Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Eternities

#1
Zoe / Sv: Hvor langt har din Zoe gått?
onsdag 20. april 2016, klokken 22:35
Rundet akkurat 6100 km på ganske nøyaktig 5 mnd. Hadde litt problem i starten med at varmeanlegget var litt kranglete, men ordnet seg med en rekalibrering hos forhandler sammen med noen nye dyser til spylerne.

Forøvrig har ikke jeg hatt noen veldige problemer med appen i det siste. Noen ganger vært litt kranglete å oppdatere mens bilen står til lading, men ellers har den funket greit.
Eneste jeg savner er å få en Zaptec med type 2 så jeg kan få ladet hjemme, men det er en historie for seg selv :p
#2
Zoe / Sv: Varmeapparat på Zoe
tirsdag 16. februar 2016, klokken 10:58
Hva angår forvarmeren så bråker den litt ja, men eneste måten den vil forstyrre naboen er hvis du parkerer bilen rett utenfor vinduet deres, eller de liker å sitte ute på en kald morgen og nyte morgenkaffen.
Verdt å merke at når den først "fyrer opp" så går viftene for nær full motor, men de roer seg ned og vedlikeholder temperaturen etter et minutt eller to.
Og som boxer72 skriver, så vil en bil på tomgang lage mer støy enn en viftene til Zoe.

Ble forøvrig fortalt av mekaniker hos forhandler at det har vært en feil med varmepumpen til et parti med biler levert før jul, så burde være fikset på de som leveres nå.

Vet ikke om noen svarte på spørsmålet om man måtte betale for å fikse hvis viften bråker, men hvis det er "unormalt" vil dette bli dekket av garantien og man slipper derfor å betale.
#3
Zoe / Sv: Hva savner dere av utstyr/funksjoner på Zoe?
onsdag 13. januar 2016, klokken 00:41
Må bare være obs på at du ikke kan låse opp bilen med knappen på døra hvis du har låst den med nøkkelkortet..

Men tilbake til tråden så er jeg veldig fornøyd med den flotte lille Zoe'en, men som det har blitt nevnt savner jeg veldig Zaptecen (selvfølgelig), og bedre lykter da det ikke er helt optimalt å bruke de originale på landeveien kl 7 på en vintermorgen, selv med Philips Xtreme pærene..

Hadde også vært fint med et mer åpent system til R-linken, hvor man kanskje kan få litt mere informasjon og endre flere ting, men ikke noe must.

Det mest irriterende for tiden er varmesystemet mens man lader. Siden jeg må ha Zaptecen for å få ladet på borettslaget tilbringer jeg noen timer av uka på den lokale McDonaldsen, og det å drive men å skru på comfort timeren hele tiden begynner på bli veldig gammelt.. Den varmer også veldig lite på føttene, så må velge mellom svette føtter hele dagen eller varme føtter mens jeg lader..

Savner også noe så lite som det å ha muligheten til å sette opp vindusviskerne. De blir veldig isete om dagen.
#4
Zoe / Sv: kjørelengde vinterstid
mandag 11. januar 2016, klokken 02:38
Kjører rundt 120 km tur retur skolen, men er stort sett landevei, så snitthastigheten er nok på rundt 60-70 km/t.
Ikke kjørt dit enda i år, men før jul gikk det stort sett helt fint ned til et par tre kalde. Tror det blir vanskelig å få presset ut 120 km nå som temperatur og kjøreforhold har endret seg dessverre.
Har heldigvis en 22 kw ved skolen, og planen fremover er å dra opp ca 30 min tidligere for å få noe lading. Trenger nok ikke veldig mye, men er nok dessverre nødvendig i de kaldeste månedene.
#5
I Porsgrunn er det 2 dc hurtigladere med CCS og chademo, og en 22kw type 2 stolpe med 2 uttak.
Dessverre ingen oppmerking av plassene enda, så i dag er det to ICE biler som opptar begge plassene til 22kw stolpen.
Satser på at oppmerking/skilting kommer..
#6
I følge kartet til Fortum har det nå kommet opp hurtiglader på McDonalds Porsgrunn nå!
Ser ut som 2 stk trippel ladere. Så det akkurat nå så har ikke vært forbi, men får ta turen i morgen :)
#7
Zoe / Sv: Hjelp til tolking av ladestasjon
tirsdag 24. november 2015, klokken 15:44
Ja, egentlig det jeg er redd for, men trodde disse stolpene måtte ha et TN nett.
Har vel misforstått noe inne i strøm jungelen.

Noen som vet hva det ville kostet for trafo til slike oppsett? Tenkte jeg kanskje skulle foreslå det for styret, siden jeg har veldig lyst til å koble til på kveldene nå og ikke vente til når enn Zaptecen kommer.
#8
Zoe / Hjelp til tolking av ladestasjon
mandag 23. november 2015, klokken 22:46
Har omsider fått min flotte Zoe. Er utrolig fornøyd med bilen så langt, men har et problem som selvsagt et knyttet til lading.

På borettslaget er det to stk ladestolper fra GARO, og trodde ut i fra det jeg kunne tolke fra diverse informasjon at disse ville fungere for min Zoe.
Men etter et par forsøk har jeg ikke endt opp med annet enn "Battery Charging Impossible"...

Jeg ønsker derfor å forhøre meg med dere, som stort sett har litt mer erfaring enn meg med disse problemene. Er det slik at disse er montert uten trafo, og at det ville løst problemet, eller er det noe annet som kan være problemet?

Stolpene det er snakk om er disse:
http://www.garo.no/index.php/stromsoyler-kontakter/ladestasjon-elbil-19606/ladestasjon-ls-3-m-2-x-mode3-2x3-7-kw-ls-3-ev2-3-7kw.html

På forhånd takk for svar!
#9
Zoe / Sv: Fortum-ladere som ikke oppfyller tekniske krav fra Renault?
søndag 15. november 2015, klokken 20:38
Takker og bukker for svar!
Er jo en jungel å komme seg igjennom alle tingene tilknyttet lading av elbil generelt og Zoe spesielt.

Har fremdeles ikke fått min Zoe, men siden det ser ut som om Zaptec'en ikke kommer før snøen har smeltet (kanskje litt pessimistisk, men...) så ønsker jeg å sikre at jeg kommer tilbake til Porsgrunn med litt margin på de kaldeste dagene, og bare kunne ta noen minutter på Fortum laderen gir meg den roen en så "føre var" person som meg trenger.

Gleder meg så utrolig mye til å få bilen! :D
#10
Zoe / Fortum-ladere som ikke oppfyller tekniske krav fra Renault?
søndag 15. november 2015, klokken 02:15
Jeg har lenge lurt på hva denne filtreringen hos Fortum vil si, og nå har det seg slik at laderen jeg hadde et håp om å kunne støtte meg på når de virkelig kalde dagene kommer, ikke oppfyller de tekniske kravene som stilles av Renault for lading.

Så mitt spørsmål er egentlig; hva har dette å si?
Laderen jeg tenker på er i Bø, og den har 2 stk 22kw uttak med Type 2 på 400V 32A.
Slik jeg har forstått det så skulle vel dette gå, men det er kanskje noe jeg overser her?
#11
Har et lite spørsmål som jeg kanskje kunne slenge på her jeg også..
Borettslaget har i løpet av sommeren satt opp ladestolper med Type 2, og forhandler mener at når det er Type 2 så er disse satt opp med transformator. Stemmer dette alltid?

Den det er snakk om på borettslaget er Garo LS-3 EV2 3,7kW, og ut i fra det jeg kan se ser det ut som om det stemmer at i hvert fall disse er AC, men vil dette da si at det er TN?

Informasjon fra brosjyren:
SitatLadestasjon med 2 uttak Type 2 Mode 3.
AC. 3,7kW sikret med 2 x 2p16C kombiautomater Type A.
#12
Zoe / Sv: Finnes orginale skvettlapper foran til Zoe?
fredag 30. oktober 2015, klokken 23:47
Noen som har prisen på de orginale skvettlappene?
#13
Zoe / Sv: Forsinket levering fra fabrikk?
onsdag 21. oktober 2015, klokken 14:29
Da er jeg tilbake fra forhandler, og fikk dessverre den samme beskjeden.
Bilen skulle egentlig være i land på mandag, men blitt forsinket til slutten av november :(
#14
Zoe / Sv: Utsatt Zaptec - levering
torsdag 08. oktober 2015, klokken 00:35
Pessimisten i meg blir veldig nervøs med alle disse utsettelsene. Vel å merke rekkevidde pessimisten som aldri har hatt noen langkjøring med elbil, så må jo ta det med en klype salt.

Siden det tok så lang tid å få levert Zoe'en håpet jeg virkelig at Zaptec laderen ville bli ferdig til da, men den gang ei..
Mitt andre håp om at Fortum skulle få satt opp sin lader i Bø i Telemark før bilen er på plass begynner og å svinne sakte men sikkert. Sjekker Facebook siden og kartet nesten hver dag :(
Vi har lader på borettslaget, men ingen som vet om denne har trafo og TN nett eller ikke, så her slår pessimisten inn igjen.

Nei, får bare glede meg til bilen kommer, og la bekymringene komme når gradene synker ned mot 10-15-20 kalde :)
Håper uansett ikke at Zaptec styret ødelegger for mye for denne ellers flotte bilen, men skjønner absolutt at folk ikke liker det.
#15
Zoe / Sv: Valgets kval.. R210 vs. R240 (Tilbud)
torsdag 27. august 2015, klokken 01:20
Tusen takk for mange gode svar!
Har fått veldig mye å tenke på!

Q210'en sin 43 kw lading, samt levering med en gang gjør den veldig fristende.

Men R240'en sin rekkevidde, pluss det å bli kvitt den gamle bilen veier veldig tungt.

Når jeg tenker meg om så burde jo ikke hurtiglading være veldig nødvendig, siden jeg stort sett vil lade hjemme, samt schuko jeg kan få brukt i Bø. Er dog litt nervøs for hvis jeg ikke skulle fått lada i Bø, og da forhåpentligvis greie å komme meg tilbake til Porsgrunn (selv om det kanskje blir litt knapt på den verste vinteren.)
Igjen, hvis det er slik at det er en 43kw lader i Bø, så ville jo ikke det tatt lang tid med en Q210 heller..
Er forøvrig ikke mange turene inn til Oslo. Er snakk om en 4-5 i året, så burde ikke være et stort problem.. Men igjen er det jo greit med så lite tanking som mulig..

Mye å tenke på, og ikke lang tid.. Huff..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA