Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - verahaka

#1
Kia Soul EV / Sv: Felger
tirsdag 24. februar 2015, klokken 10:40
Takk Adamopel  :D

Har andre vinterfelger, så null problem bare jeg får fikset det før dekkskift  ;D
#2
Kia Soul EV / Sv: Felger
mandag 23. februar 2015, klokken 12:17
Så veldig smart ut å skru av plastdekslene  :D Var det vanskelig? Satt de hardt? Tenker på risikoen for å knekke dem om man prøver å ta de av...

Er det mulig å plasti-dippe plast-deksler? I sa fall får vi jo uendelig med valgmuligheter til felgene uten at det koster skjorta...

Har selv hvit/blå, så hvite felger vil jo funke på den... Men skulle helst hatt sorte både vinter som sommer  :D
#3
Kia Soul EV / Sv: Tilhengerfeste på Kia Soul
torsdag 15. januar 2015, klokken 16:19
Elbil er ikke typegodkjent til å trekke henger. Derfor vil ikke dette være lovlig mulig.
#4
Kia Soul EV / Sv: lyspærer
torsdag 08. januar 2015, klokken 20:18
Hansi74 eller noen andre...
Mulighet for å ta bilde av lysene med de pærene dere beskriver og legge ut her på forumet?
#5
Kia Soul EV / Sv: Tips og triks
torsdag 08. januar 2015, klokken 10:25
aha... Greit å få avklart...

-Da er det slik at energiforbruk med lys på autofunksjon, når hovedlys+LED-kjørelys er på, tilsvarer ca 0,35-0,4 kW.
-Mens LED-parklys (LED-lys foran og bak) har et forbruk på ca 0,04 kW
#6
Kia Soul EV / Sv: Tips og triks
torsdag 08. januar 2015, klokken 07:14
Nå har heller ikke mitt poeng vært at det skal gå ut over sikkerhet... Og det er selvfølgelig ikke noe jeg gjør eller oppfordrer andre til å gjøre... Å kjøre under fartsgrense for å spare strøm er også en risiko for trafikken da dette skaper mye irritasjon for bilister bak.

Jeg kjører ikke kun med LED i mørket, men på en overskyet gråværsdag midt på dagen på en godt belyst hovedvei ser ikke jeg behovet for å ha på hovedlys.

Jeg kalt det LED-kjørelys, men antar det er parklys jeg har brukt (lyser i LED både foran og bak).
Vet ikke om noen bryter som gjør det mulig å kjøre med kun LED-kjørelys foran annet enn når en bruker auto-funksjonen og hovedlyktene er av.
#7
Kia Soul EV / Sv: Tips og triks
onsdag 07. januar 2015, klokken 22:12
Har ikke testet forskjell på LED-kjørelys vs LED-parklys... Går ut i fra at dette er så og si det samme. Har kun bemerket at auto-modus slår litt tidlig over på hovedlysene og da disse trekker 10 ganger mer energi enn LED så kjører jeg lengst mulig med disse.

At 0,4 kW ikke skal tilsvare mer enn 500m får jeg ikke helt til å stemme. Dette er vel avhengig av kjørestil... Mitt gjennomsnitt er på rundt 18 kW/100km, dvs 1,8 kW/10km og 0,18 kW/km. altså 0,4 kW tilsvarer teoretisk 2 km for meg, og det er litt for mitt forbruk i alle fall... Enig med Ona litt sparing her og litt der blir fort en mil...
#8
Takk EspenM3! Det skal jeg prøve neste gang jeg opplever noe tilsvarende!
#9
Hei Kianus,
Takk for tilbakemelding. Jeg skal prøve det med klokken.

Har forstått at det er coming-home belysning. Praktisk og fornøyd med det, men ikke når lyse står på i fem minutter etter at jeg har låst bilen (bilen er satt i P, har på autolys og skrur av bilen på vanlig måte). Slik jeg har forstått skal lysene kun være på i 20-30 sek etter at man har låst bilen. Har heldigvis ikke opplevd det så mange ganger... 2-3 ganger, men har kun hatt bilen i ca 4 uker.
#10
Ja, det kan godt hende at det er sommertid. Hvor endrer jeg på det? Så skal jeg prøve
#11
Kia Soul EV / Sv: Tips og triks
tirsdag 06. januar 2015, klokken 21:11
Har er par tips som jeg finner energisparende...

- Pleier å sette forhåndsprogramert varme på 25 grader. Etter å ha startet bilen justerer jeg temperatur til 19-20 grader med en gang. Ser at på denne måten går det en god stund før varmepumpa begynner å trekke kW.

Har likt å ha lyktene på auto, men etter min smak synes jeg at hovedlyktene skrus for raskt på. Led og hovedlyktene har et energiforbruk på mellom 0,35-0,45 kW. Ved å kun bruke led kjørelys går forbruket ned til 0,04 kW! Sikkert verdt en km eller to  ;D
#12
Først og fremst vil jeg si at jeg er svært fornøyd med bilen  ;D

Likevel opplever jeg noen småting...
1. Som beskrevet av flere, bla. på facebooksiden til Kia Soul EV, at forhåndsprogramert varming tilbakestilles til 15 grader. Jeg pleier å sette denne på 25 grader.
2. Lyktene på bilen skrus ikke av etter at jeg har låst bilen. Jeg må låse opp og deretter låse igjen for at de skal skru seg av.
3. Opplever tilsvarende problem med lyset i ladeluken. Skrus ikke av før jeg låser opp også igjen.
4. GPS-tiden på klokken er feil. Dette er sikkert en innstilling, men denne har jeg ikke funnet ennå. Noen som vet? Dette har jeg inntil videre løst med å slå av GPS-tid og stilt klokken manuelt.
Problemet jeg da opplever er at GPS-tiden plutselig slår seg på igjen uten at jeg vet helt når. Tror det skjer mens bilen er slått av for noen morgener møter jeg opp til en bil som ikke er forhåndsvarmet. Når jeg skrur på bilen ser jeg at GPS-tiden er på igjen og viser feil tid.
#13
Kia Soul EV / Sv: Leveringstid/venteliste Soul EV
søndag 04. januar 2015, klokken 22:27
Hei THS.
Språk er veldig viktig i slike kontrakter... Jeg tolker dette mer som at selger har STØRRE frihet til å endre kjøpesum dersom det er over 6 måneder til levering...
Dersom det er under 6 mnd til levering har han flere begrensninger, og valuta er nok dessverre innenfor disse begrensningene.
Dersom prisstigning er over 6% skal du fortsatt ha krav på å heve kjøpet uten kostnad for deg selv.
#14
Kia Soul EV / Sv: Lading av Kia Soul EV
fredag 12. desember 2014, klokken 10:47
Tusen takk for svar rifusk og Rio!

Elmeter var en god ide! Takk!

Jeg kjører i gjennomsnitt 130 km om dagen, så blir spennende å se om Kia'en klarer det  ::)

Jeg skal bare lade opp til 3 timer om ettermiddagen, resten lader jeg hjemme over natten.
#15
Kia Soul EV / Sv: Lading av Kia Soul EV
torsdag 11. desember 2014, klokken 20:34
Stemmer det at lading i vanlig stikkontakt med ladekabelen som medfølger Soulen lader 2,2 kW/t? Jeg leier parkeringsplass fra privatperson og må sette opp regnestykke for hva det koster å lade.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA