Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MortenV

#1
Tesla Roadster / Sv: Model S til Roadster Adapter i Norge?
tirsdag 07. april 2015, klokken 18:04
Ravn

Løsningen med the can + 60A overgang er helt perfekt. Jeg var inne på tanken selv, men valgte billigere løsning (som er helt trygg dersom jobben er gjort riktig).

Sjekk forresten ut facebook - tesla roadster owners club. Nyopprettet gruppe hvor roadstereiere/interesserte deler info og erfaringer.
#2
Tesla Roadster / Sv: Model S til Roadster Adapter i Norge?
lørdag 07. mars 2015, klokken 17:47
Sitat fra: Milzit på fredag 06. mars 2015, klokken 19:42
Så bra, tusen takk for info. Godt å høre det er mulighet for Type 2 lading :)

Så ladepluggen på en USA og EU Roadster er helt lik? Leste litt om eksport av USA Roadster på TMC hvor noen mente dette var veldig vanskelig og at var mange forskjeller, men det går jo flere USA modeller her i Norge.
Ladepluggen som går inn i roadsteren er den samme i US og EU.
#3
Tesla Roadster / Sv: Model S til Roadster Adapter i Norge?
torsdag 05. mars 2015, klokken 08:32
Hei

Jeg har bygget om min ladeplugg til å håndtere 70A strømstyrke og til å få Type 2 grensesnitt. Kort fortalt innebærer dette å bytte ut all internkabling i den sorte Teslapluggen til kabel med tilstrekkelig tverrsnitt.
Denne modifikasjonen muliggjør lading på alle type 2 ladestasjoner. Der hvor det er 43kW tilgjengelig er det mulig å ta ut 230V og 60A, altså ca 14kW.
Dette gir en ladefart (ved 170Wh gjennomsnittlig energibruk pr km) på ca82km rekkevidde pr time. Batteriet kan altså fylles fra tomt til fullt på ca 4 timer.

Prisen for delene er ca 2000kr.
Prisen for The Can og overgangskabel fra Type 1 til Type 2 som nevnt over er ca 7-8000kr.
Det er altså mye å spare dersom du er litt "handy" og har en helg til overs (det tar litt tid å gjøre jobben).

Jeg har også satt på en type 2 plugg på ladekabelen slik at jeg kan lade hjemme på 13A.

Bildene viser hvordan resultatet ser ut.

Dersom noen ønsker detaljert beskrivelse av jobben, materialliste, verktøyliste og el-skjemaer, så send meg en PM.
(Modifikasjoner gjøre på eget ansvar. Det kreves godt håndarbeid for at dette skal fungere på en sikker måte. Dette gjelder spesielt loddearbeidet.)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA