Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - e-Kvaase

#1
e-Golf / Sv: Lav temperatur på forvarming
torsdag 21. januar 2016, klokken 11:22
Sitat fra: gamer73 på torsdag 21. januar 2016, klokken 11:11
jeg er enig i at 2k som man får om man bruker ladekabel til forvarming kanskje er litt lite i 15 minus, men det komemr vitterlig ikke akkurat glohet varme ut av dysene når man kjører bilen heller? Noe det skulle gjort om varmeelementet er 6000watt....DET er noe jeg ikke skjønner her...

Snakket med Møller i stad.
Det er vistnok et element som varmer opp litt kjølevæske.
Denne avgir varme som fordeles videre.

Aner ikke hva effekten er for dette elementet.
La merke til det allerede i høst, måtte skru opp temperaturen til 25 grader for å få noe tilsvarende varmen i Avensisen når denne står på 22 grader.

Systemet er vel som det er, så det er kanskje ikke så lett å få noe mer futt ut av dette uansett?



#2
e-Golf / Sv: Lav temperatur på forvarming
torsdag 21. januar 2016, klokken 09:20
Sitat fra: gamer73 på torsdag 21. januar 2016, klokken 09:13
jeg har ikke VP, men jeg kan aldri tenke meg at man får mer varme fra VP enn uten...uansett så holder jeg hånden foran en av dysene etter 10 min kjøring og det komemr varm luft..temp på denne? maks 20 vil jeg tro...man overlever, men husker i bensinbilene...holdt hånden foran dysen og det føltes som om man varmet hendene foran en vedovn..deilig...hvor i pokekr blir det såkalte 2200watt anlegget av? Det virker mer som en 200watts ovn...

I Avensis bensinbilen som vi også har kommer det glovarm luft selv i -20.
Forventer ikke like mye i e-Golfen, men tenkte meg at den hadde et varmeelement som en Defa kupevarmer.
Med 2200watt brurde jo denne kunne produsere en del varme...
Får ikke dette helt til å stemme, forventer litt mer effekt av varmeapparatet i e-Golfen.
#3
e-Golf / Sv: CarNet - Er det noen som i det hele tatt får kontakt?
torsdag 21. januar 2016, klokken 09:14
Sitat fra: Otto på tirsdag 19. januar 2016, klokken 07:53
Som overskriften sier: er det noen som i det hele tatt får kontakt med bilen?

Var i kontakt med Møller systemet i går, ikke kundeservice, og det blir påstått at dette jobbes med. Dem kunne derimot ikke gi noe tidsperspektiv på når det skulle forventes å fungere. Hva kan vi gjøre?

Hadde jeg visst at det var så mye problemer med remote oppkobling mot bilen hadde jeg faktisk valgt noe annet. Dette er tross alt en #2 bil etter Tesla'n som har fungert knirkefritt i over 2 år. Ingen tvil om at eGolf'n blir byttet mot Model 3 så snart denne er tilgjengelig.

Hilsen en frustrert eGolf bruker :-(

(men selve bilen er bra!)

Noen som vet om det blir gjort noe for å få Car Net til å begynne å virke en gang for alle?
For meg virker det rett og slett som det er en flaskehals ett eller annet sted.
Jo flere biler som er solgt jo dårligere fungerer systemet.
Nå på vinteren når alle ønsker å bruke det, fungerer det ekstra dårlig.
Tyder på at det er kapasitetsproblemer ett eller annet sted i løsningen.
"Gratisåret" utløper i slutten av mars, er ikke veldig lysten på betale masse for noe som uansett ikke virker.
Funksjonaliteten er ikke så alle verst, hvis det bare hadde fungert.

Noen som har noe info fra Møller eller VW i Norge?
#4
e-Golf / Sv: Lav temperatur på forvarming
torsdag 21. januar 2016, klokken 09:04
Sitat fra: rabiat på mandag 11. januar 2016, klokken 09:06
Trenger tips og erfaring fra ekspertene her inne:
Jag får veldig lav temperatur på forvarming, målt til 13 grader med ir termometer. Dette er prøvd både med og uten strøm tilkoblet, ingen forskjell på 10A eller 16A og har testet med fast avgangstid og sporadisk ved å starte oppvarming via Carnet. Radiatorviften starter heller ikke. Temp er satt til HI (30+)
Er mellom -5 og -10 grader der hvor jeg bor, men har også hatt bilen inne på varmt verksted i en hel dag men med samme resultat.
Syns ikke at jeg har hatt noen særlig varme før heller ved forvarming men har ikke målt og da har radiatorviften startet.
Ved kjøring og bruk av bilen oppnår jeg innstilt varme men merker at det av og til går over til kaldluft fra luftdysene, må da slå av og på klimaanlegg og da kommer varmen tilbake. Hører ikke noe til radiatorviften, den har tidligere laget voldsomt med lyd noe som visstnok er normalt.
Noen som har tips om hva dette kan være eller har opplevd lignende? Bor for langt unna forhandler til at bilen kan leveres for feilsøking så vil først høre om noen har en fiks her på forumet.
Bilen er produsert februar 2015 og er med varmepumpe. Har rullet ca 10500 km.

Har bil uten VP produsert uke 7 2015 (feb).
Hvor varm skal bilen bli ved kjøring i -15 / -20 ?
Kommer jo litt lunk så man ikke sitter og fryser men ikke på langt nær slik det er i Avensisen.
Er dette normalt, eller trenger bilen en oppdatering?
Trodde bilen hadde et ganske kraftig PTC-element?


#5
e-Golf / Sv: Noen som ikke har problemer med sin E-Golf?
søndag 17. januar 2016, klokken 17:02
Sitat fra: Raftepapp på lørdag 09. januar 2016, klokken 20:22
Har hatt Golfen i snart en måned. Egentlig en utrolig god bil, men har nå fått litt "bismak". Skal ikke dra hele historien her, men kort fortalt har jeg hatt 5 forskjellige feil og bilen på verksted 4 ganger, de samme feilene kommer igjen og igjen...

På toppen av det hele oppdaget jeg i dag en stor sprekk i frontruten, sikkert en steinsprut, men jeg har ikke merket noe så det er tydeligvis ikke store sandkornet som skal til. Vet det ikke koster meg noe, men det fikk liksom begeret til å renne over.

Alt dette gjør nybilopplevelsen ganske negativ og tankene begynner å gå mot å finne en annen bil, selv om E-Golfen egentlig er perfekt for meg på alle måter (når den virker).

Leser mye her i forumet og det er jo stort sett diverse problemer man leser om. Det jeg lurer på nå er om flertallet har problemer, eller er det bare oss uheldige som skriver her? Er det mange som har kjørt problemfritt de siste årene?


Kjørt problemfritt siden mars 2015.
Heldigvis.
Bil uten VP.
#6
e-Golf / Sv: Vintertips- og erfaringer
onsdag 06. januar 2016, klokken 12:21
Sitat fra: elektro på tirsdag 05. januar 2016, klokken 23:17
Sitat fra: Råde på tirsdag 05. januar 2016, klokken 22:53
Hvorfor setter dere ikke på Hi under forvarming?

Si det, synes det har blitt greit med 25 grader, men har endret til HI nå..  :)

Synes ellers varmeapparatet fungerer bra etter at jeg satte klimaprofil til Sterk vha. Menu knappen på viften. Blir jo fortere varm enn fossilbiler?! Enig i at 22 grader føles mer som 21, i ECO kanskje som 20 grader, men det passer bra. Kjører som regel på 20,5 grader på lengre turer i Mazda bensindyret..

Hvor er det jeg stiller inn disse klimaprofilene med tanke på svak, middels og sterk?


#7
e-Golf / Sv: Dårlig erfaring med bilforhandler, kjøpekontrakt
fredag 27. november 2015, klokken 14:46
Sitat fra: anna på mandag 23. november 2015, klokken 02:04
Jeg har svært dårlig erfaring med å kjøpte e-Golf av Møller Bil Skøyen / Møller Bil Oslo Vest. Jeg mener bilselgeren brukte en sleip og frekk metode i forbindelse med kjøpekontrakt, pris og rabatt.

Bilselgeren gav meg tilbud på e-Golf. Jeg husker han sa at vinterdekk kostet ca 9 000 kroner, fire stk 15" Conti Aspen. Jeg ville bare kjøpe bilen dersom jeg fikk samme rabatt som jeg hadde tilbud om fra annen bilforhandler. Da sa bilselgeren "Jeg skal se hva jeg kan gjøre." Etter at bilselgeren hadde regnet på tilbudet sa han "Nå har jeg ordnet samme rabatt til deg, du kan få 20 700 kroner i rabatt."  Jeg var fornøyd med å få samme rabatt, og skrev under på kjøpekontrakten. Se kopi av kontrakt med vedlegg.

Da jeg kom hjem så jeg at prisen på dekkene var ca 7 000 kroner høyere på kjøpekontrakten enn det bilselgeren sa noen minutter før jeg skrev under på kontrakten. I kontrakten økte alså bilselgeren prisen på dekkene uten at han sa det til meg, for deretter å kunne si at jeg fikk den rabatten jeg ba om. Det er lureri, og er i realiteten ikke å gi rabatt.

Dagen etter undersøkte jeg prisen på fire helt like dekk hos Møller Bil Kaldbakken. Der var prisen 8 960 kroner eksl. mva, og det var uten at jeg ba om rabatt. I min kjøpekontrakt koster de samme dekkene 16 455 kroner eksl. mva, 15" Conti U/pigg Aspen. Poenget er ikke at prisen i kontrakten min er svært høy, men det er uakseptabelt er at bilselgeren økte dekkprisen i kontrakten uten å si det til meg.

Jeg kontaktet straks bilselgeren muntlig og skriftlig, og krevde at prisen på dekkene ble redusert til den prisen han hadde sagt. Etter fire uker får jeg e-post fra Møller Bil Skøyen ved bilselgeren: "Hei X, Jeg har snakket med min markedssjef [...] angående saken du tok opp 25/26 februar. Han forteller at vi forholder oss til kontrakten fra 25.02.2014. Vi har heller ingen mulighet til å kunne selge deg bilen for en lavere pris enn hva du har signert på kontrakten."

Bilselgeren har ikke bestridt den forståelsen jeg har gitt ham av kjøpsprosessen. Han har vært høflig i alle samtaler. Jeg forventet at Møller Bil opptrådte ryddig og profesjonelt, og det var vel derfor jeg ikke fineste kontrakten.

Da jeg spurte om å kansellere kjøpet av vinterdekkene fikk jeg til svar at det kunne jeg gjøre, men nesten hele rabatten jeg hadde fått lå i dekkene... Så da ble det i realiteten ikke noe særlig billigere å kjøpe dekkene hos annen forhandler. Jeg beholdt derfor dekkene.

Jeg anbefaler alle som vurderer å kjøpe bil av Møller Bil Oslo Vest til å lese kjøpekontrakten nøye før den eventuelt skrives under. Ikke la deg lure av en sleip bilselger / bilforhandler. Dieselskandalen til VW er alvorlig, den viser svært dårlige holdninger i VW. Min erfaring med bilforhandler Møller Bil er som dere skjønner dessverre dårlig når det gjelder troverdighet. Men E-Golfen, den er jeg godt fornøyd med! Jeg har forresten akkurat skiftet til de svindyre vinterdekkene!

På kontrakten vår er kostnaden til vinterhjulene estimert til 10.000 kr. Hele denne summen er gitt som rabatt. Tydelig at det er forskjellige retningslinjer ute og går.
#8
e-Golf / Sv: Nytteverdi sv skvettlapper
onsdag 30. september 2015, klokken 12:34
Har montert skvettlapper både foran og bak. Det hjelper for steinsprut / sølesprut osv. mot karroseri.
Hjulbuene dekker ikke mot dette skikkelig uten, bare å ta en kikk selv.
Når det gjelder rekkevidde så har jeg ingen tall på dette, men skvettlappene ligger stort sett i slipstreamen til hjulene så det drar nok ned rekkevidden kun marginalt.

Skvettlapper er ikke vanlig lenger, mye pga. at det kun er praktisk ikke så veldig pent.
Har alltid hatt dette på mine siste biler både foran og bak, etter at jeg fikk en del lakkskader på bakfangeren til en Corolla stv. som ikke hadde det.

Beskytter også litt mot steinsprutskader for de som kjører bak, hvis man bryr seg om det.
#9
e-Golf / Sv: Car-Net problemer
torsdag 17. september 2015, klokken 12:32
Har en 2015 modell.

En periode tidlig i sommer fungerte Car-Net veldig bra :-)

Den siste tiden har Car Net vært veldig treg, og oppført seg ekstra rart.
Står bl.a. ofte at bilen ikke er tilkoblet strøm, når den er det, samt at ladestatus ikke fungerer.
Står at det er ca. 30 minutter igjen å lade når det i praksis er 5 timer osv.

Det hadde vært stas om det var mulig å skru på frontrutevarmeren fra appen når kulda omsider setter inn.

Mon tro om ikke problemene med Car-Net blir større jo flere biler som blir solgt og tar i bruk dette?
Noen som vet hvor mye dette koster når gratisåret er omme?

#10
e-Golf / Sv: Hvordan finne ut tilstanden til batteriet
mandag 14. september 2015, klokken 10:43
Sitat fra: bno på søndag 13. september 2015, klokken 09:36
For langtidsopphold x ved ferie. Er det riktig oppfattet at en ca. ladestatus si 70% er ok. Og, hvor lenge ca. kan det bilen ha en slik ladestatus?

Vet ikke om det er noen fasit på dette.
Det viktigste er vel å holde seg innenfor 30% - 80%?
Å la bilen stå lenge (uker) helt tom eller helt full er vel i alle fall ingen god ide.

e-Golfen stod stille 3 uker i strekk på 50% eller 60% i sommer, og det gikk selvfølgelig helt fint.
Kunne ikke se at batterinivået hadde gått noe ned når vi kom hjem.

Som tidligere nevnt så er det lagt inn sikkerhetsmarginer her for å optimere kapasiteten over tid.
Så man vil aldri lade batteriene helt fulle selv om man lader til 100%.

Det er denne sikkerhetsmarginen som gjør at det er mulig å ha 8 års batterigaranti.
Det er først når denne sikkerhetsmarginen er brukt opp vil man få dårligere kapasitet/rekkevidde etter 100% lading. Når dette inntreffer beror på faktorer som antall ladinger, antall huritgladinger,  ladenivå %, bruksmønster, temperatur osv.

Viktig å ikke bli for paranoid rundt dette, tror ikke det er batteripakken fra Panasonic som ryker først ved normal bruk. Ville vært mer opptatt av 12V elektronikk, hjuloppheng, rust osv. Dvs. kjente VW feil.
Mye tyder vel på at e-Golf kommer til å bli den mest driftssikre Golfen som noen gang er bygget, siden den har EL-motor og enkel giroverføring.
#11
Sitat fra: Bigmac på onsdag 08. juli 2015, klokken 12:43
Skjønner godt at man kan få kalde føtter av å lese denne tråden - jeg ble også skeptisk, men det forsvant etter at jeg fikk min bil (som sålangt har vært feilfri). Det er klart at når en leser denne tråden vil en få et inntrykk av at ALLE biler har feil. Det er jo ikke riktig; tenk på antall e-Golfer som er solgt i forhold til antall rapporterte saker.
Det blir litt som med min da 8 år gamle BMW der jeg spurte verkstedet om jeg måtte påregne store kostnader i tiden fremmover. Jeg fikk til svar at turboen var en svakhet som ville koste 20.000. Jeg begynte å tenke på å selge bilen, men gjorde et lite eksperiment:  Jeg sendte en mail til alle 30 på finn.no som hadde bil med samme modell/motor til salgs, der jeg spurte om turboen var byttet eller om de hadde grunn til å mene at turbo måtte byttes. Ingen av dem som svarte (de fleste svarte) hadde byttet turbo...
Konklusjon; det er klart verkstedet ser mange biler med turbohavarier - det betyr ikke at alle turboer ryker.
NB; Jeg har fortsatt BMWen, men jeg foretrekker e-Golfen vår  :)   

Slenger meg på denne...
Veldig mange av de som får forskjellige feil "lufter" naturlig nok dette på et forum som dette.

Vår 2015 modell u/vp har vært feilfri siden leveringen i mars.
Kjenner også en med 2014 modell u/vp og en med 2015 m/vp.
Også disse to bilene har vært feilfrie.

e-Golfen er en utrolig god bil å kjøre på alle måter, så angrer ikke ett sekund på kjøpet.
Nå selger de jo også e-Golfer i "bøtter og spann", mens de som har bestilt Kia Soul sitter og venter pga. lange leveringstider...

Når ev. feil dukker opp så er det viktigste at forhandleren har god service, og retter ting så rask som mulig.
Får jeg ikke den servicen jeg forventer kjøper jeg noe annet neste gang, så enkelt er det.
#12
Kia Soul EV / Sv: Leveringstid/venteliste Soul EV
torsdag 04. juni 2015, klokken 10:02
Noen som har fått noen klarhet i hvorfor det drøyer med leveringen av bilene?
Er det problemer med å skaffe deler fra underleverandører, produksjonslinjen som ikke tar unna nok biler eller andre kjente grunner til at det er problemer med leveringen?

e-Golf hadde som kjent problemer med leveringen en periode pga. varmepumpen, som nå er løst.
Har ikke fått med meg hva som er grunnen til at Soul Ev er forsinket.
#13
Kia Soul EV / Sv: Leveringstid/venteliste Soul EV
onsdag 03. juni 2015, klokken 15:10
Sitat fra: Basti på fredag 29. mai 2015, klokken 12:16
Fikk denne fra forhandler i dag -etter purring :(
Da er det uaktuelt for meg å vente, og føler at jeg har blitt holdt for narr siden september....
Skjønner at Kia skårer dårlig på kundetilfredshetsmålinger

Hva er det Kia driver med?
9 måneders utsettelse!
Sitter det en Koreaner og lodder sammen oppladebare AA-batterier for hånd? :-)

e-Golf leveres på ca. 3 måneder og Leaf nesten på dagen.
Lykke til med ventingen til alle tålmodige Kia sjeler.

Patient Soul EV er det nye navnet på 2016-modellen.
Leveres med leveransegaranti på minst 12 måneders leveringstid.
#14
Sitat fra: elektro på lørdag 25. april 2015, klokken 23:10
Sitat fra: hottentott33 på onsdag 22. april 2015, klokken 22:44
Sitat fra: elektro på onsdag 22. april 2015, klokken 22:21
Får kanskje en av de aller siste 2015 modellene jeg da, siden min har produksjon neste uke..  :-\ Det man kan kalle et lite skår i gleden!

Velkommen i klubben, min blir produsert as we speak, om den ikke allerede er produsert. Men vi får trøste oss med at vi slapp å vente lenge. Vi får jo bilene særdeles kjapt, sammenlignet med andre her inne som ventet et snaut år på bilen. Jeg vedder en femmer på at noen av de nå sitter og vrir seg siden vi kommer og bestiller bil nylig, og får den produsert allerede nå  :)

Jepp, nøyaktig 1 mnd. fra bestilling til produksjon for min del, hvis det selgeren har lovet stemmer. Pluss 2-3 uker leveringstid og klargjøring. Det er kortere tid enn det tar å bestille en sofa!
#15
e-Golf / Sv: Utvendig farge - hva er ditt valg?
onsdag 27. mai 2015, klokken 12:04
Lakken er fin den dagen man kjører ut fra forhandler, deretter starter kampen for å begrense skadene mest mulig.

Skånsom håndvask med STOR vaskebøtte og ny svamp hver gang er en selvfølge. Grundig polering før vinteren. Kun avspyling om vinteren på bensinstasjon selvask for å bevare poleringen.

Har også begynt å parkere på en måte som minimerer sjansen for skader.
Det er nok av misunnelige eller tankeløse sopphuer over alt som gir beng i om bilen din får seg en liten karamell. Også mange foreldre som ikke tar ansvaret når barna smeller opp døra.

At den miljøvennlige lakken nå tåler mindre enn før, og at lakkerte sidelister er borte for godt gjør ikke situasjonen bedre. Kjenner til at enkelte tar bilde av bilene de står parkert ved siden av i tilfelle skade.
Generelt sett er parkeringsplasser og parkeringshus også ofte for trange i forhold til det man kunne ønske seg, og dette gjør at sjansen for skader øker.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA