Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - NKF

#1
Jeg har ikke fått min Leaf enda så er ikke en erfaren elbil sjåfør. Men så vidt jeg har forstått så drar vifta strøm fra 12V batteriet så du mister ikke noe rekkevidde på å skru opp vifta. Men du kan sikkert spare litt på å skru ned varmen 1-2 grader. Skru heller på setevarme og rattvarme - det går også fra 12V batteriet.

Ellers vil jeg si at det høres ut som veldig kort rekkevidde.
#2
Jeg var ikke i tvil om at jeg skulle ha med 6,6 kWh laderen da jeg bestilte min Leaf. Da har du iallefall muligheten til å lade litt kjappere på kjøpesentere etc hvis du vil.

En annen ting å merke seg er at 6,6 kWh lader IKKE kan ettermonteres av forhandler. Så tenk deg godt om før du vurderer å spare disse tusenlappene...
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Leaf vs e-Golf
torsdag 27. november 2014, klokken 22:02
Jeg bestilte meg en Leaf for 3 uker siden. Det skal sies at jeg var rimelig klar på forhånd hvilken bil jeg ville ha, men for å være sikker på å gjøre riktig valg tok jeg også turen innom Møller for å prøvekjøre eGolf of eUp.

For å gjøre en lang historie kort - jeg endte opp med Leaf Nordic med 6,6 kWh lader.

eUp: Helt grei og kurant bil, men føltes som en billig småbil. Vil si at denne egner seg godt til bykjøring, men ble litt for smal og falt mellom sporene på E6.

eGolf: Vel, det er jo en Golf med alle fordeler det fører med seg. Ulempen for min del er at det ble veldig fristende å trykke på gassen på denne kjappe spreke karen. Konkluderte med at det er lite økonomisk ;-) Andre ting som trakk i negativ retning er at bilen ble 20.000 dyrere enn Leaf med det tilleggsutstyret jeg valgte (ikke at det var avgjørende). Det avgjørende for at jeg ikke valgte eGolf er rett og slett lang leveringstid (april/mai 2015), samt mangel på hurtigladere. Hjelper lite at forhandler sier det kommer ila et års tid - jeg trenger strømmen nå.

Leaf: Jeg falt for denne bilen med en gang. Den er godt testet og er kvitt barnesykdommer. I ECO-mode er bilen en del latere enn eGolf, noe som gjør at jeg fikk mere lyst til å kjøre økonomisk. Og med begrenset kjørelengde er det jo en fordel å spare på strømmen. Negative ting om Leaf er at rattet ikke kan justeres i lengden (kun høyde) samt mangel på Adaptive Cruise Control.

Anbefaler alle å prøvekjøre flere biler før man tar en endelig avgjørelse. Da kan man bestemme seg ut fra egne erfaringer.

Jeg får min Leaf på mandag (1. desember) og gleder meg til å cruise rundt på Trønderske veier i adventstiden :-)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA