Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - oled

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Erfaring med nabobil
fredag 19. august 2016, klokken 21:47
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 19. august 2016, klokken 18:35
Fradraget går til å redusere inntekten din. Dvs du slipper å betale skatt av 330, så det du sparer i skatt er 28% av 330= 92 kroner.

Så hvis du leier ut bilen og tjener 30.000 før skatt og gebyr I løpet av et år, og bilen har kjøtt totalt 3000 kilometer, så kan du trekke av (3,5 x 3000 = 10500 kr) 19500 kroner. Du har derfor på papiret bare tjent 19500 kroner og slipper unna med 5460 I skatt?

#2
Elbiler i media / Sv: Derfor kan ikke elbiler trekke tilhenger
tirsdag 16. august 2016, klokken 23:19
Sitat fra: Rio på tirsdag 16. august 2016, klokken 22:40
Jeg tenker at det trolig handler om kjøling av elektronikk og motor?

Selv om Leaf/e-GOLF har oppgitt effekt på rundt 100 kW, så er det ingen som bruker dette mer enn i kort tid. Ligger man i jevn hastighet bruker man kanskje 10-15 kW, og motor, osv. er nok beregnet for dette.

Dersom man trekker en campingvogn, med langt høyere luftmotstand, vil man ha et mye høyere effektuttak over lang tid, kanskje med diverse køleproblemer?

Flere som trekker henger med elbil i utlandet. Det er ikke rapportert om problemer med kjøling. Det er større belastning å kjøre bilen på full speed på for eksempel Autobahn uten henger. En elbil er såpass sterk at den klarer fint den ekstra belastningen, og forbruket går ikke så mye opp som man skulle tro - hvis man trekker normal last vel å merke. Det handler mest om at produsenten ikke ser nytten av tilhenger på en vanlig elbil, og derfor ikke prioriterer å godkjenne de med det. I andre land er også reglene "slappere", så der kan man nesten fritt montere hengerfeste hvis det trengs. Går kanskje ut over garantien, men ikke noe mer. I Norge er det dessverre ikke så enkelt for å kunne trekke henger.
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Er 11 kW mest vanlig hjemmelading?
mandag 15. august 2016, klokken 09:24
Sitat fra: THE på mandag 15. august 2016, klokken 08:09
Det finnes vel en del Zoe-eiere med 11kW lading hjemme, blant annet meg selv, men det er vel ikke veldig utbredt med 11 eller 22kW lading hjemme.

Selv med 11kW lading hjemme er det av og til for tregt til at jeg kan bruke elbilen på ettermiddagen, spesielt på vinterstid da jeg kommer hjem med nesten tomt batteri og skal kjøre opp mot 15 mil i løpet av ettermiddagen/kvelden på veier uten et godt hurtigladetilbud.

Med Tesla hadde jeg nok så godt som aldri hatt bruk for 11kW lading pga stor batteripakke som gjør det mye mer fleksibelt med forbruk og lading. Hurtigladere bygges etter hvert ut nesten overalt også, så behovet for rask hjemmelading blir mindre.

Jeg kjører selv Tesla, og med stort batteri er det svært sjelden jeg har behov for maksimal lade hastighet for å få nok strøm til å kjøre videre annet enn når jeg skal kjøre på langtur naturligvis. Når jeg hadde Leaf trengte jeg ofte mer fart enn jeg kunne få for å kunne kjøre videre etter å ha kjørt mye.
#4
Model X / Sv: Rekkevidde om vinteren
søndag 14. august 2016, klokken 19:14
Sitat fra: Amoss på søndag 14. august 2016, klokken 17:54
Sitat fra: oled på søndag 14. august 2016, klokken 14:52
Når det gjelder hvor varmt batteriet er har jeg vanskelig for å tro at batteriet ligger jevnt på 3 grader om vinteren på en Tesla. Kaldt batteri er ikke bra for batteriene, og bilen må ha varmt batteri for å kunne ta imot lading. At temperaturen kan bli lav når den står over tid kan den nok, men ikke når den brukes.

Når det gjelder lagring av batterier som ikke er i bruk skal det visstnok være best at de er kalde. Godt gammelt husråd er å putte husholdningbatterier som ikke er i bruk i kjøleskapet for lagring.

Men for batterier som brukes så bør de være på bortimot romtemperatur. Bla. derfor man ikke får begrenset regenerering med Tesla før batteriet er varmt nok, og om man starter lading mens batteriet er kaldt så vil bilen bruke energien på å varme opp batteriet (om det er kaldt) før den starter selve ladingen, og/eller lader sakte frem til batteriet har fått tilstrekkelig temperatur.

Kaldt ja, men det skal ikke være for kaldt. Derfor batteri varming slår inn når batteriet blir for kaldt når bilen står i ro.
#5
Model X / Sv: Rekkevidde om vinteren
søndag 14. august 2016, klokken 14:52
Det er nok litt mer komplisert enn som så. En Tesla har større batteri. Når det er kaldt bruker bilen mer energi på oppvarming, og med et lite batteri forsvinner mer av energien bort til dette enn det gjør på et større batteri - fordi bufferet er større.

Hvis du for eksempel hadde hatt en gass ovn med en liten tank som gir 4 kWh effekt oppvarming, og en gassovn med en stor tank som gir det sammen. Du hadde brukt like lang tid på å varme opp et rom, men når rommet når riktig temperatur er det vesentlig mindre gass igjen i den lille gassflasken i forhold til den store. Slik er det med elbiler også. Når den ekstra energien som brukes på oppvarming når det er kaldt er brukt opp er det mindre energi igjen på det lille batteriet.

På Tesla gjenvinnes varmen fra motoren slik at den går tilbake til å varme opp batteriet og bilen. På den måten sparer Tesla energi. Leaf har ikke en slik løsning. Der er det strøm fra hoved batteriet som varmer opp batteriet og bilen, men nyere leaf har varmepumpe som hjelper litt. Når det er kaldt er også luftmotstanden større. Det gjør at du bruker mer energi når du kjører.

Når det gjelder hvor varmt batteriet er har jeg vanskelig for å tro at batteriet ligger jevnt på 3 grader om vinteren på en Tesla. Kaldt batteri er ikke bra for batteriene, og bilen må ha varmt batteri for å kunne ta imot lading. At temperaturen kan bli lav når den står over tid kan den nok, men ikke når den brukes.
#6
Elbiler i media / Sv: Derfor kan ikke elbiler trekke tilhenger
lørdag 13. august 2016, klokken 16:51
Hadde finn klart med med en vanlig leaf med hengerfeste for eksempel. Som THE nevner bruker mange tilhenger til oppgaver i nærområdet. Skal man en sjelden gang kjøre lengre er det bare å hurtiglade litt oftere. Ellers er det elbiler med lengre rekkevidde på vei.
#7
Elbiler i media / Derfor kan ikke elbiler trekke tilhenger
lørdag 13. august 2016, klokken 10:46
Mange mener at elbiler ikke er i stand til å trekke tilhenger, men det er ikke riktig. De fleste elbiler kan trekke en henger, men det er produsenten som ikke ønsker å typegodkjenne bilen med denne muligheten. Kanskje vi som forbrukere bør bli litt strengere og kreve mer fra produsenten? Hvis alle skal velge en elbil i framtiden må de kunne gjøre det samme som en vanlig bil. I dag kan du trekke lovlig henger med en VW Polo men for eksempel ikke en Stor Tesla Model S.

http://www.tu.no/artikler/derfor-kan-nesten-ingen-elbiler-dra-tilhenger/350303
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Erfaring med nabobi
torsdag 11. august 2016, klokken 05:31
Sitat fra: pkhamre på onsdag 10. august 2016, klokken 23:28
Sitat fra: oled på mandag 08. august 2016, klokken 22:05
Ok, med andre ord er det lurt å leie ut en bil som man ikke er så redd for, og man bør akseptere små-skader på den. Men hvor går grensen, en bulk?

Se på bilen du skal leie ut som et økonomisk objekt, penger inn vs. penger ut.

Overfladisk eksempel:
På 12 måneder har du leid ut bilen og tjent 50.000. Du setter av 10.000 til vedlikehold (service, riper osv), og du sitter igjen med 40.000. Så lenge bilen holder en standard som folk er villige til å betale for så går det nok greit.

Jeg leide en Tesla Model S i helgen for både å prøve nabobil og TMS, og jeg har aldri sett en så kantkjørt felg før. Ganske mye steinsprut på panseret også, men det ga ikke meg noe lavere opplevelse/nytte av bilen.

Akkurat derfor vil ikke jeg leie ut min Model S. Bare felgene på bilen min koste rundt 50.000 ny. Er folk litt hard på gassen, noe folk ofte er når de pøver en litt sprek bil for første gang - varer ikke dekkene mange turer. Nytt sett med dekk koster 10-15.000.  Nå har jeg riktig nok 21" felger. 19" er noe billigere, men mye av pengene kan potensielt gå opp i røyk bare på dekk og felger. På Tesla er det lett å kantkjøre felgene på grunn av at felgen stikker mer ut enn gummien, bilen er også lang. Må bruke mer plass rundt skarpe svinger i parkeringshus enn ellers. Merker selv at det er mange plasser det går akkurat. Er toss alt 10 kvm med bil. Du skal ha ganske mye belegg hvis du skal tjene penger på å leie ut en Tesla, og du skal være heldig med de du leier ut til. Jeg har mer troen på rimelige og nyere biler som ser ok ut.
#9
Sitat fra: Niggle på onsdag 10. august 2016, klokken 08:14
Hei!

Jeg skal ta med min date på kjøretur i min Nissan Leaf. Noen som har tips til fine hurtigladerdestinasjoner for date. Må være i Oslo området eller innen en time unna. Gjerne med en cafe/restaurant el.lignende i nærheten  ;)

Dette må du fortelle mer om. :) Har du tenkt å kjøre så langt du kommer på strøm for å så lade og spise?
#10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ekskluderer store elbiler
onsdag 10. august 2016, klokken 16:37
Jeg kjører med Tesla på handlesenteret. Det er fordi jeg trenger plassen til alle varene og folk. Hadde jeg hatt en liten elbil måtte jeg hatt to små elbiler for å få plass til folk og pø.
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Erfaring med nabobil
tirsdag 09. august 2016, klokken 20:36
Lå på gøy ut fruen sin stasjonsvogn. Det er en eldre Peugeot med takstativ og hengerfeste. Samme dag fikk jeg to henvendelser om å låne den. Dessverre skulle vi ikke låne den ut, bare sjekke interessen. Er åpen for å leie den ut senere. Til sammenligning lå vi ut en cabriolet som en kompis eier. Den har ikke fått en henvendelse ennå. Være kan kanskje ha litt av skylden, men ser ut som en stasjonsvogn sentralt plassert gjorde susen. Har lurt på å kjøpe en Peugeot Partner eller Berlingo med hengerfeste for å leie ut. Da trenger jeg ikke å være så redd for skader siden det er en ren bruksbil.
#12
Model X / Sv: Prøvekjørte X, men har spørsmål
mandag 08. august 2016, klokken 22:16
Syns dette høres rart ut. Vibrasjonene er vanskelig å svare på uten å ha kjørt aktuell bil, men kan skyldes flere ting. Bilen skal senke seg når farten øker. Når det er sagt er det sikkert ikke lurt å plante fjølen i bånn uten å ha senket bilen fra høyeste først, men ikke hørt om skader. Kan være en av felgen som var kantkjørt eller har fått et slag som vibrerer? At den trekker til siden og sporer kan være at hjulstillingen er feil. Dette har vært et problem på TMS. Mange har vært plaget med skjevslitte dekk og sporing som følge av dette. Det siste punktet høres ut som en BUG.
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Erfaring med nabobil
mandag 08. august 2016, klokken 22:05
Ok, med andre ord er det lurt å leie ut en bil som man ikke er så redd for, og man bør akseptere små-skader på den. Men hvor går grensen, en bulk? Jeg har lyst til å prøv dette konseptet. Lurer på å kjøpe meg en grisebillig bil av nyere dato og leie ut. Elektrolux - du sier at Berlingo er populær bil. Er det kanskje en slik type bil som er lettest å få leie ut? Hva med en familievennlig stasjonsvogn? Nå snakker jeg mest om fossile biler slik at jeg også kan bruke de selv for eksempel til å trekke henger. Eldre og nyere Think begynner å bli ganske billig, men det er vel ikke så lett å få leie ut noe slikt og det er kanskje en grense på alder på bilene?

Ser nabobil har en søster side som heter nabo båt. Er vel litt vanskeligere å leie ut båt enn bil? Her på Vestlandet hvor det regner mye spesielt....
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Erfaring med nabobil
mandag 08. august 2016, klokken 15:56
Sitat fra: elektrolux på mandag 08. august 2016, klokken 12:56
Sitat fra: oled på mandag 08. august 2016, klokken 08:25
Har noen av dere erfaring med skader på bilen? Hvordan løses det, og er eventuelt den som leier vanskelig å ha med å gjøre? Hvordan løses det i worst case?

Er alltid noen ekstra skraper i lakken, men har ikke opplevd skader uttover "normal" bruks-spor.

Worst case er vel å måtte fikse en skade selv. Den som intet våger, intet vinner, og det gjelder vel også her.

Vi bytter f.eks hus også, og har nå 8-10+ bytter bak oss. Skaden har beløpet seg til noen glass i størrelsesorden 200 kr. Skaden om vi hadde leid hus eller brukt hotel beregnes til minst 100 000 kr i leieutgifter

Men er det noe vits å klage på riper og småskader til forsikring eller til brukere? Jeg bare spør fordi jeg vil vite hva som er normalt, og hvor grensen går for hva som er normal slitasje, og hva jeg kan forvente. Tenker hvis jeg skulle ha lånt ut Teslaen eller en annen nyere bil når jeg er på ferie og ikke bruker de selv.
#15
Model S / Sv: Vinterkjøring og Takboks
mandag 08. august 2016, klokken 12:12
Kjørt Bergen - Geilo/Golsfjellet og motsatt med ca. 90 % Soc uten problemer. Holdt med et stopp på Sc. Et par av gangene har det vært ned mot 30 minus også. En gang var det stiv kuling. Både med takboks og skistativ.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA