Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Heavenfall

#1
Model S / Sv: Kø på SC'ene?
torsdag 02. april 2015, klokken 20:08
Bor ikke så langt unna SC på Solli (sarpsborg). Har opplevd kø der 2 ganger på litt over 1 mnd. Og da er dette som regel alltid rundt tiden hvor de fleste skal hjem fra arbeid. Stod ca 5min å ventet til det ble ledig plass. De aller fleste dro innen 10-15min etterpå
#2
Model S / Sv: TMS vs Mercedes E63 AMG S
torsdag 02. april 2015, klokken 20:05
Sitat fra: cirys1 på torsdag 02. april 2015, klokken 18:33
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. april 2015, klokken 18:15
Jeg bryr meg fint lite om hvor fancy massasjestol man kan få i MB, eller om den har bedre adaptiv cruise enn Model S. Når Mercedes bygger alt rundt en (for meg) steindød teknologi (fossil drivlinje) blir det hele bortkastet.

Etter halvannet år i Model S er jeg krystallklar på at jeg aldri noensinne kommer til å kjøpe bruksbil med bensin/dieselmotor igjen. For meg er det gammeldags teknologi, og en myk førerstol med ryggmassasje klarer ikke dekke over at bilens fremdrift skapes av små eksplosjoner som forgifter lokalmiljøet.

Hva du bryr deg om eller ikke er helt uvesentlig, eneste grunnen for at du kjører TMS er at den er billig i forhold til hva Tesla selv sammenligner seg med av andre biler..

Når TMS kommer med massasjestoler om noen år er det selvfølgelig det aller beste du kunne opplevd, det er litt sånn når man ikke har noe kritisk og si om Tesla uansett hva..


Har personlig ingen problemer med å være kritisk til ting på Tesla. Jeg synes fjernlysene er for dårlig i forhold til V70 jeg hadde før. Men det er bra nok. Interiøret kunne godt ha vært satt enda bedre sammen og knappene på rattet er ikke noe særlig kvalitet. Men fortsatt så er denne bilen overlegen alt annet jeg noen gang har kjørt og jeg skal aldri over til fossilbiler igjen.

Dette har Tesla klart på et par år. Mercedes har ikke klart dette på gudene vet hvor mange år de har holdt på (overlegen elektrisk bil)
#3
Model S / Sv: TMS vs Mercedes E63 AMG S
torsdag 02. april 2015, klokken 20:01
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. april 2015, klokken 18:15
Sitat fra: cirys1 på torsdag 02. april 2015, klokken 13:15
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. april 2015, klokken 09:56
Mercedes kan dytte så mange knapper og funksjoner de bare vil inn i E-klassen sin. Det hjelper ikke når de har bygget den rundt gammeldags teknologi som for meg ble steindød etter en stund i Tesla.

Her er du på veldig tynn is, wow faktoren til Tesla med Tacc hadde MB for over 15 år siden, alt av ekstra utstyr og funksjoner som man kan få til Tesla kan man få til MB, men ikke omvendt.
Å si noe som at MB har gammel teknologi er så dumt at jeg ikke klarer og få sagt det
Jeg bryr meg fint lite om hvor fancy massasjestol man kan få i MB, eller om den har bedre adaptiv cruise enn Model S. Når Mercedes bygger alt rundt en (for meg) steindød teknologi (fossil drivlinje) blir det hele bortkastet.

Etter halvannet år i Model S er jeg krystallklar på at jeg aldri noensinne kommer til å kjøpe bruksbil med bensin/dieselmotor igjen. For meg er det gammeldags teknologi, og en myk førerstol med ryggmassasje klarer ikke dekke over at bilens fremdrift skapes av små eksplosjoner som forgifter lokalmiljøet.

Veldig enig :)
#4
Model S / Sv: TMS vs Mercedes E63 AMG S
torsdag 02. april 2015, klokken 10:33
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. april 2015, klokken 09:56
Sitat fra: mj på torsdag 02. april 2015, klokken 09:41
Uansett hvilken MB så er det for meg som å sitte i en bil i fra steinalderen. Ja, det er komfortabelt og ikke noen tvil om god kvalitet. Men utseende interiørmessig da.... Det er jo håpløst. Masse uoversiktlige små knapper og brytere helt ulogisk lagt opp.
Jepp.
Mercedes kan dytte så mange knapper og funksjoner de bare vil inn i E-klassen sin. Det hjelper ikke når de har bygget den rundt gammeldags teknologi som for meg ble steindød etter en stund i Tesla.

Helt enig


Dette har Tesla fått til på få år. Bare å glede seg over fremtiden
#5
Model S / Sv: TMS vs Mercedes E63 AMG S
torsdag 02. april 2015, klokken 10:30
Sitat fra: pwb på torsdag 02. april 2015, klokken 08:36
Sitat fra: cirys1 på torsdag 02. april 2015, klokken 08:21
Sitat fra: Thomas M på torsdag 02. april 2015, klokken 02:13
Nei mangen TMS eiere kjøper pga 2kr på milen og lite eller ingen service på motor etc.

Samt man slipper å bli nektet innpass i byene pga diesel hysteriet etc.

Selve innkjøpspris på bilen er ikke hovedgrunn til valg av tesla.

Selv hadde jeg nok valgt 85 rwd da og ikke p85d. Men fortsatt Tesla elektrisk.

Tror du virkelig på dette?? Når man kjøper en bil til 700 k så er det for og "spare" på drivstoffutgiftene..  :o
En TMS trenger også service filter, bremseveske,hjullager, bremser etc. og elmotoren er IKKE vedlikeholds fri, de må en eller annen form for olje i lager, kraftoverføringen.
Både Audi og Volvo har prøvd seg på vedlikeholdsfrie komponenter før, blant annet automat på 90 tallet. "Evighetsolje", de bilene havarerte over en lav sko noen år senere..   

Alt som roterer eller beveger seg på en eller annen måte må ha jevnlig vedlikehold, hva Tesla definerer som jevnlig blir opp til de, jeg bare håper de ikke tror at noe er vedlikeholdsfritt, kan bli dyrt i lengden..

Mange lever nok i den tro at de har kjøpt en bil som gjør at de vil spare masse penger, men på ett år så er ikke drivstoffutgifter på en ny bil i dag store, skal mye til for at det ville oversteget 20.000,- Så hvis Tesla bruker 6000,- i strøm på samme tid så er det 14.000,- man sparer på drivstoff (ved 30k om året), men mange kjører mindre enn det så da blir jo besparelsen enda mindre. Så setter man seg ned å regner så skal det mye til for at det er økonomisk smart å kjøpe en Tesla til 700.000,- hvis man hadde en ok bil fra før eller at man heller hadde kjøpr seg en Skoda til 500.000,-

Mange lever nok i den tro at alle Teslaer koster over 700k. Det gjorde ikke vår Tesla og vi nyter hvert sekund vi bruker den.


Et annet punkt
Spiller vel ingen rolle hva Mercedes hadde i bilene sine for 15-20 år siden???   Det er nå Tesla har kommet på banen og dette er fremtiden.
#6
Model S / Sv: Musk "About to end range anxiety"
tirsdag 17. mars 2015, klokken 23:35
Sitat fra: Flips på tirsdag 17. mars 2015, klokken 23:05
Slik jeg ser det er det to muligheter:

1. En stor skuffelse; navigasjoen oppgraderes og kan hente ladestasjoner fra PlugShare, etc.

2. Noe kult; alle biler er utstyrt med noe fancy hardware som Tesla ikke har fortalt oss om, og dette aktiveres OTA.

Vil være veldig merkelig om det ikke er nr 2. Innkalle til pressekonferanse og hype opp en navigasjonsoppgradering er liksom ikke the tesla way, eller elon way etter min mening. Tror de har noe skikkelig kult på lur:)
#7
Model S / Sv: Nyetablert: Tesla som familiebil?
onsdag 11. mars 2015, klokken 12:08
Vi har nå byttet ut v70 med Tesla s 85 som eneste bil. I vår familie er det 2 voksne og 3 barn.

For vår del er ikke jeg bekymret i hele tatt med å bruke denne bilen som eneste bil i lang tid fremover. Det er veldig god bagasjeplass (Vi liker bilferie gjennom europa)

Helt overbevist om at elbil er fremtiden og med Superlader til Tesla, hjemmelading og muligheter for lading på jobb ,så ser jeg for meg at det blir problemfritt å kjøre elbil i hverdagen og langtur.
#8
Elbiler i media / Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side
onsdag 04. mars 2015, klokken 06:56
Det er galskap etter min mening og sette seg inn i og kjøre en hydrogen bil. Deretter parkere denne i en garasje ved siden av huset eller som en integrert del av huset. Det er alt for mye som kan gå feil og konsekvensene kan bli katastrofale etter min mening.

For meg virker det som bilprodusenter, Toyota spesielt, prøver hydrogen som en slags nødløsning til strøm. Enten fordi de tror de må skille seg ut med noe annet eller at de rett og slett ikke ser effekten av batteribiler.
Litt som Kodak. Verdensener på markedet sitt. Teknolgien snur og de henger ikke etter.
Blir ikke det minste forundret om fremtidens ledende bilmerker heter Tesla, Google og Apple. Batteriteknologien går rasende fort. Det er enkelt og effektivt. Hydrogen komplisert og ikke like effektivt
#9
Model S / Sv: Overskygger bilen manglene?
søndag 01. mars 2015, klokken 19:44
Sitat fra: HaakonH på fredag 27. februar 2015, klokken 14:14
Jeg har ikke prøvd en model S før for et par dager siden. Det er jo mange nå som "må selge" for ny model S er på vei, så prisene begynner å bli greie på biler som er rundt ett år gamle..

Bilen var "kanon" å kjøre, rett og slett artig, men det antar jeg går over etter en stund og man kjører som normalt.

Det jeg reagerte på var at "absolutt alt" mangler i denne bilen:Rom i dørene til å legge fra seg noe, armlene i baksetet, kroker i bagasjerom, hattehylle i bagasjerom (han jeg prøvekjørte bilen til sa det var ekstrautstyr?),  filskiftevarsler, adaptiv cruise, head-up display, noe så enkelt som 12V uttak i baksete og bagasjerom, minne på el-sete osv osv..

Dette skal jo være en premium bil, men den mangler jo absolutt alt som andre premiumbiler har. Er det slik at gratis bompenger og artig motor veier opp for dette, eller er dette noe som blir et "irritasjonsmoment"?

Nå er vel flere leverandører på trappene med oppgraderte batterier, så det jeg lurer på er om det er verdt å investere i en brukt Model S..

Fikk bilen på torsdag. Gikk fra V70 til Model s 85. Denne bilen er en sann fryd i forhold til noe annet jeg har kjørt.
Rom i dørene ble bare brukt til å samle "drit" og det savner jeg overhodet ikke. Kroker i bagasjerommet hadde jeg i 3 år på v70 og de ble aldri brukt. Armlene i baksete er ikke relevant for meg da jeg har 3 barn og barneseter plassert bak. Resten du skriver som mangler har bilen min( adaptiv cruise, minne på sete, filskifte, hattehylle etc)
Denne bilen har "absolutt alt" jeg trenger og ønsker av en bil. Overlegen rekkevidde etter min mening (med superchargers. Det blir en fryd med europa bilferie til sommeren), mer bagasjeplass enn andre biler vi har hatt (2 voksne, 3barn, masse bagasje), overlegne kjøreegenskaper, lydløst og herlig.

Det som ikke er bra etter min mening hittil er fjernlys ( da målt opp i mot det vi hadde på v70) Men dette spiller egentlig ingen rolle for meg da det lyser greit nok.

Jeg kan sikkert lete etter feil og mangler men hvorfor skal jeg det?  Det finnes ikke en bil uten feil og når alt er så bra og jeg er så til de grader fornøyd, ja da blir det meningsløst å lete etter feil synes jeg.
Bilen er bra og jeg er fornøyd og om det mangler en lomme her eller der.....Who cares?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA