Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - phingoc

#2
Hei alle sammen,

Finnes det noen CCS lader mellom Molde og Kristiansund på FV64?

Finner ingen på ladestasjoner.no
#3
e-Golf / Sv: Batteritap etter 1 år/20 000km?
torsdag 12. november 2015, klokken 08:00
Veldig få som opplever at man taper batteri. Batteriet blir vell ikke mindre eller borte med tiden?

Det man derimot er bekymret for er kapasitetsfall i batteriet. Det kan kun måles med diagnoseverktøy, og batteriet må ikke ut av bilen for å få målt kapasiteten.
#4
e-Golf / Sv: Har jeg varmepumpe?
torsdag 12. november 2015, klokken 07:55
Hvis det går 4 ac rør i høyre side av motorrommet(passasjerside) så er det varmepumpe. Går det bare to ac rør er det ikke varmepumpe.

Ac rørene er blank aluminiumsrør.
#5
Ingen som reagerer på at Charge-amps laderen er mode 1? Skremmende.
#6
e-Golf / Sv: Mange el-biler har navn, hva heter din?
fredag 16. oktober 2015, klokken 19:20
Snowflake. Perlehvit. :)
#7
e-Golf / Sv: Problemer med Keyless
søndag 11. oktober 2015, klokken 02:44
Gjelder det begge sider og bakluka, eller bare førersiden?
#8
e-Golf / Sv: Innkalling for bytte av høyspentbatteri
tirsdag 06. oktober 2015, klokken 13:48
Sikkert en feil i batteriet som gjør at det slipper ut for mye Nox.  ;D
#9
e-Golf / Sv: Dekktrykk sensorer og dekkbytte
tirsdag 06. oktober 2015, klokken 13:46
Sitat fra: cavallino på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 12:41
Biler levert etter okt/nov -14 må ha sensorer i dekkene, mens de før har kun via abs-sensorene.

Biler fra november 14 må ha dekktrykkvarsling. Eu kravet sier ingenting om hvordan systemet oppdager lite luft.

På golfene våre er det ett indirekte system. Indirekte måler rulleomkrets på hjulet med hjelp av hjulfølere. Så på bilene våre trenger vi ikke sensorer. Bare fyll luft og nullstill systemet i navien.

Sensorer kommer inn på biler med direkte system. Som sags, så har ikke golf direkte, men indirekte, og heller ikke sensorer i dekket.
#10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: CEE vs ladestasjon?
torsdag 01. oktober 2015, klokken 13:51
mode 3 er alltid å foretrekke fremfor mode 2. Derfor ladestasjon fremfor CEE stikk.
#11
e-Golf / Sv: lade med 32A, er det mulig?
tirsdag 29. september 2015, klokken 15:08
Sitat fra: Rio på tirsdag 01. september 2015, klokken 22:31
Enig, fysisk men er protokollen den samme mellom Type 1 og Type 2 for kontrollsignalene?

I tillegg, Type 2 kontakten og kablingen til VW i Europa er nok kun godkjent for 16 A (riktignok x 3), og ikke for 32 A.

Man blir litt matt! ;)

L1 og L2(N) er lik, samme er PE.

PP og CP er de man må fokusere på.

PP på type 1 brukes til å sjekke om lader er tilkoblet samt bryte lading ved frakobling (bryteren på pistolen).
PP på type 2 brukes til å sjekke om lader er koblet til samt sjekk av tverrsnitt på ladekabel. Bryting av lading på type 2 skjer ved at CP pinnen er kortere og denne brytes først når man napper ut pistolen.

CP kommunikasjon er lik på type 1 og type 2. Det går ett PWM basert signal der som har en frekvens på 1000Hz, amplitude fra 12v+ til 12v-. Takteforholdet er mellom 6% og 96%. Amplituden forteller om ladestatus på bil, mens takteforholdet forteller om hvor stor strøm som skal mates.

Jeg ser ingen problem med å bygge om en US egolf til type 2 kontakt.
#12
e-Golf / Sv: Hvorfor bare lade opp til 80% batteri?
lørdag 15. august 2015, klokken 21:06
Sitat fra: PokerFjes på fredag 14. august 2015, klokken 08:45
Jeg tror det har mye mer å si på batterienes holdbarhet hvor ofte man hurtiglader. Dersom vi etterhvert får en måte å se loggdata på ladesykluser, så tror jeg man vil se dette brukt som et salgsargument i fremtiden :)

VW har ingen mulighet til å lese ut noe form for logg hvor mange ganger batteriet har vært hurtigladet. Så når bilen nærmer seg 8år, så er det bare å hurtiglade batteriet istykker for å få nytt på garanti. :D
#13
e-Golf / Sv: Hvorfor bare lade opp til 80% batteri?
lørdag 15. august 2015, klokken 21:02
Sitat fra: TM på lørdag 15. august 2015, klokken 15:54
Volkswagen skriver selv dette under sine elbil-vettregler

http://magasin.volkswagen.no/thinkblue/nb/pages/12-10-viktige-elbilvettregler

"Heldigvis er slitasje på batteri grunnet varmeutvikling et lite problem med vårt klima i Norge. Du kan likevel forhindre unødvendig slitasje ettersom batteriet trives best mellom rundt 30 % tomt batteri og 80 % fulladet batteri"

Det betyr vel ikke nødvendigvis at dette er sant, men det er nok en god regel å unngå å la bilen stå full-ladet i ukevis i sterk sol. "Heldigvis" har ikke dette problemet vært så stort denne sommeren  :)
VW har bevist flere ganger, både teknisk avd samt salg på hovedkontoret, ikke kan en døyt om elbiler, så ingen stor sjans for at marketing hos VW kan noe om dette heller spør du meg. :P

det som er morsomt er at det VW ikke går ut med denne 30-80% grensen når de selger biler i Tyskland hvor jeg har flere kollegaer og venner som nylig har kjøpt egolf. De får svar at det bare er å lade fult opp hver gang. Dog er Norske og Tyske VW forhandlere enige om kun en hurtiglading om dagen..
#14
e-Golf / Sv: Hvorfor bare lade opp til 80% batteri?
fredag 14. august 2015, klokken 08:35
Jeg lader også til 100% og kommer til å fortsette slik. Om 8år er bilen avskrevet og evt salgsinntekt blir en bonus.
#15
e-Golf / Hvorfor bare lade opp til 80% batteri?
fredag 14. august 2015, klokken 00:22
Hei.

Jeg har lest, sett og hørt flere steder at det lønner seg å kun lade batteri til 80% for å bevare batteriet lengst mulig.

Får jg spørre om kilder til denne påstanden?

Skal ikke røpe hvem jeg jobber for, eller stillingstittelen min, men av det jeg vet, så stemmer ikke denne teorien i moderne elbiler.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA