Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - El Greco

#1
Lading i Europa / Sv: Balkan-tips?
onsdag 14. august 2024, klokken 22:02
Vel, kona og jeg kjørte Athen - Seljord på 5 dager i Østerled (Serbia etc) med en Y i vår.
Om et par dager skal jeg ned igjen, men nå alene til Athen/Piresus i min 9 år gamle Model S 85D og gratis Tesla-lading (Tesla Rød ofc) med 200,000 km tilbakelagt for å hente en Pireus-boende sønn hjem.
Det blir rolig sørover, jeg har massevis av tid til dette. Nordover skal bli en minnerik far-sønn greie, Vi har gjort det før, mange av de 200 000 er tilbakelagt sammen andre steder i Europa.
Noe man bør få med seg i Nord Makedianoa (Skopje er fantastisk, det vet jeg) og Novi Sad i Serbia er flott. Nord Hellas er jeg godt innlevd i. Tur tips? Eller er rein turistinformasjon kanskje litt på siden av forumet? Sorry i så fall.
Men kanskje det fungerer under 'Selv pensjonister kan ha fine elbilferier i ukjente land!' Heh
#2
Lading i Europa / Sv: Balkan-tips?
mandag 05. august 2024, klokken 10:33
Vi kjørte nedover til en øy i Egerhavet (Hellas) i vesterled via Italia (ferge) i oktober 2023 og tilbake igjen til Norge i mars i år gjennom Nord-Makedonia, Serbia etc. med vår Model Y. (Vi hadde egentlig tenkt å komme hjem til Jul, men hadde det så fint at vi ble til våren.)

Turen ned i oktober gikk helt knirkefritt med hyggelige opphold underveis etc. etc. Tesla-laderne ligger med ca. 15 mils? mellomrom, og vel framme på øya kunne vi hjemmelade.

Turen opp igjen i østerled bestemte vi oss for på sparket, og det gikk også greit - d.v.s. alle problemer ble løst ganske raskt, men litt undersøkelser på forhånd hadde ikke skadet:

- Siden Nord-Makedonia og Serbia ikke er medlem av EU gjelder ikke vanlig bilforsikring. Vi måtte ut med 50€ og endel venting for et Green Card som vi ellers ville fått gratis i Norge.
- Av samme grunn var mobilpriser ikke som hjemme, og Model Y-ens 'Prime Connectivity' forsvant. Navigasjonskjermen var blank. Vi måtte kjøpe haugevis med GB, lage Mobilsone som Y'en kunne bruke og holde telefonen ut av bilvinduet for kjøling - med lang ladekabel. :-)
- Det var dårlig med Tesla-ladere, men CSS fantes. I Nord-Makedonia brukte vi Chargemap for å finne CSS. Problemet var stort sett lav ladefart. I Serbia var CSS skilta med ladeikon langs veien på mange bensinstasjoner (stort sett OMV/Charge&Go). Nord i Serbia var det et par Tesla-ladere, og fra Slovenia var det som hjemme igjen med mobildekning, god Tesla-dekning og alt på stell.
- Du må ha et 'V-pass' for å kjøre på motorveier i Ungarn - som vi fikk vite da boten kom 3 måneder seinere...

Vi hadde tenkt å være litt turister opp igjen også, med bl.a. Praha på planen, men kom til at nok fikk være nok etter Gyõr i Ungarn og kjørte i ett strekk 1600km til Hirtshals i øsende regnvær. 17-18 timer tok den turen - med lading.

Vi brukte Booking.com når vi forstod sånn ca. hvor langt vi ville komme dag for dag, og det fungerte utmerket. Hadde vi bestilt på forhånd ville vi nok vært stresset og ulykkelige av og til.

Men vi var frie som fugler/elbilister! Noe skal man da ha igjen for å være gammel og pensjonist,
P.S. Det går fortere å kjøre i Østerled til Athen. Og det blir mye billigere - og like komfortabelt og hyggelig - når du har knekt koden. D.S.
#3
Jeg klarer ikke å finne en eneste henvisning til kulde under speil i bruksanvisningen. (Uvant med ny logikk i Adobe kan ha skylda). Men jeg har slått på alt jeg kunne av varme både til front og bakrute, viskere o.s.v. uten at speilene har beveget seg en tomme fra frossen posisjon. Men jeg forstår nå at dette faktisk *skal* fungere, så da er det bare å komme seg til Drammen. :-)
#4
Sitat fra: Tuxedo på søndag 22. november 2015, klokken 20:08
Du har oppvarmede speil.  De slår på varmen når du trykker på defrost av bakruten.

Ja sånn trodde jeg også det var, men speilene er like kalde uansett hvilken oppvarming jeg slo på. Defrost bakrute = defrost speil er jeg vant til fra min gamle fossilbil, så det var det første jeg forsøkte. Men speilene var like frosne. Her står jeg nok heldigvis overfor en teknisk feil som kan rettes. Bra!

Noen flere tips vedr. vindusviskere? Er fremdeles litt stuss over hva jeg betalte for da jeg fikk "Vinterpakke".
#5
OK. Da har jeg en klar "virker ikke" i hvert fall. Har forsøkt dette, men 0 resultat.
#6
Jeg har kjørt 15.000 siden jeg fikk Teslaen min/El Greco i juli. Og jeg har vært storfornøyd, ja svimmel av glede og beundring. Ikke et knirk!

Vinter og kulde er ikke ok for noen, heller ikke for biler og folk. Men må si jeg er litt skuffet over El Greco min nå selv med vinterpakke. Ikke rekkeviddeproblem, men sånne dumme ting som ikke-oppvarmede speil, frontlykter som skinner svakt gjennom rim og blir fulle av skitt du ikke kan bli kvitt uten å stoppe, vindusviskere som bare tørker halve ruta (og det er i biter over ruta). Selv om jeg forvarmer bilen en halvtime, opplever jeg at speilene er frosset fast, og er de ikke frosset fast, er de uansett rima igjen og ubrukelige til rygging. Har du da kjørt på deg litt salt på ryggekameraet så det heller ikke er informativt og forsøker du å rygge med åpen dør, slår parkeringsbremsen inn. Dette med speilene syns jeg er spesielt snodig. Oppvarma speil er da noe alle fikk for 20 år siden? Og hva får jeg igjen for vinterpakka jeg betalte dyrt for? Det må være varme i baksetene. "Oppvarmet spylerveske og varme vindusviskere" fungerer uansett dårligere enn på en ikke-oppvarmet Rav fra 2005.

Jeg er fremdeles glad for at jeg kjøpte en Tesla, men nå veldig irritert over at jeg må irritere meg over slikt tøys. Oppvarmede speil må da være et minimum?

El
#7
Er ny her, og opplever at ting jeg spør om er blitt besvart før. Har forsøkt med søk, men kan fremdeles kløne det til. Nåvel:

Inspirert av B. Nyland virker Tesla som en utmerket feriebil i Europa. Selv har jeg hus sørover, og nå virker det som man kan ta seg dit på en vettug måte uten fly.

Superladere er nå en ting, men hvordan er egentlig situasjonen for å få ladet en Tesla i Spania, Italia eller Hellas?
Forstår at superladerne kommer der også - neste år..., men til så lenge må vi jo tilpasse oss hva som finnes. Jeg var nettopp i Barcelona og fant masse ladeplasser på nettet - men ved nærmere ettersyn viste de aller fleste seg å være for elektriske scootere! Og det var ingen trygg superladerhavn i nærheten. Da måtte man over grensa til Framkrike.

Hva må man ha av brikker og kort og slikt utenfor Norge? Er dette et så svært emne som det virker, eller er vi på vei mot en standard? Noen som vet? (uhu! håper ikke dette er besvart 130x før! Sorry i så fall) ...





#8
Model S 2013 - 2022 / Tesla service
onsdag 22. april 2015, klokken 22:10
Teslaen min kommer snart. Jeg har hatt en drøm jeg trodde var uoppnåelig fra jeg hørte om Tesla første gang - og det var lenge før den første bilen kom til Norge - så nå gleder jeg meg selvsagt som en unge.

Men jeg lurer jeg på dette med service/service-abonnement. Det er mange gode ting med Tesla, blant de er er lite rust, lite bevegelige deler og derved lite servicebehov. Men det er klart, noe må det bli. Tesla snakker om vindusviskere og bremseklosser.

5 år, 8 år eller ingen? Det står at service inkluderer:

1. Årlig service (eller ved 20,000 kilometer)
2. Reservedeler som bremseklosser og vindusviskere (unntatt dekk)
3. Systemovervåking
4. Ekstern diagnostisering
5. Programvareoppdateringer
6. Nye funksjoner

Spørsmål a: Men i den grad jeg har forstått dette er punktene 3-6 inkludert uansett i kjøpet?

Spørsmål b: Og 1 & 2. Årlig eller 20.000. Hvis jeg tar en Bjørn Nyland og kjører 100.000 i året (ikke alledeles utenkelig!) får jeg da skiftet reservedeler 5 ganger i året i 8 år hvis jeg går for 8-årsplanen?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA