Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - stoni

#1
Nissan / Sv: Kun 102 km ved 80 prosent lading?
onsdag 07. januar 2015, klokken 20:27
Det er tur fram og tilbake til jobb hver dag, ca. 3 mil, resten er som du sier mye bringing og henting av barn, korte turer. Det skulle jo i teorien ikke ha noe å si på en El.bil, untatt om en bruker varmeapparatet. Da må jo det varme bilen hver gang.

Ser noen har teorier om seig olje i transmisjonen og kulelager ved lave temperaturer. Etter et par meter skal avleiringer og tilfrosne lagre har blitt myket opp. Dessuten er det ikke så kalt nå at oljen skal være særlig lav-viskøs, det ligger nå på mellom +5 og -5 grader mesteparten av tiden. Så den kjøper jeg ikke uten videre.

Antar heller at det bl.a. har noe å gjøre med sist software-oppdatering. Av en eller annen grunn er regenereringen mye mindre aktiv nå enn før. Det er mitt bestemet inntrykk! At den ikke regenerer mer enn maks 5-10 kW (en tent ring), selv om batteriet er halvtomt og det er 0 grader ute, kan ikke være bra for totalforbruket.

Etter servicen for 3 måneder siden, oppfører rekkeviddeangivelsen og regenereringen seg helt anderledes. Før kunne den vise 15-17 mil ved full lading, nå ikke mer enn rundt 10-11 mil. Og forbruket har aldri vært så høyt! Interessant å høre om det er andre som har opplevd det samme, eller om det er feil på regenereringen.

Ellers er det en Euroleaf jeg har, 1 gen-2013 mod. 
#2
Nissan / Sv: Kun 102 km ved 80 prosent lading?
tirsdag 06. januar 2015, klokken 21:26
Bruker de triksa jeg har lært etterhvert, det er:

  • 16 grader om jeg skal ungå bruk av varmeelement
    16,5 grader om jeg bare ønsker litt varme
    Jeg gjør som du sier, trykker auto, deretter mode for å dirigere luft mot ruta, da slukker AC-lampa.  Trodde jo da at den slo seg av...
    Kun ECO-kjøring og 80% lading slik at den skal regenerere med en gang
    Forvarming om morgenen på vei til jobb, ellers blir det lite av det.
    Harde dekk, målte nå og de lå rundt 2.6 bar
    Bilen var på service hos Nissan for 3 måneder siden, så bremsene bør være OK

Likefult er forbruket rundt 2,5 kW/mil. Kjører rundt i Oslos gater, blanding mellom motorvei og lokalveier.

Har andre slike forbruksverdier, er det normalt i vinterhalvåret? 

I det hele tatt har motor og batteri oppført seg merkelig i det siste. Et par uker siden, ved 7minus, viste temp på batteriene kun 1 strek (dette er en Euroleaf og skal ha varmeteppe)!

Når jeg kjører tennes først kun 1 "regenereringsring" på instrumentpanelet. Etter ca. 3-5 min kjøring, 2 ringer. Først etter rundt 15 min og 1-2 mil tenner den tredje, uansett nivå på batteriene, men den kan også finne på å slukke igjen, for så å tennes igjen senere. Den fjerde og siste tenner aldri. Har lagt ved et bilde av instrumentet som viser en typisk situasjon, rundt 3 min etter start kjøring, 0 grader ute.

Bør jeg ta den på verksted, har jo garanti enda!




#3
Nissan / Sv: Kun 102 km ved 80 prosent lading?
lørdag 06. desember 2014, klokken 20:37
Får nå det samme, kanskje litt mindre, rundt 90km på 80% lading. Kan det henge sammen med service hos Nissan for to måneder siden, og evt oppgradering til p3227? Fikk ikke vite om de gjorde det. Fikk heller ikke batterstatus fordi de mente instrumentet deres var i ustand...

Forbruket er imidlertid skutt rett i været, pleier å ligge på 1,5-1,6 kW om sommeren og maks 1,8 om vinteren. Nå ligger jeg på 2,3 til 2,4kW! Dette er jo Tesla verdier! Sjekket dekkene, noe lite luft med 2,0bar, men er nå justert til 2,5 bar. Hadde likevel lite innfyltelse på forbruket, resatte komputeren, men etter en stund ligger den på 2,3 kW igjen. Kjørestilen er ikke mye endret, så her må det andre forklaringer til. Noen ideer?

Har dessverre ingen Leaf spy, har alltid regnet med at om jeg bare er snill mot bilen, så vil alle verdiene holde seg gode så langt det går... Aldri hurtigladet, euro-leaf, bruker 95% av gangene 80% lading...
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA