Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ze

#1
Zoe / Sv: Redusert batterikapasitet?
tirsdag 21. mars 2017, klokken 14:24
Da var det gjort. Mekanikeren la igjen en utførlig forklaring av hva som var oppdatert i bilen. De hadde også tatt utskrift som viste SOH på 77% før oppdatering, og 98% etter. Gjettometeret er mye mer pålitelig nå.
Det er mulig det bare er placebo, men jeg tror også at rekkevidden har økt litt? (det har også blitt varmere i det siste, så det er ikke godt å si noe sikkert om).
#2
Zoe / Sv: Redusert batterikapasitet?
mandag 13. februar 2017, klokken 12:58
Sukk og stønn.
Samboeren leverte inn bilen på service, og hun ga dem beskjed om at det er helt normalt at bilen viser 165 km etter nullstilling i vinterkulden.
Sjekket da jeg fikk bilen tilbake, og de har ikke oppdatert softwaren.

Skulle tro det var standard prosedyre å oppdatere software på service, men det er det altså tydeligvis ikke.
#3
Zoe / Sv: Redusert batterikapasitet?
onsdag 25. januar 2017, klokken 10:23
Jeg skjønner.

Sjekket CanZE i dag tidlig. Ved 98% oppladet batteri på indikatoren, sier CanZE reelt 93,34%. SOH er 82%.
#4
Zoe / Sv: Redusert batterikapasitet?
tirsdag 24. januar 2017, klokken 23:39
Jeg har Canze og det hele. Har registrert noen og 80 prosent SOH. Får vel bare be MF om å ordne det.

Har dere opplevd noen endring i rekkevidde etter softwareoppdatering?
#5
Zoe / Redusert batterikapasitet?
tirsdag 24. januar 2017, klokken 12:59
Min 2014 Q210 har nå over lengre tid oppgitt 163 km som maksimal rekkevidde med fulladet batteri etter reset.

Jeg er usikker på om det er noen faktisk redusert rekkevidde. Jeg tror ikke det, men det er sjeldent jeg kjører den langt, og som regel lader jeg den opp når jeg parkerer.

Noen andre som opplever noe lignende?

#6
Zoe / Sv: Zoe app
mandag 04. januar 2016, klokken 10:58
Dere må holde inn appveksler-tasten/symbolet for å få opp den menyen. Det er ingenting i veien med appen, dette fungerer på alle Android-telefoner.
Om noe, kan en klage over dårlig UX-jobb fra utviklerne. Regner med at de ikke har brukt mange timene på å utvikle denne appen, den er i bunn og grunn webtjenesten i en nettleser.
#7
Zoe / Sv: Hva savner dere av utstyr/funksjoner på Zoe?
fredag 04. desember 2015, klokken 13:57
- Temperatur og klokke i "speedometerdisplayet": Det er veldig plagsomt at temperaturen blinker under tre grader eller hva det er. Ikke bare må du flytte blikket (og hodet) til høyre for å lese temperaturen, men også holde oppmerksomheten der lenger enn nødvendig når det blinker.

- Redigerbar hjemmeskjerm på R-Link: En funksjon jeg bruker relativt ofte er forbruksviseren, som viser energiforbruk og retardasjon i kilowattimer. Den må man trykke seg frem til hver gang, og med dette på displayet forsvinner også temperatur og klokke (se over).

- Widgeter på hjemmeskjerm: Se over. Det hadde vært nyttig å få ordentlig forbruksinformasjon som en widget, for eksempel i stedet for GPS-en, som stort sett er helt overflødig.

- Integrasjon av Android Auto: ...og forsåvidt Apple Carplay. TomTom-appen på R-Link er farlig nær ubrukelig, og Spotify via Bluetooth på R-Link er en ujevn opplevelse. Ofte vises ikke riktig sanginfo, og ofte stopper musikken opp, og da er det ikke lett å forstå hva som er galt uten å se på telefonen. Med Android Auto eller Carplay hadde man fått opp de appene man faktisk bruker, og kunne brukt Google Maps (som går TomTom en HØY gang) uten å måtte ha mobilen i holder.

- Prosentvisning av batterikapasitet: Når man har kjørt elbil en stund, lærer man seg å heller se på gjenværende batteri i stedet for km-indikator. Jeg vet hvor langt jeg kan kjøre på 50% batteri.

- Bedre belysning: Som nevnt av trådstarter. Jeg har en V70 med xenon, og det er natt og dag av forskjell, selv med de Philips Xtreme Vision-lampene. Joda, det ble bedre med disse, men det er jaggu meg ganske (unnskyld uttrykket) ræva langlys på bilen uansett. Vurderer å kjøpe ekstralys til bilen i vinter.

- Vindusspylere: Mulig det er bedre på R240-modellen, men kom igjen... Hvor vanskelig kan det være å installere bedre spylerdyser eller kraftigere pumpe, slik at det var mulig å slippe å bruke en halv tank spylervæske hver gang man tar ut bilen på salta veier.

- Bedre varmeapparat: Når det er godt og kaldt ute, syns jeg ikke det er mye sprut i varmeapparatet i Zoe.  På relativt korte turer hadde jeg vært villig til å ofre en større andel av batterienergien på oppvarming. Det kunne for eksempel vært et valg for ekstra varme, gjerne med advarsel om at det fører til kortere rekkevidde om det var det som måtte til.

- DC-hurtiglading: Det fungerer veldig fint med AC 43 kW, men realiteten er at det ikke kommer til å bygges ut noe særlig mer av dette. Om Renault fortsetter å insistere på å ikke utstyre bilene sine med hurtiglading, blir nok dette min siste bil fra dem i overskuelig fremtid. Synd, for generelt er jeg fornøyd.

- Tilgang til mer av batteriet: Renault økte andelen av kapasieteten som kunne brukes på R240-modellen. Det burde være mulig å endre på Q210-modellen også. De kunne implementert dette som en "Range mode" eller noe sånt, og advart om at det sliter mer på batteriet. Men i enkelte tilfeller hadde det vært greit å få kjøre en mil eller to ekstra.

- Slankere A-stolper: Det er helt sikkert gode grunner til at A-stolpene i bilen er så massive, men de hindrer en del sikt i enkelte situasjoner.
#8
Zoe / Sv: "Leaf Spy" til Zoe
tirsdag 15. september 2015, klokken 07:34
Det er ikke helt dumt. En kan jo se for seg ganske mye nyttig her, for eksempel mulighet for å føre statistikk. Har virkelig potensiale.
#9
Zoe / "Leaf Spy" til Zoe
mandag 14. september 2015, klokken 19:36
Noen dyktige folk er i ferd med å lage en Android-app til Zoe, som tar i bruk data fra OBD2-tilkoblingen slik Leaf Spy gjør.

De har holdt på med dette en stund, og nå er en svært tidlig utgave tilgjengelig for test. Her er det fortsatt mye som ikke fungerer, men hackingen så langt er imponerende nok.

Se mer her: http://www.goingelectric.de/forum/renault-zoe-zubehoer/hacking-into-zoes-canbus-t12199.html
#10
Zoe / Ekstralys
fredag 17. april 2015, klokken 09:18
Jeg vurderer å gå til innkjøp av ekstralys til Zoe-en. Nå som det går mot sommer klarer jeg meg nok en stund med original belysning med Xtreme Vision-pærer, men innen høsten står på døra har jeg lyst på mer lys.
Jeg opplever det ikke alltid som spesielt festlig å kjøre Zoe i mørkt vestlandsvær, spesielt siden det er mye hjort langs veien her.

Slik jeg forstår det er det ikke lovlig med én LED-bar, selv om den er godkjent. Da trenger jeg vel i tilfelle to LED-barer?

Er det noen her inne som har montert ekstralys på sin bil, og i tilfelle har noe å anbefale?
#11
Zoe / Oppgradere hjemmeladeren
fredag 10. april 2015, klokken 23:05
Jeg skal forsterke strøminntaket fra 1- til 3-fas (fremdeles TT-nett). Har i dag 3,6 kW-lader i carport.
Kan effekten på laderen økes? Hva må i så fall til?

#12
Zoe / Sv: Kjøpe ny eller gammel motor?
fredag 10. april 2015, klokken 22:25
Inntil videre i alle fall. 43 kW er jo et must. Satt senest i dag og irriterte meg over hvor forbannet tregt det gikk da jeg måtte stoppe ved en 22 kW-lader :)
#13
Zoe / Sv: Meget støyende varmepumpe?
fredag 27. mars 2015, klokken 21:43
Se positivt på det. Elbilhaterne vil være mindre fristet til å nøkle opp siden på bilen din.
Det til side - hvordan er lydnivået på varmepumpen til Soul EV og andre?
#14
Zoe / Sv: Meget støyende varmepumpe?
torsdag 26. mars 2015, klokken 21:56
Spiller det noen rolle? Man hører jo knapt dette inni bilen uansett.
#15
Det største problemet hittil har vært at den blå folien på Renault-merket i front har sprukket opp og flaket av, og at midtarmlenet ikke var festet skikkelig. Ikke mye å hyle over.

Men det er jo en del annet plukk jeg ikke er helt happy med. For eksempel navigasjonsløsningen, som fremstår som voldsomt tungvint sammenlignet med f.eks Google Maps som man jo bare kan prate til for å finne steder. Spesielt teit at POI-ene med ladepunkter ikke rimer mer virkeligheten *i det hele tatt*. Men det er jo ikke en reklamasjonssak.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA