Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - duracell

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Dommedag for elbiler?
onsdag 29. april 2015, klokken 11:12
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 29. april 2015, klokken 10:45
Den største faren for elbil incentivene er den pågående og aksellererende importen
av den økonomiske krisen med punktert oljepris, raskt økende arbeidsløyse og trygdeutbetalinger
med resultat økende statsutgifter og minkende statsinntekter.

For da kommer N raskt i samme stilling som det meste av verden:
Uten finansielle muskler til å ofre milliarder på miljøvennlig politikk.

Interessant perspektiv.
Elbilens verste fiende er krig i Syria/Irak og skumle planer lagt av OPEC (oljepris), tror ikke så mange tenker på det på den måten :) Til syvende og sist handler jo det tross alt om penger inn- og ut av statskassen.
Da kommer vi der som du frykter, at det står mellom klima/miljø og trygdeutbetalinger. Har nok en anelse om hva som kommer til å bli prioritert...
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Dommedag for elbiler?
onsdag 29. april 2015, klokken 10:19
Sitat fra: Electrix på onsdag 29. april 2015, klokken 09:55
Hva er det som er så trist?

Fordelene består utover de 50 000 som tidligere var bestemt.

Man endrer avgifter slik at motorstørrelse og vekt betyr mindre og CO2 og NOx utslipp betyr mer, dette gavner jo uansett elbiler den dagen fordelene trappes ned. Kanskje kommer vi til slutt dit at avgiftene kun er utslippsbasert og da er det jo bare aktuelt med mva på elbil (og evnt piggdekkavgift for de som ønsker det).

Når det gjelder bruksfordelene tror jeg nok at man forsøker seg veldig forsiktig, hvis ikke risikerer man at elbilsalget går ned og da må man opp med avgifter på resterende biler eller innføre restriksjoner. Disse fordelene var jo også kompensasjoner for problemene elbiler hadde med ladeinfrastruktur, noe som heldigvis bedres hele tiden. Når det kommer rimeligere elbiler med lengre rekkevidde om et par år så er det få ulemper med disse.

Samtidig bør det være klart for de fleste nå at dette skiftet til elektrisk (nullutslipp) bilpark er i ferd med å lykkes, og at det for hver dag blir større og større risiko ved å kjøpe eksosbil og mindre og mindre risiko ved å kjøpe elbil. Når det finnes elbiler i alle prisklasser også på bruktmarkedet er det ikke lenger noen grunn til at diesel/bensin og strøm skal ha nesten like store avgifter prosentvis, da kan man nok regne med en femmer ekstra i drivstoffavgift noe mange har mast om i årevis. Inntil nå har det ikke vært politisk gjennomførbart fordi mange ikke har hatt noe alternativ. Men i 2017 med Leaf, Bolt, Model 3, eller i 2019 når man kan kjøpe disse brukt også...

Du har mange gode poenger, spesielt rundt dette med leasing til firma. Jeg er likevel ikke overbevist om at våre politikere har tatt innover seg dette nullutslipp-skiftet. Fortsatt mange som er skeptisk til elbil og derfor hater insentiver (haters gonna hate), og jeg er redd for at disse er de som roper høyest og blir hørt. Her gjør imidlertid elbilforeningen en super jobb som står opp for elbilistene :)

Hvorfor tror du at de kommer til å være så forsiktig med fjerningen av bruksfordelene? De kan jo bare kjøre full avgifter på fossil- og elbiler. Hvis elbilsalget går ned og folk går tilbake til dieselbilen så er det jo bare å øke avgiftene over hele linjen og da får jo staten dobbelt så mange avgifter inn.

Kall meg politikerskeptiker, men vi får se hva disse avgjørelsene gjør med markedet.
#3
Elbilen i Samfunnet / Dommedag for elbiler?
onsdag 29. april 2015, klokken 09:24
Judgement day nærmer seg...
Dette var triste greier :'(

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/miljoesvin-skal-bli-dyrere/a/23440679/

"endringene helst skal begynne å innføres allerede fra revidert nasjonalbudsjett som legges frem 12. mai"
- to uker igjen folkens :o
"Overfor VG er ett av argumentene for å starte nå at endringer i bilavgifter må skje gradvis."

Greit nok at man kan lease batterier og har momsfritak for selve bilen, men uten fritak som bompenger,lavere årsavgift,gratis parkering så er det ikke mye igjen? Liten trøst for oss at hyttetraktoren til naboen skal bli dyrere...
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Sikring av ladekabel til Soul
onsdag 22. april 2015, klokken 20:38
Sitat fra: zbk på onsdag 22. april 2015, klokken 12:05
Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. april 2015, klokken 11:52
Kan ikke tyven bare tvinne løs kabelen?

Jeg vil tro det holder med et litt kraftig rykk for å bøye den faste enden av bøylen og kunne løse vaieren på den måten. Billige kombinasjonslåser lar seg uansett stort sett åpne på et lite minutt pga dårlig tilpassede deler slik at man kan kjenne når man finner riktige tall om man legger litt press på.

Alt folk vet  ;)
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Sikring av ladekabel til Soul
onsdag 22. april 2015, klokken 10:54
Sitat fra: nime01 på onsdag 22. april 2015, klokken 10:22
Jeg bruker en slik, som jeg har 'tvinnet' rundt ledningen (kan ta bilde senere)

http://www.clasohlson.com/no/Kombinasjonshengel%C3%A5s/40-7446-3

Da sitter kabel/lås fast på ledning og jeg kan bruke den som oppheng og lås samtidig. Ikke akkurat kraftig lås/wire, men akkurat nok til at det ikke er bare å nappe med seg om man ikke går rundt med avbiter, leatherman, kniv e.l. Den som vil ha med seg en ladekabel får den med uansett.

Den løsningen virker jo grei og rimelig.
Supert om du kunne fått lastet opp bilde! :)
#6
Ladeplasser og ladekabler / Sikring av ladekabel til Soul
onsdag 22. april 2015, klokken 10:02
Jeg vurderte å legge denne inne på Soulforumet (bare flytt hvis feil) så beklager hvis jeg bommer.

Spørsmålet er:
Jeg skal nå kjøpe ny ladekabel og har lest, blant annet her, at det ikke er noen låse/sikringsmekanisme på Soul sin ladekabel. Ganske kjipt om noen stikker av med en kabel til et par tusen på pur helvete >:(

Har hørt om folk som har brukt hengelås og andre ting, men hvordan gjør dere det?
Har dere noen bilder på hvordan dere låser kabelen i praksis?
#7
Hordaland elbilforening / Sv: Lading i klostergarasjen - Type 2?
tirsdag 21. april 2015, klokken 11:10
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 21. april 2015, klokken 11:04

litt mindre treg lading enn treglading ;)

Dagens! :D

Takker Jkirkebo! - Da blir det innkjøp av kabel :)
#8
Hordaland elbilforening / Lading i klostergarasjen - Type 2?
tirsdag 21. april 2015, klokken 10:08
Hei,

Fant frem til laderne i Klostergarasjen i dag og så at de har type 2? Stemmer det? Jeg kunne i allefall ikke bruke min egen vanlige husholdningskontakt.

BoS nevnte jeg burde anskaffe meg en type-1-type2 kabel sånn at jeg kan lade på sentre/stolper/garasjer.
Er det en slik http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Mode_3_lading_fra_nye_typen_ladestolper jeg trenger for å lade i Klostergarasjen?
Jeg har KIA Soul så skal jeg kjøpe en 32A eller 16A - variant?

Er det dette som kalles semihurtig? (traff på en leafer som sa han ladet fullt på 4-5 timer på 16A med denne kabelen.
#9
Kia Soul EV / Sv: Redusert rekkevidde med takboks/ski?
mandag 20. april 2015, klokken 13:49
Sitat fra: EspenM3 på lørdag 18. april 2015, klokken 10:35
Lastestativene selges av Kia forhandlerne. Boksen likeså, men den kan nok også kjøpes av alle som forhandler Skiguard  :)

Er det andre enn forhandler som har slike stativ, eller er forhandler grei på pris? Hva ligger de på? 1500-2000?,-
Med det nevnte stativet, er kan man kun bruke bokser fra Skiguard? Er jo ofte tilbud på litt mindre fasjonable merker  ;)
#10
Kia Soul EV / Sv: Hjelp til oppklaring rundt lader
fredag 17. april 2015, klokken 11:01
Sitat fra: jkirkebo på fredag 17. april 2015, klokken 10:04
Sitat fra: duracell på fredag 17. april 2015, klokken 09:56
Sitat fra: heidu på torsdag 16. april 2015, klokken 21:33
Ut på tur trenger du en type-2 til type-1 kabel (1-fas) som takler inntil 32A. Mode-3 definerer hva slags type lading, mao betyr dette at elektronikken som kommuniserer med bilen og forteller hvor mye bilen kan trekke av strøm er bygget inn i ladestasjonen/stolpen. Ladekabelen du fikk med bilen som lader på 10A via et schukostøpsel er en mode-2 lader, ettersom elektronikken er bygget inn i kabelen, altså ofte referert til som "kladden".

Andre ting som kan være greit å ha med er en skjøteledning, gjerne den fra biltema som er med 2,5mm2.

I tillegg har jeg en ekstra mode-2 ladekabel i tilfelle den ene skulle gå dundas.

Takk for info, , men hvorfor skal man velge en 1-fas når man kan velge 3-fas? Vil man ikke ved en 3-fas kunne lade raskere, men samtidig også bruke 1-fas? (Er helt ubrukelig på strøm...og har el-bil likevel :P )

Type 1 kontaken som brukes bl.a på Kia støtter ikke 3-fase, kun 1-fase. Så ingen av bilene med Type 1 inntak kan lade noe raskere fra Type 2 3-fase uttak, de vil kun bruke én fase. Naturlig nok har da bilen en 1-fase lader.

Biler med Type 2 inntak kan støtte 3-fase, men mange gjør det ikke. Tesla, Renault og Mercedes kan utnytte 3-fase mens VW og BMW ikke kan det.

Hmm..  Er fortsatt usikker på hva slags kabel jeg faktisk trenger. Selv med alle disse lading-for-dummies guidene og dere gode hjelpere her inne er jeg fortsatt i treg i pappen...
Hvilket produkt skal jeg kjøpe og hvor?
BoS (som jeg droppet) sa en slik type-2 til type-1 kabel koster ca 1900,-
Hvor finner jeg "min" kabel? Det jeg ser på nettet av kabler ligger mellom 1700 og 5000, alle for type 1. Jeg finner ingen som "heter" type-2 til type-1 overgang" :S
Den tjukke ladeporten er vel til sånn Chademo-hurtiglading hvor kabelen henger fast i stasjonen sant?
#11
Kia Soul EV / Sv: Hjelp til oppklaring rundt lader
fredag 17. april 2015, klokken 09:56
Sitat fra: heidu på torsdag 16. april 2015, klokken 21:33
Ut på tur trenger du en type-2 til type-1 kabel (1-fas) som takler inntil 32A. Mode-3 definerer hva slags type lading, mao betyr dette at elektronikken som kommuniserer med bilen og forteller hvor mye bilen kan trekke av strøm er bygget inn i ladestasjonen/stolpen. Ladekabelen du fikk med bilen som lader på 10A via et schukostøpsel er en mode-2 lader, ettersom elektronikken er bygget inn i kabelen, altså ofte referert til som "kladden".

Andre ting som kan være greit å ha med er en skjøteledning, gjerne den fra biltema som er med 2,5mm2.

I tillegg har jeg en ekstra mode-2 ladekabel i tilfelle den ene skulle gå dundas.

Takk for info, , men hvorfor skal man velge en 1-fas når man kan velge 3-fas? Vil man ikke ved en 3-fas kunne lade raskere, men samtidig også bruke 1-fas? (Er helt ubrukelig på strøm...og har el-bil likevel :P )
Er det en slik en du tenker på? 32A 1 fase 5 m rett kabel: Vare nr 3225321 Pris Kr 1790.-  (fra Elbilhjelpen)

Mener jeg leste i manualen til KIA at skjøteledning skal unngås eller er det avhengig av ulike faktorer?
#12
Kia Soul EV / Sv: Redusert rekkevidde med takboks/ski?
fredag 17. april 2015, klokken 09:11
Sitat fra: EspenM3 på fredag 17. april 2015, klokken 08:32
Den er ikke så verst å se til med riktig skiboks :-)

Råstilig! 8)

Kan du lenke til nettsted hvor du kjøpte stativ/takbøyler? Finner ikke det på nettet.
#13
Sitat fra: znaky85 på torsdag 16. april 2015, klokken 17:54
Ta kontakt med forhandler uansett, tenker jeg

Tror jeg skal gjøre det. Har noe annet småplukk jeg må ta opp også.
Tenker at jo lenger jeg utsetter det med MacGuyver-løsninger jo verre blir når jeg til slutt må til forhandler uansett.
#14
Kia Soul EV / Sv: Hjelp til oppklaring rundt lader
torsdag 16. april 2015, klokken 14:39
Jeg vurderer å gå til innkjøp av en hurtigladekabel som jeg kan bruke når jeg skal ut på langtur med Kia Soul.
De stasjonene som er oppført på ladestasjoner.no osv er dette stasjoner hvor man må ta med sin egen hurtigladekabel eller henger det ladekabler fast i stolpene?

Hvis jeg f.eks skal lade på garasjeanlegg på Bystasjonen/Klostergarasjen i Bergen hva slags kabel trenger jeg da?
Det står at garasjen er ustyrt med "Type 2, mode 3". Er dette to forskjellige kabler eller er det et dobbeltnavn på en type2-kabel? Må jeg ha et slags adapter/overgang fra den kabelen jeg har for å lage på disse garasjene/stedene rundt om i landet?

Enkelt spurt: Hva slags kabel trenger jeg for å lade Soul``n når jeg er på tur? ???

PS! Lader ellers kun med 10a kontakt hjemme/på jobb.
#15
Har hatt Soul``n i tre dager nå. Kjempefornøyd, MEN i dag tidlig så kom en ubehagelig overraskelse.

Åpner bilen, hiver ungen inni og starter bilen på on/off men får ikke kjørt av gårde :(
Ser på instrumentpanelet og der lyser det rødt batteriikon  :o Jeg har ikke ladet den på to dager (var på 71%) men det skulle vel ikke ha noe å si?

Har lest om en del her inne som har opplevd problemer med 12V batteriet. Kanskje det var det som skjedde med meg? Jeg slo av "motoren" igjen, ventet typ 10 sekunder og så startet den uten problemer og jeg kjørte av gårde.

Hva skal jeg gjøre for å forhindre slike ting? Skal jeg ta kontakt med forhandler og be de fullade batteriet eller må man bytte et batteri på garantien?
Bilen har vært kjørt som demobil i underkant av 100km så er ikke rare distansen. Alt annet fungerer utmerket.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA