Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elbil8

#1
Når man blir utvist, er det ikke greit å bytte drakt nummer, for så å spille videre.

Her har RIO logget seg inn med ny bruker, til tross for at han er bortvist fra forumet, grunnet personhets.

Rio er nå utestengt frem til 1.7.2016 også dersom han registrerer nye brukere.

Lars
Forum admin
#2
Når man blir utvist, er det ikke greit å bytte draktnummer, for så å spille videre.

Her har RIO logget seg inn med ny bruker, til tross for at han er bortvist fra forumet, grunnet personhets.

Rio er nå utestengt frem til 1.7.2016 også dersom han registrerer nye brukere.

Lars
Forum admin
#3
Når man blir utvist, er det ikke greit å bytte draktnummer, for så å spille videre.

Her har RIO logget seg inn med ny bruker, til tross for at han er bortvist fra forumet, grunnet personhets.

Rio er nå utestengt frem til 1.7.2016 også dersom han registrerer nye brukere.

Lars
Forum admin
#4
Griffel:

Det er jo ikke vanskelig å forstå, med mindre man aktivt går inn for å misforstå det du skriver (fordi man fornekter at lover og regler gjelder Tesla). ;)

Som du påpeker, forhåpentligvis ser Tesla dette som en god mulighet til videre ekspansjon.
#5
e-Golf / Sv: Ulyd i kupe fra varmepumpe/klimaanlegg.
søndag 03. januar 2016, klokken 14:56
Sitat fra: rabiat på søndag 03. januar 2016, klokken 14:05
Ja, det er en (u)lyd som blir borte ved å slå av klimaanlegget.
Rart at Møller ikke fant ut av det hvis du da ikke forveksler lyden med den som er fra radiatorviften, den bråker mye men høres best utenfor bilen...

Skulle vært mulig å redusere omdreiningshastigheten på denne viften, i nordisk klima vinterstid så er det vel ikke så veldig stort behov for kjøling.

Det er en varmepumpevifte, som trekker varme fra luften utenfor. Altså, den fungerer "motsatt" av en vanlig bensinbilradiator, som skal kvitte seg med varmen. Denne skal "kvitte seg med kulde", og det er ikke så lett i nordisk klima vinterstid.

#6
Elbiler i media / Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side
søndag 03. januar 2016, klokken 14:16
Jeg tipper vi vil se både jevn evolusjon av eksisterende batterikjemi, og noen solide hopp både innen -kjemi, men spesielt innen bruk av nanoteknologi (mer kompleks geometri).
#7
Mercedes B-Electric / Sv: Hurtiglading på beste måte?
søndag 03. januar 2016, klokken 03:13
Sitat fra: bensinhodet på søndag 03. januar 2016, klokken 02:45
Har ladet min på 32a siden sommer, ingen kabler i bilen er varme under lading.
vil tro bilen lader noe lavere enn 32a, for sikringen ryker når  tesla lades på 32a, men ikke når mercen lades.
Men den lader nå 25% i timen.
Jeg er 100% sikker på at MB har tatt sine forholdsregler og at det jeg holder på med er helt greit. At de ikke informerer om muligheten er vel fordi lasking ikke er standard, og de heller ikke har samme kladdløsning som tesla?

1) Har du sjekket inne i laderen, i konnektoren, i koblingene mellom?

2) Forstår du forskjellen i strømmen som går i N mellom:
a) å koble L1 og L2  til forskjellige faser, med 16 A hver, og
b) å laske L1 og L2 sammen, med en fase på 32 A?
#8
Porsgrunn:

Tesla kan faktisk endre på protokoll, osv. Det kan de gjøre i bil og lader.
Enig i at man kan lage gode kontrakter, men Tesla kan også gå konkurs, og andre kan kjøpe nettverket. Da kan de endre det.

Dersom Tesla ønsker utbredelse (og det håper jeg) så ville jo den enkleste ruten være å gjøre protokollen osv offisiell, via IEC eller lignende. Da forsvinner problemstillingen.

Utover det er jeg stort sett enig med deg.
#9
Tesla eier "Supercharger" protokollen (data som sendes frem og tilbake), og de eier kontakten, og alt annet rundt "Supercharger". De står fritt til å endre den som det passer dem (både i laderne og i bilene).

For at det skal være en offentlig standard må Tesla gi den til Cenelec, IEC, osv. og disse må akseptere den. Da er det kun disse som kan endre på noe.  Tesla eier den ikke mer.

Det vil også gjøre den mer spiselig for konkurrentene til Tesla.

#10
Ingen som har brukt frasen "Proprietær standard" bortsett fra deg.

Teslas SC er proprietær fordi de har alle rettigheter, og har retten til å endre på den slik de ønsker det.

Hvis du mener det er en offentlig standard så må du gjerne si hvilken? De har navn som "IEC 61851", for eksempel.

#11
Carl Anton Stenling:

Ja, forutsatt at det ikke er Teslas Type 2-variant som er årsaken til brannen, ville det vært fint dersom den kunne brukes i en fremtidig standard, dersom Tesla går med på å la IEC overta den.

Autentiseringen bør absolutt gjøres gjennom konnektoren - det er en stor fordel.
#12
Sitat fra: kos på lørdag 02. januar 2016, klokken 20:49
Hvorfor er tesla Tesla  proprietær - hele ladesystemet til tesla er frigjort og kan brukes av de som måtte ønske det.
Det er ikke det samme som proprietær- da hadde det ikke vært mulig eller ekstremt dyr å bruke det - slik er det ikke.

Så dere som hevder at tesla er  proprietær - lyver og det skal man ikke gjøre.
http://www.tu.no/samferdsel/2014/06/12/tesla-gir-fra-seg-alle-sine-patenter

Så nå kan dere som sitter og lyver og påstår at et selskap er proprietær pent be om unnskyldning.

begrepet er skapt av noen som faktisk på disse sidene lyver av egen interesse - Ladeselskaper og egennyttige individer.

Det blir ikke mindre proprietært av at man lover å ikke trekke folk som bruker det i retten.

Teslas system er proprietært inntil en standardorganisasjon tar det inn. Hvis du mener det er gjort må du gjerne fortelle hvilken standard det er...
#13
Elbiler i media / Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side
lørdag 02. januar 2016, klokken 23:39
I mål er vi selvsagt ikke, men over en periode på 5-10 år vil vi nok være nær målet. Vi er jo ikke langt fra det i 2017 heller.

Det er viktig å sammenligne år for år:

Frem til 2020 så eksisterer knapt hydrogenbiler. Det er nær kun batterielbiler.

Fra 2020 så kommer de første dyre hydrogenbilene på markedet, i noen få tusen. Det vil da være få hydrogenfyllestasjoner, og elbiler vil være langt mer utviklet inn i dag. Trolig med 150 kW hurtiglading.

Rundt 2025 vil det selvsagt være bedre hydrogenbiler, men innen den til vil elbilene ligge veldig langt foran, og hydrogenbiler vil ikke ha noe fortrinn. Hydrogen blir bare dyrere og mer komplisert.
#14
Elbiler i media / Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side
lørdag 02. januar 2016, klokken 20:20
@eivhelle:

Om 5 år vil nok batterier være så overlegne at ingen vil tenke på å bruke hydrogen til privatkjøretøy. Metanol er, som du sier, langt mer håndterlig enn hydrogen, men likevel vil jo batterielbiler være bedre (med batterier man har om 5-10 år).
#15
Sitat fra: Philip Marlowe på lørdag 02. januar 2016, klokken 17:06
Jeg har fulgt med diskusjonen i denne tråden her og jeg må si jeg synes det er litt pussig at noen ikke-Teslaeiere er så ivrige i å belære Teslaeierne om innholdet i EU-direktivet.  ???

Noen andre har i denne tråden hevdet at det er fossilmafiaen i Tyskland som står bak dette CCS-kravet. Ja, det synes jeg faktisk er en logisk påstand. Hvorfor? Jo, de tyske produsentene virker på meg som svært halvhjertede når det gjelder elbiler. VW er blitt avslørt som en miljøsvindler. BMW og Mercedes har lansert PHEV-modeller som kun er rene bensinslukere sminket som miljøbiler.

Inntrykket mitt er at de mest seriøse elbilprodusentene er Tesla, Nissan og Renault. Ingen av disse bruker CCS.


CCS er valgt for Europa/EU. Det er fakta.

Det kunne sikkert vært en annen standard, men CCS er teknisk helt OK.
At det er firma fra EU som har valgt en standard for EU bør neppe overraske noen.

Husk også at da dette ble valgt var CHAdeMO kun tilgjengelig som en ekstremt dyr og tung kontakt, og Tesla er fremdeles proprietær.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA