Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - areinh

#1
e-up! / Sv: Setetrekk
søndag 08. mars 2015, klokken 19:57

Sitat fra: HaakonH på mandag 02. mars 2015, klokken 16:43

Er det noen som har funnet setetrekk til VW E-up?
Originalsetene er litt for lyse for det bruk vi har (til og fra stallen bl.a.), og da blir det altfor lett flekker i trekkene.

Skulle hatt noen litt mørkere trekk.

Noen som har fått fatt i trekk som kanskje kunne sagt litt om pris, og forhåpentligvis vært grei nok til å legge ut et bilde?

Vår bil brukes til og fra barnehage hver dag, og jeg har derfor investert i setetrekk for første gang. Dette finnes i alle prisklasser og kvaliteter. Den dyreste er fra HTS i Norge, som tar 5-6000kr for et komplett sett.

Jeg gikk for skreddersydde trekk fra JC Covers i England, som også er laget for å virke med sideairbag og varmeseter. De kan levere i forskjellig kvalitet, jeg gikk for den simpleste som kom på ca 2000kr inkl frakt. 3-4 ukers levering, og perfekt passform.
Nå kan jeg bruke bilen uten å måtte tenke på skitne barnesko osv, og jeg har strøkne seter under den dagen bilen skal selges.
Sjekk http://www.jcseatcovers.co.uk for mer info.
#2
e-up! / Sv: Dekk og felger e-up
tirsdag 20. januar 2015, klokken 21:15

Sitat fra: Flyvind på torsdag 15. januar 2015, klokken 23:00
Undersøkte ang vinterhjul en del før levering av bilen. Ønsket dekk og felg i samme dim som sommer. Finnes tydeligvis ikke. Såpass smale dekk måtte det bli "europeisk" standard. Det holder ikke for meg. For å få nærmest rulleomkrets måtte jeg dessuten ta 185/55-15. Folk liker vel forskjellige felger. Jeg valgte disse. Orginalbolt og uten spacere.

Har du bilde av disse på bil?
#3
e-up! / Sv: Dekk og felger e-up
fredag 02. januar 2015, klokken 16:57

Sitat fra: jensjacob på torsdag 01. januar 2015, klokken 17:49
Alletiders.

Jeg har set anbefalinger om tryk op til 3 bar. Men hvad kan de respektive dæk i nævner rent faktisk tåle ? Hvor langt er der fra de 3 bar til fabrikanternes anbefalede maksimaltryk ?

Man må vel også antage at ved højere tryk bliver dækkene mere sårbare mht. Punktering.

Jeg spørger fordi min gamle Mercedes 190e lå på ca. 2,2 bar (195 mm brede dæk). Derfor synes jeg også at 3 bar lyder af meget.

Det står oppgitt en max verdi på de respektive dekkene, ofte er det 45-50 psi som oppgis. 1 bar = 14,5 psi. Produsenten garanterer at dekket tåler max belastning ved dette lufttrykket. Dvs at dekket egentlig tåler enda mer luft ved normal belastning.

Lufttrykk styres ikke av dimensjon, det bestemmes av bruksområde. Dvs hvilken vekt og hastighet dekket skal utsettes for. En traktor kjører normalt sett med 1-1,5 bar lufttrykk, mens en lastebil som regel ligger på 7-10 bar.

3 bar bør være problemfritt mtp punkteringer, men dersom man går langt forbi dette må man regne med større risiko for punktering. Særlig i høy hastighet med mye last.

Ved å bruke høyere lufttrykk enn det som er anbefalt av bilprodusent kan man oppleve mer støy, dårligere komfort og noe dårligere grep. Muligens også noe raskere slitasje. Fordelen er lavere rullemotstand og mindre varmeoppbygning i dekket.

Selv kjører jeg 40 psi på e-up, som tilsvarer ca 2.8 bar. Kjører aldri så høyt på bensinbil, men føler at det er en grei mellomløsning.
#4
e-up! / Sv: Dekk og felger e-up
torsdag 01. januar 2015, klokken 08:17

Sitat fra: jensjacob på mandag 29. desember 2014, klokken 13:49
Ok, tak. Det lyder godt. 165mm dæk er næsten for smalle til at den kan udnytte alt sit moment. Ihvertfald fra stilstand. Så må vi se med rullemodstanden.

Jeg har også 185/55R15 vinterdekk på originale felger, og er veldig fornøyd. 165mm er som du sier alt for smalt, og jeg opplevde at bilen ble mer stabil med vinterdekk på, selv med "myk" gummi.
Vurderer å bruke 175/60R15 til sommeren, 165/65 har jeg allerede solgt på finn.no
#5
Plugg-inn hybrider / Sv: Kvalitet på plug-in hybrid etter noen år?
fredag 12. desember 2014, klokken 18:22

Sitat fra: Stein Magnus Olafsrud på mandag 08. desember 2014, klokken 20:21
Er det du sier nå areinh bekreftet fra Møller? Venter selv nå på GTE, og den vil i all hovedsak kjøres elektrisk mesteparten av tiden 85-90%

Nei, har ikke brydd meg med å spørre Møller, men dette er informasjon jeg har sett i flere internasjonale pressemeldinger.
#6
Volkswagen VW / Sv: Betale for Car-Net: Verdt prisen?
tirsdag 02. desember 2014, klokken 12:26

Sitat fra: Tompro på tirsdag 02. desember 2014, klokken 09:57
Sitat fra: areinh på tirsdag 02. desember 2014, klokken 08:42
Når det kommer til å klage på tjenesten, så er det vel slik at de kan gjemme seg bak at det er en betalingstjeneste som man har fått gratis det første året. Således vil det vel kun være grunnlag for å klage på abonnementet man eventuelt velger å betale for senere, dersom det ikke skulle fungere tilfredsstillende.

Godt mulig du har rett i at de kan hevde dette, men jeg tviler på det. I bilbrosjyren http://www.volkswagen.no/content/medialib/vwd4/no/pdf/hovedbrosjyrer/e-up-/_jcr_content/renditions/rendition.file/hovedbrosjyre_e-up-.pdf , side 12-13, presenteres car-net som et vesentlig poeng ved bilen, og dermed etter min mening basis funksjonalitet og ikke et "tilleggstilbud"

I utstyrsspesifikasjonen http://www.volkswagen.no/content/medialib/vwd4/no/pdf/technical-data/e-up-/_jcr_content/renditions/rendition.file/e-up--november-2013.pdf er car-net beskrevet som "standardutstyr" og 1 år inklusive. Det forstår jeg slik at jeg i bilens pris har betalt for det 1. året, og at dette ikke er noen gratistjeneste levert uten forpliktelser. Men jeg er ikke jurist...

Gode poeng, jeg er enig med deg der.
#7
Plugg-inn hybrider / Kvalitet på plug-in hybrid etter noen år?
tirsdag 02. desember 2014, klokken 08:49
Sitat fra: HelectriC på søndag 30. november 2014, klokken 19:56
Kjørte A3 eTron i helgen. Flott bil, ikke noe behov for bensinmotoren så lenge batteriet har nok saft. Trodde bensinmotoren ville være nødvendig ved raskere omkjøringer f.eks. Ikke bruk for bensin under hele prøvekjøringen. Testet naturligvis bensinen noen ganger for å vite at den er der;-) dette i seg får meg inn på spørsmålet som jeg lurer på. Hva om man tenkt å bruke bilen hovedsakelig som elbil (til og fra jobb, kortere turer på kveld og helg under 50km). Dette vil i praksis bety at jeg ille vil bruke bensin store deler av året. Hvor godt er det egentlig for bensineren å bli brukt så lite? En vanlig fossilbil som står i flere måneder hvert år blir ikke frisk på lang sikt.
Noen som har hørt hvordan dette løses? Kjedelig å ha en f.eks. 6 år gammel PHEV som er så dårlig at ikke noen vil kjøpe den brukt?
Sen borde km som bilen rullet være oppdelt på el-km og bensin-km. Da blir det lettere å se hvordan bilen er blitt brukt.

Når det gjelder hybrid-motoren som sitter i E-tron og kommende Golf GTE, så har disse spesielt utviklede lagre og stempelringer, akkurat med tanke på denne problematikken.

I tillegg vil bilen starte forbrenningsmotoren uansett under en gitt temperatur, så vinterstid vil trolig motoren gå hver dag.

Så dette har de tenkt på, tur og kjør [emoji3]
#8
Volkswagen VW / Sv: Betale for Car-Net: Verdt prisen?
tirsdag 02. desember 2014, klokken 08:42

Sitat fra: Tompro på tirsdag 02. desember 2014, klokken 07:46
Det siste uken synes jeg car-net har vært særdeles dårlig. Får sjekket eller slått på varme kanskje i 1/4 av tilfellene, og sjelden om morgenen når det er mest aktuelt. Spørsmålet er hva vi som brukere bør gjøre med dette. Bilen er solgt med funksjonaliteten i car-net som et klart salgsargument, tydelig profilert i brosjyren. Vi får en mangelfull leveranse.

Jeg synes faktisk det er ganske merkelig at VW ikke får skikk på dette etter så lang tid. En nærliggende antakelse er at dette har de ikke mye fokus på, og anser det ikke som viktig. Kanskje på tide å la NAF/Motor se på dette og hvilke forpliktelser de har i forhold til det de selger?

Det har fungert dårlig her også den siste uken, er først og fremst mangel på klima-funksjonen som irriterer meg.

Hvis jeg skal tippe, med erfaring fra tyskernes interesse for mobilbruk i bil, så vil jeg tro at dette er et tema med lav prioritet. Vi nordmenn har høye forventninger til at slik teknologi skal fungere, og samtidig er vi et lite marked globalt.

Når det kommer til å klage på tjenesten, så er det vel slik at de kan gjemme seg bak at det er en betalingstjeneste som man har fått gratis det første året. Således vil det vel kun være grunnlag for å klage på abonnementet man eventuelt velger å betale for senere, dersom det ikke skulle fungere tilfredsstillende.

Man burde kanskje sende en samlet henvendelse fra elbil-brukere til Møller, hvor man fremstiller misnøyen. De færreste vil være villige til å betale for en tjeneste som kun virker av og til. Fremfor å sko seg på forbrukerne, burde Volkswagen tilby dette som en gratis tjeneste, og kanskje spesielt i deres største elbil-marked?
#9
e-up! / Erfaring med e-Up! og ikke minst Car-Net appen
torsdag 27. november 2014, klokken 09:31
Har hatt min e-up i 2 uker, og car-net har fungert 7 av 10 ganger. 100 EUR kommer jeg ikke til å betale, kunne kanskje strukket meg til 50 EUR hvis det hadde vært mer stabilt.

Edit: iphone 5..
#10
e-up! / Sv: Satt i litt kulere lyspærer i E-Up [bilder]
tirsdag 25. november 2014, klokken 18:10
Jeg har også byttet ut de originale pærene til skarpere hvitt. Det kan absolutt anbefales!
Har prioritert økt lysstyrke i hovedlyset, og matchende hvitt lys i parklys. Resultatet ble veldig bra, dog finnes det sikkert pærer som ligner mer på xenon. Men dette går da på bekostning av lysstyrke.

Valget falt på Osram Night Breaker (H4) og Mtec Super White (T20)

Selges bl.a her:
http://www.dioder.no/nettbutikk/biler/lykter-og-paerer/halogen/mtec/7443-mtec-super-hvite-12v-2-pack

Resultat etter skifte på en side:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA