Bor i Trondheim men feiret jul på Sunndalsøra sammen med resten av familien.
Søndag 3. juledag skulle jeg reise... kjørte via Surnadal der jeg ladet ved Svorkabygget opp til 97% for deretter å sette kursen mot hurtigladeren på Orkanger.
Med 12-16 minusgrader på kvikksølvet var jeg så klart litt bekymret med tanke på om den klarte de 83 kilometerne.
Når jeg omsider kom frem til Orkanger etter gjennomsnittsfart på rett under 60 km/t uten varme på i bilen viste batteriet fortsatt 23%.
De vil si at jeg brukte 74% batteri på 83 km i rundt 14 minusgrader (ca gjennomsnitt) noe som vil si en rekkevidde på ca 112 km. Hvis batteriet har hatt litt nødstrøm i seg etter det har vist 0 så kanskje hadde man nådd 120 km.
I praksis hadde jeg kanskje nådd 120 km i en annen og flat løype uten stigningen mot Rindal... selv om jeg ender på samme høydemeter over havet så går det ikke opp i opp.
Fakta om turen:
Start: Svorkabygget Surnadal
Endeplass: Hurtiglader ve Orkanger
Distanse: 83 km
Høyeste punkt på turen: ca 280 moh
Lufttrykk: Ok, litt over anbefalt, testet før avgang
Temperatur: mellom 12 og 26 minusgrader
Radio på ca 50% av turen
Varme i ratt på ca 60% av turen
Varme i setet ppå ca 60% av turen
Klimaanlegg på i ca 15% av hele turen for å ta vekk dugg i ruten
Føre: Tynt lage med snø, rullemotstande føltes i hvert fall god ut
Vil faktisk tro at med den kjøringen i fint sommervær hadde jeg kanskje nådd lengre enn de oppgitt 170 kilometerne, kanskje jeg prøver til sommeren
Høres kanskje hardt ut å kjøre i slike temperaturer uten varme men uansett var det faktisk en meget positiv erfaring i mine øyne og ører med tanke på rekkevidde. Hadde jeg sunket farten med 5-6-7 km/t til så kanskje det hadde blitt enda bedre.
NB! Slapp forbi alle som tok meg igjen ved første anledning, var omtrent aldri mer enn en bil bak meg samtidig så jeg skapte ikke noen form for kø.
Søndag 3. juledag skulle jeg reise... kjørte via Surnadal der jeg ladet ved Svorkabygget opp til 97% for deretter å sette kursen mot hurtigladeren på Orkanger.
Med 12-16 minusgrader på kvikksølvet var jeg så klart litt bekymret med tanke på om den klarte de 83 kilometerne.
Når jeg omsider kom frem til Orkanger etter gjennomsnittsfart på rett under 60 km/t uten varme på i bilen viste batteriet fortsatt 23%.
De vil si at jeg brukte 74% batteri på 83 km i rundt 14 minusgrader (ca gjennomsnitt) noe som vil si en rekkevidde på ca 112 km. Hvis batteriet har hatt litt nødstrøm i seg etter det har vist 0 så kanskje hadde man nådd 120 km.
I praksis hadde jeg kanskje nådd 120 km i en annen og flat løype uten stigningen mot Rindal... selv om jeg ender på samme høydemeter over havet så går det ikke opp i opp.
Fakta om turen:
Start: Svorkabygget Surnadal
Endeplass: Hurtiglader ve Orkanger
Distanse: 83 km
Høyeste punkt på turen: ca 280 moh
Lufttrykk: Ok, litt over anbefalt, testet før avgang
Temperatur: mellom 12 og 26 minusgrader
Radio på ca 50% av turen
Varme i ratt på ca 60% av turen
Varme i setet ppå ca 60% av turen
Klimaanlegg på i ca 15% av hele turen for å ta vekk dugg i ruten
Føre: Tynt lage med snø, rullemotstande føltes i hvert fall god ut
Vil faktisk tro at med den kjøringen i fint sommervær hadde jeg kanskje nådd lengre enn de oppgitt 170 kilometerne, kanskje jeg prøver til sommeren
Høres kanskje hardt ut å kjøre i slike temperaturer uten varme men uansett var det faktisk en meget positiv erfaring i mine øyne og ører med tanke på rekkevidde. Hadde jeg sunket farten med 5-6-7 km/t til så kanskje det hadde blitt enda bedre.
NB! Slapp forbi alle som tok meg igjen ved første anledning, var omtrent aldri mer enn en bil bak meg samtidig så jeg skapte ikke noen form for kø.