Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - El Greco

#1
Jeg klarer ikke å finne en eneste henvisning til kulde under speil i bruksanvisningen. (Uvant med ny logikk i Adobe kan ha skylda). Men jeg har slått på alt jeg kunne av varme både til front og bakrute, viskere o.s.v. uten at speilene har beveget seg en tomme fra frossen posisjon. Men jeg forstår nå at dette faktisk *skal* fungere, så da er det bare å komme seg til Drammen. :-)
#2
Sitat fra: Tuxedo på søndag 22. november 2015, klokken 20:08
Du har oppvarmede speil.  De slår på varmen når du trykker på defrost av bakruten.

Ja sånn trodde jeg også det var, men speilene er like kalde uansett hvilken oppvarming jeg slo på. Defrost bakrute = defrost speil er jeg vant til fra min gamle fossilbil, så det var det første jeg forsøkte. Men speilene var like frosne. Her står jeg nok heldigvis overfor en teknisk feil som kan rettes. Bra!

Noen flere tips vedr. vindusviskere? Er fremdeles litt stuss over hva jeg betalte for da jeg fikk "Vinterpakke".
#3
OK. Da har jeg en klar "virker ikke" i hvert fall. Har forsøkt dette, men 0 resultat.
#4
Jeg har kjørt 15.000 siden jeg fikk Teslaen min/El Greco i juli. Og jeg har vært storfornøyd, ja svimmel av glede og beundring. Ikke et knirk!

Vinter og kulde er ikke ok for noen, heller ikke for biler og folk. Men må si jeg er litt skuffet over El Greco min nå selv med vinterpakke. Ikke rekkeviddeproblem, men sånne dumme ting som ikke-oppvarmede speil, frontlykter som skinner svakt gjennom rim og blir fulle av skitt du ikke kan bli kvitt uten å stoppe, vindusviskere som bare tørker halve ruta (og det er i biter over ruta). Selv om jeg forvarmer bilen en halvtime, opplever jeg at speilene er frosset fast, og er de ikke frosset fast, er de uansett rima igjen og ubrukelige til rygging. Har du da kjørt på deg litt salt på ryggekameraet så det heller ikke er informativt og forsøker du å rygge med åpen dør, slår parkeringsbremsen inn. Dette med speilene syns jeg er spesielt snodig. Oppvarma speil er da noe alle fikk for 20 år siden? Og hva får jeg igjen for vinterpakka jeg betalte dyrt for? Det må være varme i baksetene. "Oppvarmet spylerveske og varme vindusviskere" fungerer uansett dårligere enn på en ikke-oppvarmet Rav fra 2005.

Jeg er fremdeles glad for at jeg kjøpte en Tesla, men nå veldig irritert over at jeg må irritere meg over slikt tøys. Oppvarmede speil må da være et minimum?

El
#5
Er ny her, og opplever at ting jeg spør om er blitt besvart før. Har forsøkt med søk, men kan fremdeles kløne det til. Nåvel:

Inspirert av B. Nyland virker Tesla som en utmerket feriebil i Europa. Selv har jeg hus sørover, og nå virker det som man kan ta seg dit på en vettug måte uten fly.

Superladere er nå en ting, men hvordan er egentlig situasjonen for å få ladet en Tesla i Spania, Italia eller Hellas?
Forstår at superladerne kommer der også - neste år..., men til så lenge må vi jo tilpasse oss hva som finnes. Jeg var nettopp i Barcelona og fant masse ladeplasser på nettet - men ved nærmere ettersyn viste de aller fleste seg å være for elektriske scootere! Og det var ingen trygg superladerhavn i nærheten. Da måtte man over grensa til Framkrike.

Hva må man ha av brikker og kort og slikt utenfor Norge? Er dette et så svært emne som det virker, eller er vi på vei mot en standard? Noen som vet? (uhu! håper ikke dette er besvart 130x før! Sorry i så fall) ...





#6
Model S / Tesla service
onsdag 22. april 2015, klokken 22:10
Teslaen min kommer snart. Jeg har hatt en drøm jeg trodde var uoppnåelig fra jeg hørte om Tesla første gang - og det var lenge før den første bilen kom til Norge - så nå gleder jeg meg selvsagt som en unge.

Men jeg lurer jeg på dette med service/service-abonnement. Det er mange gode ting med Tesla, blant de er er lite rust, lite bevegelige deler og derved lite servicebehov. Men det er klart, noe må det bli. Tesla snakker om vindusviskere og bremseklosser.

5 år, 8 år eller ingen? Det står at service inkluderer:

1. Årlig service (eller ved 20,000 kilometer)
2. Reservedeler som bremseklosser og vindusviskere (unntatt dekk)
3. Systemovervåking
4. Ekstern diagnostisering
5. Programvareoppdateringer
6. Nye funksjoner

Spørsmål a: Men i den grad jeg har forstått dette er punktene 3-6 inkludert uansett i kjøpet?

Spørsmål b: Og 1 & 2. Årlig eller 20.000. Hvis jeg tar en Bjørn Nyland og kjører 100.000 i året (ikke alledeles utenkelig!) får jeg da skiftet reservedeler 5 ganger i året i 8 år hvis jeg går for 8-årsplanen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA