Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - dparnas

#1
Sitat fra: petersv på tirsdag 26. april 2016, klokken 22:51
Sjekk teslas nye vegglader som er billig, under 6k og 22kW gitt dobbeltlader i bilen. Har du ikke det er det ikke noe poeng med 32A/22kW.

Kan definitivt være et alternativ om den er kommet til Norge.

Utifra installasjon guides er operating temperator -30 til 50 grader og storage temperature -40 til 85 grader
https://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_attachments/80A_Wall_Connector_Installation_Manual_EN_JP_ES.pdf
#2
Lading av Tesla / Sv: Anbefaling for oppsett av lading på ny hytte
tirsdag 26. april 2016, klokken 19:54
Sitat fra: RaBalder på tirsdag 26. april 2016, klokken 19:06
Skal du dra nytte av en kontakt som f.eks. gir deg 32A på rødt stikk, så må du ha en portabel ladeboks. Eller sette opp en ladestasjon med type2-uttak.

Kunne jo hørtes ut som en fristende løsning iforhold til bekymring om å ha ladeboksen stående utendørs hele tiden. Da kan det portabel ladeboksen lagres inn i hytten.

Ser at Salto har en portabel ladeboks variant som har Inntak: 5 pin industriplugg 32A/400V og Uttak: type 2 stikk
http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/b%C3%A6rbar-22kw


#3
Lading av Tesla / Sv: Anbefaling for oppsett av lading på ny hytte
tirsdag 26. april 2016, klokken 18:38
Ah så rødt industristikk er begrenset til 16A.

Har tenkt at jeg ønsker minimum 24A for å kunne lade bilen tilstrekkelig på noen få timer (slik at jeg kan ta en kjapp tur for å fikse noe og snu innen kort tid). Ved høy kulde regner jeg med at mye av strømmen går på å holde batteriene varm (leide en hytte hvor en person ladet en tesla overnatten mens det var trolig -25 grader. I praksis hadde det ikke kommet noen ny rekkevidde, all strøm ble brukt på å holde batteripakken varm, men dette var nok en max en 12A).

Alternativet er nok da en Salto lader eller tilsvarende
http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner

Noen som har erfaring med bruk av disse montert på hyttevegg iforhold til vedvarende kulde?
(uten garasje/carport)
#4
Lading av Tesla / Anbefaling for oppsett av lading på ny hytte
tirsdag 26. april 2016, klokken 17:08
Hei,

Vi planlegger å oppføre ny hytte i sirdalen og prøv i den sammenheng å finne ut hvordan vi best kan sette opp en el-bil lading.

Ladingen er primært for Tesla, men hadde vært greit å enkelt støtte andre el-bil merker.

Har fått bekreftet at det er 400 V tre fase og at vi kan få en 32 A kurs.
Vi har ikke mulighet til carport eller garasje, så det blir ladning tilknyttet biloppstillingsplass i kort avstand foran hytten. Hadde vært greit med en løsning som gjorde at man kan lade to el-biler samtidig på 16A (men er ikke noe absolutt krav)

Lader teslaen med en Type 2 Salto boks hjemme i garasjen, men ser at den er begrenset til - 30 grader. Er jo sjeldent så kaldt, men usikker på hvor godt en slik boks har av å stå ute opp mot husveggen. Den tar jo en del plass på hytteveggen og.

Forstår det slik at rødt industri stikk kan være en annen løsning. Er det noen utfordringer å ha en slik utvendig på en hytte iforhold til frost og kulde ? Er og usikker på hvilke kabler som trengs da.

mvh
Dagfinn

#5
Model S / Sv: Autopilot
lørdag 22. november 2014, klokken 18:06
Hei,

Fikk akkurat bilen den 20.september og var så heldig med timingen at sensorene for autopilot var inkludert.

Gjennkjenning av fartsskilt fungerer utmerket på norske veier. Fått testet med midlertidige fartsgrenser iforbindelse med veiarbeid, slik at jeg vet at den ikke tar det fra navigasjonssystemet.

Blir spennende å se hvilke nye funksjoner som blir aktivert i framtidige software oppgraderinger.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA