har de varslet om for biler som leveres etter 1.1.2018. Leaf vil være en litt større bil og ha større bagasjerom. e-Golf og Leaf vil nok begge ta vesentlige markedsandeler. Leaf vil nok ikke ha samme kvalitetsfølelse som e-Golf, men Leaf har jo vist seg å være en veldig driftssikker bil.

Har man en avtalt pris kan vel ikke sjappa for eget godtbefinnende sette ny pris.
Fortell det til Opel Norge,
de har jo økt kontraktsfestet pris med 15000kr på AE.

Et sterkt kort tiil ny Leaf har vært den nye Propilot, den er jo  t.o.m. vist i utgaver som er helt autonom i tett bytrafikk.

Den versjon av Propilot som presenteres nå er jo mye enklere, og første norskleverte biler mangler t.o.m. propilot parkering.

Men er ny Leaf så pass fremtidssikret at den har OverTheAir updates,
og vil da f.eks. Propilot kunne oppdateres til mer avanserte nivåer?
#14
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: 2018 Leaf - Same shit, new wrapping?
onsdag 06. september 2017, klokken 23:59
Nikki i Transport Evolved uttrykte det ganske klart, hun har eid og kjørt Leaf i flere år.
"hade jeg satt meg i bilen med bind for øynene,
ville jeg vært helt sikker på det var 1 Gen Leaf ut i fra dører,
det samme gjelder baksete"
Bose forsterkeren i bagasjen får mye kritikk, at den enda ikke er bedre designet/paketert integrert i bilen.
Men klart mye nytt også, bl.a ratt og rattknanpper og forbedret tofarget "lavere" design.
Også den nye "trykke på feil pedal" funksjon da,
men vil nok mene hvis man trenger den funksjonen, bør man alvorlig overveie om man i det hele tatt bør kjøre ute i trafikken...
#15
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Legger du inn bestilling på nye Leaf?
onsdag 06. september 2017, klokken 11:20
Hvor hardt prøver Nissan å anti-selge sin egen Leaf og sluse elbilkunder over til Tesla egentlig?
Det startet jo bra med nesten Tesla nivå på å bygge opp høye forventninger med teaserbilder, få spionbilder tett info om spec o.l. som skapte mye spekulasjon og forventninger.
Samtidig ble Tesla 3 presentert for 1.5 år siden og begynte å leveres i sommer.
Dette må selv japanske ingeniører fått med seg.

Nå kommer ny Leaf med 40kWh med iflge japansk overoptimistisk kjøresykel 40mil, hvor resten av teknikkpakken og interiørteknikk (skjermer , display, analoge visere osv) som er så viktig for elbilgenerasjonen er svært tradisjonell og lite nytenkende. Og nesten helt uten noe spennende eller coole løsninger.

Dette duger fortsatt til første generasjons elbilkjøpere som nå kan kjøre litt flere runder i nabolaget, men for de som også skal på lengre turer er dette altfor  lite og altfor sakte hurtiglading.

Tesla model 3 fremstår jo som elbil med enda sprekere design og teknikkmessig nå,
og, gud forby, til og med AE ser ut som freshere alternativ, hvis den engang skulle dykke opp for levering.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA