Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - m55ikael

#1
Lading / Sv: Lading 80% å trenger 100% en dag
mandag 12. januar 2015, klokken 12:20
Min lader til 100 % og har ikke endret innstillinger siden ny. Er det sånn at det anbefales å lade til 80 % på Euroleaf også? Er det noen som vet om det er påvist noen kvantitativ forskjell på levetid?
#2
Lading / Sv: TYPE2 ladestasjon
onsdag 07. januar 2015, klokken 19:02
Sitat fra: Griffel på torsdag 01. januar 2015, klokken 13:07
På tide med en liten gjentagelse ser det ut til:
Det finnes nyttige og mindre nyttige begreper, lademodus hører til de mindre nyttige:
(Kontakt type forteller mye, modus mye mindre.)

Ladestasjonen er ingen lader, men mange (dessverre også leverandører) bruker feilbetegnelsene hjemmelader, reiselader, mod 2 lader, semiportabel lader, type 2 lader, mode 3 lader, osv. Så rett gjerne overskriften til Type 2 ladestasjon.

En ladestasjon med Type 2 kontakt kan benyttes av alle dersom de har en kabel med Type 2 plugg i ene enden, og en plugg som passer i bilen i andre enden.
Da er det bedre å si Type 2 til Type 1 kabel for Leaf, og Type 2 til Type 2 for Golf + nødvendig strømstyrke enn å snakke om mod 3 kabel som kan være så meget.

Og uansett lademodus 1,2 og 3 dette er AC = Vekselstrøm, som benytter bilens lader. Maksimal ladehastighet er da begrenset av både bilens lader og ladestasjonens (eller kladdens) pilotfunksjon. (bilens lader trekker strøm fra nettet, men får beskjed vial pilot ledning om å ikke tekke mer enn hva stasjonen kan levere.)

Ekstern lader (Lademodus 4): Leverer DC til bilen fra en ekstern lader og er dermed ikke begrenset av bilens lader, men av den eksterne laderens kapasitet. Kontroll av ladeforløpet styres av bilens kontrollsystem, så av hensyn til batteriet er det langt fra sikkert at laderens kapasitet blir helt utnyttet.

AC ladestasjoner (enten det er modus 2 eller 3) kan enten ha en stikkontakt (i så fall er det Type 2) egnet til offentlige stasjoner. Eller en fastmontert kabel med plugg for tilkobling til bil (Type 2 eller Type 1) egnet til private garasjer tilpasset din bil. Eller en Type2 kabel med plugg over 32A på offentlige stasjoner som da ikke kan benyttes av f.eks Leaf.

DC Ladere (mode 4) er enten CHAdeMO eller CCS (Combo). DC ladere har alltid fastmontert kabel.

Kontakt i bil:
AC: Japan/USA benytter Type 1 kontakt (J1772). Alltid enfas og maksimal 32A. (Tesla USA har sin egen design)
Europa benytter Type 2 kontakt enfas eller trefas avhengig av bilen lader og maksimalt 63A. (Tesla Europa en Type 2 kompatibel variant)

DC:
For biler tilpasset CHAdeMo standard er det en separat kontakt.
For biler tilpasset CCS i Europa en kombinasjon med Type 2, USA en kombinasjon med J1772.
(Tesla benytter ingen av disse og bruker sine egne både for AC og DC).

M.a.o. Ganske enkel, dersom folk sluttet å bruke begrepet lader om det som bør hete ladepunkt/ladestasjon/ladekontroller(eller til nød laderegulator).

For spesielt interesserte:
Lademodus:
Lademodus 1:  Tilkobling av elbil til AC nett via standard stikkontakt og jordet kabel, maks 16A. (Helt forbudt i enkelte land, og forøvrig kun aktuelt for «klassiske elbiler».

Lademodus 2:  Tilkobling av elbil til AC nett, via standard stikkontakt og jordet kabel og en kontrolboks (kladd – ICCB In Cable Control Boks) som inneholder pilotfunksjon og jordfeilbeskyttelse. Maks 32A. (Den mer omfattende definisjonen dekker også portable «kladder» med type 2 stikkontakt. Lokale regler i noen land om utførelse av jordfeilbeskyttelse er noe som resulterer i at enkelte «kladder» virker dårlig i Norge)

Lademodus 3:  Tilkobling av elbil til AC nett, via en ladestasjon som inneholder pilotfunksjonen og er fast tilkoblet nettet.

Lademodus 4:  Tilkobling av elbil til AC nett, ved bruk av en ekstern lader. (Som da leverer DC til bilen, utenom bilens lader)

Bra innlegg. Eneste jeg ikke hang med å var at du skriver at type 2 plugg med mer enn 32 A ikke kan brukes av Leaf. Er det ikke mulig å plugge i en type 1 han til type 2 hun kabel og trekke 32 A?
#3
Ikke dårlig. Blir spennende å se hvor mye jeg kan gå ned på sommeren. Nå ligger jeg på 21-22 med blandet kjøring i temp 0 - 7 grader, og litt lavere med bykjøring med lav fart. Lurer en del på hvordan de som ligger ned mot 12-13 på sommeren kjører.
#4
Lading / Sv: 6,6 kW ladkabel?
mandag 05. januar 2015, klokken 14:22
Takker for svar. Hvordan er det folk flest bruker denne 6,6 kW laderen (bortsett fra de som ikke bruker den da)? Altså hvilken kontakt blir hyppigst brukt?
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Høyt forbruk på korte turer?
mandag 05. januar 2015, klokken 01:28
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 04. januar 2015, klokken 23:15
Sitat fra: Balrog på søndag 04. januar 2015, klokken 21:03
olje?
gir?

Neppe. Men forbruket på korte turer er langt høyere per km enn tilsvarende kjørt i ett stekk ja.
Ja, den har både gir og olje.
Forbruket i KWt/mil blir ikke større om batteriet er kaldt eller varmt. Dette har nok med friksjon å gjøre.

Hva er det da som gjør at kjørelengden reduseres sånn på vinteren? Sier ikke at du tar feil, men kulden gjør da noe, og det er vel ikke kun kupévarmen som utgjør forskjellen. Rullemotstanden er vel heller ikke stort større enn en sommerdag med regn.
#6
Lading / 6,6 kW ladkabel?
mandag 05. januar 2015, klokken 01:23
Hei! Jeg har bil med 6,6 kW lader. Skal det da følge med en mode 3 til bilen? Vanlige ladekladden er vel bare 10 A?
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Imponert av rekkevidde
tirsdag 23. desember 2014, klokken 14:55
Dessverre ikke så imponerende at guess o meter ikke gjetter riktig da. Hvilket forbruk hadde du i kWt på disse 100 kilometrene?
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Instilling av klima Leaf med varmepumpe.
mandag 15. desember 2014, klokken 22:57
Sitat fra: BE på mandag 15. desember 2014, klokken 22:28
Sitat fra: Marius Engel på mandag 15. desember 2014, klokken 20:51
For å bli kvitt dugg, da må jeg på med AC. Så vidt jeg har skjønt tørker den da luften ved å kjøle ned luften. Deretter blir den varmet opp igjen. Altså du får tørket varm luft.

Uten ac blir den bare varmet opp, altså ikke tørket før den varmes opp.

Men vet du at klimaanlegget i 2. generasjons Leaf fungerer slik du påstår, eller er det kun gjetning?
Hvis det ikke fungerer slik må bilen ha 2 separate AC-anlegg, et for kjøling og et for oppvarming. Det ville vært svært merkelig om så var tilfelle, og derfor særdeles usannsynlig og veldig fordyrende.

Når du trenger varme reverseres AC-anlegget akkurat tilsvarende slik det gjøres på luft-luft varmepumper i hus. Det anlegget ikke klarer å produsere av varme kompenseres med elektrisk varme. Når du skrur av AC så skrur du av varmepumpen, og da kreves mer strøm for å varme opp kupéen. Dette er grunnen til at effektbehovet øker når du skrur av AC/varmepumpen på de nye bilene nå når det er kaldt.

Hvis dette stemmer er det merkelig at det står at AC bruker mer strøm i manualen, og at autofunksjonen slår av AC når det er kaldt ute inntil du slår på avdugging.
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Instilling av klima Leaf med varmepumpe.
mandag 15. desember 2014, klokken 20:53
Bra emne. Du kan evt. sette bilen fra deg i park og se hva som bruker mest batteri på batteriindikatoren i dashbordet over et litt lengre tidsintervall.
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Låses dørene automatisk?
lørdag 13. desember 2014, klokken 12:56
Vil jo tro det må være andre kriterier som at bilen må være avslått og at nøkkelen ikke er registrert over en viss tid. Jeg ser ihvertfall ikke noen grunn til at bilen burde kunne stå ulåst over en lengre periode uten at man aktivt velger det selv. Andre biler klarer dette helt fint, og man har jo to nøkler.

Hadde ikke vært verre enn å lage et menyvalg og programmere bilen til å gjøre noe den allerede gjør fra før (men av en eller annen grunn kun ved et ekstremt nisjepreget scenario).
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Låses dørene automatisk?
lørdag 13. desember 2014, klokken 03:17
Noen som har har funnet en løsning på dette?  Den låst seg igjen hvis du trykker på lås opp og ikke åpner men låst seg ikke hvis du forlater bilen med nøkkelen og ikke låser. Merkelig logikk.
#12
Leaf 2010-2017 / Slå av datainnsamlingsadvarsel ved oppstart?
fredag 12. desember 2014, klokken 19:59
Hvordan slås denne av? Trodde den skulle forsvinne etter Carwings aktivering men den er der fortsatt.
#13
Leaf 2010-2017 / Sv: Batterimåler i dashboard med %-visning
fredag 12. desember 2014, klokken 13:15
Hei, det går mest på generelt inntrykk av logikk og uforløst potensiale pga. lettvindt programmering. Hvorfor ikke bare kunne trykke på en av bilens sider og få opp fullskjerm? I tillegg bor jeg i Bergen, og kameraene har så langt alltid vært delvis dekket av regndråper.

Mtp. sammenligning har jeg ikke prøvd noe annet lignende kamerasystem. Men jeg hadde mye heller foretrukket å bruke normale ryggesensorer slik at jeg kan se ut speilene og samtidig høre om det noe jeg ikke har fått med meg.
#14
Leaf 2010-2017 / Sv: Batterimåler i dashboard med %-visning
torsdag 11. desember 2014, klokken 23:59
Takk! var ikke så lett å se de knappene :-)
#15
Leaf 2010-2017 / Batterimåler i dashboard med %-visning
torsdag 11. desember 2014, klokken 23:43
Hei!
Jeg kjøpte en tilnærmet ny Tekna i går som var importert fra Spania. Før jeg plugget i ladingen første gangen var det en mye kulere batteriindikator (se bilde) som nå er erstattet med estimert tid til fullading. Er det noen måte å få denne indikatoren tilbake igjen?

Må si at jeg så langt er lite imponert over logikken i knapper og instillinger, f.eks. at man ikke kan få velge hvilket av sidekameraene man får se alene (kun høyre).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA