Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kethorp

#1
BMW i3 / Hva er RIKTIG lading av BMW i3?
fredag 27. oktober 2017, klokken 14:07
Er nybakt BMW i3 eier, men har eid og kjørt TH!NKer siden 2005 før den siste sa takk for seg for godt.

Etter å levd med usikre batterier i mange år og skiftene råd om beste praksis for langt liv og batteripleie er jeg nokså opptatt av å bevare mine nye batterier og lade dem på best mulig måte.  MEN jeg skikkelig forvirret om hva som faktisk er anbefalt beste praksis ift. å lade med minst mulig belastning på batteriet.

Håper noen kan svare meg på hva som er RIKTIG:
Instruksjonsboken for batteriet sier lite om dette og heller ikke klattlading eller om å unngå hurtiglading.
Noen forteller at det er bra å bruke bilens batteri nokså langt ned før en lader og andre sier den kan plugges så ofte en gidder.

Håper på svar fra en som synes det er litt stas med norsk bilhistorie. Benytter samtidig anledningen til å takke alle som bruker mye tid på å skrive gode svar på forumet.
#2
Minner om denne gamle posten som gir innblikk i god batteribruk. Dvs. at en regelmessig lar batteriet komme ned i 20 - 30 % for å så å la den lade helt opp i en opplading.

Sitat fra: hma på lørdag 30. november 2013, klokken 10:23
Sitat fra: Kethorp på fredag 29. november 2013, klokken 22:12
1) Å kople til bilen hver natt vil ikke skade Zebra batteriet så fremt en passer på å bruke ca 80% av batteriet ca hver 14. dag.  Regner med at det ikke spiller noen rolle om en lar bilen stå uten lading (kannibalisme) eller forbruker 80%. Om en ikke klarer dette og må resette SOC, så oppfatter jeg at dette nødvendigvis skader batteriet utover at det må resettes.
Du kan både kjøre og lade en Zebra-Think helt uten tanke på batteriet. Meg kjent er det ingen type bruk som forringer dets kvalitet, tilsvarende som for NiCd.
Dog er det to ting man må passe på:

1) Sørg for at batteriet kontrollboks kalibreres ved jevne mellomrom. Denne tilstanden kalles "open circuit voltage measurement" og kjøres under lading ved 80% ladestatus. Du merker dette ved at ladingen stopper opp ca 30 minutter, og den grønne batterilampa på dashbordet slukker. I denne perioden utlades batteriet noe, endringen i spenning måles og ladestatus fastsettes. Deretter fortsetter lading, men med lavere hastighet. Det kan ta opp ca 4-5 timer å fullføre lading fra 80% til 100%.
To timer etter at bilen er ferdigladet (End of Charge) vil den starte lading på nytt og sette End of Charge på nytt, - en slags dobbel kalibrering.

Om ladestatus kommer utenfor kalibreringsområdet, f.eks ved at batterispenning har nådd maks (384V) mens ladestatus fortsatt er under 80%, vil ikke lading kunne skje. Denne låste tilstanden krever elektronisk "opplåsing" med kode, noe som må gjøres av sertifisert verksted.
Det er viktig å merke seg at "låst" tilstand ikke er skadelig for selve batteriet. Det er bare batteristyringen som er "låst".


2) Unngå å kjøre bilen under 10%.
Ladelampen lyser stødig ved ca 17%, blinker sakte ved ca 10%, og hurtig ved lavere ladestatus. (kan variere med bilmodel og SW).
Det lønner seg å ikke kjøre mye (og hardt) mens ladelampa lyser. Du kan f.eks sette girvelgeren i "E", det begrenser maksimalt strømtrekk sammenlignet med "D".
Zebrabatteriet har et svært høyt spenningsfall under belastning. Nominelt ligger det på 371V, men ved pådrag kan spenning falle til under 250V. Ved lav ladestatus vil spenningen falle til et enda lavere nivå.
Til sammenligning ligger NiCd-batteriet på Think Classic på ca 120-130V ubelastet,  men faller skjelden til under 100-110V ved pådrag (100-200A).
Regelen er med andre ord som for hvilken som helst annen batteridrevet gjenstand; bruk den forsiktig når batteriet nærmer seg tomt.


Sitat fra: Kethorp på fredag 29. november 2013, klokken 22:12
2) Lading med 16A må velges aktivt med to kjappe trykk(orginallader), men anbefales ikke brukt om en ikke faktisk trenger hurtig lading. Kan detekteres ved at den grønne lysdioden på ladekladden lyser i lengre perioder og slukker i korte perioder.
Riktig. Ladekladden gir som standard 10A lading ved tilkobling. Power Charge må aktiveres ved to trykk (ikke så raske trykk som dobbeltklikk på PC-mus, men ca 0,5 sekunder mellom hvert trykk.)


Sitat fra: Kethorp på fredag 29. november 2013, klokken 22:12
3) Om en reiser bort bør bilen stå på lading og for å være helt sikker kan en kople til en 12V smartlader i sigarettenneruttaktet.  Med mindre det er snakk om svært lange perioder hvor det  kanskje er tryggest å kjøle ned et fulladet batteri med nullstillingsknappen i hanskerommet.
Enig. For enkelhets skyld kan man koble til en egen ladeledning til 12V-batteriet som forenkler tilkobling av smartlader. Clas Ohlsen selger Ctek Zafir 45 til en lav pris som inneholder lader og tilkoblingsledning for fastmontering.
Angående nedkjøling av batteriet, er jeg litt usikker om hva som er best for batteriet. Argumentet for å kjøle ned er at man sparer strømutgifter til 180W forbruk (for å holde batteriet varmt).
På den andre siden kan nedkjøling av batteriet medføre en fysisk belastning i batterikonstruksjonen (stress eller mekaniske spenninger i sveiser eller sammenkoblinger), som igjen kan medføre intern feil. Dette er spekulasjoner og jeg har ikke godt nok erfaringsgrunnlag til å trekke en konklusjon. Legger til at produsenten har designet batteriet med denne funksjonen, men det er produsert i såpass lavt volum at det neppe finnes en fullgod risikoprofil. Derfor praktiserer jeg "føre var" prinsippet.
#3
Har oppdaget at hornet ikke virker lenger. Nå begynner det å blitt forskjellig. Først begynte airbaglampen å lyse for noen måneder siden og nå virker ikke lenger hornet.
Noen som har tips?
#4
Det gikk faktisk bra når jeg skrudde av hele speilet fra døren. Deretter demonterte jeg det sølvfargede dekslet ved å vippe ut låsehakene når jeg bikket på selve speilet. Deretter brukte jeg sveisetang på metall-stangen og presset den opp.
#5
 After asking R&S to investigate whether there was a defect on the PCU  that caused the lamp to light up or something else. I got the impression that Fredrik had discovered an error code from the PCU and he also  measured the resistans with a voltmeter to check were the error was located.  He also told me that he was quite sure after measuring the error to the belt tightening device  because of a high resistance in the circuit.
#6
Min Airbaglampe lyser konstant på en 2010 modell. R&S har diagnostisert og målt seg fram til at det stammer fra beltestrammer eller setebeltelås.
Har noen en ide om hva som kan gjøres. Bilen har ikke kollidert eller opplevet noe som skulle tilsi at dette har skjedd noe. Den bare dukket opp når min datter skulle starte bilen.
#7
Har noen noe info på om det går greit å flytte et fungerende Zebra-batteri fra en 2008 mod til en 2010 med defekt batteri og ny PCU?
Må en gjøre noe annet enn det som står i denne oppskriften når batteriet flyttes fra en gammel til ny Think?
#8
I går skulle jeg vippe innspillet på høyre side. Resultatet ble i stedet at det hoppet av. Er det noen som vet hvordan man får festet spilet igjen?. Ser ut som det er en metaltapp som skal sitte i plastholderen som er festet på bilen.  Skjønner også hvorfor sidedeksler detter av  - Konstruksjonen som fester dekslet er utrolig spinkel.
#9
Tror all styringen sitter i en "klump" under vindusviskerhendelen - jeg byttet hele hendelen og fikk trinnløs intervall-styring for kr 300 med en del fra en gammel Ford focus eller noe slikt. Delenummeret ligger på Think Wiki. Var bare noen få skruer og løsne et plastdeksel oppe på rattstammen.
#10
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Software
onsdag 04. mars 2015, klokken 16:46
Om det er av interesse så kan kanskje denne observasjonen gi noen svar.
I forbindelse med Bytte PCU hos Røhne & Selmer AB så fortalte Fredrik (Thinkreparatøren) at Think-analysesoftwaren er nokså spesiell og må installeres på en dedikert PC med Win XP i tillegg benyttes en spesiell USB-kabel som han ikke får tak i lengre. Brukergrensesnittet så også ut til å kreve en del ekspert-kunnskap for å kunne bruke det til analyseformål.
#11
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Utladning
fredag 27. februar 2015, klokken 08:58
Caspar.

Antar at dette er en Zebrabil. Som du slikkert vil se i instruksjonsboken har batteriet etter ca en uke uten strøm kjølt seg ned. Da trenger det lading i mer enn 30 timer for å varme seg opp og lade seg opp. For mer informasjon kan du søke på "fryse" og "langtidslagring" på forumet og lese deg opp på temaet.
#12
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Vinduspusserblad
torsdag 22. januar 2015, klokken 10:11
Biltema Clear view 22"
#13
Det er tydelig at bilen er følsom på 12V.
Var ute hos R&S i går ifbm. at DC delen på min PCU GEN1 Zebra 2010 modell hadde røket.
Da fortalte Fredrik at de anbefaler bytte av 12V batteriet hver annet tredje år.
Jeg fikk hjelp av denne oversikten https://dl.dropboxusercontent.com/u/74036377/Sider%20fra%20Chapter%20G%20Electrical%2012%20Volt.pdf
#14
Stemmer nok det ja, en kollega av meg som styrer bilparken der jeg jobber, var nede på en av de større tyske bruktbilforhandlerene i nærheten av Hamburg tror jeg.  Inne på et enormt område med biler kunne han se flere rader med Thinker som sto parkert. Firmaet ville åpenbart ikke svare på spørsmål om disse.  Dette er vel et drøyt år siden.
#15
Jeg lurer på om noen vet mer om hvordan dette arter seg. Min ble avbrutt omtrent på 80% og lading lar seg ikke starte og rød skiftenøkkel vises og en hører at laderen prøver og prøver uten å lade mer en noen sekunder eller et minutt før den gir seg helt. 12V anlegget oppfører seg helt merkelig.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA