Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hippo

#1
Leaf 2010-2017 / Sv: Forbedringer og innspill til Nissan på Leaf
fredag 02. januar 2015, klokken 21:14
Forbedringer til Leaf? Hmm, hva med manuell gir i tillegg til automat?  :P
#2
Lading / Sv: "ladefart" oppgitt i kw. Kan man se det noe sted?
tirsdag 23. desember 2014, klokken 20:57
Sitat fra: JanBrede på tirsdag 23. desember 2014, klokken 11:27
Nei, dessverre ikke...

Både 6 kw og 3 kw ladetidene beregnes jo ut i fra siste lading, og det hender jo at man kommer til punkter som ikke leverer det de påstår de skal.  Så vær sikker på at du lader på et punkt som gir deg 32A så skal tidsberegningen falle til "andeler" av 4 timer.

Har vært i situasjoner hvor tidene på 6 og 3 kw har vært så og si identiske, fordi siste lading på 6kw var på 17-18 A.  Lurer på hvor mye svinn det blir i systemet da ;)

Jeg bruker tid og prosent til å se hva jeg lader med; tommelfingerregelen til Emil er god når man er på tur, ellers er det ikke avansert matte som må til. Jeg må lade i 11 minutter for å skille mellom de vanligste strømstyrkene jeg har vært borte i (gitt at batteriet er mellom 20% og 70%);

11 minutter
6A->1,11 %
10A->1,96 %
16A->3,07 %
20A->3,92 %
32A->5,63 %

I praksis  ligger resultatene noe over dette, dvs at man får over 4% på 20A, og over 6% på 32A, men da er du heller ikke i tvil ;)

Jeg sjekket i dag litt bedre og mer metodisk.

Lot den lade i 1 time og noteret ned antall % den har klart å lade.
Startet på 43% og etter en times lading var status 78 % batterikapasitet. Så det tilsvare vel ca 5,83 % pr 10 minutter i ladefart.
De første ti minuttene gikk ganske tregt med kun 4% lading (tilsvarer ca 20 amps i din oversikt), men det ser jo ut til å skyte fart sånn etterhvert.

Men den display informasjonen for 3kw og 6kw latetid som gjenstår viser nå fremdeles nesten samme tid for å lade opp for 3kw og 6kw. Men dette er vel et snitt av lademønsteret mitt og ikke max fart den viser antar jeg.
#3
Lading / Sv: "ladefart" oppgitt i kw. Kan man se det noe sted?
mandag 22. desember 2014, klokken 21:15
Sitat fra: emil på mandag 22. desember 2014, klokken 20:50
Ladekabelen din skal jo være merket med effekt, eller strømstyrke.

For medfølgende ladekladd er det 10A. Så har man jo noen justerbare der du velger ladehastighet, som f.eks Charge-Amps. 10A * 230V = 2300W. Så forsvinner noe som i tap i lader, til nedkjøling o.l. Selv om du ikke var interessert i ladetid er min tommelfingerregel 1% pr A pr time.

Skal du lese av hva faktisk ladehastighet i øyeblikket er trenger du en android-telefon, OBDII-Blåtann adapter og LeafSpyPro. Hvis du har aktiv oppkobling mens du lader kan du få fine grafer som denne tatt en gang jeg hurtigladet. Her ser man også at ladehastigheten faller fort fra de teoretiske 50kW som laderen kan gi.

Har bestilt meg en ODBII enhet, men denne tar nok litt tid før den kommer.
Lurte vel egentlig mest på dette siden jeg har en 6,6 kw leaf og en 32amp sikring/kabel/stikk og boks med kabel som takler dette. Syntes det stod ganske høy ladetid på nesten 6 timer for å lade den opp da jeg sjekket sist. Men jeg får teste dette litt nærmere med å måle hvor mange prosent lade status øker på f.eks en time.
#4
Lading / "ladefart" oppgitt i kw. Kan man se det noe sted?
mandag 22. desember 2014, klokken 20:34
Kan jeg se hvor mange kw jeg har i "ladefart" inn til bilen? Tenker ikke på gjenstående tid, men hvor mange kw kabelen/kladden klarer å fore bilen med?
#5
Sitat fra: JLafton på mandag 06. oktober 2014, klokken 07:24
Aldri.
Den fordelen håper jeg dem fjerner. Den skaper mer kø for di andre trafikkantene.

Når jeg kjører Mosseveien i fossilbil midt i rushtiden, så har jeg vel egentlig ikke helt skjønt hva problemet med EL-biler i kollektivfeltet er.
Det kommer en buss, kanskje med en EL-bil hengene etter. Så går det noen minutter, så kommer det en fire-fem EL-biler kjørende. Så noen nye minutter, og en ny buss kommer kjørende med en EL-bil etter seg.
Så er det tomt på flettefeltene når kollektivfeltet opphører, evt så står det en eller to biler er.

Det er nå min erfaring med Mosseveien.
#6
Nissan / Ny Nissan leaf i 2016(?) med 400 km rekkevidde
torsdag 11. desember 2014, klokken 10:57
Nå melder media at en ny Nissan leaf med 400 km rekkevidde er under arbeid.
Den nye Nissan Leaf vil trolig være klar for lansering i løpet av 2016.
Pris er ikke kjent.

http://www.side3.no/motor/elbil-bestselgeren-skal-doble-rekkevidden/8519692.html

Dette blir spennende, både pris og om man kommer seg 400 km.
Ennå mer spennende er hva som skjer med "nye" leafer som selges i dag 2014 og 2015 og deres bruktpris og om det evt kan bytte batteripakke til de nye som kommer.

Hva tror dere?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA