Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - fiskeri

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Første EL-bil, Leaf 30kwh eller Kia Soul?
tirsdag 04. oktober 2016, klokken 11:15
Lån deg en Kia og kjør avstanden, så ser du om rekkevidden er tilstrekkelig. Er kjempefornøyd med Kia, men vi har jo alle ulike bruksmønstre. Ioniq er et bedre alternativ når det gjelder rekkevidden (ut fra det vi vet så langt), men det beste er å pørvekjøre alle alternativene, og se hvilken bil du synes gjør den beste jobben.
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøp av elbil uten lading hjemme
fredag 13. mai 2016, klokken 17:56
Sitat fra: Dnn . på fredag 13. mai 2016, klokken 13:59
Fornuften min tilsier at Kia har den beste el-bilen for mitt bruk, men må ærlig innrømme at jeg ikke kommer til å skrike "hurra, kjøpt ny bil!" Det ville jeg gjort med en E-golf.

Hvor dårlig er E-golf kontra Soul? Leser at golf har såklart litt kortere rekkevidde, og lader bare 3.6kw kontra 6.6kw på soul. Men designmessig ser den flott ut, både innvendig og utvendig.
For ikke å snakke om at da kan jeg leke meg litt med div ting da jeg har vag-com liggende og er vw/audi frelset.
Håper du blir like fornøyd med (og glad i) bilen som vi er blitt, og da bør du ikke kjøpe en bil du ikke liker i utgangspunktet. Vil derfor råde deg til å kjøpe en e-golf, selv om du mener at Soul er den beste el-bilen for ditt bruk. Bil-kjøp er en ganske stor økonomisk avgjørelse, og bilen vil du sikkert ha i mange år fremover. I vår familie var vi enige om at Soulen var kul og hadde mange kvaliteter som vi satte pris på. Hadde selv ikke valgt en bil vi ikke hadde taklet utseende på (- og spesielt utseende er det jo mye å velge i når det gjelder el-biler). Dersom e-golfen gjør jobben for deg, og du vil bli lykkelig av å sette deg inn i den - og kjøre den - så "go for it". :D
#3
Tror ikke det blir problemer å få solgt Ioniq i Norge. Min egen Soul har en viktig svakhet: Bagasjerom. Dette ser mye bedre ut hos Ioniq'en. Der jeg bor, kommer jeg tur-retur Stavanger uten å lade, og Haugesund ligger bare et par mil unna. Bergen går også en vei uten å lade. For slike som meg (og min familie) ville Ioniq ha dekket de aller fleste reiser med bagasje; og da uten å måtte stoppe underveis for å lade. I tillegg gir vel Ioniq også et par mil ekstra rekkevidde sammenlignet med Soul'en. Dersom man i tillegg legger inn ladestopp, så har slike biler en meget god aksjonsradius. Virker også som om Ioniq legger seg på et prisnivå som gjør den potensielle kjøpergruppen større. Må legge til at begrepet "bagasje" er relativt, men at Ioniq der i alle fall har en fordel (sammenlignet med flere av konkurrentene). Rekkevidde er viktig, men mange vil se på helheten der brukevennlighet og pris kan være like viktige faktorer.
#4
Kia Soul EV / Sv: Soul som familiebil
tirsdag 03. mai 2016, klokken 11:22
Som familiebil synes jeg Soulen er litt for liten. En familie på 4-5 får lite bagasje med seg, selv om 2 voksne og 3 barn sitter godt i bilen. Å frakte familien fra A til B er helt greit, men mye pikk-pakk får man ikke med.

Angående rekkevidden synes jeg er meget god. Kjørte tur-retur Stavanger forrige helg 142 km. 2 personer bort, og 4 hjem igjen. 3 undersjøiske tunneller og 3 grader da vi kom hjem sent påk velden. Bilen anslo da en restverdi på 35 km. Brukte lite varmeapparat (men ratt og setevarme hele veien) ettersom jeg var usikker på rekkevidden i mye 80-soner. Altså ca. 170 km med blandet kjøring på en kald vårdag. Hadde jeg vært tryggere på rekkevidden ville jeg spandert litt mer varmeapparat, men vi led ingen nød.
#5
Elbiler i media / Sv: Hurtiglader aldri
tirsdag 19. april 2016, klokken 22:13
Har heller aldri hurtig-ladet. Kjørt over 10k km. nå (siden august), men rekkevidden til Soulen holder til det aller meste (ca. 97 %) av bil-behovet vårt. Gjør meg ingen ting å betale for hurtig-lading, men Soulen har ikke vært aktuell de gangene vi har reist langt. Å kjøre langt er oftest synonymt med at hele familien er med + evt. ski, kofferter o.s.v. Da er ikke Soulen stor nok. Da må vi lufte bensindyret (som blir lite brukt etter at vi fikk el-bil). Vil tro at for dem som har to biler i husholdningen (en fossil og en el), så blir behovet for hurtig-lading mindre ettersom man bruker bilene ut fra hvilke som er mest egnet til oppgaven. Når bensindyret vårt skal skiftes ut, blir den garantert byttet mot en el-bil; gjerne en med litt bedre plass til pikk-pakk som gjerne følger med når man skal på lengre turer. Tanken på da å stoppe for å hurtig-lade og å betale noen kroner for det, gjør meg ingen ting; og det blir jo ikke ofte uansett for oss. På den annen side, så er ungene (17 og 19 år) snart ute av redet. Når den tid kommer, trenger vi ikke to biler, og da blir jo Soulen stor nok for oss to gamle likevel?! Hm.. og jeg som har lyst på Model 3... :o
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe EL-Bil, Soul eller Zoe?
fredag 08. april 2016, klokken 18:34
To måneder er jo ikke lange tiden til å glede seg på :) Måtte selv vente i 10 måneder, men det var verdt hver dag. Vår Soul har nå passert 10k km, og vi er strålende fornøyd. Gratulerer med handel av ny bil :)
#7
Model 3 / Sv: Gratis Supercharging for Model 3?
tirsdag 05. april 2016, klokken 13:56
SitatJeg tolker «supercharging standard» som at alle bilene kommer med mulighet til å bruke superladere, og ikke som at gratis lading er inkludert. Siden Elon ikke sier eksplisitt at lading vil være gratis, vil jeg tro at tilgang til SC vil være et tilvalg (selv om jeg selvsagt skulle ønske at det var inkludert).

Er av samme oppfatning som overforstående sitat fra Erazor. For mange vil det heller ikke være så viktig/nødvendig å ha inkludert en kostbar pakke med "gratis" lading. Å kunne bruke superlader er uansett et pluss for de gangene man får behov for det. Hvilke muligheter og ordninger man blir tilbudt for "sporadisk/sjelden tilgang til superladerne" blir jo kun spekulasjoner. Vrir hjernen daglig angående reservasjon (vil trenge en ny bil nr.1 om 3-4 år), men har ennå ikke bestemt meg.
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Leaf vs Soul
tirsdag 08. mars 2016, klokken 11:03
Bilene presterer ganske likt på flere områder, og det blir da veldig individuelt hva som et utslagsgivende for valget. Enig i at lyden er elendig i Soulen. For noen er det også viktig å kommunisere med bilen via mobil, og det har du ikke mulighet for i Soulen. Dette var mindre viktig for meg (og så har vel Leaf'ene hatt sine problemer på dette området). Det som ble viktigst for meg var (i tillegg til at den i sin tid hadde bedre rekkevidde enn Leaf 24kwh), var selve kjøringen der man sitter høyt og rakt, og at man kan sette seg "inn i bilen" fremfor seg "ned i bilen". Når ryggen ikke er 100%, så ble dette et viktig argument. Bagasjerommet er jo tragisk lite i Soulen, men til gjengjeld har man enorm plass dersom man kan legge ned baksetene. Må også innrømme at utseende til Soulen appelerte til oss (og dette er jo også en subjektiv vurdering). Det blir jo derfor bare å prøvekjøre begge og finne ut hva som er best for deg og dine behov.
#9
Kom en fra Bilhjelp for å få nøklene slik at den kunne hentes senere i dag. Skulle kjøre den ut av garasjen, og da virket alt - ingen feilmelding. Merkelig... Blir uansett en tur opp for å sjekke 12V og software.
#10
Tusen takk for utfyllende svar Soulbolle. Regner da med at de henter bilen min i morgen og at den får en oppdatering. Ja, rart at den ikke er blitt kalt inn ettersom dette er en kjent feil.
#11
"stop weicle and check power supply" dukket plutselig opp i kveld etter et ellers helt problemfritt bilhold. Var like ved huset, og kjørte den (i skilpaddefart) tilbake i garasjen. Batteriet var på 94 %. Satte den på lading opp til 97 %, og startet den på nytt. Samme beskjed. Tør ikke gjøre noe mer med saken nå, men skal ringe forhandler når de åpner i morgen tidlig. Intet uvanlig skjedde før meldingen kom opp. Kaldeste dagen i vinter så langt, men en Vestlands-vinter skal jo ikke være noen grunn til å slå seg vrang. Noen som har opplevd det samme og evt. vet hva som kan være galt?
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Besparelse elbil
tirsdag 01. desember 2015, klokken 22:05
SitatDet er vel strengt tatt omvendt vel? Hvis du har lav avanse så er vel varekostnaden høy i forhold til salgsprisen og hvis er varekostnaden lav i forhold til salgsprisen så får du en høyere avanse?
Det er helt riktig. kodalse mente nok driftsresultat; som er bedriftens samlede omsetning minus kostnadene ved driften. På landet går ikke nødvendigvis salgsvolum opp ved at det kommer flere tilbydere. Dette skjer bare dersom markedet i bedriftens nedslagsfelt trenger mer av en vare eller at prisfall gjør det hensiktsmessig/ønskelig å kjøpe mer av en vare (etterspørsel). 

Konkurranse mellom tilbydere i byene har en viktig effekt: Den gir lavere pris til forbruker. Salgsvolumet av eksempelvis bensin i en by endres ikke automatisk ved at det er økt konkurranse. Tilbyderne sloss om de samme kundene og presser hverandre på marginer (avanse). Det samlede volumet av solgte enheter i en by kan derfor være konstant, men det fordeles ulikt mellom tilbyderne. I en priskrig vil noen tilbydere oppleve både lavere volum og lavere driftsresultat, men man kan også komme dithen at man operere med så lav avanse at økt volum likevel gir redusert driftsresultat.
#13
Kia Soul EV / Sv: Kia eller Leaf?
tirsdag 01. desember 2015, klokken 11:30
SitatDa er det ikke 6.6 kw lader på Leafen, men den har App (ny type som skal være mye bedre enn Carwings) som jeg nok tror vi får mer bruk for enn ekstra lader, selv om jeg gjerne skulle hatt ekstra lader da vi har 32 a opplegg hjemme... Men en får ikke alt
Nei, man får ikke alt, med det er ikke sikkert det har så mye å si for deg i den daglige bruken av bilen. Selv har jeg kun ladet på 10A så langt. For oss - og vårt bruk - er det ingen problem å lade over natten i garasjen med 2-4 dagers mellomrom. Men, vi har da en fossil-bil (som nesten ikke er i bruk lenger) som jeg må ha til øvelses-kjøring og til å dra henger. Den er jo da også et alternativ dersom det blir langkjøring i vinter.
#14
Kia Soul EV / Sv: Kia eller Leaf?
mandag 30. november 2015, klokken 21:46
SitatDet endte med Leaf på oss, Soul imponerte meg på mange områder, men det er og blir for lite plass i bagasjerommet på denne, det er lite som det er på Leafen...
Gratulerer med ny bil! Nei, bagasjerommet er ikke stort på en Soul, så der har Leaf'en et fortrinn. Men, dersom man ikke bruker baksetene - og legger dem ned - så er det plass til mye rart i en Soul.
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken elbil (ikke Tesla) har best lys?
søndag 29. november 2015, klokken 17:50
Det beste for deg er nok da å prøve ulike el-biler og selv se hvordan de presterer på "lys" på de veiene du ferdes. Ser at det er flere som klager på dårlige lys på el-biler, og der er vi nok forskjellig ut fra hvor vi kjører - samtidig som el-bilene kanskje i utgangspunktet er laget for ikke å bruke mer enn nødvendig energi på lysstyrke. Noen savner også bedre lys på Kia Soul, men angående denne bilen, så kan jo se på et alternativ som en av brukerne har tatt seg tid til å legge ut i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24599.0.html
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA