Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - leifarne

#1
BMW i3 / Sv: Forventet verditap for BMW i3
onsdag 09. august 2017, klokken 10:19
Sitat fra: TM på tirsdag 08. august 2017, klokken 16:21
Sitat fra: Orbit på tirsdag 08. august 2017, klokken 15:48
Siden de aller fleste kan få kjøpt denne ny i dag med storkunderabatt til 323.000 (f.eks Argol-rabatt), og det nå er relativt kort leveringstid, vil jeg nok tro du må legge deg minst 10% under dette - sannsynligvis mye mer.
De aller fleste får ikke storkunderabatt. Hvis den er som ny, kurant farge og lav km tror jeg det er realistisk å 310-315.000. De med storkundrabatt vil naturligvis heller kjøpe ny bil.

Relativt mange kjøper i dag med storkunderabatt eller agrolrabatt. Det å melde seg inn i agrol koster noen få hundrelapper. Hos min lokale forhandler var det selgeren som anbefalte meg å gjøre dette. De er også relativt flinke til å konstruere storkundeavtaler. De selger jo bilene for BMW sentralt og får antageligvis betalt per stykk uavhengig av rabattavtaler etc.
#2
BMW i3 / Sv: Ny BMWi3 94ah - Charged vs Fully Charged ++
søndag 12. februar 2017, klokken 10:15
Sitat fra: RogerRabbit på søndag 12. februar 2017, klokken 01:58
Jeg personlig gikk for leasing med Fully Charged. Det ble billigere enn en Charged med mindre utstyr. Grunnen til det er fordi en Fully Charged har høyere restverdien enn en Charged etter x-antall år. Fikk også 8% via BMW finans, noe min selger praktiserte på alle salg.

Hva ble leasingkostnaden per måned? Og hva måtte du ut med i innskudd?
#3
Etter to år og 35 000 km så har vår bil vært fullstendig feilfri, bortsett fra at vinduene ved to tilfeller har åpnet seg helt når bilen har stått parkert. Kjipt nok det, men heldigvis har et ikke skjedd noe skade.
#4
BMW i3 / Sv: Priser service i3
tirsdag 07. februar 2017, klokken 14:48
Det forundrer meg at prisene for serviceavtale er ulik hos de ulike Bavariaforhandlerene. Jeg endte opp med å kjøpe 5 år/ 100 000 km avtale hos Bavaria Haugesund (5700,-) og leverte bilen inn til Bavaria i Stavanger (som skulle ha snaue 900 kr mer). Er dette et enkelttilfelle eller priser Stavanger dyrere slik de gjør på service ellers?
#5
BMW i3 / Sv: Smart å lease BMW I3?
mandag 07. november 2016, klokken 15:09
For vår del så er det et poeng å ikke binde opp for mye kapital, men med den merkostnaden jeg kommer frem til er det fristende å prøve å skaffe kapital fra andre steder.
#6
BMW i3 / Smart å lease BMW I3?
mandag 07. november 2016, klokken 15:02
Vi vurderer å bytte ut vår 2 år gamle BMW I3 med en ny med oppgradert batteripakke. Per idag har I3 en vår kun kostet verditapet som har vært på ca 85 000 kr på de to årene vi har eid bilen. Det gir altså en månedskostnad på ca 3500 kr + finanskostnad. Det å lease en ny BMW I3 i Charged edition koster i løpet av en treårsperiode 175 000 kr, altså rundt 4800 kr. I tillegg kan man få momskostnader etter 2017. Jeg kan ikke helt se hvorfor det skal lønne seg å lease? Forventer man at I3 vil ha et større verditap fra 2017 - 2020 enn det den har hatt fra 2015-2017? Er det andre aspekter som kan være verdt å ta med?
#7
Er litt uenig i at en bil må ha alt utstyr for videresalg. Vi kjøpte en 2015 modell med det mest nødvendige, komfortpakken, hurtiglading og oppgradert anlegg. Betalte 297 000 for denne i januar 2015. Hadde vi valgt alt utstyr hadde vi måttet legge på ca 70 000 kr da. Idag får vi neppe igjen mer enn halvparten av dette ved videresalg i tillegg til at vi har hatt noe lavere finanskostnad. Jeg mener altså ikke at man ikke skal velge mye utstyr, men ikke velg noe du ikke har lyst på eller trenger bare fordi det lønner seg. Har man hurtiglading og komfortpakken så har man det viktigste.
#8
BMW i3 / Sv: Stavanger - København i BMW I3
tirsdag 24. mai 2016, klokken 22:29
Sitat fra: 02jan på tirsdag 24. mai 2016, klokken 20:29
Det er nærmere 70 mil en vei. Spesielt motorveien Hirtshals og 25 mil sydover, er det mindre optimalt å ligge under 110. Ofte mye vind. Mulig å kjøre landeveier, men da blir det lengre å kjøre og mer usikkert med lader.

Hvis du ikke har kjørt i3 ,30 mil på en dag, ville jeg ikke risikert å ta med små barn på så lang etappe.

En annen ting er om man la inn overnatting,  men ser for meg 10 timer kjøring i 2 dager + båttur hver vei.

Skal samme vei i sommer, Hirtshals - blåvand, med retur via kjøbenhavn(90 mil på retur) , dette blir med bensinbil.

På egenhånd ,kunne jeg funnet på noe slikt, hvis jeg hadde hatt en uke til overs.

Kjører ofte 30 mil på en dag - så det er jeg vant med. Null problem. Er virkelig imponert over langturskomforten på I3 en.
#9
BMW i3 / Sv: Stavanger - København i BMW I3
tirsdag 24. mai 2016, klokken 22:28
Sitat fra: LMOR på tirsdag 24. mai 2016, klokken 21:00
Det høres jo gøy ut, og bør ikke være noe problem. Mange ladere, og nesten ingen elbiler med Combo i Danmark.
Men en liten med på tur, så bør du vel stopp ofte uansett?
Aldri lad til mer enn 75%, så bør du ikke bruke mer enn 100minutt mer enn du ville gjort uten noen pauser.
Men det kommer til å koste ca 1000.- inkl kortet i Danmark + lading i Norge, så det blir fort like dyrt som å kjøre fossil bil...


Stopp blir det uansett så er ikke så bekymret for det. Jeg får det ikke helt til å stemme med at det blir like dyrt som fossilbil. Vår fossibil (15 mod Forester) bruker rundt 0,7/mil noe som gir en drivstoffkostnad på ca 1000 kr. I tillegg er det i hvertfall 1000 kr i bompenger fra der vi bor (Finnøy kommune) slik at vi minimum sparer en tusenlapp. I tillegg så er driftsutgiftene på I3 en langt lavere enn Foresteren så den reele besparelsen er større. Nå gjør vi ikke dette for å spare penger - mer som et lite stunt. Tid har jeg nok av - som lærer har jeg dette året 10 uker sommerferie så er ikke redd for om turen tar noe mer tid.
#10
BMW i3 / Stavanger - København i BMW I3
tirsdag 24. mai 2016, klokken 19:05
Er det noen som har prøvd seg på denne strekningen, tenker da særlig fra Hirtshals til København. Vi er to voksne og en baby på 6 mnd så det må ikke by på altfor store utfordringer med tanke på lading. Ser på clever.dk at det er en god del ladere nedover, men er avhengig av at de er stabile og at det ikke er altfor mye kø på hver lader.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA