Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Holtemann

#1
Men hva betyr SOC-verdien da?
#2
Testa med OBDii og LeafSPY nå, og den sier SOC 92,2%. Antar at dette betyr at batteriet har nesten 10% effekttap?
#3
De sa aldri hvordan de testet, eller ga meg noen resultater, bare at "alt så fint ut"
#4
Når jeg trykker på status vises snittforbruket til 1,5 kwh, men om jeg står på "tomgang" og ikke har gassen inne går "instant-baren" over 3, altså maksimalt. Er dette normalt?
#5
Jeg takker for mange konstruktive tilbakemeldinger, og ikke minst lærerike.
Er veldig usikker på hva jeg skal foreta meg videre, men kan jo oppdatere underveis.
#6

Sitat fra: TorC
Der har du nok en del av forklaringen. For å oppnå så høy temperatur i kupee kreves det at kjelen står på fort vekk 5 kw i 10 minutter i oppstart (x2) og drift 3 kw i 20 min (x2). Og i tillegg til bilens systemer er vi oppe i nesten 4 kwt på den timen du bruker bilen. Legger man til en urutinert sjåfør så kan man nok lett oppnå å få LBW på bare 7 mil.

Klag gjerne til selger, men jeg tror og håper du ikke kommer noen vei. Ved normal bruk er ikke 7 mil et problem. Men du har åpenbart annerledes behov enn akkurat normalen, og da passer ikke LEAF for deg. Kjøp deg en bil med eksplosjonsmotor så slipper du å være redd for å ikke komme hjem i vinterkulden, men pass på at du ikke kjøper deg en moderne diesel, for de gir deg ikke nok varme...

Er 20-21 grader "høy" temperatur? Er det urimelig å forvente? Er det urimelig å forvente når selger har sagt at dette skal være problemfritt?
Hvorfor er mitt behov noe annet enn normalen? (7 mil med levelig temperatur)

Sitat fra: TorC
Sorry, men det er altså unyansert og grenser til direkte feil. Jo høyere temperatur du ønsker i kupeen, dess kortere kommer du. Det er ikke mer avansert enn det.

Jeg er jo ikke uenig i dette? Har jeg gitt inntrykk av det?
#7
Hvis det er korrekt er Nissan Leaf helt udugelig til mitt behov, som er 7,5 mil hver dag, og bilen er solgt meg på fullstendig feil premisser, da to forhandlere lover at dette ikke er et problem.
Jeg mistenker dog at du ikke har rett, at den skal kunne gå lenger. Det er ikke meningen at bilen ikke skal kunne ha klima på.
#8
Ingen bremser som henger, i Drive kjører og triller den helt fint.
Ikke takstativ, bilen er helt "vanilla"
Temmelig Nokian Hakka piggfrie vinterdekk.

Klima, auto på 20-21 grader. PLeide å ha på 22, men etter at jeg fikk vite at varme brukte mye strøm reduserte jeg.
#9
Vel hjemme, og gjettometeret droppa som en stein under turen. Det samme gjorde batteri-barene.
LEgger ved bilde på status etter 36 kilometer på vei hjem. Gjettometeret blinker på 5 kilometer, og Low Battery level har stått i ti minutter. En batteribar igjen.

Hvordan ville denne turen gått hadde jeg ikke ventet til langt over 18 med å dra fra jobb for å slippe kø, og eventuelt i 20 minusgrader. Glad jeg er NAF-medlem, for dette føler jeg ikke holder mål.
#10
Legger ved bilde av status etter å ha kjørt 32 kilometer til jobb i dag, 67 kilometer igjen på gjettometeret. Startet på 124. 7 streker igjen på batteriet, og jeg setter snart kursen hjemover. Spent på om det holder.
#11
Forhandler og Birger N Haug sier at dette bør bilen klare. Jeg tar bilder hele tiden for å dokumentere eco-trær, kilometerstand og resterende batteri. Jeg er påpasselig med å ta bilder slik at jeg fint kan dokumentere økonomisk kjøring.

Bilen er svensk (Nordisk) med lyktespylere, rattvarme, etc. så det er verken en USA eller EU (Typisk nederland eller Frankrike-Leaf)

Det er 12 streker på batteriet, og en diagnoese hos Birger N Haug Follo på onsdag sier at batteriet er fint (uten at de kunne utdype dette noe mer) men at det jeg beskriver og dokumenterer er unormalt.

Averageforbruket mitt er ca. midt på baren (1,5?)
#12
Jeg godtar IKKE en forklaring om hansker og pledd, det er ikke derfor jeg har kjøpt en elbil, og det er ikke en galskapskultur elbilsjåførene lever i, det er bare et alternativt fremkomstmiddel med begrenset kjørelengde.

Til de som spør, jeg kjører Ytre Enebakk - Skøyen, en strekke jeg bruker 30 minutter på uten kø. Det er ikke motorveihastighet noe sted på grunn av litt trafikk, og jeg er aldri over 80-85 kilometer i timen.

Merk, på lørdag kjørte jeg denne ruta: http://kart.gulesider.no/m/VT1lO
6,8 kilometer i 0-2 grader. 68 kilometer. På slutten av denne ruta hadde jeg low battery warning og bare streker på gjettometeret. Da forventet jeg at bilen skulle stanse nårsomhelst. I løpet av denne ruta stoppet jeg i ti minutter, innom en butikk, så ingen opphold som kjølte ned bilen betraktelig.
#13
26000
#14
Takker for råd og innspill.

Jeg har ikke kjøpt bilen for å kjøre i "nullbatteri"-sonen, og jeg har åpenbart en sak mot selger,  da både bruktbilselger hos Nissan og bilselgeren (privat, mindre forhandler) har lovet meg at rekkevidden jeg har forespeilet dem en "helt problemfritt". Jeg vet at bilen går litt etter at alle tellere sier null, men bilen er ikke kjøpt på de premissene. Den er heller ikke kjøpt på at man skal fryse fordi klimaanlegget må skrus av for å skvise ut noen kilometer.
#15
Jeg hører både og om ekstra kilometer på grunn av varmepumpa, men det burde jo ikke være så ille.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA