Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lible

#1
e-Golf / Sv: Priser service e-Golf
lørdag 04. februar 2017, klokken 10:21
Det er klart et poeng, men da har ingeniørene hos WV gjort en dårlig jobb med å beregne vekta på batteriene. 30000 km høres også lite ut. Jeg hadde en varebil som var beregnet til 1000 kg nyttelast og som satte seg i fjæringen etter noen år til tross for at den aldri ble lastet tungt. Problemet var en ganske tung innredning og verktøy som aldri ble tatt ut og tillot fjæringen å hvile og som over tid medførte slitne fjærer.

Min 18 år gamle Golf har aldri hatt problem med lysjustering, så jeg tror dette er et konstruert tilfelle hos Møller.

Gamer73: Så du lar dagene bare rusle å gå, den ene avgiften etter den andre bli pålagt deg uten å mukke, titter aldri på kassalappen for å se om den har samsvar med hylleprisene, godtar verkstedbløff som blir avslørt i pressen osv, osv? Ja, mulig det er et enklere liv. Du får se, kanskje det henger et nett med ganske store masker på bilen din ;)
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken Elbil er mest sikker?
fredag 03. februar 2017, klokken 16:59
Sitat fra: elektrolux på fredag 03. februar 2017, klokken 11:16

Hadde alle fulgt reglene ville vi hatt null kollisjoner, så i stedet for å pålegge folk utgifter kunne heller f.eks NRK kjørt noen programmer på TV slik de gjør i Tyskland, og viser situasjoner i trafikken og forklarer hva som er feil.

Her er forresten gratis opplæring til dem som føler de trenger det.
http://www.aftenbladet.no/tv/#!/video/101593/trafikksentralen-slik-skal-du-kjoere-i-rundkjoeringer
Nå synes ikke jeg noen tusenlapper hvert 10 år er så stor utgift for å få lov til å kjøre rundt med et potensielt massedrapsvåpen, men vi er helt på bølgelengde når det gjelder trafikkopplæring på TV. Jeg har i mange år ergret meg over at vegdirektoratet er så tilbakeholdne der. En 5 minutters snutt et par ganger i måneden hadde kunnet gjort underverker.

Videoen du henviste til var grei, men jeg syntes de snakket for mye rundt grøten. Helt uvesentlig hvor teatret i Stavanger befinner seg i forhold til en rundkjøring. En annen ting jeg syntes var galt var måten de forklarte vikeplikt på. Ja, det er riktig at bilen som kom fra høyre har forkjørsrett når den har listet seg først over sperrelinjen, men den opprinnelige hensikten med vikeplikt for de som allerede er i rundkjøringen, var at det skulle gjelde trafikk fra venstre. En høyesterettsdom gjorde om dette prinsippet, slik at det idag er som politimannen viser. Allikevel mener jeg at man skal være varsom med å regne på centimetere hvem som var først ute. For det første vil det medføre farlige situasjoner, for det andre vil det føre til kaos om man slavisk hevder sin rett basert nærmest på fotofinnish.
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken Elbil er mest sikker?
fredag 03. februar 2017, klokken 16:22
Neida, absolutt ikke, men man blir kanskje minnet på en del ting og ikke minst, man får en evaluering av egen kjøreferdighet.

#4
Kjøpe elbil? / Sv: Ioniq, Ampera e eller Leaf?
fredag 03. februar 2017, klokken 16:14
Sitat fra: Pondus på torsdag 02. februar 2017, klokken 11:34
Vi endte opp med Ioniq etter å ha testet I3 og E-Golf.
E-Golf: Grei bil, men vi har hatt "vanlig" Golf tidligere og en bil med dårligere kvalitet skal man lete lenge etter.
Gratulerer med valget, sikkert en fin bil ut ifra hva jeg leser her inne. Lurer på en ting, hva var det med den Golfen du hadde som var så galt?
Jeg vurderer nettopp Golf av motsatt grunn, har hatt 3 stk. opp gjennom , siste er en Golf IV 1998 modell, passert 200000 km., fremdeles moderne i formen, nyvasket ser den omtrent ny ut bortsett fra litt rust nederst i front kanal, ingen katastrofale utgifter annet enn normale slitedeler, utrolig fornøyd enda den er 18 år gammel. Er de senere modellene blitt dårligere, har jeg vært kjempeheldig, eller har du vært uheldig med din?
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken Elbil er mest sikker?
fredag 03. februar 2017, klokken 15:08
"Ingen av disse eksemplene viser mangel på opplæring. Det er mer mangel på å følge regler."

Ikke? Følger man ikke trafikkreglene, har det sin grunn. Enten kan man dem ikke, eller så er man sløv. I begge tilfeller trenger man opplæring. Begynn ikke å snakk om pris, det koster fort vekk 10.000 kroner å ikke følge f.eks fartsgrensen, en obligatorisk oppsummering av trafikkreglene tar ikke lange tiden,. Deretter 2 timer med sensor i bilen er noe man bør kunne belaste bikførere med f.eks hvert 15 år, frem til 65, deretter hvert 5 år.. De som ikke klarer kravene må gå ytterligere opplæring.

Vet du hva ulykkene i samfunnet koster oss årlig i kroner og lidelser? Gi meg en liten oppsummering av hvilke ulykker/kollisjoner og brudd på trafikkreglene som ikke bør kreve opplæring. Hadde det vært opp til meg, hadde alle kollisjoner blitt evaluert og vært en kilde til å ta inn sjåføren til en prat. Alle, absolutt alle hendelser bunner i manglende oppmerksomhet eller kunnskap.

Visjonen om null drepte i trafikken er det største selvbedraget som finnes, så lenge det går upåaktet hen med alle hendelsene i trafikken. Skal vi få ned antall skadde og drepte, må det sterkere lut til enn at man sitter med en lasermåler i buskene.

Sele: Ja hadde det bare vært ungdommen, men det er det dessverre ikke. Godt voksne og vel så det ligger bekymringsfult langt ut i veibanen. Møteulykker er verstingen blant ulykker, jeg er ikke forundret over at det er så mange av de.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken Elbil er mest sikker?
fredag 03. februar 2017, klokken 09:57
Sitat fra: elektrolux på torsdag 02. februar 2017, klokken 16:08
Sitat fra: Lible på tirsdag 27. desember 2016, klokken 12:04
Jeg ser frem til den dagen det blir obligatorisk med kjøretrening og fornyet prøve etter noen år, da tror jeg virkelig  stjernene som betyr sikkerhet, blir mange.

Har du aksjer i en kjøreskole?

Et slikt krav bør aldri komme. OK, greit nok om en blir tatt i å ikke ha trent på 4-5 år, men å tvinge folk med kanskje dobbelt så mye kjøretrening som en valp på en kjøreskole til å bruke ublue summer på å demonstrere smigrekjøring blir feil.

Ser vi på ulykkestatistikken er det heller ingen behov for en slik ordning.
Nei, jeg har ikke aksjer noen sted, men jeg har kjørt bil i 45 år og ser daglig situasjoner som burde kreve at vedkommend sjåfør burde tatt videreutdanning. Jeg kjører en stor bil, senest for 2 uker siden måtte jeg bråstoppe for en dame som fant det betimelig å krysse min veibane for å svinge inn til en forretning, kollisjon hadde vært faktum uten reaksjon fra meg. Når jeg konfronterte damen, fikk jeg til svar, å, jeg så deg ikke...

Sist fredag kjørte jeg ut på E6 fra Karihaugen, retning nordover. Så å si stillestående kø, flettefil. Jeg la meg inn som normalt ved fletting, annenhver bil, men gubben i BMW bak meg syntes ikke jeg skulle få plass så han presset meg slik at hans høyre forskjerm støtte bort i venstre side på min bakfanger. Når jeg spurte om han ikke kunne trafikkregler, fikk jeg først vite av hans medpassasjer, at jeg drev idiotkjøring, for derette å få beskjed av sjåføren at han ikke hadde sett noe fletteskilt. Slike episoder er mer eller mindre dagligdagse i Oslotrafikken. Merk at dette tilfellet gjalt nesten stillestående kø. Hadde det vært i 90 eller 100 sonen med tilsvarende hastighet, kunne slik adferd medført stor fare.

Jo, jeg synes absolutt det skulle stilles krav til videreutdanning av sjåfører. Jo, ulykkesstatistikken viser klart et behov for slikt. Hadde det ikke vært et slikt behov, hadde vi ikke hatt ulykkesstatistikk å vise til.
#7
Hyundai Ioniq / Sv: Foliering
tirsdag 31. januar 2017, klokken 23:04
Høytrykk er foliens fiende nr.1. Den tåler en høytrykksvask, men du bør holde ca halvmeteren avstand og ikke pøse på med anleggsmaskintrykk. Vask bilen med svamp og spyl over med høytrykk for å fjerne såpe, ikke "vask" bilen ren med høytrykk. Varmt vann over 50 -60 grader er ikke bra i kombinasjon med høytrykk, da mykgjør du limet med varmen samtidig som du påfører mekanisk påkjenning = løs folie.

Poler folien så blir den enklere å holde ren.
#8
e-Golf / Sv: Priser service e-Golf
tirsdag 31. januar 2017, klokken 12:02
Dette må jo være en feil ved levering og burde utløse kr. 0,- ved service. De vet tydeligvis om det, siden det er et tilbud ved service. Nå er jo LED belysning ganske nytt på biler, så et lite forbehold om andre problem enn tidligere systemer, men lite holdbart om det må justeres flere ganger årlig.
#9
e-Golf / Sv: e-Golf 2017 vs Hyundai Ioniq
torsdag 12. januar 2017, klokken 00:23
Sitat fra: moby666 på onsdag 11. januar 2017, klokken 19:17
Skall ha problemfri bil er leaf et godt alternativ. Har vært utrolig mye feil på egolf.
Ja, har det vært utrolig mye? Det er vel en del gjengangere med app-styring, ladekontakt og fastfryste låser, men en del av det som skrives er vel også fingertrøbbel?

En av de største feilene er vel egentlig Møller, som ikke tar tak i problemene på riktig måte.
#10
e-Golf / Sv: Små irritasjonsmomenter med e-Golf
onsdag 11. januar 2017, klokken 12:07
Joda gr, vi er nok enige på mye, men jeg mener vi ikke må bli for avhengige av det, til det er ikke infrastrukturen i Norge god nok og vil heller ikke kunne bli det i vår levetid.

Det er helt suverent med dagens mange hjelpemidler og sikkert morgendagens, men før de kan ta helt over, må vi ha et veinett likt E6 fra Oslo til Svinesund i hele landet. Hva tror du skjer hvis det f.eks oppstår et hull i veien, tror du elektronikk kan styre bilen utenom slik hindring?
#11
e-Golf / Sv: Små irritasjonsmomenter med e-Golf
onsdag 11. januar 2017, klokken 09:50
Det kommer sikkert små oppgraderinger på ACC og laneassist m.m. på nye modeller, sikkert også 2017 e-Golf. Personlig synes jeg 2016 modellen allerede har mye fint, men kunne ønske meg større knapper og bedre plassering av + og - for fart. Litt knotete med den lille kippbryteren på rattet. Med disse plassert som på Ionic, skulle mye vært på plass. Golf sin lane assist er vel også bare et bittelite steg mot selvkjøring, den virker litt for dårlig foreløpig.

Kan forøvrig ikke tro det blir mulig med overveiende selvkjørende biler på mange år i Norge, da veinettet er for dårlig. Jeg tror også at slike hjelpemidler vil svekke ferdighetene til mange, slik at de blir dårlige sjåfører den dagen man må kjøre på veier hvor slikt ikke kan brukes. Vi ser vel allerede idag eksempler på bilførere som er avhengig av hjelpemidler som f.eks automatgir og som ikke vil kunne kjøre en bil med manuelt gir.

Selv om mange hjelpemidler i en bil er med på å øke trafikksikkerheten, vil det også være med på å svekke årvåkenheten til sjåføren på sikt, man venner seg fort til å bli avhengig av hjelpemidler. Tror ikke for mye av dette er av det gode. En erfaren sjåfør ser intuitivt adferden til medtraffikanter og vil kunne tilpasse kjøringen etter dette, slike egenskaper vil aldri elektroniske hjelpemidler kunne erstatte. For mange hjelpemidler vil svekke denne evnen og sette oss tilbake som dyktige sjåfører.
#12
e-Golf / Sv: e-Golf 2017 vs Hyundai Ioniq
tirsdag 10. januar 2017, klokken 00:38
Sitat fra: eivhelle på mandag 09. januar 2017, klokken 18:25
Sitat fra: Lible på mandag 09. januar 2017, klokken 14:19
Jeg er forøvrig helt uenig der du skriver at mange nærmest har nok med 100 - 200 km rekkevidde, som det er idag. Bortsett fra Tesla, har majoriteten av el-biler solgt før 2016 og en halv, krøpet ned mot 100 km, kanskje under, i vinterkulda. Dette er i mine øyne for lavt for en bil man ofte må gi 2-3 hundre tusen for. Skal man bruke bilen til noe mer enn handleturer og jobbpendling, rekker dette dårlig i vinterlandet Norge. Personlig har jeg 18-20 mil til hytta på fjellet. Skulle gjerne hatt en bil jeg kunne kommet opp med maks 1 lading. Slik det er idag, risikerer jeg via de 2 ladinger jeg må gjennom hver vei med 2016 e-Golf å bruke mange timer ekstra på en utfartsdag. Ved en av 2 tilgjengelige ladestasjoner med hver 2 uttak og med 4 stk foran meg i køen, vil det kunne ta meg nærmere 3 timer å fylle tanken. Så må jeg innom 1 stasjon til på veien opp, med kanskje like lang ventetid.

Hva som er nok rekkevidde avhenger i stor grad av innstillingen din. Når du kjenne begrensningene bilen har er det først og fremst et spørsmål om du er villig til å tilpasse deg begrensningene til bilen eller ikke.

Jeg har nå snart kjørt e-golfen min i to år. I løpet av denne tiden har jeg utfordret meg selv til å bruke elbilen konsekvent, selv om kona har en veldig kurant bensinbil (Audi A4) som man fint kunne ha prioritert å bruke på de turene hvor e-golfen ikke er optimal. Og det er overraskende hvor lite tilpasninger som faktisk er nødvendige. Jeg har måttet tilpasse kjørestil, tatt flere pauser enn før og i størst mulig grad unngått å kjøre på tidspunkt det er mye kø. Men det er så klart noen turer som man rett og slett ikke kan gjennomføre med såpass begrenset batterikapasitet. Og det er også grunnen til at jeg nå kommer til å oppgradere til den nye utgaven.

Slik jeg vurderer det er 2014-2016 versjonen av e-golf en ypperlig bil for kjøring i nærmiljøet, jobbpendling på maks 8 mil/dag og for sporadiske langturer i tidsrommet mars - november. Men den er litt for begrenset hvis du kjører mye langturer om vinteren.

Med oppgradert batteripakke ser jeg ikke lenger noen store problemer med å bruke bilen til langturer hele året.
Jeg er enig i det meste du skriver, jeg kunne også klart meg med dagens e-Golf til 90 %. Mitt problem er økonomiske prioriteringer, og så lenge dagens rekkevidde ikke er ideel og nye modeller med kanskje det man trenger av økt rekkevidde ligger 1-2 år fremover i tid, vil jeg ikke risikere å kjøpe en bil jeg kan tape 100-150 tusen kroner på før jeg kan oppgradere til ny. Jeg synes inntil 20 mil er litt snevert for å slippe rekkeviddeproblemer og frykt for kø ved ladestasjonen, mens derimot 25 mil, helst drøyt det også vinterstid hadde hjulpet mye.

Jeg kjenner til flere som har opp mot 20 mil til hytta, og det å vite at man slipper ladestress med kø foran ladestasjonen, kald bil etc, etc, tror jeg gjør at mange har fordel av å vente til nevnte rekkevidde er på plass.

Kan man nyte godt av flere av dagens fordeler er det selvsagt ingen vits i å sitte på gjerdet, men for meg er det mest drivstoffbesparelsen som vil regnes og det er litt for lite i forhold til eventuelt verditap.
#13
e-Golf / Sv: e-Golf 2017 vs Hyundai Ioniq
mandag 09. januar 2017, klokken 14:19
Sitat fra: gr på mandag 09. januar 2017, klokken 10:18
Sitat fra: krister461 på lørdag 07. januar 2017, klokken 23:32
Ja nettopp ja. Men, når de sammenliger med gammel e-golf så blir det en snever test når den ikke vektlegger rekkevidden. :)
"Gammel" eller ei, kjører bra gjør den om den har 190km eller 300km - kanskje 190km-varianten til og med kjører bedre enn 2017-modellen, som mest sannsynlig har en litt tyngre batteripakke. Lettere er den iallfall ikke.

Jeg syns det er litt forfriskende å lese en elbiltest hvor rekkevidde ikke vektlegges. Mange elbilførere vektlegger rekkevidde i overkant mye, og lar det trumfe alle andre egenskaper. Det er kun det som forklarer det store salget av biler som ellers, med forbrenningsmotor, ikke ville vært spesielt interessante. Det er også sjelden at man ser en biltest vurdere størrelsen på drivstofftanken. Naturligvis handler dette om at de fleste forbrenningsbiler har "nok" rekkevidde på en tank, og at de kan fylles raskt opp, men mange elbileiere har jo også "nok" med 100km, 200km - og da bør andre egenskaper telle mye mer.
Jeg har også forundret meg over hvordan enkelte bilmerker som antagelig ikke ville vært med i vurderingen om det ikke var for rekkevidden, plutselig er blitt kjempeinteressant. Opel f.eks, som nærmest har vært en like fremmed fugl som storken, her i Norge, synes plutselig å være kjempeaktuell for veldig mange, kun ut ifra rekkevidde. Hadde man tenkt det samme om Lada hadde kommet med tilsvarende rekkevidde?

Jeg er forøvrig helt uenig der du skriver at mange nærmest har nok med 100 - 200 km rekkevidde, som det er idag. Bortsett fra Tesla, har majoriteten av el-biler solgt før 2016 og en halv, krøpet ned mot 100 km, kanskje under, i vinterkulda. Dette er i mine øyne for lavt for en bil man ofte må gi 2-3 hundre tusen for. Skal man bruke bilen til noe mer enn handleturer og jobbpendling, rekker dette dårlig i vinterlandet Norge. Personlig har jeg 18-20 mil til hytta på fjellet. Skulle gjerne hatt en bil jeg kunne kommet opp med maks 1 lading. Slik det er idag, risikerer jeg via de 2 ladinger jeg må gjennom hver vei med 2016 e-Golf å bruke mange timer ekstra på en utfartsdag. Ved en av 2 tilgjengelige ladestasjoner med hver 2 uttak og med 4 stk foran meg i køen, vil det kunne ta meg nærmere 3 timer å fylle tanken. Så må jeg innom 1 stasjon til på veien opp, med kanskje like lang ventetid.

Jeg tror man må noe over rekkevidden til dagens Ionic, ikke nødvendigvis så mye mer, før mange er klar for å ta spranget over til el-bil. Da rekker man til og med en Harrytur-retur fra Oslo-området uten å lade  :)
#14
e-Golf / Sv: Priser service e-Golf
søndag 08. januar 2017, klokken 20:18
De fleste bilforhandlerne tar betalt for ting de ikke utfører, men ofte er det vanskelig å kontrollere. Om de "utfører" ting på papiret, er det uansett veldig ofte overprisede tjenester som utføres med harelabb.

Når Møller nå går ut å sier de justerer LED lysene, da tydeligvis til priser som spriker mellom 161 og 500 kroner (så langt), er hele formålet med justeringen enten bløff, eller en meget dårlig patent fra VAG sin side som burde gå under garanti. 


#15
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken Elbil er mest sikker?
tirsdag 27. desember 2016, klokken 12:04
Lurer på hvor mange stjerner kjøreferdighet utgjør. Man skriver side opp og side ned om sikre biler, men sjelden om folks kjøreferdigheter. Skulle ønske at myndighetene tok tak i det faktum at bilkjøring antagelig er den eneste ferdigheten man tilegner seg uten noen form for krav til etterutdanning. Skulle likt å se den personen utdannet for mange år siden som fungerer bra i yrkeslivet, uten noen form for etterutdanning.

Tråden har etterhvert utviklet seg ganske OT, men slenger gjerne inn noen flere kommentarer. Jeg har, som flereandre her, også mange år og km bak rattet, mange. Jeg synes også at en del personer i store biler, gjerne brauter seg frem, men ikke spesielt mye. De jeg blir mest skremt av adferden til (nei, ikke skremt i ordets rette forstand) er faktisk elbil sjåfører, uansett biltype. Det virker på meg som de er så vant til å ha fortrinnsrett til forskjellige goder, at de oversetter det til det meste av adferd i trafikken. Hensyntaging/vikeplikt ved filskift er den desidert største synderen, men ganske egoistisk adferd generelt er blitt et dagligdags fenomen i Oslotrafikken. "Jeg er elbilist og miljøforkjemper, så dere andre må bare passe dere". Veldig generaliserende, selvsagt, men veldig synlig etterhvert.

Tilbake til kjøreferdighet. Det fokuseres mye på møteulykker om dagen, mange tragiske hendelser. Har dere lagt merke til hvor mange av dagens sjåfører som ligger 1 meter og mer fra sidelinje på veien? Ikke bare folk i store biler som brauter seg frem, som nevnt tidligere i tråden, men generelt på veien. På veier med midtskille, ligger disse gjerne klistret med venstresiden mot midtlinjen, men veier med midtlinje har som regel såpass bredde at det er grei nok plass alikevel. Problemet blir størst der midtlinje mangler og slike sjåfører ikke tør nærme seg sidelinjen, til tross for at veien er så smal at slikt kreves. Når 2 slike sjåfører møtes eller en av de møter et kjøretøy som krever hele sin egen veibredde........

Jeg ser frem til den dagen det blir obligatorisk med kjøretrening og fornyet prøve etter noen år, da tror jeg virkelig  stjernene som betyr sikkerhet, blir mange.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA