Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Zatuu

#1
Nissan / Nissan E-NV200 - positiv erfaring angående rekkevidde!!
onsdag 30. desember 2015, klokken 20:37
Bor i Trondheim men feiret jul på Sunndalsøra sammen med resten av familien.

Søndag 3. juledag skulle jeg reise... kjørte via Surnadal der jeg ladet ved Svorkabygget opp til 97% for deretter å sette kursen mot hurtigladeren på Orkanger.

Med 12-16 minusgrader på kvikksølvet var jeg så klart litt bekymret med tanke på om den klarte de 83 kilometerne.

Når jeg omsider kom frem til Orkanger etter gjennomsnittsfart på rett under 60 km/t uten varme på i bilen viste batteriet fortsatt 23%.

De vil si at jeg brukte 74% batteri på 83 km i rundt 14 minusgrader (ca gjennomsnitt) noe som vil si en rekkevidde på ca 112 km. Hvis batteriet har hatt litt nødstrøm i seg etter det har vist 0 så kanskje hadde man nådd 120 km.

I praksis hadde jeg kanskje nådd 120 km i en annen og flat løype uten stigningen mot Rindal... selv om jeg ender på samme høydemeter over havet så går det ikke opp i opp.

Fakta om turen:
Start: Svorkabygget Surnadal
Endeplass: Hurtiglader ve Orkanger
Distanse: 83 km
Høyeste punkt på turen: ca 280 moh
Lufttrykk: Ok, litt over anbefalt, testet før avgang
Temperatur: mellom 12 og 26 minusgrader
Radio på ca 50% av turen
Varme i ratt på ca 60% av turen
Varme i setet ppå ca 60% av turen
Klimaanlegg på i ca 15% av hele turen for å ta vekk dugg i ruten
Føre: Tynt lage med snø, rullemotstande føltes i hvert fall god ut

Vil faktisk tro at med den kjøringen i fint sommervær hadde jeg kanskje nådd lengre enn de oppgitt 170 kilometerne, kanskje jeg prøver til sommeren :)

Høres kanskje hardt ut å kjøre i slike temperaturer uten varme men uansett var det faktisk en meget positiv erfaring i mine øyne og ører med tanke på rekkevidde. Hadde jeg sunket farten med 5-6-7 km/t til så kanskje det hadde blitt enda bedre.

NB! Slapp forbi alle som tok meg igjen ved første anledning, var omtrent aldri mer enn en bil bak meg samtidig så jeg skapte ikke noen form for kø.

#2
Ladeplasser og ladekabler / Minimum ladeeffekt Nissan Leaf/E-NV200?
tirsdag 03. februar 2015, klokken 21:35
Ved langturer så vil jeg gjerne ha med en generator i bilen i tilfelle batteriet holder noen kilometer for lite.

Har hørt Leaf/E-NV200 har en minimum innslagseffekt og lurer på om noen vet hva som er minimum effekt man må ha på generatoren for å bruke den til lading av en Nissan.

Takker for svar!!
#3
Nissan e-NV200 / Sv: Batteri og rekkevidde
lørdag 06. desember 2014, klokken 12:29
Sitat fra: Jejl på lørdag 06. desember 2014, klokken 00:29
Det er en 2-seter varebil vi har bestilt... og den har dieselvarmer. Av utstyr får vi ac, radio/cd, ryggesensorer, ekstra vinduer og skyvedør++++.
Nå har jeg ikke prøvd Nissan  e-nv200, men hvordan er setene? Kangooen har noe av de beste setene og kjørestilling jeg har prøvd noen sinne.

Setene i e-NV200 er litt mer stive og man synker ikke like mye ned i setet som jeg følte jeg gjorde i Kangooen.

e-NV200 har også mye raskere akselrasjon men det skulle bare mangle når den nesten er dobbelt så kraftig. Fikk også mer personbilfølelse i Nissan sin modell...
#4
Nissan e-NV200 / Sv: Batteri og rekkevidde
fredag 05. desember 2014, klokken 22:04
Sitat fra: Jejl på torsdag 04. desember 2014, klokken 22:32
Har du vurdert Renault Kangoo?
Vi har bestillt en ny, og endte på rett over 150.000 inkl vinterdekk og god endel ekstrautstyr.
Den har samme oppgitte rekkevidde som Nissan, men den har dieselvarmer så den kommer nok litt lengre på de kaldeste dagene siden du ikke trenger å bruke elvarme fra batteriet i det hele tatt.
Den fikk også 5 stjerner i Euro ncap mot Nissans 3.
Men en stor forskjell mellom de er at Kangooen ikke kan lades på noe hurtigere enn 16A.

Har vurdert og prøvekjørt Kangoo men bilen er etter min mening langt fra like god som e-NV200. Med tanke på at den ikke har hurtilading i tillegg så blir den uaktuell for meg... med hurtiglading hadde jeg nok uansett kjøpt den da prisdifferansen er stor.

Men var det inkludert 5 seter i prisen deres?

Når det gjelder prisen ser det ut som dere får en importmodell, de har ikke dieselvarmer, sjekk dette hvis du ikke er sikker.
#5
Nissan e-NV200 / Sv: Batteri og rekkevidde
fredag 05. desember 2014, klokken 22:01
Sitat fra: Svein Leaf på onsdag 03. desember 2014, klokken 06:41
Jeg har hatt bilen i snart 5 uker, pendler 12 mil hver dag, men lader på jobb. den virker bedre enn gamleleafen på vinteren på grunn av varmepumpa. var 6 minus i dag tidlig, kjører helt vanlig ca 1 km pr. prosent batterikapasitet.
Veldig fornøyd hittil, litt lettere en leafen i front, så ikke så god på glatta, men antiskli fungerer bra!

Tusen takk for at du deler erfaringene dine her... har nå nettopp bestilt en Nissan e-NV200 i dag hos Witro Bil i Trondheim.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Hva ville dere valgt?
onsdag 03. desember 2014, klokken 21:52
Jeg er for tiden på jakt etter ny bil, helst elbil.

Prøvekjørte en Nissan e-NV200 for noen uker siden og trodde jeg ville gå for en slik på grunn av den store bagasjeplassen.

Så kom Kia med kampanje på Ceed og jeg dro å prøvekjørte den... fikk meg en stor overaskelse over hvor god den var å kjøre og hvor sportslig den føltes, bortsett fra motoren.

Bestemte meg for at jeg ville ha den følelsen men vil fortsatt ha elbil og derfor prøvekjørte jeg Leaf for noen dager siden. Sammenlignet med Ceed var det mildt sagt en begredeligopplevelse... helt ok men ikke en millimeter mer enn det.

I dag bestemte jeg meg for å prøvekjøre e-Golf og når jeg kjørte denne fikk jeg den gode følelsen tilbake som jeg tidligere fikk i Ceed. Motoren var kraftigere men den føltes likevel ikke like sportslig ut men den veide opp med komfor og en følelse av at det var "rett".

Både Nissan og VW har 70% kapasitetsgaranti på batteriene men forskjellen er at Nissan sin er på 5 år mens VW på 8 år.

Til omtrent samme pris hadde jeg uten tvil valgt Golfen...
#7
Nissan e-NV200 / Batteri og rekkevidde
onsdag 03. desember 2014, klokken 00:02
Vurderer sterkt denne bilenn rekkevidden bekymrer meg litt.

Den er oppgitt til 170 km men det er maksimalt på en sommerdag med perfekt kjøring, 25 grader og sol.

På vinter er rekkevidden betydelig lavere... men hva kan jeg egentlig forvente?

Bor i Trondheim og må noen ganger kjøre hjem til Sunndalsøra... utfordringen der ligger mellom Orkanger og Surnadal.

Distansen er ca 85 km og man må passere Rindal som ligger ca 150 moh, det vil si en del stigning før man kjører mot havnivå igjen... vet ikke hva det har å si.

Når kan jeg forvente å klare den distansen og hvor ille kaldt må det være for at man ikke skal ta risikoen?

Håper noen med erfaring kan svare...
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Leaf vs e-Golf
søndag 30. november 2014, klokken 12:13
Er litt enig... Birger N. Haug har nå kampanje på 340 000 kr for toppmodellen Tekna med skinnseter og 5000 kr gavekort. Fikk tilbud om å trekke gavekortet direkte fra prisen og da lander toppmodellen på 235 000 kr ferdig levert inkl. metallic lakk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA