Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - GreenBeHH

#1
e-Golf / Sv: Astana originalfelger
torsdag 17. august 2017, klokken 20:42
Hei.  Jeg har en eGolf 2015 modell og den er fremdeles akkurat som ny og null problemer.  Her på forumet er det flere artikler om emnet ditt og mange råd.  Jeg vurderte mye, men endte opp akkurat slik du tenker.  Jeg har Astana originalfelger med Continental 195/60-16 piggfrie vinterdekk og original dekk 205/60-16 med uoriginale sommerfelger.  Sommerfelgene er såkalte OEM som er helt like i dimensjon og bolter som original og kjøpt på en felg/dekk forhandler.  I begynnelse så målte jeg forbruk over lange perioder, sommer og vinter, på nøyaktig samme strekning.  Såfremt du ikke kjører strekninger med bare 80 og oppover så betyr felgene ingenting.  Det som betyr noe for forbruk er din kjørestil, utetemperatur og temperatur du ønsker i kupeen.  Jeg har sluttet å måle, kjører i normal, i B-modus og justerer innetemperaturen litt ned på vinteren.  Lykke til med ny bil.
#2
Jaguar i-Pace / Sv: Hva blir grunnprisen på I-PACE?
fredag 24. mars 2017, klokken 21:01
Jeg er en av de som står på listen og må betale 10.000,- før 1.april for å beholde plassen i køen.  Er usikker på hva jeg gjør, spesielt når prisen er såpass uklar.  Min grense på total bil ligger på ca. 750.000,-.  Jeg trenger ikke alt utstyr eller dekk på størrelse med lastebil og hadde håpet på hengerfeste. :)
#3
e-Golf / Sv: Pris E-golf 2017
torsdag 22. desember 2016, klokken 21:06
Har 2015 modellen av eGolf med godt utstyr og den har vært 100% hele tiden (null problemer).  Kunne vært interessert i å bytte til større batteri, men det er også alt som er av interesse for meg ved dette modelskiftet.  Skulle jeg skiftet så rimelig som mulig (minst mellomlegg) skulle jeg solgt bilen for 2 måneder siden og syklet til ny bil er på plass.  Kan hende jeg sender selger et spørsmål om bytte, men vet at det blir uspiselig.  Uansett så gjør jeg ikke samme tabbe som sist jeg bestilte, da bilene som produseres etter uke 22 er 2018 modeller og får noen mindre justeringer i utstyr.
Opel Ampera-e er interessant og det kommer mye nytt innen 2017.  Jeg lukter også på Jaguar i-Pace, men det er en annen type bil.
Jeg koser meg med dagen eGolf, den er topp, jeg mangler bare litt rekkevidde.
#4
e-Golf / Sv: Nye E-golf
onsdag 09. november 2016, klokken 19:02
Dataarket på den nye bekrefter at dette er fysisk samme størrelse på batteriet og det er en mer effektiv motor i den nye e-Golf.
De 300km er beregnet ut fra en Bruttokapasitet og som på den gamle gav 191Km.  I praksis på en vanlig norsk sommerdag så må en bruke Nettokapasitet og da er tallene 265/168Km.  En økning på praktisk kjørelengde på 100Km er bra, men er det godt nok til å betale opp mot 100K for å bytte bil til sommeren?
#5
e-Golf / Sv: Er ladeluken på egolfen bilens akilleshæl?
onsdag 09. november 2016, klokken 18:42
Har hatt bilen i 1,5år og i dag fikk jeg min første utfordring med å løse ut ladekabelen.  Jeg lader kun hjemme i tørr garasje og med en uoriginal ladekabel som er fast plassert i garasjen.
Saken var at konen glemte at kabelen sto i og startet bilen (nøkkelløs).  Fikk beskjed om å løse ut kabelen, så er det litt verre å forklare.
I alle fall så fikk jeg verken ut kabel eller skrudd av bilen,  Prøvde alt 20 ganger og leste alt i instruksjonsboken.  Ingenting virket.  Ringte nødhjelpen, men de vil kun sende en person til å fikse.  Ble heldigvis brudt på telefonen. Tenkte da å sjekke her i forumet, men fant ikke så mye tips.  Gikk tilslutt ut og prøvde de samme triksene 10 ganger til.  Satte meg så inn i bilen og trykket ALLE knappene.  Så funket dette > trykket varmeapparatet OFF > Skrudde hovedlysbryteren til NULL > Trykket stopp/Start (nøkkelløs) så stoppet bilen.  Gikk ut og åpnet ladekontakten med lås opp på nøkkel.
Nå er alt i orden.  Snodig  ???
#6
e-Golf / Sv: Øget kørelængde for eGolf 2017
fredag 15. januar 2016, klokken 21:00
Ser det er mange som tipper her og jeg henger meg på...
2017 modellen får en ny batteritype på lik linje som Leaf.  Dvs. pakket i samme volum og ca. 30% ekstra batterikapasitet.  Jeg har lest et sted at disse batteriene er litt tyngre og det blir spennende å se hvordan disse liker kuldegrader.  2017 modellen settes i produksjon til sommeren 2016.
Ny golf Mk8 presenteres på motorshowet i Paris i September 2016, settes i produksjon i januar 2017 og vil være hos kundene i mai 2017.
Ny eGolf basert på Mk8 plattformen vil ha større batteri, men vil neppe være hos noen kunder før midten av 2018.  Spørsmålet er hvordan konseptet med den nye e-plattformen (ref. Budd-e) vil gi en ny eGolf eller en egen VW e bil i 2018.

Altså er det i 2018 vi kan vente en revolusjon.
#7
e-Golf / Sv: e-Golf facelift
fredag 08. januar 2016, klokken 21:01
Jeg er over middels interessert i elektronikk og dingser, men forstår ikke helt greia med å implementere alt mulig underholdnings elektronikk i en bil en skal kjøre selv.  Tross alt er dette en bil for nærområdet og min smarttelefon kan ta vare på alt annet. Jeg skulle ønske at navigasjonsenheten i eGolf var et tilvalg (18000,- koster den i en standard Golf) som jeg kunne sluppet å betale for. 
Jeg vil påstå at det er svært få som har satt seg inn i funksjonene eller brukt de mer en uke. Men, gøy er det likevel 8)

Det skinner kanskje igjennom at jeg er litt sur fordi jeg fikk bilen en uke før eGolfen (2016) kom med Carplay etc.  :'(
#8
e-Golf / Sv: Når kommer eGolf med større batteri?
fredag 08. januar 2016, klokken 20:53
Underlig hvordan denne tråden gikk fra en diskusjon om rekkevidde til å diskutere utseende mellom to gode elbiler ::)
Tilbake til Evo sitt innlegg og to år gamle bilde om planlagt rekkevidde strategi for eGolf.  På CES2016 blir eGolf Touch presentert.  Personlig så er fokus på skjermer og underholdning i bil helt uinteressant, men et utsagn om at det kommer lengre rekkevidde på slutten av artikkelen er interessant.  http://www.autoexpress.co.uk/volkswagen/93769/volkswagen-reveals-budd-e-concept-at-ces-2016

Dette betyr nok at 2017 eGolf (som starter produksjon rundt uke 22) vil komme med litt lenger rekkevidde og dermed vil matche Leaf.

Men, neste og virkelige steg i rekkevidde vil først komme med Golf plattform eller kanskje enda mer sannsynlig på Budd-e plattformen (MEB) som bygger bilen rundt batteriet.  Det vil nok tidligst skje i 2018 og sannsynligvis bli en 2019 modell.

Min eGolf har akkurat det den trenger og fungerer 110% som forventet og jeg bytter først i 2018/19 og da blir det bil no.1
#9
Temaet prisstigning synes å være det mest debatterte emnet på denne delen av elbil forumet.  Jeg har fulgt med på utviklingen rundt Tesla fra første dag, og besinnet meg i å bestille bil to ganger.
Prisene denne gang gikk opp 5-6%, men det virker som om at flere mener det steg mer.  I mine nesten kjøp har jeg hele tiden tatt utgangspunktet i rimeligste inngangsbillett til å bli en Tesla S eier.  Det startet med en S60 til rundt 500K, så en S60D til rundt 550K, så en S70 før denne prisstigningen til 599K (etter prisstigning 629K).
Det er selvfølgelig en bil uten absolutt alt, men Tesla justerer hele tiden 'pakkene' sine, slik at en S70 etter min konfigurasjon fremstår som en mye mer komplett bil enn den S60 jeg første gang spesifiserte og det forsvarer nesten prisforskjellen på 130K (etter prisstigning). 8)
#10
e-Golf / Sv: Vindusviskere
fredag 20. november 2015, klokken 20:32
Enig med de som undrer seg over disse viskerne, de bråker like mye som Biltema viskerne jeg satte på en gammel Renault.  Jeg har en 2008 Tiguan som jeg aldri har byttet viskere på, og de er like fine.
Jeg har ikke annet å klage på når det gjelder bilen så kanskje jeg skulle klage på dette ved første service  :P
#11
e-Golf / Sv: Er dette et problem på egolfene?
fredag 20. november 2015, klokken 20:29
De vokser vel til disse tyvene også, da markedet på slike navigasjonsenheter snart vil gå over.  e-Golf har dessverre denne DiscoveryPro som standard, men jeg vill heller hatt en vanlig enhet uten navigasjon og spart 18.000,- som denne koster ekstra på vanlig Golf.  Jeg har MIBI som ble gammel samme dag som jeg fikk bilen.  Nå er det MIBII som blir installert.  I løpet 6 måneder har jeg brukt navigasjonen en gang.  Skulle bruke den for å finne et parkeringshus i nærheten av et nytt hotell i strøket der jeg vokste opp.  Selvfølgelig var ikke kartet oppdatert, men det var fine skilt ved hotellet som viste vei.  Jeg leser at det er kommet en kartoppdatering som jeg sikkert kommer til å installere, men å sitte 30 minutter i bilen å vente på en slik opplasting via minnepinne, tja.
Nei, fremtiden ligger i at mobilen kan koble seg opp til en fastmontert skjerm i bilen.  En slik løsning vil ikke koste mye, men jeg tror bilfabrikantene vil melke ut litt til før en slik løsning blir en realitet.  Ny Windows telefon som kommer i disse dager har en slik mulighet, trenger da bare en god skjerm å lime på dashbordet.
Ellers, er bilen feilfri og super.
#12
e-Golf / Sv: car-net app android funker ikke:(
fredag 20. november 2015, klokken 20:18
Hvis du søker opp Google Play Carnet på en PC så ser du hva dette er og kravene til telefonen for eksempel Android 4.0.3 og nyere.
Mange klager på appen, men hos meg har den funket fint i 6 måneder.  Jeg har egentlig lite nytte av appen og/eller Carnet så jeg kommer ikke til å betale for å fornye abonnementet som går ut etter ca. 1 år.
#13
e-Golf / Elektriske forbruker oversikt
tirsdag 03. november 2015, klokken 21:29
Jeg får bare frem bilde som viser 'rekurpering', noe som gir meg veldig lite.  Det virker som om VW jobber med et bilde over forbrukere (se bilde), men litt synd hvis de vil vise dette i liter per time (l/h).  Jeg er usikker på hvordan jeg får frem dette bildet i min eGolf, men tror det er når jeg trykker Car rett etter at jeg har stoppet opp og satt bilen i P etter en kjøretur (før jeg stopper motoren)
#14
e-Golf / Sv: Nyeheter for kommende e-Golf i 201x!
mandag 02. november 2015, klokken 20:01
Det spekuleres mye om dette for tiden og noe jeg synes er interessant.  Ved lansering av eGolf så ble det også vist en 'roadmap' over forventede batteri økninger. se denne; http://www.greencarcongress.com/2014/07/20140721-egolf.html
Artikkelen er gammel, men den viser at 24,2 Kwh vil bli avløst av 27,1 Kwh, men den sier ikke når.  Mye tyder på at Nissan Leaf 30Kwh nå har begynt å ta i bruk nye battericeller og det er sannsynligvis bare et tidsspørsmål før VW følger etter.  eGolf bruker standard Panasonic celler (som Tesla) og disse finnes nå med bedre kapasitet.
Jeg tipper at eGolf modell 2017 som lanseres sommeren 2016 vil ha 27,1 Kwh kapasitet og samtidig lanseres en lavpris modell med dagens batteri og mindre utstyr (det finnes allerede i USA).
Et større hopp i kapasiteten vil ikke komme før eGolf er over på VIII generasjonen av Golf.

Det tror nå jeg  :D
#15
e-Golf / Sv: Golf med VP blåser kald luft etter ca 10 minutter
mandag 02. november 2015, klokken 19:49
Det virker som om jeg har samme problem.  Når anlegget står i Auto så blåser det kaldt i midtdysene og det virker som om at den etter en stund går i en modus med å blåse relativt kald luft overalt.
Jeg var innom forhandler for å bytte til vinterdekk og spurte samtidig om det var noen oppdateringer til min bil (mai 2015), men det var det ikke.  Nå må jeg formulere spørsmålet til å reklamere med at dette må være en feil.  På forhånd takk til forumdeltakere.
Ellers er det en flott bil ;D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA