Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - LA3UX

#1
Focus / Sv: Noen som har bestilt/ prøvekjørt nye fokus?
tirsdag 26. september 2017, klokken 17:32
Jeg har nå 45000 km med den "gamle" Focus og gleder meg hver dag over å kjøre denne bilen, altså kan jeg trygt anbefale denne bilen til dere som vurderer å kjøpe. De fleste vil nok som jeg bruke den til byturer og jobbturer, og da er det veldig sjelden at bagasjeplassen har vært noen hindring. Jeg har for eksempel kjøpt en herresykkel på impuls, og den går helt greit inn i bilen etter å ha tatt av forhjulet. Legg ned baksetene og du får inn alle kofferter du kan ha bruk for og enda litt til. Kjørekomforten er god, det er sportsfølelse over bilen og jeg gliser hver gang det ligger en fet svart Audi som jeg lett kjører fra i et lyskryss. Man blir som et barn igjen av å kjøre elektrisk bil.
#2
Focus / Sv: Nye Ford Focus 2017
tirsdag 13. juni 2017, klokken 12:15
Alt for mye negativt om Ford Focus. Min Ford Focus blir brukt til alle formål, og når jeg legger ned baksetet  så kan jeg ta med sykkel, ryddesag og det meste ellers som jeg drar på enten det er til hytta eller til og fra båten. Batterikapasiteten er etter 4 år uendret fra ny; det som jeg erfarer med Ford er at de har levert en teknologi som fungerer i det daglige og at dere som sutrer over lite bagasjerom heller kan spørre hvor ofte dere trenger mer plass til daglig enn et par handleposer. Kapasitet på 33 kWh er godt nytt og holder til det meste enten du har hytte i Vestfold eller Trysil, du kommer trygt frem. Alternativt - få 30 kWh ekstra i en Tesla til tredobbel pris.
#3
Focus / Sv: Fastnøkkel - See manual...
mandag 14. november 2016, klokken 11:19
Dette gule fastnøkkel symbolet kommer også ofte opp på min bil, oftest når det er kaldt i været. Det er noe jeg har vent meg til, alle typer signaler fra en eller annen sensor et sted ser ut til å trygge dette signalet. F eks så fikke jeg ikke ladet bilen i en uke pga minusgrader, mens når det igjen ble plussgrader så er det ingen advarsler. Det ser ut til at litt kondensvann som fryser til is et sted er nok til å skape problemer med f eks lading. Så denne bilen trives nok egentlig best på sommerføre eller i en oppvarmet garasje. Da er den til gjengjeld veldig grei å ha med å gjøre.
#4
Focus / Sv: Frosset ladelokk.
mandag 14. november 2016, klokken 11:12
Har et tilsvarende problem på min utgave (2013 modell); i kuldebølgen som rammet Norge nå i november så kom det rare feilmeldinger om at lade"hjernen" ikke oppfattet at ladekabelen var satt inn, og i en hel uke ville ikke bilen ta lading. Så når kulda gikk over og mildværet kom så ble alt normalt. Dette vil jeg tro skyldes at vann som har trengt inn har frosset og gir feilindikasjon. En sprut med tynn CRC smøreolje i denne mekanismen av og til høres ut som en god ide.
#5
Det er også viktig å ha litt fokus på avgiftene i bruk av elbil. Her er det ennå mer kaos og synsing blant norske politikere. Veldig få partier har noe referansegrunnlag, langsiktig strategi eller helheltlig bilpolitikk. Det vi må unngå er at det går som det gjorde med biodieselnæringen som regjeringen Stoltenberg satte en effektiv stopper for.

Bomringen i Trondheim er vedtatt pga sin miljøprofil, den heter Miljøpakke Trondheim og hver eneste bilist i randkommunene (Melhu, Skaun, Malvik og Orkanger) skyter inn godt 10.000 kr til denne Miljøpakken hvert år, som er begrenset til tiltak i Trondheim. En hel del har derfor kjøpt seg en ekstra bil (elbil) for å nyte godt av elbilfordelene. Jeg er en av disse, og lar diesebilen stå og kjører eksosfritt inn i sentrum. Kostnaden for en ekstra bil tar jeg selv.

Så til poenget:
Min dieselbil bidrar med 4 hovedtyper forurensning:
Vegstøv
CO2 utslipp (global forurensning)
Lokale partikkelutslipp og NOx (lokal forurensning)
Støy

Min elbil bidrar med 1 hovedtyper forurensning:
Vegstøv

En logisk slutning av dette er at ja, elbiler kan belastes for avgift i bomringen, men det må være en andel som tilsvarer miljøbelastningen. La oss si 25-30 % av den vanlige bilen.

Ber om at alle elbileiere forsvarer retten til å ha vesentlig lavere avgift på bruk av elbiler, både når det gjelder årsavgift, bomring, parkering, og selvsagt kjøp. Bruk argumentene ovenfor og forklar til alle at elbiler ikke har CO2 utslipp, ikke partikkelutslipp, ingen motorstøy.

Husk at det er sterke krefter der ute som ikke vil oss elbilister vel, da tenker jeg på oljeselskapene, bilverkstedene, tankbilsjåførene, og alle vanlige bilister.

#6
Focus / Sv: Ny Focus i 2017 med litt lengre rekkevide og CCS
torsdag 02. juni 2016, klokken 08:46
Den som vil vite status for Ford Focus bør følge med på pressemeldinger fra fabrikken.
http://www.plugincars.com/ford-takes-incremental-approach-ev-range-131650.html

Fabrikken er klar på sin strategi for elektriske biler og har valgt å ikke være markedsleder når det gjelder ladekapasitet og kjørelengde av praktiske årsaker. De sier også at bensinprisene er så lave i USA at elbil ikke har noe stort salgsvolum der. Men for meg som er en veldig fornøyd bruker av Ford Focus Electric så spiller det ingen rolle. Jeg har selv mange biler å velge mellom på ulike drivstoff, men Ford Focus er førstevalget siden den er god å kjøre, lett å parkere, ser bra ut og jeg suser forbi i kollektivfeltet. Elektriske biler er kommet for å bli, og Ford er en del av denne omformingen av samfunnet.
#7
Kjøreruter i Trøndelag / Sv: Trondheim-Frøya
torsdag 02. juni 2016, klokken 08:33
Gladnyheter til de som reiser til Hitra med el.bil: Etter at jeg kontaktet turistkontoret og forklarte om at det er så få lademuligheter på Hitra, så har de tatt affære og kan melde følgende:

Det er nå mulig å lade bil ved turistkontoret på Fillan som er samlokalisert med Kystmuseet, det er derfor en god anledning til å besøke museet samtidig.
Nye Hjorten hotell vil ha lademulighet når det åpner
Dolmsundet hotell har lademulighet
#8
Kjøreruter i Trøndelag / Sv: Trondheim - Hitra
torsdag 02. juni 2016, klokken 08:31
Gladnyheter til de som reiser til Hitra med el.bil: Etter at jeg kontaktet turistkontoret og forklarte om at det er så få lademuligheter på Hitra, så har de tatt affære og kan melde følgende:

Det er nå mulig å lade bil ved turistkontoret på Fillan som er samlokalisert med Kystmuseet, det er derfor en god anledning til å besøke museet samtidig.
Nye Hjorten hotell vil ha lademulighet når det åpner
Dolmsundet hotell har lademulighet
#9
Gladnyheter til de som reiser til Hitra med el.bil: Etter at jeg kontaktet turistkontoret og forklarte om at det er så få lademuligheter på Hitra, så har de tatt affære og kan melde følgende:

Det er nå mulig å lade bil ved turistkontoret på Fillan som er samlokalisert med Kystmuseet, det er derfor en god anledning til å besøke museet samtidig.
Nye Hjorten hotell vil ha lademulighet når det åpner
Dolmsundet hotell har lademulighet
#10
I flere andre kommuner i Trøndelag så er det lademulighet på butikker (COOP og KIWI) og bensinstasjoner så det er som det pleier å være med ny infrastruktur, aktører i næringslivet som tar aksjon. På Dolmsundet hotell har de nå lademulighet for Elbil så da vet vi hvor det er best å overnatte på Hitra.
#11
Om noen er kjent med andre muligheter for lading på Hitra nord-side så legg det gjerne ut på forumet her. Det er nok mange elbilister som greier å komme seg fra Trondheim via Orkanger til Hitra, men da må det være mulig å lade et sted der ute så det er mulig å returnere. Og på kartet over ladestasjoner er det tomt. Hva med butikker, bensinstasjoner, kommunale eller andre offentlige bygg? Skulle tro at en kommune som trenger turister hadde gjort litt for å hjelpe til med tilrettelegging.
Noen som er lokalkjent på Hitra Nord-side ?
#12
Forslaget er jo blant en rekke andre forslag som handler om å ta vekk de fordelene som gjør at vi elbilister gidder å bruke penger og innsats for å være miljøvennlig. Hvis politikerne husker helt tilbake til 2012 (da elbiler knapt fantes i gata) så var vel ikke parkeringsforholdene på gata noe bedre?? Kom med bedre forslag til smidige parkeringsløsninger enn å lage nye avgifter; min elbil blir jo ikke borte fra gata selv om jeg betaler P-avgift? Her er to forslag: 1. Rimelig parkering i P-hus. 2. Bygg ut Park&Ride rundt bykjernen.
#13
Focus / Sv: Lading og Focus Electric
torsdag 18. februar 2016, klokken 12:52
Jeg har nå kjørt Ford Focus electric daglig i snart to år, både sommer og vinter. Lader hjemme i garasjen fra  helt vanlig stikkontakt over en 16A kurs. Den bruker typisk 2-3 timer på å lade opp etter en tur-retur til jobb som er ca 30 km. Småkjøring til  butikk og jobb er helt problemfritt, det eneste som er forskjell fra en bensinbil er at du gjør det til en vane å sette i støpselet på bilen etter bruk. Det hender at laderen lyser rødt etter at du trekker ut støpselet mens lading pågår; da er det bare å resette lader og fortsette. Du kan alltid se utvendig på bilen at lading pågår. Jeg har ikke brukt medfølgende 32A semi-hurtig ladekabel til nå, men med den vil lading gå raskere slik det er kommentert av andre. I det hele tatt er lading av bilen like enkelt som å plugge inn motorvarmer på en annen bil. Ladestatus på batteri vises både inne i bilen og på den lysende ringen som står rundt pluggen på bilen. Bilen kan også lades fra alle vanlige stikkontakter (10 eller 16 A) som du finner på kjøpesenter og på ladeuttak for elbil i byen, samt fra 32A uttak som er noen steder.
#14
Du kan parkere uten avgift på Hell jernbanestasjon, og ta toget over til Værnes stasjon. Parkeringen på stasjonen er beregnet på togpassasjerer, men om du tar toget så er du jo det. Ingen avgift eller begrensning. Men ikke si det til noen, særlig ikke AviNor for dem liker ikke å miste inntekter.. :)
#15
Har kjørt min Focus Electric i vinter i Trondheimsområdet. Med varmeapparat på fast 23+ så blir kjørelengden ved start estimert til noe under 100 km, men jeg kjører bare ca 30 km hver dag til fra jobb og har fortsatt masse kjørelengde igjen. Jeg har greid 3 x 30 km på en dag og fortsatt en god del å gå på. Ytelsen fra bilen er helt uberørt av hva som er igjen i batteriet (dvs det er "sportsbilfølelse" på motorveien. Veldig bra fornøyd, og jeg lader hjemme i garasjen på kvelden. Det tar normalt 3 timer før bilen er fulladet etter en jobbtur på 30 km T/R. Godt fornøyd med vinteregenskapene, alt er som på en vanlig bil.
Ladeinntaket er konstruert så det tåler regn, men det bør ikke utsettes for direkte vannsprut fra slange eller noe sånt. Men laderen har sikring så den vil kople ut om det skulle skje noe.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA