Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - fimreite

#1
Elbilen i Samfunnet / derfor bør elbilgodene bestå
søndag 10. mai 2015, klokken 21:19
Jeg har skrevet noen ord i bloggen min om hvorfor alle elbilgodene med unntak av ett bør bestå.

Elbilen og godene som består
http://fimreite.org/2015/05/10/elbil/

-Tøger
#2
Kangoo / Sv: Rekkevidde på vinteren?
lørdag 10. januar 2015, klokken 09:59
ECO-Knapen stopper forbruket på 25 kw/t. I praksis betyr dette 24 kw/t.

Jeg har sluttet å bruke denne siden bilen sakker av i oppoverbakke når jeg skal inn på motorveien nordover fra meg. Her er det en lang bakke på innkjøringsfeltet. Den ufrivillige avsakkingen har skapt noen dumme og potensielt farlige trafikksituasjoner.

Løsningen er å tråkke pedalen helt ned. Da overstyrer man ECO-modus, cruice contol og datastyringen av kraftoverføringen, og bilen kjører all kraft inn i akslingene, begrenset til ca 44 kw/t. Da suser man av gårde. Ikke anbefalt å gjøre dette når man står stille. Da spinner man bare. Når man har på ECO modus og overstyrer denne med pedalen vil man tape mer enn hvis man har ECO modus av og regulerer kraften etter behov.

Men jeg tror at ECO modus er viktig på langkjøring. Man må bare belage seg på at man er en sinke i oppoverbakkene.
#3
Kangoo / Sv: Noen som har en brukerhåndbok til Kangoo ze maxi?
lørdag 10. januar 2015, klokken 09:41
Tusen, tusen takk, Kaiat! Du er herved min kangoo ze helt!

Hvordan fant du disse? Jeg har googlet meg grønn og blå, uten resultater.

Og en takk for tilbudet til deg også, calefranco :)
#4
Kangoo / Noen som har en brukerhåndbok til Kangoo ze maxi?
mandag 29. desember 2014, klokken 18:22
Hei :)

Jeg har importert vår Renault kangoo maxi ze, og brukerhåndboken er på fransk. Siden jeg ikke er særlig stødig i fransk har jeg behov for en brukerhåndbok på norsk eller engelsk.

Jeg har leitet på nettet, og funnet en brukerhåndbok på tysk for phase 1 som jeg bruker. Men dette er ikke optimalt.

Derfor lurer jeg på om noen her har en link til enten norsk eller engelsk brukerhåndbok til phase 2 kangoo maxi ze?

Jeg håper noen kan hjelpe meg. Hvis ikke må jeg bite i det sure eplet og bestiller en fra Renault.

-Tøger
#5
Kangoo / oppgradering av batteripakke i Kangoo og Zoe?
lørdag 27. desember 2014, klokken 23:20
Hei  :)

Jeg har hørt rykter om at det kanskje kan bli mulig å oppgradere batteriene i Kangoo ze og Zoe ZE. Dette er som sagt rykter, og er ikke bekreftet av Renault.

Like vel kan det virke som om det er noe i disse ryktene. Jeg fant denne artikkelen fra mars 2014 på "Whatcar.com":

http://www.whatcar.com/car-news/renault-could-upgrade-owners-electric-vehicles/1283726

Hva tenker du om dette?
Og hva menes med "control system"?

-Tøger
#6
Zoe / Sv: 43 kW AC lader fases ut
tirsdag 23. desember 2014, klokken 09:40
Godt poeng, TM.

Jeg satser på leie av batteriene mine, til tross for høy månedsleie. Så håper jeg at det fører til at jeg får byttet de nåværende batteriene til bedre batteriteknologi når denne blir tilgjengelig. Eventuelt når leieavtalen min går ut om tre år. Det verserer allerede nå rykter om at de som leier batteriene skal få bedre batterier installert om ikke lenge. Men jeg hørt mange rare rykter om ulike ting som angår bilen, så jeg er forsiktig optimist. Og slik jeg kjenner Renault er de ikke akkurat rundhåndet når det gjelder prisene på tjenestene og produktene sine.

Jeg har lest et sted på nettet(Obs! obs!) at Renault har lagt til rette for oppgraderinger i el-bilene sine, og at det er teoretisk mulig å sette i nye og bedre batterier og lader. Altså at de som har første generasjon zoe kan oppgradere/endre batteripakken og lader. Men dette kreves en oppdatering av "firmwaren" i bilen, og at koblingene og føringene er dimensjonert for en slik oppgradering. Men det er som kjent forskjell mellom teori og praksis. Jeg har ikke god innsikt i det tekniske, så her kan nok andre svare bedre enn meg.

-Tøger
#7
Kangoo / Sv: Rekkevidde på vinteren?
søndag 21. desember 2014, klokken 22:38
Hei Jeil.

Jeg kjører for det meste forsiktig og med eco-modus på. Spennende å høre at du bare kjører på uten særlig tanke på dette. Ganske befriende.

Og jeg liker også at du tar fra fosilbiler. Kangooen sparker godt fra seg.

Jeg tror jeg skal nullstille  telleren og se hvor mange kw/t jeg kjører på en vanlig uke.

Jeg er forresten halvveis imponert over antiskrens/antispin funksjonen på Kangooen. "Mykere" og mer effektiv enn på mine tidligere bilen. Mye på grunn av at det ikke er gir.

-Tøger
#8
Zoe / Sv: 43 kW AC lader fases ut
torsdag 18. desember 2014, klokken 22:17
Torlie har helt rett, Finnøy. En rekkevidde på 20 mil er realistisk i forhold til opplysningene. Man fjerner ca 32.5% fra NEDC, så har man snittrekkevidden. På sommeren og økonomisk kjøring mer, på vinteren med grisekjøring mindre.

Men jeg ser helt klart poenget ditt, Finnøy  ;)
#9
Zoe / Sv: 43 kW AC lader fases ut
torsdag 18. desember 2014, klokken 10:21
Siden jeg allerede eier en Kangoo ZE (Phase 2 "facelift") er det mest interessant for meg om det er mulig å ettermontert eksempelvis den nye batteripakken for å få lenger rekkevidde. Eller om jeg er stuck med kapasiteten(22KW/h) som er i bilen i dag.

For meg personlig er rekkevidde viktigere enn hurtiglading så det er her jeg har størst ønske. Like vel: I dag kan ikke bilen min lade hurtigere enn 3,5KW/t (1 fase 16A). Så hvis jeg kan lade 22KW/h på en ladestasjon hadde dette vært et stooort steg opp. Eller "bare" kunne lade på 1 fase 32A kurs(7 KW/h) hadde vært helt supert.

Hvis jeg kan, ønsker jeg å si ja takk begge deler, så håper jeg at Renault er kloke nok til å også satse på "aftermarket" slik at jeg kan ettermontere lader(inverter) og samtidig oppgradere batteripakken.

Kanskje noen her vet svaret?
#10
Hei :)

Jeg har skrevet en anmeldelse av familiens nye Renault Kangoo maxi ze, 5 seter. Denne ligger også under Renault forumet her inne. Men sikkert greit å legge den ut her også?

Enjoy:)

http://fimreite.org/2014/12/01/elektrisk-kassebil/

-Tøger

#11
Kangoo / Sv: Anmeldelse av Renault kangoo Maxi
fredag 12. desember 2014, klokken 19:10
Heipp Jeil!

Takk for fin anmeldelse av kangooen. Artig at den er kjappere på regemereringen enn Tesla.

Det med førvarme er jeg usikker på. Jeg må sette min på og stille den inn. Men for en fantastisk funksjon! Nå venter jeg på kontraktsnummeret fra Renault for å starte ze abonnementet. Kanskje det er dette som satte på varmen i bilen?
#12
Kangoo / Sv: kangoo og hurtiglading
fredag 12. desember 2014, klokken 14:31
En liten oppdatering!

Det er teoretisk sett mulig å sette i en Chameleon hurtiglader i en Renault Kangoo ZE. Dette er den samme laderen som står i Renault Zoe. Dette er laderen som tillater at man kan lade med opptil 44kw/t med AC-lading. Dette betyr at bilen kan lades på 20 min fra 0 - 80 %. Jeg vet at dette har de gjort i Korea med de gamle Fluence, som Renault selger i Sør-Korea.

Litt om Chameleonladeren: http://greentransportation.info/ev-charging/fast-charging/renault-43-kw-ac-fast-charge.html

Men det jeg like vel er usikker på, er om motortypen og "firmwaren" tillater at det settes inn en slik lader. Jeg vil undersøke videre, så kanskje jeg får svar :) Og hvis jeg får det, vil jeg selvfølgelig oppdatere dere :)

-Tøger

#13
Kangoo / Sv: Rekkevidde på vinteren?
fredag 12. desember 2014, klokken 14:16
Takk for at du delte Jejl :)

Og gratulerer med ny Kangoo ZE :)

Jeg har ikke testet bilen slik du har gjort, så dette var nyttig informasjon. Jeg ble litt betrygge på rekkevidden, for rekkeviddemåleren min står på 9,3 mil når bilen er fulladet. Men jeg antar at jeg kommer lenger med den enn det.

-Tøger
#14
Kangoo / Sv: Anmeldelse av Renault kangoo Maxi
fredag 12. desember 2014, klokken 14:08
Hei Smiling :)

Det er et Eberspächer varmeapparat som står i Kangooen. Denne tar parafin, lampeolje og diesel. Men ikke biodiesel, dessverre. Jeg måtte plage Renault litt med spørsmål,og jeg fikk svar.

Grunnen til at jeg mener det er nødvendig med et kjemisk varmeapparat på Kangooen er rett og slett at den har et stort innvendig volum som skal varmes opp. Leafen og ZOE har ikke dette volumet, og det kreves også da mindre energi for å varme opp disse. Dessuten er taket i lasterommet på kangooen uten innkapsling og beslag(man ser rett inn på lakkert stål), så her er det et stort varmetap.

Men: Kangooen er vannavkjølt. Og dette gjelder også for det elektriske varmeapparater. I teorien skal man da kunne bruke mindre energi på å varme opp bilen innvendig både med el-varme og kjemisk varmeapparat. Jeg mener også å ha forstått(men dette er jeg mer usikker på) at Kangooen henter varme fra både motor og batteri til oppvarming av kupé, så her er det også litt å tjene. Ulempen er bare at det tar 10-15 minutter før man får lunk i varmeapparatet.

Men elektrisk oppvarming vil likevel gjøre stort innhogg i batteriet. En løsning er, som du nevner, batteri med større kapasitet.

Er det ikke andre løsninger i eksempel Nissan Leaf enn vannavkjøling?

-Tøger

#15
Kangoo / Sv: Rekkevidde på vinteren?
torsdag 04. desember 2014, klokken 21:35
ok :)

Da har jeg tittet litt i instruksjonsboken. I instruksjonsboken jeg har (som forøvrig er på tysk og gjelder phase I Kangoo ZE) står det at når dieselvarmeren aktiveres, deaktiveres den elektriske oppvarmeren.

Så jeg antar at det er slik på Phase II også.

-Tøger

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA