Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ob64

#1
Model S / Sv: Software v8.0
tirsdag 11. oktober 2016, klokken 13:11
Fikk installert 8.0 i natt. Finner ikke lenger noe sted å slå av blinkingen som varsler om farer på siden av bilen, noen som har funnet det?
#2
Model S / Sv: Varmeapparatets (dis)funksjon etter v7.0
tirsdag 01. desember 2015, klokken 22:24
Sitat fra: Brede på tirsdag 01. desember 2015, klokken 06:52
Prøvde med/uten range mode, med/uten resirk, varierte på dyser, stengte dyser, åpnet dyser.... Stort sett alle kmbinasjoner uten at det ble bra. Best ble det med range mode, uten resirk, kun åpent ned til føttene og 26 grader. Da ble det en forholdsvis jevn kulde i bilen..

Kjenner meg igjen i beskrivelsen til Brede. Jeg har også prøvd alle tenkelige kombinasjoner av manuelle og automatiske instillinger, inkludert range mode on/off. Resultatet er stort sett istapp på beina og variasjon melllom kaldt og kokvarmt i hodehøyde, tilsynelatende ganske tilfeldig.
#3
Model S / Sv: Bjørns videoer
mandag 23. november 2015, klokken 23:10
Artig med videoene dine.

Har du fått mer erfaring når det gjelder taktrekk/isolasjon, er det verdt å installere mht varme og støy?
#4
Model S / Sv: Software 7.0
mandag 09. november 2015, klokken 22:56
Sitat fra: krl på mandag 09. november 2015, klokken 17:50
Support kan nå melde at det er på vei en fiks for klimaanlegget. Temperaturreguleringen vil bli like god som for pre 7.0, og oppdateringen rulles ut i løpet av uken eller helgen slik jeg forstod det.

Håper du har rett. Hvor kommer informasjonen fra?
#5
Model S / Sv: Software 7.0
søndag 08. november 2015, klokken 21:33
Sitat fra: krl på søndag 08. november 2015, klokken 20:30
Support mener nå at det skal komme en oppdatering i løpet av kort tid. Så da får vi satse på at det betyr før vinteren  :)

Hvem er "support"? Skulle gjerne hatt et navn eller referanse, blir litt tynt å argumentere ovenfor Tesla uten dette. Er det noen som vet hvilke servicesenter som er klar over at dette er en SW feil? Jeg ringte som sagt først til support (24 timer veiassistanse), og de mente det var feil på bilen.
#6
Model S / Sv: Software 7.0
søndag 08. november 2015, klokken 12:52
Sitat fra: Lynet på søndag 08. november 2015, klokken 12:14
Ring heller inn problemet til support og gi dem navnet på personen som mener det ikke har noe med 7.0 å gjøre. Support innrømmet at maaaange hadde ringt inn samme dag som det ble lansert.

Ringte til support først, så ringte Drammen meg opp igjen. "Det er bare tilfeldig at dette skjedde ved oppgraderingen..." var beskjeden jeg fikk. Litt mye "tilfeldigheter" med Tesla om dagen. Samtidig er det jo flott at de er villige til å se på bilen og gi meg leiebil. Tror jeg takker nei og avventer situasjonen.
#7
Model S / Sv: Software 7.0
søndag 08. november 2015, klokken 09:55
Ringte Telsa på fredag og klaget på varmeapparatet. De mente det ikke hadde noe med 7.0 å gjøre, og ville ha bilen inn på service i Drammen i morgen. Jeg har samme problem som alle andre, guldegufs og må ha termostaten på 25++. Fikk beskjed om jeg måtte regne med at bilen ble stående en god stund da det var lang kø i servicesenteret. Fosil lånebil. Frister ikke særlig, dette skjedde da jeg oppgraderte til 7.0, tror ikke på at det er noe feil på bare min bil. Hva gjør jeg?
#8
Model S / Sv: Software 7.0
tirsdag 03. november 2015, klokken 21:01
Jeg må nå ha varmen på minst 26 grader, tidligere 22 grader. I perioder blir det da ubehaglig varmt (ikke så rart), men kort tid etterpå blir det så kalt at jeg må skru varmen ytterligere opp. Jeg har forsøkt meg på manuelle viftehastigeheter og luftregulering, men det samme oppstår da. Dette er ikke "dommedag", men ganske så irriterende å sitte å svette og fryse om hverandre fordi noen har gjort en dårlig jobb med uttesting av software.
#9
Jeg har lyse NextGen skinnseter, kjørt 16 000 km, ingen antydning til slapt skinn slik du viser.

Derimot har skinnet allerede begynt å miste fargen på ryggen, der hvor sidestøtten er på venstresiden. Også sømmen begynner å bli sort/grå. Har behandlet med gode skinnprodukter fra setene var nye, men det hjelper  ikke når fargen slites vekk. Virker som om den lyse fargen er veldig, veldig tynn. Ikke snakk om gjennomfarging. Tror ikke dette blir særlig pent på sikt, minner meg om skinnet i billige vesker hvor fargen flasser av etter litt bruk.
#10
Model S / Sv: Hva jeg ikke liker med v 7.0
onsdag 28. oktober 2015, klokken 18:04

  • Mye dårligere varmeapparat, "lunheten" er borte. Virker som det slår seg av og gir kuldesoner, tar lenger tid å bli varmt i bilen
  • Lysorgelet som blinker på sidene av bilsymbolet. Jeg vet det kan slås av, men da mister jeg varslingen
  • Batterisymbolet er blitt for lite og for bortgjemt
  • At de ikke gjorde noe med DAB brukergrensesnittet

#11
Model S / Sv: Software 7.0
mandag 26. oktober 2015, klokken 23:15
Ok, skal innrømme at lukeparkeringen (autopark) er rå. Kjørte forbi en luke på venstre side, var sikker på at det ikka var plass, men P'en kom fram. Trykte på start, og bilen tok kontroll. Etter en perfekt innsving var fronten fortsatt på skrå. Da begynte den en rask sving-frem-tilbake sekvens, og etter 5-6 ganger stod bilen perfekt parket. Klaringen til bilen forran og bak var minimal. Måtte slite skikkelig for å komme ut igjen...
#12
Model S / Sv: Software 7.0
søndag 25. oktober 2015, klokken 23:25
Har nå prøvd ut autoplot på E18. Morsom sak, men dette er kun et leketøy. Det er omtrent like avslappende som å sitte på med svigermor: stadig korrigering og vingling, og du sitter med hjertet i halsen i konstant frykt for hva som kommer til å skje. Jeg var utslitt etter en 1/2 times kjøring...

Ellers mye bra, men er skuffet over at ingenting har skjedd med DAB brukergrensesnittet. Her ligger de håpløst langt bak.

Kudos for mer logisk (vanlig) bruk av symboler for cruise kontroll.
#13
Model S / Sv: Teslamatematik: Hvordan undgår jeg rækkeviddeangst.
søndag 02. august 2015, klokken 21:49
Jeg liker å sette visning til % (energi), da får du hvor mange prosent av full kapasitet du har igjen på batteriet, uavhengig av hvordan du har kjørt tidligere. Synes som om 75 kWh er et realistisk tall å regne med for 100% for en S85 eller P85.

Rekkevidden kan da renges ut med følgende formel:

Rekkevidde i km = % igjen på batteri * 75 000 wh / forbruk per km

Forbruk per kilometer vil avhenge av hvor fort du kjører, vær, temperatur osv. Jeg har en P85D og har erfart følgende cirka tall for forbruk per kilometer:

Kjøring langs landevei: 170 wh/km
Blandet kjøring: 200 wh/km
Kjøring på motorvei, eller våte veier: 220 wh/km
Kjøring i motvind og regn: 250 wh/km

Her er et eksempel:

Du har 80% igjen på batteriet, og du skal kjøre hjem fra hytta på vanlige veier. Da er rekkevidden

Rekkevidde: 75 000 wh * 0,8 / 200 wh/km = 300 km (0,8 er det samme som 80%).

I praksis må du regne inn litt margin. Jeg liker å regne at jeg har 30 km per 10% på batteriet, det er lett å regne ut uten kalkulator (10% = 30 km, 20% = 60 km osv). Da har du egentlig antatt at forbuket er 250 wh/km, hvilket betyr at du har god margin i de fleste tilfeller.
#14
Model S / Sv: Sammenheng setebelte og Drive?
tirsdag 12. mai 2015, klokken 19:08
Sitat fra: cstromme på tirsdag 12. mai 2015, klokken 10:46
Tipper dette er du som løfter rumpa ja. Hvis ikke vil jeg tro det er en sensorfeil i setet, men da ville jo den slå ut i andre tilfeller og?

Jeg tror kanskje du har rett, har testet litt mer i dag. Sensoren i setet er nok litt følsom, hvis jeg snur meg litt for å se til siden slår den ut og smeller bilen i P. Litt spesielt at det skjer med alle dørene igjen, men med setebelte festet er det jo ikke noe problem. Teslalogikken er ikke som andre logikker...
#15
Model S / Sv: Sammenheng setebelte og Drive?
mandag 11. mai 2015, klokken 23:03
Sitat fra: Leif1 på mandag 11. mai 2015, klokken 22:41
Du letter på rumpa... Hvis ikke er det feil på sensoren i setet ditt.
Den smeller i park om den tror du er på vei ut av bilen.
Not a fault it's a feature.

Hmm, skal dobbelsjekke at jeg ikke letter fra setet. Litt pussig om den tror jeg er på vei ut av bilen med lukket dør...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA