Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - prodde

#1
 Fikk klage fra Kontorplan AS fordi jeg stod utenfor butikken på Fillan, ved de to ladepunktene som er oppgitt på kartet over offentlige ladestasjoner rund om i Norge. Jeg kontaktet da Elektro Team As som eier bygget og spurte om så var tilfelle. Thorbjørn Ulvnes, teknisk sjef, kunne bekrefte at uttakene er "gått ut på dato". Masse bla,bla om krav til utstyr osv. men faktum er at nye leietakere, Kontorplan AS ikke ønsker at el-biler skal stå utenfor butikken og lade. Ber derfor de som har mulighet, til å slette Fillan fra kartet over offentlige ladepunkter i Hitra kommunes sentrum Fillan. Synd!  :(
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladekabelhjelp ønskes!
onsdag 14. januar 2015, klokken 17:16
Hei igjen, og takk for all info om lading og kabler. Dette var oppklarende. Når det gjelder ladingen med bensinaggregatet, så gjorde jeg følgende: Åpnet en "tom" stikkontakt, festet en ledning mellom den ene polen og jord. skrudde igjen og satt den inn i den ene av de to kontaktene på aggregatet. Startet aggregatet og koblet lade ledningen i den andre kontakten. Grønt lys, koblet til bilen og ladingen fungerer perfekt. Takk for tipset! PS! Jeg jordet aggregatet i bakken som vanlig. Man bør det, ikke sant?

Åsså litt synsing basert på de svarene jeg har fått:
Det ser ut som for meg at framtiden som hjemme lader vil være DC lading, da den kan levere større mengder strøm over kortere tid enn AC. Får bare håpe at prisen på slike DC ladere går hurtig ned etter hvert...
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladekabelhjelp ønskes!
tirsdag 13. januar 2015, klokken 23:39
Hei! Tusen takk for gode svar. Når det gjelder lasking, mener dere at jeg skal koble den ene lederen sammen med jordingskabelen?
#4
Ladeplasser og ladekabler / Ladekabelhjelp ønskes!
tirsdag 13. januar 2015, klokken 21:11
I jungelen av ladekabler har jeg visst gått meg vill... Jeg har en 2014 Nissan Leaf. Den har en medfølgende ladekabel med 10A schuko. Denne kabelen nekter å ta strøm fra bensinaggregatet mitt på hytta. (Kipor 2600). Den blinker jordingsfeil, uansett hvor godt jeg prøver å jorde. (Tips ønskes). Jeg har derfor bestillt meg en ny ladekladd med justerbar 6-13A, også denne med schuko. Håper dette løser problemet.

I tillegg har jeg skaffet meg en ladekabel for de nye boksene, en Mode 3 type 2 til type 1 ladekabel 32A. Altså en kabel med Mennekes i ene enden. Det jeg lurer på er om den kabelen brukes både på 230V og 400V? Er det laderen i bilen som i såfall oppdager om det er 230 eller 400V?
En annen ting, Jeg forstår det sånn at bilen, Leaf, ikke tar i mot mer lading enn maks 16A, (230x16=3,68kw) så kabelen på 32A egentlig er overdimmensjonert? Eller kan den motta 16A på 400V anlegg også? får jeg da 400x16=6,4kw da?
I såfall, er det mulig å få installert 400v anlegg med mennekes på husveggen, og lade hjemme med 6,4kw?

Til slutt: Hvorfor kan jeg ikke bare ha en vanlig kabel med schuko i ene enden og type 1 i andre enden og la laderen i bilen trekke den strømmen den trenger (uten ladeklump eller annen elektronikk?)

PS! Trenger ikke lange utredninger eller synnsinger, bare fakta, om noen kan være så snill å dele sin viten med meg. Har hatt elbil i snart en måned nå... Greenhorn  ;)
#5
RIMELIG brukt Justerbar 6A - 8A
Kabelen må være med vanlig stikkontakt (Schuko)
send melding på prodde@online.no eller sms på 48062633
PS! Jeg er fullstendig klar over hvem som selger hvilke kabler, så la vær å forsøple tråden min med reklame, ok?
#6
Man diskuterer avgiftsfritak, hvor lenge man kan slippe å betale i bomringene rundt byene, men heter det ikke miljøstasjoner da? Hvilke argumenter kan man bruke for å avgiftsbelegge en EL-bil i en miljøstasjon når det pr. dato ikke eksisterer at bedre miljøalternativ? Jeg tror faktisk at hvis man konsekvent bruker ordet miljøstasjoner isteden for bomstasjoner, så er det enklere å forstå, eller akseptere at det bør være forskjell i avgiftsbehandlingen, mener jeg.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA