Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - gulars

#1
e-Golf / Sv: Realistisk rekkevidde
mandag 04. april 2016, klokken 01:17
Høres fornuftig ut det. Den største synderen din her er nok farten. I alt over 80(+/-) suger bilen energi. Reduserer du farten litt vil du nok se at rekevidden stiger betraktelig. I "normalt tempo" bør du klare rundt 15 mil.

I tillegg hjelper det hverken med vått veibane eller med ACC på. 
#2
e-Golf / Sv: Får ikke skrudd av tenninga
onsdag 07. oktober 2015, klokken 13:33
Trykk på start/stopp-knappen uten å ha foten på bremsepedalen. Har slitt med dette selv....
#3
Rogaland elbilforening / Sv: Bergen Stavanger med E-Golf
onsdag 30. september 2015, klokken 22:21
Og der var jo vinteren reddet også :)
En gledens dag!

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24043.0.html
#4
Rogaland elbilforening / Sv: Bergen Stavanger med E-Golf
torsdag 17. september 2015, klokken 21:24
Kjørte strekningen selv forrige helg. 2 voksne, 1 barn og bagasje. E-Golf med varmepumpe. Ladet til 96% på Stord. Stord-Stavanger (ikke Randaberg) kjørte jeg på eco+ da det var flott vær og temperaturen var helt flott inni. Kom inn til Stavanger sentrum med 40% rekkevidde på tanken.

Returen foregikk på søndagen med mye nedbør og 14 grader. Kjørte stort sett i eco her da jeg trengte varme i bilen, og prøvde egentlig ikke å kjøre noe økonomisk. I siste tunnelen mot Stord gav jeg på oppover bare for å se hvor mye det gikk fra tanken, men kom fortsatt fram på ladestasjon med 24% på tanken.

Hadde vært skeptisk til turen på vinteren med snø på veien, men nå på denne tiden er det ingen problem
#5
e-Golf / Sv: Dumme spørsmål vedr. lading
fredag 19. juni 2015, klokken 14:39
Innebygde lader i Golf tar kun opp til 16A. Kabel som medfølger til lading støtter opp til 10A. For å kunne benytte deg av 16A lading må man derfor kjøpe en ny kabel og fortrinnsvis en med industriplugg på støpsel.

Når borettslag planlegger å installere 16A eller 20A kontakt blir dette vel uansett en industrikontakt og du må derfor innom Clas Ohlson eller tilsvarende og kjøpe deg en overgang om du vil bruke kabel som fulgte med bilen.

Ladetid for 16A vs 10A er ca 50% raskere. Det sagt klarer de aller fleste seg med 10A kabelen som følger med bilen
#6
e-up! / Møller Bil service...
fredag 29. mai 2015, klokken 13:40
Prøvde å starte e-Up'en her om dagen da EV! dukket opp i displayet, rød tekst og bilen absolutt ikke ville starte. Måtte styre og stresse og klarte heldigvis å få det til å gå opp logistisk likevel. Prøver bilen når jeg kommet hjem og da starter den selvfølgelig som ingenting har skjedd.

Kjører til Møller for å få avlesning av feilkode og det klarer de selvfølgelig ikke å få til, her er det en uke ventetid...
Vel bilen fungerer nå neste uken og feilkoder blir avlest, av uforståelige grunner (for meg i alle fall) får ikke Møller tilgang til denne feilkoden og må sende rapport til Oslo som igjen sender koder videre til fabrikken i Tyskland. Ca 2 uker etter får jeg beskjed at nei, denne feilkoden er det ikke mange biler så har så her må man installere en logger som jeg må kjøre rundt med til feilen oppstår igjen. Man vil ikke prøve å fikse noe før man er helt sikker på hva som har gått galt.

Så enden på visen er at jeg kjører rundt med en bil som ikke er fikset, i påvente av at en logger skal komme til verksted, så må jeg få bilen inn, få logger installert, hente bilen senere samme dag. Så når feilen oppstår må jeg ringe til Falck for å bli hentet, få bilen tauet til verksted for så at bilen kan repareres (forhåpentligvis). Dette betyr da minst 6 turer fram og tilbake til verksted for meg.

Prøvde meg ovenfor serviceansvarlig at på en helt ny bil er jo dette for dårlig og at jeg kommer til å bruke masse tid på å kjøre fram og tilbake. Ønsket da å få en kompensasjon (f.eks. serviceavtale), svaret var at "nei, dette går nok ikke, men vi kan fylle bilen opp med strøm for deg". Ble så oppgitt at jeg bare måtte legge på røret.

Må få presisere at selger har vært fantastisk, men ettermarked Møller.....
#7
e-Golf / Sv: Innstilling av ladekladden
torsdag 26. mars 2015, klokken 13:51
Først og framst er nok de levert med 10A lading pga det ikke er lov installere 16A kurs til lading av elbil med vanlig stikk. Da må man over på CEE stikk, som nok ikke alle har hjemme.

Ang ladefart vil man få ca 2,3kW/t med vanlig 10A og 3,7kW/t med 16A så omtrent 50% raskere.

Av egen erfaring ville jeg prøvd med den medfølgende en stund og se om du trenger mer, tenkte som deg i starten at man MÅ jo ha 16A, vel ikke enda for meg i alle fall
#8
e-Golf / Sv: Jekk
fredag 13. mars 2015, klokken 21:47
Da får du montere den under senga for å vippe fruen ut om morgenen
#9
e-Golf / Sv: Jekk
fredag 13. mars 2015, klokken 19:34
Om du ikke har annen jekk kan du bruke den når du skifter til sommerhjul i alle fall....??
#10
e-Golf / Sv: Lakkforseglin/coating
fredag 13. mars 2015, klokken 10:02
Nå vet jeg ikke helt hva du legger i polering HelectriC, men du skal bruke polering med ganske grov sliping om du skal se de merkene etter polering. Bruker man maskin skal man selvfølgelig være mer forsiktig, men da snakker man om mer problematikk som varmegang og slikt som man skal være vel så oppmerksom på. Men man vil se merkene raskere på visse farger, og det er også forskjell i hardhet på forskjellige lakktyper.

Det er absolutt ikke rakettforskning å vaske, polere og vokse bil!

Men: ALL berøring av bil lager riper. Om ikke bilen er skikkelig ren når man er borti, om det er svamp, vaskehanske eller børste på bensinstasjon, vil dette lage riper. Vasker man for hånd har man muligheten til å se dette på forhånd, det har ikke en maskin. En forvask i maskin er egentlig en light versjon av de børsteløse programmene de selger, vi kan vel være enig om at bilen ikke blir veldig ren av dem? Da sier det seg selv at når børstene kommer å klasker på i full fart etterpå vil dette lage riper. Noen bensinstasjoner (f.eks Shell) bruker en akrylbasert filler for å skjule ripene slik at resultatet ser bedre ut enn det egentlig er. Problemet med dette er at det også forsegler evt skitt som ikke ble vasket bort under vasken. Holdbarheten på slik filler er også veldig begrenset som nevnt tidligere.

Når det er sagt klarer man også lage gode merker selv ved vask om man ikke er forsiktig. Og uansett vil vask i maskin vil alltid være bedre enn ingen vask.

En korrigering av lakk med maskin vil kunne fjerne veldig mye av slike grunne merker (kan du kjenne dem med fingerneglen er de som regel for dype), og kunne dempe dypere riper betraktelig. Dette kan man gjøre selv med litt trening og riktig utstyr, eller settes bort til proffe.
#11
e-Golf / Sv: Lakkforseglin/coating
fredag 13. mars 2015, klokken 08:39
Er masse forskjellige voks å velge mellom som dere sier, og det går ofte mye på personlige preferanser.

I detailingverden skiller man mellom syntetisk forsegling og naturlig voks (og da helst med mest mulig carnuba). I begge verdener er det forskjell på holdbarhet, og hvor lett de er å legge/buffe av. Hva du velger selv er det kun personlig smak og lommebok som bestemmer, selv om det er klart at noen gir bedre verdi enn andre. Vil påstå det er vanskelig å se forskjell på voks til 1000 og en til 20 000. 

Personlig sverger jeg til Swissvax Shield på de fleste biler da denne inneholder teflon og holder veldig lenge på bilene. I tillegg gir den godt beading og sheeting (perling og avrenning av vann) Et godt kjøp er entry pakken deres (http://www.swissvax.no/produkter/entry-collection/swissvax-entry-collection-med-shield-voks)
Den inneholder alt du trenger for et godt vedlikehold av bilen for normalt bruk.

Husk på at for mange voks er det ikke voksen som gir glansen, det er poleringen (i tilfelle over Cleaner Fluid) denne inneholder oljer og tilfører glans før voksen legges som beskyttende lag.
Detailersclub har også mange gode tips, selv om listen kan virke litt overveldende på mange (du trenger ikke alt)
http://www.detailersclub.no/forum/topic/6399-er-du-nybegynner-paa-produktjakt/

Er du fornøyd med Autoglym og synes den er grei å jobbe med og ser bra ut kan du fint holde på den. Det viktigste er som sagt at man passer på å vaske skånsomt (ikke maskin, selv ikke børsteløs da den inneholder så sterke kjemikalier at den fjerner alt av voks) og legge ny voks når man ser den forrige holder på å gi seg.

Selv kjørte jeg bilen rett hjem i garasjen når jeg fikk den og brukte omtrent 2 timer på behandling etter at junior hadde gått i seng. Ny bil er veldig enkel å jobbe med.

Men gjør man ingenting selv er det klart at DiTec er mye bedre enn ingenting, men et lite tips, om de skal fjerne riper på en bil, sjekk om de polerer bilen med maskin og fysisk fjerner ripene eller om de bare bruker behandling med filler (legger seg i ripene og får det til å se bra ut en kortere periode). Her vil en detailer alltid fjerne så mye som mulig med maskin og polere riper bort, noe som ofte kan være en tidkrevende prosess. Det blir ofte slurvet på slike ting om man har det travelt....
#12
e-Golf / Sv: Lakkforseglin/coating
torsdag 12. mars 2015, klokken 19:20
Har jobbet med biler både med og uten ditec behandling, og ser ingen forskjell på riper glans og lignende. Holdbarhet er også ganske likt. Når disse sentrene så mange tusen kroner for en behandling som er gjort på 2 timer virker dette rart på meg. Hos en god detailer får du en mye bedre jobb for mindre penger påstår jeg.

Men det viktigste er uansett at man legger NOE forsegling, og vasker bilen "riktig".  Maskinvask på stasjon gjør enhver bil ripete
#13
e-Golf / Sv: Lakkforseglin/coating
torsdag 12. mars 2015, klokken 18:53
Kjøp deg en god voks og gjør det selv.  Får masse bra til 1000kr, og da har du i flere år sikkert. Vil påstå at alle har tid å spandere noen timer 2x året på å gjøre dette. Driver selv med detailing, dette er nok overkill for folk flest, men mitt råd er å styre langt unna alt som heter ditec og lignende. God vask og voks  2 ganger i året så holder den seg flott. Når riper begynner å dukke opp etter et par år så tar du en runde hos en detailer da.
#14
e-Golf / Sv: under bilen
torsdag 05. mars 2015, klokken 12:21
Fikk beskjed av leverandør at dem er ferdig tectylert....
#15
Sitat fra: nilskt på tirsdag 03. mars 2015, klokken 22:08
Sitat fra: gulars på tirsdag 03. mars 2015, klokken 20:16
Dette er jo ganske naturlig, varmeapperatet i Golfen (på batteri)  har max effekt 6kA/t.

Lader du fra vegg med orginal kabel får du max 10A x 230V = 2,3kA/t.
Lading fra vegg med 16A kabel max 16A x 230V = 3,6kA/t

Effekt (varme) ut i bilen vil bli reflektert i disse tallene

Litt usikker på hvorfor du ikke opererer med betegnelsen watt (altså effekt), men uansett, burde ikke egentlig 2300 watt være nok til å få behagelig temperatur i bilen etter ganske kort tid?

Er vi sikre på at den faktisk trekker hele 3600 watt (på 16A kurs/kladd) dersom batteriet er fullt og forvarmen står på?


Jeg skulle selvfølgelig brukt Watt som betegnelse, må lære meg å korrekturlese før jeg poster :)

Som sagt nå har jeg ikke fått e-Golfen min enda, så skal ikke påstå hvordan den fungerer og ikke. Dette er kun erfaringer fra e-Up. Det tar fryktelig lang tid på den å få varmen opp til behagelig temperatur via 10A der. Selger anbefalte meg faktisk å starte den flere ganger på rad. På 16A er det hakket bedre, men ingenting slår om valget at den kan bruke batteri er slått på.

Jeg håper virkelig e-Golf også utnytter den ekstra effekten den kan få av 16A ladekladd vs 10A, da det er den viktigste grunnen til at jeg kjøpte inn ekstra kabel
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA