Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - nilsen_79

#1
Koblet opp som 230v 32A enfas. Meget lett å koble til. Har neddimmet lyset med medfølgende motstand. Fungert utmerket i tre uker. Står på stolpe uten tak, og regner med det skal gå greit. Kjøpte den uten innebygget B-vern
#2
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. april 2016, klokken 20:25
Sitat fra: nilsen_79 på torsdag 14. april 2016, klokken 18:40
Ok. Da blir det trukket ny kabel om 32A kurs ut i garasjen.

Jeg fant også denne ute ved gjesteparkeringen (se bilder). Den går til en 16A sikring det står boblebad på. Er kveilet opp ute og kan kuttes minst en halvmeter. Aldri vært i bruk. Ser jo ut som en rimelig tykk ledning. Kan det byttes til 32A kurs på denne mon tro?

Ser ut som maks 4mm2. PFSP 3x4/4 for å være mer spesifikk. I så fall kan du nok få ut 20A av denne.

Elektrikeren som var her i dag sa det var 6mm2(noe det forøvrig sto på kabelen også). Han sa den kan sikres med 32A fordi den går i uisolert rom. Tenker da jeg kan gå opp til en ladestasjon på 32A og sikre denne med B-vern og 32a sikring. Er dette innafor? Kanskje rart å spørre her når elektrikeren har sagt det er greit, men men.
#3
Noen som har fått erfaringer med Halo. Vurderer denne, og lurer på om det er godkjent lovlig installasjon å plassere den på veggen i enden av en ledning med 3-fas 16A, evt 20A 230v it anlegg på egen kurs med B-vern i skapet? Er jo mye snakk om denne schukoen på laderen. Hvis det ikke er lov med den, kan man velge og ikke koble den til? Blir det da lovlig?
#4
BMW i3 / Sv: Lading for nybegynnere, BMW i3
onsdag 22. mars 2017, klokken 18:24
Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 22. mars 2017, klokken 18:12
Sitat fra: nilsen_79 på onsdag 22. mars 2017, klokken 16:05
Har nå fått bilen og prøvd å lade på teslaboksen igjen. Bilen lager da en klikkelyd flere ganger i sekundet. Klikkelyden kommer ikke når jeg lader fra medfølgende ladekabel(shuko).

Får også denne klikkelyden når jeg lader med TeslaWC. Den er koblet 230v 1x32A. Bilen lader, men pga klikke lyden fra rele i bilen bruker jeg ikke denne laderen. Har også en portabel 3fas 22kw ladeboks fra Elbilhjepen. Den lader uten klikkelyd ved 230v 1x32A lading. Konkludere med at det må være noe med oppsettet på Tesla WC

Hmm. Har du koblet den som enfas med eller uten nøytral? Kanskje det har noe med det å gjøre
#5
BMW i3 / Sv: Lading for nybegynnere, BMW i3
onsdag 22. mars 2017, klokken 16:05
Har nå fått bilen og prøvd å lade på teslaboksen igjen. Bilen lager da en klikkelyd flere ganger i sekundet. Klikkelyden kommer ikke når jeg lader fra medfølgende ladekabel(shuko).
#6
BMW i3 / Sv: Lading for nybegynnere, BMW i3
tirsdag 14. mars 2017, klokken 23:59
Får bilen om en uke, men måtte prøvekjøre nye i3 i dag for å sjekke lademulighetene. I den anledning koblet jeg den til Tesla Wall connectoren i garasjen. Det er koblet som 230V IT 32A 3-fas (som vel egentlig er en slags 2-fas). Det tok noen sekunder, så låste den seg fast og det begynte å blinke blått som det skal gjøre. I bilen sto det at den ladet. Fant ikke ut hvor man leser hastigheten. Så ut til å fungere, men jeg kom borti knappen på ladepistolen da jeg skulle ta den ut. Begynte å blinke rødt på ladeinngangen i bilen, og bilen måtte låser opp og igjen. Fikk da feilmelding om at det var noe med drivverk.
Sa i fra da jeg leverte i3en. De sa feilmeldingen ikke hadde noe med ladingen å gjøre, og den var borte da de sjekket, og at nye i3 skal kunne lade på alle type 2 ladestasjoner, også Tesla sin. Ikke at jeg tror de vet noe om denne 2-fase greia til Tesla.
Bilen ladet ihvertfall. Jeg regner med at det da ikke er noe farlig å fortsette med det? Litt sånn enten fungerer det, ellers så fungerer det ikke?
#7
Prøvekjørte nye i3 i dag. I den anledning koblet jeg den til Tesla Wall connectoren i garasjen. Som sagt er den koblet som 230V IT 32A 3-fas. Det tok noen sekunder, så låste den seg fast og det begynte å blinke blått som det skal gjøre. I bilen sto det at den ladet. Fant ikke ut hvor man leser hastigheten. Så ut til å fungere, men jeg kom borti knappen på ladepistolen da jeg skulle ta den ut. Begynte å blinke rødt på ladeinngangen i bilen, og bilen måtte låser opp og igjen. Fikk da feilmelding om at det var noe med drivverk.
Sa i fra da jeg leverte i3en. De sa feilmeldingen ikke hadde noe med ladingen å gjøre, og den var borte da de sjekket, og at nye i3 skal kunne lade på alle type 2 ladestasjoner, også Tesla sin. Ikke at jeg tror de vet noe om denne 2-fase greia til Tesla.
Bilen ladet ihvertfall. Jeg regner med at det da ikke er noe farlig å fortsette med det? Litt sånn enten fungerer det, ellers så fungerer det ikke?

Sitat fra: zyp på søndag 18. desember 2016, klokken 01:32
Sitat fra: nilsen_79 på fredag 16. desember 2016, klokken 21:29
Kan nye i3 lades med denne?

Ja.

Sitat fra: nilsen_79 på fredag 16. desember 2016, klokken 21:29
Bør den da evt. installeres som 1-fas eller 3-fas(som vel egentlig er 2-fas)?

Trefase IT-løsningen til Tesla er ikke standardisert og det er derfor ikke rimelig å anta at den vil fungere med andre biler med trefaselader. Den bør derfor kobles som enfase.
#8
Model S / Sv: Forsikring Tesla
onsdag 08. mars 2017, klokken 17:23
Risikerer man ikke med Tesla at den blir stående lenge på verksted/lenge før den blir reparert sammenliknet med andre bilmerker. Jeg hadde det i tankene da jeg valgte leiebil.
#9
Sitat fra: ahoo på søndag 08. januar 2017, klokken 21:23
Jeg hat TT-nett og har koblet opp som løsningen "230 V trefase uten nøytral". Jeg har ladet e-up helt fint, men når jeg prøvde med Bmw i3 fikk bilen feil melding og beskjed om å kjøre til service verksted. Noen tanker?

Har du ny eller gammel i3?
#10
Vurderer sterkt denne. Synes det er flott med integrert B-vern, og tenker da å droppe Tesla sin Wall Connector.
Har noen spørsmål(som ikke bare handler om denne ladeboksen);
1) Tåler den å stå ute uten tak(regn og snø)? Tenkte å sette den opp på en metallstolpe hvor ledninger kommer opp av bakken og går inni stolpen og ut i ladeboksen gjennom et hull på toppen.
2)Kan den settes opp til å trekke 25A, og er det vanskelig å endre Ampere?
3)Ønsker å lade både Tesla og nye i3 på den. Har 230V 3-fas IT-nett. Har allerede Tesla Wall Connector et annet sted. Den er satt opp som 32A 3-fas(egentlig 2-fas). Kan nye i3 lade på den, eller må jeg be elektriker ordne slik at den blir enfas?


#11
Har bestilt BMW i3 som skal lades på gjesteparkeringen. Tesla Wall connector fungerer utmerket til å lade model s som står i garasje. Har søkt rundt overalt, men finner ikke svar. Kan nye i3 lades med denne? Vurderer sterkt å kjøpe en til for å lade i3en. Blir nok en 230V IT 3-fas 25A kurs ut til laderen. Bør den da evt. installeres som 1-fas eller 3-fas(som vel egentlig er 2-fas)? Takknemlig for svar slik at jeg unngår å kjøpe ladestasjon som ikke kan lade den nye bilen.
#12
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
søndag 11. desember 2016, klokken 12:28
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 11. desember 2016, klokken 10:24
Sitat fra: TM på søndag 11. desember 2016, klokken 09:45
Sitat fra: nilsen_79 på søndag 11. desember 2016, klokken 01:53
Får man i3 med piggdekk?
Nei, det er kun Blizzak som leveres med som vinterdekk. Det finnes også Nokian dekk, men har aldri hørt t det finnes piggdekk.

Og bra er det - skal det ikke være en miljøvennlig bil ?  Selv har jeg kjøret piggfritt de siste 20 år og har ALDRI problemer med det så lenge jeg slår av litt en gang i blant.

Tja. Poenget er vel at den skal være mer miljøvennlig enn tilsvarende fossilbil. Bytter man fra fossil uten pigg til elbil med pigg kunne jeg kanskje skjønt argumentet ditt. Ellers er det flott at du har klart deg i mange år med piggfritt
#13
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
søndag 11. desember 2016, klokken 01:53
Får man i3 med piggdekk?
#14
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
lørdag 10. desember 2016, klokken 12:13
Kan nye i3 med største batteri lades med Tesla Wall Connector? Har 230V IT-nett. Må den isåfall kobles som 1-fas, og ikke 3-fas(som egentlig er 2-fas).
#15
Hyundai Ioniq / Ladeboks
onsdag 23. november 2016, klokken 21:09
Vurderer sterkt Ioniq. Kan den lades med Tesla Wall Connector uten bruk av overgang e.l. Har 230v trefas IT-nett.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA