Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kvolle6

#1
Vel, strengt tatt må du vel spørre ingeniørene til MB om det? Det er selve laderen i bilen som kan trekke 11kw maks, det samme som Tesla før de fikk sin dobbelt-lader (22kw). Vanskelig å si om det har med plass å gjøre (god plass er det IKKE under panseret), MB har nok lagt mye mer i varmeapp enn Tesla f.eks. Eller så er det en markedsvurdering, akkurat som at det mangler hurtig DC-lading. Dette siste ville jeg trodd var lite plasskrevende å få til, siden laderen da er utenfor bilen.

Jeg er godt fornøyd med å lade med 11kw hjemme, men mangel på hurtiglader definerer jo rekkevidde ganske brutalt. Det matcher vårt behov, og vi har den som eneste bil, men da ligger det i kortene at vi er ferdig med bilferier......


Sent from my iPhone using Tapatalk
#2
Mercedes B-Electric / Sv: DAB-oppgradering mulig?
fredag 06. januar 2017, klokken 09:02
Det er litt ufordringer med DAB+ til denne bilen ja. Jeg valgte bort DAB+ til fordel for oppvarmet frontrute - faktisk var det en del av Range+ om jeg husker riktig. Det jeg fikk gjort var å legge inn en DAB+-løsning som går som USB-device mot mediasenteret på bilen (ikke CanBus). Det fungerer bra, komplett skjult anlegg. Antenna ble til slutt plassert på innvendig rute bak (bagasjerom). Enheten var ikke den gang (april 2015) optimalisert for bilen - mulig det er blitt litt bedre nå.

Løsningen jeg har er Dension USB+, ble i sin  tid levert av BoS i Ålesund.
#3
Sitat fra: harruz på torsdag 05. januar 2017, klokken 12:37
Har akkurat nå en 2014 Leaf, (og en fossil sak) men hvem vet hva fremtiden bringer. Har innsett at jeg må ha en hjemmelader, og ser med glede at prisene på dette begynner å bli mer spiselig enn hva de var for 2 år siden da jeg kjøpte bilen.

Jeg har tenkt at om det lar seg gjøre, så legger jeg opp til en 32A løsning (som nedjusteres slik at jeg kan bruke den på Leafen). I mitt tilfelle er det snakk om en frittstående garasje, og jeg må få gravd ned en kabel. Ønsker en løsning som forhåpentlig kan stå i mange år.

Noen som har ferske erfaringer, anbefalinger ev. løsninger det advares mot, så er jeg svært takknemlig for dette.

Tja, jeg tror det finnes mange bra alternativer, det kommer litt an på hvilke krav du har. Jeg har nettopp fått montert en Zaptec lader, som vel er noe av det siste på markedet. Er strålende fornøyd, det er en meget god lader som kan lade det meste opptil 32A på 3-fase 400V kurs. En fordel med Zapcharger er at den har innebygget B-vern (som er påbudt). Det kan gjøre elektrikerregningen din flere tusen billigere, dersom du får lagt opp kabel og setter opp sikringer til 32A/3-fase/400V som er det meste den kan håndtere.

Jeg bruker Zapcharger Home varianten, som gir maks 12kw (16A/3-fase/400V), men det er også alt min MB kan dra. Kan oppgraderes med SW til full effekt ved behov.

Zapcharger gir mulighet til fasebalansering og kapasitetsdeling med flere ladere, noe som passer bra i det lille sameiet jeg nå tilhører. Dersom flere trenger ELbil lading, så kan alle kjøpe samme type boks og sameiet trenger ikke i utgangspunktet å investere i mye mer strømtilgang.

En liten detalj med Zapcharger er at de opererer med en bakplate som elkabel termineres i. Det betyr at selve ladestasjonen kan flyttes (tas med) om du f.eks. bytter bolig, og du trenger kun å kjøpe ny rimelig bakplate til ny installasjon. Du kan også få terminert bakplaten med en 32A CEE industriplugg, men dette vil kreve mer av din elektriske installasjon. Min elektriker mer og mindre nektet å installere dette.

Om behovet ditt er statisk, ingen type avregning kreves eller balansering mellom faser og flere ladestasjoner så vil du dog helt greitt kunne vurdere billigere og enklere alternativer. Men ha et øye for EL installasjonskostnadene, de kan bli betydelige. Jeg vil klart anbefale å hente inn anbud, og ville ikke blitt overrasket om du finner pris-sprik på opptil 100%............

kjetilV
#4
Mercedes B-Electric / Sv: Serviceavtale hos Mercedes-Benz
søndag 02. oktober 2016, klokken 19:58
Hei Pavel. Jeg hadde min MB-ED på flrste års service i våres, kosta da en drøy tusenlapp (ca 1100.-) om jeg ikke husker feil.

Om jeg antar at annethvert år er "utvidet" service og denne koster det doble? så blir en gjennomsnitts ca kr 1650.-, som blir ca 8250.- på 5 år.

I mine øyne ville jeg vært enig med din forhandler, om du ikke han andre grunner til å forhåndsbetale service så er det neppe økonomisk lønnsomt.

kjetilV


Sent from my iPhone using Tapatalk
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Zaptech lader erfaring?
onsdag 28. september 2016, klokken 22:38
Tror vi er svært mange og flere som kommer til i denne "båten". Jeg ser på et lite sameie med relativt begrenset med strøm, hvor smarte ladebokser nok vil bli en forutsetning for å støtte elbiler på fornuftig vis. Zaptech?

Generelt vil jeg faktisk foretrekke en skytjeneste, og jeg tror vi skal venne oss til tanken på at det skal koste - litt. Jeg vil  i alle tilfeller ikke ha en lokal serverløsning, den tid er forbi. Salto har slik jeg har forstått det en løsning hvor man  må ha en  sentral (proprietær) enhet som kontrollerer laderegulatorene samlet. Greitt nok som en løsning, men jeg tror det er en enda bedre løsning om ladestasjonene kan snakke seg imellom direkte, og eventuellt konfigureres fra skytjenesten. Med strømforbruk fra regulatorene/RFID tilgjengelig i skyen har vi da det vi trenger.

Det jeg ikke har klart å finne ut er om noen i det hele tatt kan tilby dette nå - Zapcharger Home/Pro inkludert. Det virker som det er svært lite informasjon tilgjengelig om den funksjonalitet som vil slippes i Zapcharger innledningsvis. Dårlig med dokumentasjon og tegninger.

Selv er jeg nok villig til å legge ekstra kroner i en Zapcharger løsning dersom dette forenkler administrasjon, og løsningen er oppgraderbar. I første omgang er det ambisiøst å tenke OCPP som et godt fungerende element til å koble sammen regulatorer fra forskjellige leverandører i et system. Det tar nok både tid å få OCPP til å fungere "within brand", og testing av kvaliteten på implementeringen av protokollen  MELLOM leverandører vil by på mange utfordringer. Jeg antar vi alle kjenner til hvor "kompatibel" blåtann er? :-)

Min elektriker sier at Salto og Schneider er de som tilbyr løsninger som han kjenner til for å ha smarte laderegulatorer i et system. Jeg har bedt ham å sjekke hva Zapcharger vil kunne tilby, or vurderer i første omgang om jeg skal be ham kable opp en 3-fase 400v kurs med rødt stikk som en start i påvente av å finne en fungerende og brukenes løsning som ikke koster skjorta.........

kjetilV
#6
Mercedes B-Electric / Sv: Frossen ladeluke, flere med det problemet?
søndag 14. februar 2016, klokken 12:58
Jeg har fått samme problem. Har også tenkt at det kun kan ha direkte med kulde å gjøre men er ikke helt sikker. Hos meg så kan ladeluka sprette opp under fart og gi melding i displayet om at den er åpen. Eller den kan gi melding uten at den har åpnet seg. Det verste er dog at jeg har problemer med å åpne luka for å få ladet. Normalt skal et lite trykk være nok, mens jeg nå må slå på lokket noen ganger før den åpner seg. Hårføner har jeg ikke forsøkt, er redd for å ødelegge lakken + at det tar lang tid før du får varmet opp selve låsemekanismen?

Jeg skal snakke med BoS og få den inn på service til uka. Ser ut til å være en gjenganger av et problem, kanskje til og med av en sort hvor BoS og Mercedes burde kalt inn bilene til feilretting. Jeg tipper de fleste som har bilen stående ute har dette problemet.

kjetilV
#7
Mercedes B-Electric / Sv: Lading av lasket 32 amp lader.7.4 KW
søndag 15. november 2015, klokken 12:58
What? Er det blitt konklusjonen elektrolux? Jeg hadde fått et annet inntrykk via div andre poster. Men du har vel førstehånds erfaring?
#8
Mercedes B-Electric / Sv: Hjemmelader
fredag 28. august 2015, klokken 16:42
Sitat fra: Softblue på fredag 28. august 2015, klokken 13:18
Siden Mercedes B Electric Drive har 11Kw lader i bilen, så vil du ikke få ladet noe mer enn 16A på 1-fase. Dette tilsvarer 3,6Kw. En 16A kurs holder derfor. Men på 16 A kurs bør du vel ha en ladeboks. Jeg anbefaler med fast ledning, så du slipper å dra ledningen inn og ut av bagasjerommet hver gang du skal lade.
Mercedes B vil kun lade 11Kw ved 400v 3-fase.
PS, for å utnytte en 32A kurs, så må du ha 22Kw lader i bilen.

I prinsippet er dette riktig, og i tråd med det Mercedes i Norge sier. Men det er samtidig testet og verifisert av noen her på forumet at du kan bruke en Tesla UMC som "lasket" vil gi deg ca 7KW med den single laderen som finnes i MB B-klasse ED. Du skal ikke trenge noen dobbelt-lader i bilen for å få denne effekten, men samtidig skal man holde tungen rett i munnen fordi dette blir en spesiell løsning. Og usupportert.
#9
Mercedes B-Electric / Sv: Hjemmelader
fredag 28. august 2015, klokken 12:07
Tja. Jeg har en slik bil, selv har jeg foreløpig ikke iverksatt annet enn å legge opp en separat 16amp-kurs med industri/schuko kombistikk, hvor jeg bruker den orginale Schuko-kabelen med kladd som kom med bilen (gir maks 13amp lading).

Utfordringen din (og min) er at med 230V (IT-nett) så er Mercedesen tilgodesett med maks 16amp lading, og du vil trenge både en industrikontakt (1-fase 16amp) samt en ny ladekabel m/uten kladd til å lade på 16amp. Jeg har sett på Elbilforum at det er tested å lade B-klasse ED med Tesla sin UMC, som i korte trekk kan gi deg muligheten til å lade fra en 1-fase 32AMP industrikontakt til en lasket ladekabel som aktiviserer 3-fasekontakten for lading til bilen. Dette er pt ikke godkjent av Mercedes, men jeg har sett en artikkel hvor dette muligens vil bli offisielt støttet. Det vil uansett være noe som du kan kun gjøre på egen hånd og hjemme, men siden det sannsynligvis er der du vil lade mest så vil det kanskje være ok.

Elbilhjelpen har tilbudt med en ferdig lasket ladestasjon til dette formålet, så teknisk sett kan du få satt opp det du er på jakt etter som et ferdig produkt.

Vær klar over at du kommer langt med standard 13amp lading - eller 16amp for den saks skyld - gjennom natten. Du kan vurdere å vente til du får en ladestasjon som kan spise 3-fase 32amp som input, og gi deg 400V 16amp 3-fase output, som er 11KW og maks det som B-klassen kan ta. Dette produktet skal etter sigende komme til våren 2016, men pris er foreløpig ukjent.

Var dette til noen hjelp? I korte trekk: Om du skal legge opp mer strøm til garasjen, så gå for en KABEL som kan dra 3-fase 32AMP som kontinuerlig last. Jeg tror dette blir en 10mm2 kabel. Denne kan du så bruke uansett konfigurasjon du bestemmer deg for, og du kan oppgradere etter hvert......
#10
Mercedes B-Electric / Sv: 500 km i neste generasjon?
lørdag 22. august 2015, klokken 09:28
Men når alt dette er sagt: Jeg har også en 2015 B-klasse ED, og jeg er fantastisk fornøyd med denne! Det er en glede å kjøre denne batteribilen, og for meg og min famile gjør den nytten for seg med minimale tilpassninger til bilbruken.

Det er jo gledelig at MB nå vil utvikle egen produktlinje og batteri, og dette blir nok en komplett ny B-klasse modell. Så er jeg personlig litt usikker på når vi får se den på markedet? Det tar jo noen år å få en slik modell klart til publikum. Jeg håper og tror at det vil bli mulig å få et større batteri om noen år også til den eksisterende B-klasse ED.
#11
Mercedes B-Electric / Sv: Noen som har ettermontert DAB+ ?
søndag 26. juli 2015, klokken 22:04
Sitat fra: P85_Norway på onsdag 22. juli 2015, klokken 11:57
Vi har nå fått bilen med oppvarmet frontrute og uten DAB+ radio.
Er det noen som har erfaringer med ettermontert DAB+ ?
Hvilken type bør man kjøpe?

Jeg har testet ut den ene løsningen som BoS tilbyr kundene i Norge - USB-basert og koblet mot media-konsollet. Etter litt frem og tilbake med antenneplasseringen havnet den til slutt i det lille faste vinduet bak på høyre side, og vi fikk da tilstrekkelig signal-kvalitet. Løsningen er "pent" integrert, men jeg kunne tenkt meg en del forbedringer som jeg venter vil komme. Største minuset er at leverandøren Dension har bygget inn en betydelig forsinkelse 10-30 sekunder, for å være sikker på at ikke USB-grensesnitt og DAB signalkvalitet påvirker DAB brukeropplevelsen. Problemet er jo at 10-30 sekunders forsinkelse ved kanalbytte oppleves som ------TREGT.

BoS lurte på om jeg ville prøve en CanBus-basert løsning som de også har sett på hvor tidsforsikelse ikke er noe problem, men akkurat nå så har jeg liten lyst til å flytte DAB-radioen inn i systemdisplayet til bilen. Jeg satser på at forberdringer kommer, og at den ettermonterte DAB-løsningen vil bli bedre integrert når det blir mer bruk og etterspørsel.

Et godt pluss er at løsningen er helt usynlig, bortsett fra DAB-antennen i vinduet og tilkoblingen til USB i midtkonsollen (skjult).
#12
Mercedes B-Electric / Sv: B.electric lader for tregt
lørdag 09. mai 2015, klokken 09:33
Sitat fra: Bybil entusiast på onsdag 06. mai 2015, klokken 01:04
Takk for info....
Jeg har undersøkt brukerfeil uten å finne noe bekreftelse på det....... Ligger stabilt på ca 105 km rekkevidde på 100% oppladet batteri.

Hos meg er det 400 volt ute i gata, men kun 230 volt i huset. Da er det vel kun 230v som kan benyttes uten å grave og forandre inntaket ?

Når jeg kjører batteriet ned til 0... starter ny opplading veldig sakte.  Det medfører at normal opplading blir lengre enn det matematiske regnestykket som Øyvind H beskriver.

Skjønner at jeg må montere en lade booster for Mercedes, som kan gi opp til 11 kw lade effekt. ( maks for bilen)
Er det noen som kan anbefale hva jeg trenger?

Tror ut fra min egen erfaring at det du beskriver er reell rekkevidde dersom du bruker bilen til småkjøring/bykjøring. Jeg ligger omtrent på det samme med min bil, men straks du tar en langtur blir det helt andre verdier. Det hjelper selvsagt da ingenting å "resette" telleren, bilen går ikke lenger for det!

Derimot er det gunstig med hurtig(ere) lading hjemme for å gi deg mer rekkevidde gjennom dagen. Kanskje lading på jobben er et alternativ også?
#13
Mercedes B-Electric / Sv: Rekkevidde
lørdag 09. mai 2015, klokken 09:26
Jeg har også hatt B-ED i en måneds tid nå, stort sett kun bykjøring og litt undersjøiske tuneller(!). I går hadde jeg den på en første lengre kjøretur, først ca 8km småkjøring, og så 120km stort sett på med med 70-80km/t.

Til bykjøring og småkjøring går det mye strøm. Selv om jeg her også ser at man med trening kan redusere forbruket betydelig, så ligger jeg og kona lett på ca. 30kw/h, og en estimert kjørelengde på 110km (uten Range Plus). Mulig at noen kan oppfatte det som lite, men vurdert i forhold til tilsvarende "forbruk" på fossil-biler så kan man forstå det. Det er mye start og stopp og akselrasjon.

Etter turen i går, hvor jeg i forkant aktiverte Range Plus, så hadde jeg igjen ca. 30% batteri etter turen. Vurdert i forhold til praktisk rekkevidde igjen, tror jeg at 50km til hadde vært innen rekkevidde. Jeg kjørte i E, med varme og ACC som vanlig. Fjell opp og ned på turen, så reelle forhold, ikke ideelle.

Tror vi kan diskutere rekkevidde i det uendelige, men det koker ned til kjøreomgivelser og aller mest kjørestil. Når man lærer seg å kjøre mest mulig økonomisk (la bilen seile i D+ når man kan, regenerere istedenfor å bremse osv), så tror jeg man kan få en 17-18mil på "vanlig" landeveiskjøring. Med Range Plus effektivt kanskje 20mil, og ja - alt dette på tørre veier uten storm imot (eller med). Sannsynligvis bør man unngå kjøring over 100/110km/t mht rekkevidde pga luftmotstanden.

For oss som har mye småkjøring blir det et spørsmål om vi må lade under dagen, om du regner at bilen i hvert fall gjør 10mil på dagen i bykjøring uten Range Plus så er du kanskje ikke så langt unna. For meg er det godt nok, men jeg ser frem til å få en "hurtiglader" hjemme, altså å kunne lade med 400v/16a på 3-fase. Det betyr for meg trafo i en eller annen innpakning, i mellomtiden er tanken å kjøpe ny ladekabel (el. fastmontert boks) og sørge for 230v/16a på 1-fase via CEE stikk. Det som fulgte bilen gir maks 230/13a på 1-fase via Schuko-kontakt.

kvolle6
#14
Mercedes B-Electric / Sv: B.electric lader for tregt
fredag 01. mai 2015, klokken 11:39
Jeg har B ED selv og 16a kurs med schuko, aldri hatt problemer med 100% lading over natten. Har satt bilen på maks lading, ditto ladekladden (som tilbyr 10-13-16), og kladden virker å levere på maks (ref lysdiodene). Lurer faktisk på om MB har aktivert restriksjon til 13 el 10 over schuko?

20a kurs hjelper ingenting, bilen trekker kun 16a uansett. Er du heldig å ha 3-fase 400v kurs derimot (16a), hadde du ladet fullt på ca 3 timer......
#15
Ble litt krøll - men altså B ED har ikke varmetråder men varmefolie. Den er slik sett usynlig for oss som er inne i bilen. Relativt lett å skjønne at ruta er spesiell fra utsiden, men altså ikke sjenerende når man kjører bilen......
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA