Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 17. oktober 2014, klokken 08:00
Noe overdrevet i tråden på Tesla forumet om de norsk bruktprisene på MS, men hva skjedde fra at man fikk godt over nybilpris, til at man plutselig må dumpe prisen? Grunnen til overprisingen var ventettiden, og den gikk faktisk opp om man bestiller D. Bilen har ihvertfall ikke endret seg over natten, så då det være noe annet.
Tja, men kan jo ta en titt på forsiden til Dagens Næringsliv i dag; "Nå glipper alt!" Tesla's bruktmarked er vel ikke imun mot konjunktursvingninger i økonomien? Lavere oljepris er dårlig nytt for Tesla i Norge. At lavere bensinpriser gjør elbilregnestykket litt dårligere vil nok påvirke marginalt, men når flere tusen oljejobber nå forsvinner, så blir det vel ferre som velger å låne 750' til en brukt P85+? Kan jo tenke seg at noen av Tesla'ene som er lagt ut for salg er fra folk som nettopp har mottatt en oppsigelse, og har helt andre prioriteringer enn oppgradering til D. Selv om det ikke er sikkert at vi går inn i "dårligere tider", så er frykt for dette nok til å kaste en del bilkjøper opp på gjerdet. Når dette nå sammenfaller med en lansering av ny modell, så peker vel de fleste parameterene mot lavere bruktpriser på Tesla i tiden fremover. (Om dette vil tilsi "normalt" verdifall, vil de neste 6 mnd. gi en god pekepinn på)
Bare synsing fra min side selvsagt. (Faller en godt utstyrt 85 ned mot 400 til neste år, så er jeg kjøper! )