Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bobbla

#1
Moro med huset som presse! Jeg skifter lager med slegge og et rikholdig utvalg av store gamle piper, og gamle lager med ulik diameter, for å få slaget akkutat riktig (ikke gjennom lageret, bare direkte på den ringen som skal på plass). Et vanlig tips for å finne hvilket hjullager som er dårlig er jo skifte det lageret der ulyden blir stillere når det går i sterke innersvinger, fordi da blir lageret avlastet. Har skifta mange lager etter denne regelen, men min kjære Tusla (Saxo EL) lurte meg. Der var det motsatt. Men det dårlige lageret hadde ørlite mere slark, så det var det tegnet jeg skulle fulgt.
#2
Lurer fortsatt på om laderen i denne bilen er gåen?? Måler 230 V i 2-sekunders pulser når laderen i bilen står på. Den srikulerer også kjølevann i pulser. Har fått batterien opp på 8 Volt med min 24 Volts blybatteri bilader som har stått på noen døgn. Videre virker det som laderen i elbilen faktisk får opp spenningen til ca 10 Volt etter 8 timer på. Er dette normal når batteriene er helt flate? Kan jeg skade laderen?
#3
Elektronisk multimeter klarer å måle 230 V DC på batteriklemmene, men i pulser på to sekunder på og to sekunder av. Etter fire timer har batteripakka kommet opp på 5 Volt, men raser fort ned igjen. Er batteriene så flate at laderen kobler ut?
#4
Avansert: Batterier og Lading / PSA Sette inn brukte blokker
tirsdag 18. november 2014, klokken 19:20
Min Saxo skal opp på smøregrava for å skifte blokker bak. De som sitter der er 90 % ladet, men de "nye" er tomme. Hvordan gjøre dette best? Tilpasningen mellom de gamle og "donorblokkene" mener jeg? Lade alle? Tappe alle? Har "alt" verktøy, men ikke til Elbil..
#5
Avansert: Batterier og Lading / PSA Vekke til live batteriene i en AX
tirsdag 18. november 2014, klokken 19:15
Hei kjøpte nettopp en delebil (til min Saxo 2002.) Men fikk lyst til å finne ut hva som er galt med delebilen (en AX) først... Har stått uten strøm minst et halt år. Jeg ladet 12V batteriet, koblet på et ekstra med startkabler for sikkerhets skyld. Når jeg prøver å lade slår noe inn og ut en gang hvert 30 sekund, trolig sirkulasjonspumpa? Måler 230 Volt i Sagem boksen, inn. Kablene til framdriftsbatteri har korte pulser med strøm opptil 500 Volt? får ikke målt skikkelig med multimeteret hverken på AC eller DC. Som dere skjønner er jeg grønn på elbil. Noen tips til å få batteriene i gang? Leser noe om sjokking. Hvordan får jeg det til?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA