Min lader til 100 % og har ikke endret innstillinger siden ny. Er det sånn at det anbefales å lade til 80 % på Euroleaf også? Er det noen som vet om det er påvist noen kvantitativ forskjell på levetid?
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: Griffel på torsdag 01. januar 2015, klokken 13:07
På tide med en liten gjentagelse ser det ut til:
Det finnes nyttige og mindre nyttige begreper, lademodus hører til de mindre nyttige:
(Kontakt type forteller mye, modus mye mindre.)
Ladestasjonen er ingen lader, men mange (dessverre også leverandører) bruker feilbetegnelsene hjemmelader, reiselader, mod 2 lader, semiportabel lader, type 2 lader, mode 3 lader, osv. Så rett gjerne overskriften til Type 2 ladestasjon.
En ladestasjon med Type 2 kontakt kan benyttes av alle dersom de har en kabel med Type 2 plugg i ene enden, og en plugg som passer i bilen i andre enden.
Da er det bedre å si Type 2 til Type 1 kabel for Leaf, og Type 2 til Type 2 for Golf + nødvendig strømstyrke enn å snakke om mod 3 kabel som kan være så meget.
Og uansett lademodus 1,2 og 3 dette er AC = Vekselstrøm, som benytter bilens lader. Maksimal ladehastighet er da begrenset av både bilens lader og ladestasjonens (eller kladdens) pilotfunksjon. (bilens lader trekker strøm fra nettet, men får beskjed vial pilot ledning om å ikke tekke mer enn hva stasjonen kan levere.)
Ekstern lader (Lademodus 4): Leverer DC til bilen fra en ekstern lader og er dermed ikke begrenset av bilens lader, men av den eksterne laderens kapasitet. Kontroll av ladeforløpet styres av bilens kontrollsystem, så av hensyn til batteriet er det langt fra sikkert at laderens kapasitet blir helt utnyttet.
AC ladestasjoner (enten det er modus 2 eller 3) kan enten ha en stikkontakt (i så fall er det Type 2) egnet til offentlige stasjoner. Eller en fastmontert kabel med plugg for tilkobling til bil (Type 2 eller Type 1) egnet til private garasjer tilpasset din bil. Eller en Type2 kabel med plugg over 32A på offentlige stasjoner som da ikke kan benyttes av f.eks Leaf.
DC Ladere (mode 4) er enten CHAdeMO eller CCS (Combo). DC ladere har alltid fastmontert kabel.
Kontakt i bil:
AC: Japan/USA benytter Type 1 kontakt (J1772). Alltid enfas og maksimal 32A. (Tesla USA har sin egen design)
Europa benytter Type 2 kontakt enfas eller trefas avhengig av bilen lader og maksimalt 63A. (Tesla Europa en Type 2 kompatibel variant)
DC:
For biler tilpasset CHAdeMo standard er det en separat kontakt.
For biler tilpasset CCS i Europa en kombinasjon med Type 2, USA en kombinasjon med J1772.
(Tesla benytter ingen av disse og bruker sine egne både for AC og DC).
M.a.o. Ganske enkel, dersom folk sluttet å bruke begrepet lader om det som bør hete ladepunkt/ladestasjon/ladekontroller(eller til nød laderegulator).
For spesielt interesserte:
Lademodus:
Lademodus 1: Tilkobling av elbil til AC nett via standard stikkontakt og jordet kabel, maks 16A. (Helt forbudt i enkelte land, og forøvrig kun aktuelt for «klassiske elbiler».
Lademodus 2: Tilkobling av elbil til AC nett, via standard stikkontakt og jordet kabel og en kontrolboks (kladd – ICCB In Cable Control Boks) som inneholder pilotfunksjon og jordfeilbeskyttelse. Maks 32A. (Den mer omfattende definisjonen dekker også portable «kladder» med type 2 stikkontakt. Lokale regler i noen land om utførelse av jordfeilbeskyttelse er noe som resulterer i at enkelte «kladder» virker dårlig i Norge)
Lademodus 3: Tilkobling av elbil til AC nett, via en ladestasjon som inneholder pilotfunksjonen og er fast tilkoblet nettet.
Lademodus 4: Tilkobling av elbil til AC nett, ved bruk av en ekstern lader. (Som da leverer DC til bilen, utenom bilens lader)
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 04. januar 2015, klokken 23:15Sitat fra: Balrog på søndag 04. januar 2015, klokken 21:03Ja, den har både gir og olje.
olje?
gir?
Neppe. Men forbruket på korte turer er langt høyere per km enn tilsvarende kjørt i ett stekk ja.
Forbruket i KWt/mil blir ikke større om batteriet er kaldt eller varmt. Dette har nok med friksjon å gjøre.
Sitat fra: BE på mandag 15. desember 2014, klokken 22:28Sitat fra: Marius Engel på mandag 15. desember 2014, klokken 20:51Hvis det ikke fungerer slik må bilen ha 2 separate AC-anlegg, et for kjøling og et for oppvarming. Det ville vært svært merkelig om så var tilfelle, og derfor særdeles usannsynlig og veldig fordyrende.
For å bli kvitt dugg, da må jeg på med AC. Så vidt jeg har skjønt tørker den da luften ved å kjøle ned luften. Deretter blir den varmet opp igjen. Altså du får tørket varm luft.
Uten ac blir den bare varmet opp, altså ikke tørket før den varmes opp.
Men vet du at klimaanlegget i 2. generasjons Leaf fungerer slik du påstår, eller er det kun gjetning?
Når du trenger varme reverseres AC-anlegget akkurat tilsvarende slik det gjøres på luft-luft varmepumper i hus. Det anlegget ikke klarer å produsere av varme kompenseres med elektrisk varme. Når du skrur av AC så skrur du av varmepumpen, og da kreves mer strøm for å varme opp kupéen. Dette er grunnen til at effektbehovet øker når du skrur av AC/varmepumpen på de nye bilene nå når det er kaldt.