Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - JR

#1
Kia Soul EV / Sv: Vinterkjøring
mandag 26. januar 2015, klokken 08:19
Jeg er overrasket over L.Kings beskrivelse av Soul´en med skuffende framkommelighet og ellers dårlige egenskaper. (Blir man i tillegg kald på bena kjenner jeg meg enda mindre igjen...)  Selv byttet jeg til Soul (jeg kjenner ikke Kia Rio og BMW330 men kommer fra en Nissan Patrol) i oktober og har hittil kjørt nesten 10.000 km. Har hatt atskillige turer opp og ned på snø og tildels islagte veier og jeg er meget godt fornøyd med framkommelighet og bremsestrekningen. Traction-control og ABS-bremser gjør en god jobb sammen med mine Hakkapeliitta 8 (pigdekk) - sistnevnte anbefales sterkt. (Snø og islagte veier trekker selvfølgelig mer strøm, men jeg merket praktisk talt ingen endring i forbruk i høst når jeg på sammenlignbart underlag gikk fra originaldekk til Hakka8 - imponerende)
#2
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
søndag 23. november 2014, klokken 13:32
Kjørte 18.november fra Asker via Oslo sentrum til fergekaien i Moss. 3-4 grader, delvis våt asfalt og piggdekk (Hakka 8) 21 grader i bilen, radio på. Maks hastighet 95km/t ellers på fartsgrensene forøvrig. Startet med 100% batteri ankom med 49%. Dette er et forbruk på ca. 14,5kw/h og en rekkevidde tilsvarende rundt 185 km.

Kjørte før helgen Asker - Horten etter gamle E18 (vesentlig 70 sone) klart et snitt på 13,6 KW/h per 100km. Samme utetemp som over men reduserte kupeen til 19 grader. Litt gjerrig kjørestil. Interessant å notere et forbruk som tilsvarer en rekkevidde på 200km. Opplevde at elektronikk og AC tilsammen lå på rundt 5-600W mesteparten av veien. Varmepumpen virker meget effektiv.
#3
Har nå kjørt en uke på Nokian Hakkapeliitta 8 piggdekk og med samme felger som "Gnilre" har avbildet. Overraskende støysvake - ingen pigger å høre i bilen når farten passerer 60-70km/t og ikke noen negative endringer i veifølelse/kjøreegenskaper.  Har testet forbruk med dekkene i temperaturer ned til såvidt under 0 grader - har allerede kjørt noen hundre km - vesentlig motorvei. Hadde et par målte turer på samme distanser fra tidligere i rundt 10 grader - kan ikke se noen vesentlig endring på statistikken - forbruk på ca 17KWh/100 km dvs 15mil+ motorveirekkevidde. Temp.og vinterdekk ga mao ikke særlig målbar endring - det er høyrefoten som teller mest - jeg bruker mye cruise og ligger såvidt under fartsgrensen. Meget godt førsteinntrykk av Hakkapeliitta 8  :)
#4
Kia Soul EV / Sv: Tilhengerfeste på Kia Soul
søndag 19. oktober 2014, klokken 21:23
Jeg har takstativ inkludert i kontrakten. Fikk bilen 1.oktober, men venter stadig på takstativet. Får vite fra forhandler at det jobbes med å ferdigstille dette fra Thule, men ingen dato er kjent for når det vil være tilgjengelig. Er det noen som har hørt noe om når det vil være tilgjengelig?  (Kupéen er litt for kort for ski...)
#5
Kia Soul EV / Sv: Pendle Sarpsborg - lillestrøm
søndag 19. oktober 2014, klokken 21:09
Har akkurat anskaffet EVSelects 32A. Jeg synes den er smart. Her slipper man "kladden" og pistolen kan stilles inn på ønsket strømstyrke. Bestilte den fra Elbilhjelpen sammen med adaptor for 32A 1-fase industristrikk (blå) og adaptor for schuko (vanlig husholdningstikk). Med et enkelt grep kan du programmere pistolen til å gi 16A eller 32A (eller andre strømstyrker) 

Vil anbefale en norsk forhandler. 25% tillagt mva, fortollingsgebyr og ingen rettigheter i forhold til norsk forbrukerkjøpslov gir kjøp fra utlandet marginale fordeler.
#6
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
lørdag 18. oktober 2014, klokken 21:39
Kjørte i kveld en strekning på 54km småkupert landevei med 60-70-80 sone med et forbruk på 16,2KW/100km med en avslappet kjørestil omtrent på fartsgrensene. Utetemperatur 4 grader og regnvær. AC på 22 grader. Forbruk 36% av batteriet. Forbruket tilsvarer en rekkevidde på 150km. Enig med "kringon" i forhold til rekkevidde og temperatur. Hastighet er det som trekker mest strøm. Morotorvei i 100+ er slemt. Mer om mine rekkevidde-erfaringer:  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16672.15.html
#7
Kia Soul EV / Sv: Har dere fått bilen? Og er dere fornøyd?
torsdag 16. oktober 2014, klokken 22:11
Passert 1400 km siden jeg fikk bilen levert 1.oktober fra Skotvedt i Drammen. Svært godt fornøyd med kjøpet. Byttet ut en stor seksylindret SUV fra Cambro-Silur-tiden med Soul. Hvilken overgang!  :)  Soul´en er utrolig lettkjørt og komfortabel - trives like godt i byen som på motorveien - som å bli ført avsted med vinden!

Noen observasjoner om forbruket:

Kombinasjon av by og landevei (75km/t max snitt) har jeg kjørt på 13-15 KW/100km. Dvs en rekkevidde på 175-200+ km. Veldig bra!

Motorveistrekninger som Horten - Asker har ligget på ca 18KW/100km med cruiscontrol på fartsgrensene underveis.  Dvs en rekkevidde på omlag 150km.

Blanding av 80 og 100km/t på fylkesveier/motorveier (Horten-Asker med gamle E18 til Drammen og motorvei videre) har ligget fra under 16 til rett over 17 KW/100km (det betyr en rekkevidde på 140-170km)

Det var i dag temperaturer rundt null og det sluddet tett mesteparten av tiden langs 60 km motorvei med en god del høydeforskjeller - litt tyngre pedal /såvidt over 100km/t - snittforbruk på 19.9. Fartsøkningen er nok hovedårsaken til forbruksøkningen.

Alle turer er med AC på 22 grader og ECO.

I 50-80 km/t er den veldig økonomisk - positivt overrasket! Cruisekontrollen er meget behagelig og ser dessuten ut til å spare på elektronene. Motorvei trekker mye når hastigheten passerer 100km/t.

Den lader etter mine beregninger 1,55 til 1,85/KW per time med medfølgende ladekabel og bruker intil 14 timer på full opplading. Dette er litt tregt og må forventes å øke på vinteren. Kjører du langt/mye og sent kan du fort stå uten fullading på morgenen... Kia skriver i manualen at 32A er normallading mens 16A er vedlikeholdslading. Installerer nå en 32A kurs i garasjen for å kunne fullade på 5 timer. Ladekabel som kan brukes både på 32A 1-fas og 16A stikk og koster 6.500 inkl.mva på elbilhjelpen.no. Denne har «kladden» installert i pistolen. Meget mobilt og praktisk!

Det blir spennende med vinter. Har bestilt Hakkapelitta 8 piggdekk. Noen andre som har valgt dette dekket/piggdekk?

Har noen opplysninger om disponibel batterikapasitet? (Totaleffekt på batteriet er oppgitt til 27KW, men det reelle er selvfølgelig noe under. Mine beregninger/antagelser er 25.5KW...)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA